2017-05-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Tror det mer handlar om vilka förhör man refererar till. ser ingen större diskrepans. det där är ju bara bedömningar och tolkningar, vad det gäller hemkomsten är det fakta att de sett kevin.

känns som att den kvinnliga förhörsledare var mycket duktig och sensitiv med god känsla för vad barnen egentligen inte orkade berätta och kunde guida dem att våga berätta något mycket traumatiskt. hennes intuition var nog rätt, polise har god känsla för lögner. Hon kunde verkligen tolka vad de menade, att de hade dödat Kevin, men att de inte orkade berätta eller förträngt dådet pga dess hemskhet. Krävs rutin och erfarenhet för att dyrka upp barn som kan vara kallhamrade mördare.

Den kvinnliga förhörsledaren är säkert en mycket bra person, men problemet är att det inte var hennes egen intuition hon följde, utan SÅC:s. Det var han som styrde förhören och det var han som pekade ut pojkarna som skyldiga. Att gå in på barnspåret efter en vecka var fel och amatörmässigt.
Citera
2017-05-08, 18:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är du som har väldigt lite insatt. Experter har uttalat sig, läs vad de säger!

Jag har inte sagt att »allt talar för« och jag är tämligen säker på att du mest baserar dina utlåtanden på andras åsikter i tredje hand. Din utsaga blir inte det minsta mer trovärdig för att du försöker stödja den på att jag skulle vara lite insatt. Jag är nog minst lika insatt som du, dvs inte särskilt insatt vad gäller första-hands-uppgifter, men till skillnad från dig slår jag inte fast vad som »allt talar för«.
Citera
2017-05-08, 18:28
Medlem
Citat:
Den typen av klantigheter kan du hitta i många fall. avlyssningen godkändes av domstol, klart att de avlyssnade då.

de har varit ute och lekt på den plats som kevin dog under den tid som han dog. alltså möjliga gm. minst. det remarkabla är att de inte berättar om vad de de facto såg i dokumentären.

Anledningen till att de inte kan berätta vad de såg är dels för att de var för små för att komma ihåg det och dels för att ett gäng vuxna varit där och planterat.
Citera
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Nej, eftersom det citerade avsnittet påstår att pojkarna fram till det sista förhöret hävdat att de befunnit sig på bryggan. Enligt minnesanteckningarna från "erkännandeförhöret" påstod femåringen dagen innan att pojkarna inte befann sig på bryggan.
Jo, läs igen. Skrivningen "När sjuåringen till slut berättade att han varit med om att döda Kevin och inte längre skyllde på sin lillebror, var det som om 20 kg lättade från den lille pojkens axlar" kan ta sikte på näst sista förhöret.
Citera
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Tror det mer handlar om vilka förhör man refererar till. ser ingen större diskrepans. det där är ju bara bedömningar och tolkningar, vad det gäller hemkomsten är det fakta att de sett kevin.

känns som att den kvinnliga förhörsledare var mycket duktig och sensitiv med god känsla för vad barnen egentligen inte orkade berätta och kunde guida dem att våga berätta något mycket traumatiskt. hennes intuition var nog rätt, polise har god känsla för lögner. Hon kunde verkligen tolka vad de menade, att de hade dödat Kevin, men att de inte orkade berätta eller förträngt dådet pga dess hemskhet. Krävs rutin och erfarenhet för att dyrka upp barn som kan vara kallhamrade mördare.

Problemet är bara att det är rent strunt. Det finns ingen "intuition" som kan säga vem som är mördare eller inte. Det handlar om vad man kan bevisa.
Att du dessutom påstår att pojkarna var "kallhamrade mördare" vittnar om att du nog sett lite för många Hollywood-filmer.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Frågon är då när och hur de bestämde sig för att döda honom. om man nu vill diskriminera mellan mord och dråp.

Sant.. Jag tvivlar nog på att vi någonsin med någon högre sannolikhet kan få det bekräftat. Men om vi ser till hur barn i den åldern fungerar så talar väl mer för dråp eller vållande, än för mord. Finns ens ett sådant konsekvenstänkande vid de åren att man kan tala om mord?
Citera
2017-05-08, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Jag måste säga att det är mycket märkligt att vi bara får information om fel och brister. Naturligtvis finns brister i utredningen/förhören utifrån dagens glasögon, men varför lyfts inga uppgifter till brödernas nackdel? Jag tycker "erkännandet" har fått en väldigt skev rapportering. Är en beskrivning av ett händelseförlopp ett erkännande? Eller är det när man säger "jag erkänner att det var jag som gjorde A". Sjukt konstigt alla rubriker och slutsatser som dras. Personligen tycker jag att en beskrivning av en gärning/händelse där både agerande kopplat till brottet och där personer nämns är att betrakta som ett erkännande.

