2017-05-08, 18:41
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nu känner jag mig avkönad! Ska jag vara orolig för att jag inte är som andra?

Men du har nog rätt, med eller utan flytväst, så är det nog så att de flesta tar det över relingen...

Lite komplettering från mitt förra inlägg...

...det kanske redan har konstaterats men JM hade antagligen just anlänt till stugan då hon ringde 112. Polisen säger att det luktade instängt när hon gick in för att leta efter någon slags ID-handling på Aki. Självklart så hade JM sett till att det hängde ett par jeans precis då man kom in i stugan och i dessa låg förstås Akis ID-kort. Allt var arrangerat. Väskorna var inte uppackade och det stod en matkasse med mögligt bröd i köket säger polisen. Allt tyder på att Aki mördats någon annanstans och att han sedan fraktats ut dit för att dumpas i vattnet. Därefter ringer JM 112. Hon och Aki hade förmodligen aldrig befunnit sig i stugan strax innan dödsfallet.

Polisen säger också i förhör att JM bara ville ha det överstökat så fort som möjligt, hon ville bara att polisen skulle åka därifrån verkade det som. Hon ville inte kolla på Aki och hon tyckte inte att de behövde ringa någon anhörig. Hon ställde heller inga frågor kring vart han hittades eller vad som skulle komma att hända härnäst.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-08 kl. 18:50.
Citera
2017-05-08, 18:42
Medlem
ziracorns avatar
Larmcentralen:

"Var han ute för att fiska, eller?"

J. Möller:

"Ja, jag tror det"

EFTER MKT TVEKAN ÖVER FRÅGAN FRÅN GBG-SNUTEN...
Citera
2017-05-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Skrämmande kunskap från din forbes-länk ovan. Om vad som händer vid snabb nedkylning, t.ex. med isvatten:
"It's a gasp response followed by uncontrollable hyperventilation."
That gasp for air and rapid inhalation completely destroys your ability to hold your breath. Even if you can normally hold your breath for a minute in the bathtub, you would only last a few seconds in cold water. The average volume an adult inhales is 2-3 litres, and the lethal dose for drowning is 1.5 litres of seawater or 3 litres of freshwater.

Så nedkylning med isvatten och huvudet i en hink är en livsfarlig kombination?

Det blev mycket skriverier om detta, när en 27-årig kille omkom i ett arrangemang för att samla in pengar. Och då hade han inte blivit nertryckt i hinken ens. Detta kanske är en känd "teknologi" i vissa kretsar ?
Senast redigerad av LOE2 2017-05-08 kl. 18:46.
Citera
2017-05-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är läkaren ('ickerättsläkaren') kallad som vittne? (hittade inte vittneslistan)
Jag vet faktiskt inte men det hoppas jag, han verkade väldigt observant och intelligent då man läste hans redogörelse. Jag har för mig att han hette Per (men kan minnas helt fel). Den kvinnliga polis som hela tiden stod och snackade med JM har nog ett ännu bättre vittnesmål. Hon kände hela tiden att det var något som inte stämde men hon fann inget konkret för att inleda en brottsutredning där och då. Hon ringde även till vakthavande befäl för att rådgöra kring saken om huruvida poliserna på plats skulle inleda en förundersökning (har för mig att hon hette Malin eller något liknande).
Citera
2017-05-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Det skulle inte förvåna mig om någon av hennes flyktings-KK var inblandade i mordet på Aki, åklagarens slutsats var att fler personer fanns på platsen eftersom all sprit som de hade köpt var borta. De kanske borde kolla hennes facebook-vänner eller vem hon umgicks med under den period han mördades?
Jag tror inte att de två eller tre asylsökande som hon bevisligen haft sex med befann sig i Sverige vid tiden för Akis död. JM var själv inte verksam i denna bransch vid tiden för Akis död. Om JM dödade Aki så fick hon självklart hjälp av någon, kanske av sina vuxna barn eller sin svärson. Det är inte heller uteslutet att någon som inte finns med i FUP hjälpte JM. Hon verkar ha haft sexuell dragningskraft och lätt att få karlar. Det som jag inte förstår är hur det kommer sig att Aki gick med på att tillbringa tid med JM på denna enskilda plats om det var så att han fruktade att JM skulle mörda honom.
Citera
2017-05-08, 18:48
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ute för att fiska kräftor. Man använder väl inte direkt metspö vid kräftfiske. Man sätter ut burar på kvällen, som man vittjar morgonen därpå. Antingen var han ute och satte burar på en märkligt sen timma, vilket JM omöjligen skulle ha missat, eller så ljög hon. Hon kanske inte ens visste hur man fiskar kräftor ?

Det mesta tyder väl på att man simulerat en typisk svensk fiskeolycka, där mannen skulle ha ramlat över bord, utan flytväst enligt den svenska modellen. Båten skulle sedan ha drivit herrelös mot land. Man kan då undra varför han påträffades vid stranden nära bryggan. Något som gick snett ? Gärningsmannen var inte simkunnig ? Det visade sig vara asjobbigt att först få ner liket i båten och sedan få upp det över relingen igen, så man fuskade lite ?

