Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Erika stod upp för A:s lillasyster -- och jo, det är mycket lättare att protestera när det gäller andra än när det gäller en själv.
Dessutom handlar det om ETT frustrationsutbrott -- hur många hade mamman och Alex på den tiden?
------
Det sista .. men "oj" vad konstigt .. Hur hade du reagerat om någon slitit mobilen ur händerna på dig?
Om du sitter i din mobil och någon står och gabbar på dig .. vem är då aggressor?
Erika går in och förstör på toaletten -- hur är det mer aggressivt än när Alex slänger saker, slår nävar i dörrar och väggar etc?
Fast du utelämnar ju att hon och Wilma hade flera bråk där Erika skadar Wilma genom att nypas, klösas och det här med munnen.
Sen förutom att förstöra på toaletten så välter hon ju möbler i vardagsrummet. Vilket är hyfsat extremt.
Hon har också flera gånger rivit och klöst Alex i ansiktet.
Ur förhören:
Alex pappa beskriver hur Erika är lite konstig, hon har väldiga krav på Alex och det blir bråk för Alex kan inte komma som han lovat:
"Han kunde inte åka den dagen och då … ja … då förde hon ett jävla liv liksom, på
telefonen, så det hördes ordentligt. Hon förstod inte vad Alex menade. "Jag måste
vara här och hjälpa farsan. Jag kommer fast det tar nog en dag till". Jag och
Alexander vi har ju en tradition att gå på Sweden rock varje år. Och ett år så … ja,
min plastson André, han träffade väl någon tjej där och pratade med och sådant. Men
han var tillsammans med en annan tjej. Och där hände ju aldrig någonting mellan
dem. Men det var ju Erika snabb på … oh, han hade varit otrogen och började
snacka och sådant. Mellan André och Erika, det var ju … det blev ju krig. Det är
därför jag tycker att hon är lite annorlunda. Om Alex förklarade en sak "jag kan inte"
då tycker jag att den andre parten okej, när Alex förklarar "så här är det", då måste
den andre parten förstå. Då tyckte jag att man kan vara lite udda va. Förstår man inte
när han förklarar. Jag stod ju utanför och hörde det här samtalet. Det här med … typ
… inte vuxen, tonårstjej, fjortis-snacket. Det är det jag tycker är lite annorlunda. Det
är svårt att förklara."
Tuulas (farmorns) sambo beskriver Erika:
"Erika är bestämd och tuff. Får nog oftast genom sin vilja och kan bli sur. Hon var ute och
promenerade mycket, långa rundor.
Pelle fick känslan av att Erika var rädd för att bli lämnad själv. Alex träffade några kompisar
ibland.
Pelle och Alex var och fiskade. Någon gång var Erika och Tuula ute och plockade svamp
tillsammans. Pelle upplevde henne lite sådär som egen. Pelle vet att Erika var duktig på att
fotografera.
Pelle minns att Erika hade någon konstig blick "psykopat blick" den gången Tuula och hon
bråkade. Pelle upplevde det som obehagligt.
Wilma och Erika rök ihop ibland. Någon gång hade Erika tagit tag i Wilma så hon fick
blåmärken. En annan gång hade Erika rivit Wilma över magen. Tuula och Wilma har berättat om detta för Pelle."
Farmodern:
"En gång kom Vilma nerrusande i tvättstugan o blödde ur munnen o hon blivit riven i munnen
av Erikas långa naglar.
Sista gången kom polisen. Hon hade inte gett sej på Vilma den gången men hon ville hjälpa
mej o uppfostra henne men det funkade inte, Vilma har en mamma och det räcker. Det var
inget fysiskt men hade inte Alexander varit där så hade jag inte levt idag. Han fick lägga
armarna runt henne för hon inte skulle ge sej på mej. De är lika goda kålsupare bägge två.
Han försökte lugna två hysteriska men det är synd om han för han hamnar emellan o skulle
lugna oss bägge.
När han blir arg höjer han rösten så det hörs i hela Kristianstad. Han skulle aldrig lägga en
hand på oss men han kan slå i en vägg.
När de båda tjabbar slutar det med att Alexander blöder, jag har sett det, Erika har långa
naglar o då har hon varit i ansiktet på honom med sina långa naglar. Har nog inte sett det
förrän efteråt."