Det är mycket märkligt och konstigt att vi får ensidig information och där uppenbarligen en persons ska skuldbeläggas. Nej, jag är lite för kritiskt lagd för att inte se att det är en agenda bakom detta.

japp, de har en hel del att förklara....skadeståndet hägrar med några mille så man slipper köra truck...givetvis därför detta kommer med TO inblandad. de har varit där och de har berättat vad som hänt, bara att tugga i sig för mjukisarna på FB som tror på "det var inte jag"...blåögda svenskar.
Citera
2017-05-08, 18:32
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
japp, de har en hel del att förklara....skadeståndet hägrar med några mille så man slipper köra truck...givetvis därför detta kommer med TO inblandad. de har varit där och de har berättat vad som hänt, bara att tugga i sig för mjukisarna på FB som tror på "det var inte jag"...blåögda svenskar.

Läs in dig på fallet innan du uttalar dig. Eftersom pojkarna inte blev lagförda så kan det inte utdömas något skadestånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inte sagt att »allt talar för« och jag är tämligen säker på att du mest baserar dina utlåtanden på andras åsikter i tredje hand. Din utsaga blir inte det minsta mer trovärdig för att du försöker stödja den på att jag skulle vara lite insatt. Jag är nog minst lika insatt som du, dvs inte särskilt insatt vad gäller första-hands-uppgifter, men till skillnad från dig slår jag inte fast vad som »allt talar för«.

Bra då, då vet vi att du är så duktig att du kan peka ut mina uttalanden som dåliga. Hur förklara du skadorna på könsorganen? Vilka motiv förutom sexuella anser du det vara när könsorganet är inblandat? Jag vidhåller, allt talar för att motivet var sexuellt och jag är knappast den enda som anser det. Fram nu med dina teorier kring varför Kevins könsorgan var misshandlat! Vi vill alla höra dina intelligenta förklaringar!
Citera
Medlem
Citat:
Jo, det är en dålig utredning som till och med använde sig av kriminella metoder. Avlyssningar av Marius som var lagvidrigt. Det fanns också regler om att alla förhör skulle videoinspelas, trots det finns inget band med det påstådda "erkännandet".

Hur är bröderna bundna till "tid & plats"? Att de sett Kevin död säger ingenting om den saken. De kan också ha funnits på plats utan att för den skull vara mördare. Faktum kvarstår, inget liknande fall i hela världen finns där så små pojkar stryper och misshandlar könsorgan. Polisen var ute och cyklade från början eftersom de inte sökte brett utan gav sig in på "barnspåret" efter cirka en vecka.

Mordet på 2 åriga James Bulger i England är ju ett annat fall där barn dödar ett annat barn. Där va de två gärningsmännen 10 år.

"De sparkade honom, kastade tegelstenar och stenar på honom och slog honom i huvudet med en järnstång. Järnstången beskrevs under rättegången som någon typ av skarvjärn. Venables och Thompson skall även ha lagt batterier i Bulgers mun. Polisens utredare misstänkte, att brottet hade en viss sexuell anstrykning, då pojkarna hade tagit av Bulgers skor, strumpor, byxor och kalsonger"
Citera
2017-05-08, 18:33
Bannlyst
Citat:
Den kvinnliga förhörsledaren är säkert en mycket bra person, men problemet är att det inte var hennes egen intuition hon följde, utan SÅC:s. Det var han som styrde förhören och det var han som pekade ut pojkarna som skyldiga. Att gå in på barnspåret efter en vecka var fel och amatörmässigt.

vad säger att det var såc's? han styrde inte förhören han gav feedback ibland när de önskade. de har följt de spår som fanns och det ledde till barn, i detta fall bröderna. de berättade ju att de gjort det, de hade kunnat neka om de var oskyldiga.
Citera
2017-05-08, 18:33
Medlem
Vonraks avatar
Från PDF:en

S. 18 "Kevin hade sand i underkläderna, enda stället det fanns sand i närheten var vid den röda boden. På gångstigen från boden ned till fyndplatsen, det är ca 30 m, fann de fluorescerande fibrer från klädesplagg som kan ha tillhört en gärningsman. Man upptäckte dock inga släpspår, varken på marken eller på Kevins kropp, det fanns inga överhudsavskrapningar."

S. 46. Sista förhöret. "När de försäkrat sig om att han var död, släpade bröderna Kevin hängande mellan sig mot en sten, där de stannade för att vila."

Jag ställer mig tveksam till att en 5-åring och en 7-åring kan bära en 4-åring mellan sig 30 meter, särskilt utan att lämna spår. En 4 år gammal pojke väger väl i genomsnitt 17.5 kilo, och även om Kevin kanske var mindre (-3SD ligger på 12.5 kilo) så är jag skeptiskt till att de skulle orka bära en död kropp av sådan vikt från den röda boden till lastpallen.
http://www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-2-7ar-pojke.pdf

Med det säger jag inte att de två bröderna är oskyldiga, men jag tycker att detta bör belysas.
(Kan ju lika gärna vara jag som missat någonting här).

Edit: Strök under en del text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in