I fupen står att läsa att släkten fiskat kräftor många gånger. Dom agnade med korv. Ett nät ska ha lats ut. Dom brukade göra så - från bryggan.....
Citera
2017-05-08, 18:52
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Bra, tack!

Hon är TOTALT FUCKED UP!
Ingen svarar på det sättet, efter ett inledande "gråt"... Lock her up!
Lite märkligt också att hon säger att "Nu ser jag att telefonen ligger här" precis när operatören frågar efter den...
Citera
2017-05-08, 18:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Precis. Jag kan inte tro att han åkte med JM frivilligt till den gudsförgätna hålan, med en stuga som knappt gick att hitta fram till... Hur lyckades hon med det? Var inte planen att han skulle åka till E-tuna för att hämta sina barn? När och varför ändrade han sig? JM kanske spelade på att barnen absolut ville fira pappa just den helgen? Och just ute i stugan?
Hon spelade precis de strängar hon visste bäst bet på AP: barnen. - Och AP visste också att han för att få träffa sina barn var tvungen att gå JM till mötes så långt som möjligt. - Någonstans i vittnesflödet finns en uppgift om att AP skulle ha sagt att han inte ville att hans två minderåriga barn skulle bli som JM:s barn. För att om möjligt förhindra detta bör han ha förstått att han var tvungen se till att upprätthålla vänskapliga relationer med JM. - Ingen lätt sits: Många kompromisser och att hålla tand för tunga. Han kom att sitta som en åsna mellan två hötappar: sina barn och sin nyvunna relation med NL. Eftersom skilsmässan ännu inte var klar prioriterade han aktuell helg att umgås med sina barn; han visste annars inte vad som väntade honom. Det märks i hans kommunikation med NL att han inte riktigt vet hur han ska förhålla sig till saker och ting. De ekonomiska villkoren efter den planerade skilsmässan med JM bör han också ha vägt in som en faktor i det hela.
Citera
2017-05-08, 18:58
Medlem
ziracorns avatar
Ska man lita på FUP och alla läkare som undersökte den långt i graven gångna kroppen, så finns det väl enbart ett tillvägagångssätt.

Drunkning i/utanför stugan. Osannolik planering i såna fall.
Först få honom tillräckligt full (ganska lätt, 1.36 promille).
Sen dränka mannen i nåt slags "FAT" (med regnvatten i?).
Alternativt en uppblåsbar fjantpool...

Sen behöver man ju inte lita på rättsläkare....
Senast redigerad av ziracorn 2017-05-08 kl. 19:02.
Citera
2017-05-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det mesta tyder väl på att man simulerat en typisk svensk fiskeolycka, där mannen skulle ha ramlat över bord, utan flytväst enligt den svenska modellen. Båten skulle sedan ha drivit herrelös mot land. Man kan då undra varför han påträffades vid stranden nära bryggan. Något som gick snett ? Gärningsmannen var inte simkunnig ? Det visade sig vara asjobbigt att först få ner liket i båten och sedan få upp det över relingen igen, så man fuskade lite ?
Antagligen så backades en bil ner mot strandkanten, sen bars Aki ut. JM ville väl att han skulle hittas direkt kanske. Eller så ville hon väl inte riskera att någon skulle se båten med två personer i. Skulle ett sådant vittnesmål komma in så skulle hon ju ha varit torsk.
Citera
2017-05-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag vet faktiskt inte men det hoppas jag, han verkade väldigt observant och intelligent då man läste hans redogörelse. Jag har för mig att han hette Per (men kan minnas helt fel). Den kvinnliga polis som hela tiden stod och snackade med JM har nog ett ännu bättre vittnesmål. Hon kände hela tiden att det var något som inte stämde men hon fann inget konkret för att inleda en brottsutredning där och då. Hon ringde även till vakthavande befäl för att rådgöra kring saken om huruvida poliserna på plats skulle inleda en förundersökning (har för mig att hon hette Malin eller något liknande).

Ok, tack f utförligt svar! (har ej haft tid m fup)
Ja man tycker att åkl borde kalla in alla som går att få fatt i som kan tänkas komma med observationer ang 'misstänkt' beteende hos JM i Aki-fallet, med tanke på avsaknaden av hårda bevis.
Ett problem för rätten kan ju bli att värdera deras utsagor efter såpass lång tid?
Citera
2017-05-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, tack f utförligt svar! (har ej haft tid m fup)
Ja man tycker att åkl borde kalla in alla som går att få fatt i som kan tänkas komma med observationer ang 'misstänkt' beteende hos JM i Aki-fallet, med tanke på avsaknaden av hårda bevis.
Ett problem för rätten kan ju bli att värdera deras utsagor efter såpass lång tid?
Jag misstänker ju faktiskt att polisen och läkarens vittnesmål är färgade av att dom nu fått reda på att JM är en iskall mördare. De förhör som hölls med läkaren och polisen gjordes i januari nu i år.

Fast det har ju inte gått så jättelång tid va? Sen har väl poliser (och även läkare) ett väldigt stort förtroendekapital hos rätten skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in