2017-05-08, 13:32
Medlem
Ennummerillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
DET ger väl tvärtom intrycket att Alexander har behovet av att dölja blåmärket -- medan Erika är orolig och vill ha det kontrollerat/uppmärksammat.

Och återigen - Alexanders behov styr. Han mår dåligt utan dator. Erika verkar inte ha mycket att säga till om.

Alexanders minne fungerar mao selektivt beroende på hur det kan användas mot honom...

Erika återger Alexanders förklaringar till olika blåmärken. Ursprunget är hela tiden Alexander -- inte att hon själv bevittnat det, utan vad han sagt till henne.

Återigen Alexander styr. Se förhören med exen och hur han tog över vården av barnet även där.

Rent krasst - vems "hobby" tror du upptog mest tid i timmar och minuter?

Alex har ju skickat bilder på skadorna till alla möjliga i sin närhet för att fråga om råd. Både blåmärkena och grejen under tungar har han messat till sin mamma och andra mer eller mindre random personer. Knappast att han försökt dölja det?

Ja, Erika pratar hela tiden om Alex, hon försöker nämligen skjuta över misstankarna på honom.

Blåmärkenas urspung är i vissa fall Alex, det stämmer och han pratar om det om och om igen i förhören, att han varit hårdhänt och han verkar tro att det är detta som kan ha orsakat tragedin, det är ju dock inte blåmärken som flickan dog av utan krossad bröstkorg, undernäring och hjärnskador. Det var när mamman hade barnet som hon "gick sönder". Det är också mamman som inte klarat av att mata barnet, och som har för vana att skada sig själv genom att slå sitt huvud i väggen när hon blir arg, samt att klösa andra människor.

Vems hobby som tar mest tid, det är svårt att avgöra, å andra sidan porrsurfade pappan under förlossningen, å andra sidan satt mamman och redigerade bort blåmärken på bilder och fiskade efter komplimanger på fotoforum under tiden som bebisen låg och kämpade för sitt liv på sjukhuset. Flera i vårdpersonalen sa att mamman verkade känslokall och mest satt med sin mobil medan pappan grät.
Citera
2017-05-08, 13:33
Medlem
Citat:
Mamman har en skyldighet att skydda sitt barn (liksom pappan) -- den här mamman har noterat blåmärket och skador - sökt hjälp för olika saker, samtidigt som pappan kommer med olika "förklaringar" och helst vill avvakta.

Självklart, menar inte att mamman är oskyldig i den bemärkelsen att hon inte bär något ansvar för det som har skett öht. Hon har bevisligen sett skador på babyn men inte sökt vilket gör henne minst lika skyldig som pappan.

Vad var det för skada under tungan? Hur omfattande och hur kom den till?
Ser att det läggs mycket fokus på den i tråden, men har inte hittat någon större information om den.
Citera
2017-05-08, 13:36
Medlem
shws avatar
Citat:
FL: Vad var anledningen till att ni kollade tempen (ohörbart)?
E: Det minns jag inte. Men jag minns att vi gjorde det. Jag har för mig att jag frågade min
mamma också… om det.
FL: För ni tar väl inte tempen bara för att… ta tempen?

Ursäkta jag tjatar, men snacka om att få henne att känna sig osäker av ingen anledning alls. Första fyra månaderna av mitt barns liv var konstant felsökning för att få honom att känna sig så nöjd om möjligt. Om han skrek och var mätt, torr och hade sovit så klart som fan jag kollade tempen, ett par gånger utan att han kändes särskilt varm (eller ja, det var sommar, han var alltid varm, men ni fattar.) Det känns som förhörsledarna blir jätteförvånade över saker som är helt normala.
Citera
2017-05-08, 13:39
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ja och det gick tydligen emot Erikas instinkt också...

I början kunde jag stå såhär och titta på henne och bara vänta bara, får jag ta henne nu då såhär.
Är det okej, kan jag ta henne nu? så.

Ju noggrannare jag läser förhören, desto starkare blir bilden av att det är A som styrt och att E helt enkelt passiviserats av A:s krav och kontroll.

Ja, det är ju den känslan man får. Om man bara läser ordagrant vad som står ooch inte läser mellan raderna eller försöker tolka. Men jag får en så skum känsla ju mer jag läser. Min magkänsla är naturligtvis värd noll och ingenting och jag vill reservera mig för att det är svårt när man bara läser text (hade jag sett förhören eller pratat med personerna IRL och kunnat läsa av kroppsspråk, tonfall och annat så hade det varit en annan femma).

Hur som helst så upplever jag Erika som oerhört obehaglig, beräknande och extremt manipulativ. Hon har en hel del issues med osäkerhet, inbundenhet, svårt för kontakt med okända, är känslig och tillbakadragen, men det verkar bero helt på dagsformen. Tänder det till så kan hon bli både framåt och förbannad och till och med rent galen (tänker på när hon låste in sig på toa och skrek och stoppade handdukar i toaletten och kletade krämer på väggarna osv och att hon ju var så pass jobbig i 15-16-årsåldern att hennes familjehem som haft henne sen hon var 2 år, fick ge upp och skicka henne vidare till en annan familj). Hon är trasig, skör och känslig och förmodligen över lag mjäkig och har behövt Alex som styrt henne, beroende på dagsformen, som sagt. när hon väl kommit på något, eller är på dåligt humör, eller vill något så blir hon annorlunda och kan stå upp för sig och då är det hon som styr och Alex som får backa undan.

Alex upplever jag som lite likadan. Han är dock uppenbart mer lågbegåvad än Erika och en aning mer omogen (även om båda är omogna). I grunden älskar han nog barn så som han säger och vill vara försiktig och göra allt rätt, men det räcker inte till, för så fort något krånglar eller blir jobbigt så rasar det för honom och då blir han arg och upprörd, slår sönder saker och beter sig allmänt barnsligt. Han känner sig också otillräcklig och dum och mår jättedåligt av att göra fel och vill till varje pris vara Erika till lags och känner sig ofta förnedrad när han exempelvis ska förklara något och hon blir irriterad för att hon inte fattar och då blir han också irriterad och känner sig dum och förnedrad.

Båda två är extremt labila, omogna, har dåligt tålamod, är egocentriska, lata och saknar förmåga att prioritera och att ta ansvar.

Vem som tillfogat Hailey skadorna som ledde till hennes död vet jag inte, men jag är väldigt övertygad om att Alexander antingen gjort något på natten, eller låtit bli att göra något på natten som varit sista droppen. Alltså att han antingen tryckt till henne/skakat henne/dängt ner henne i vagnen, eller att han låtit henne bara ligga där och helt skitit i henne hela natten och att hon redan då haft skador, som hade upptäckts och livet gått att rädda om han faktiskt hade bemödat sig med att titta till henne ordentligt och plockat upp henne för att äta när han borde.
Citera
2017-05-08, 13:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det märkliga är ju att hon framställs som dominant och rivig när de bodde hemma hos Alex mamma. Hon verkar ju där inte varit varit rädd för att fräsa ifrån.

Kan det vara så att Alexander smällt på Erika också om hon när de var ensamma sa ifrån och gjorde som hon ville? Hans mamma tycks ha hyfsad makt över honom och tvingade honom att äta medicin när de bodde där, så han var väl mer kontrollerad då än sedan när de bodde ensamma och han slarvade med medicinen.

Jag hänvisar till exets förhör ..

Rebecka tillfrågas om det är något ytterligare som inte har sagts eller frågats om så uppger
hon att det hon har läst i tidningarna och när alla pratar om Alexander så får alla honom att
framstå som inte kanske perfekt men att som om han aldrig skulle göra något sådant.
Det verkar som om hon är den enda som har sett eller ser hans dåliga sidor.

Gällande det röda märket på Tindra som Alexander skickade till hennes sa hennes mamma att
hon trodde att det var Alexander som hade slagit henne. Detta berättade Rebecka för Martina
som i sin tur absolut inte kunde tänka sig något sådant.

Det är precis som om den enda som ser Alex rätta sidor är Rebecka eftersom hon har varit
med honom dag ut och dag in i 2,5 år.
Citera
2017-05-08, 13:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmhej
Självklart, menar inte att mamman är oskyldig i den bemärkelsen att hon inte bär något ansvar för det som har skett öht. Hon har bevisligen sett skador på babyn men inte sökt vilket gör henne minst lika skyldig som pappan.

Vad var det för skada under tungan? Hur omfattande och hur kom den till?
Ser att det läggs mycket fokus på den i tråden, men har inte hittat någon större information om den.
Inte ens läkarna kunde ju förklara den svullnaden...de låg ju inne ganska många dagar i samband med den
Citera
2017-05-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Ja,

Vem som tillfogat Hailey skadorna som ledde till hennes död vet jag inte, men jag är väldigt övertygad om att Alexander antingen gjort något på natten, eller låtit bli att göra något på natten som varit sista droppen. Alltså att han antingen tryckt till henne/skakat henne/dängt ner henne i vagnen, eller att han låtit henne bara ligga där och helt skitit i henne hela natten och att hon redan då haft skador, som hade upptäckts och livet gått att rädda om han faktiskt hade bemödat sig med att titta till henne ordentligt och plockat upp henne för att äta när han borde.

Tycker din teori om natten om natten hon dog är trolig. Särskilt mot bakgrund av att de annars brukade tillreda Haileys mat när hon hade vaknat och inte väcka henne och mata som denna morgon. Tror han kikade ned i vagnen för att väcka henne och då upptäckte han hur konstigt hon lät osv. Men tidigare hade han haft hörlurar på sig och suttit och gameat och trott att Hailey äntligen var tyst och nöjd. Han struntade i att titta till henne och förstod inte att han halvt slagit ihjäl henne.

Det verkar också rimligt mot reaktionen när han tog upp henne, att han sprang och hämtade is före han kontaktade Erika eller ringde 112. Som jag ser det är det en fullständigt märklig reaktion om man tror barnet är sjukt pga bakterier eller liknande. Is är något som använts på barn som slagit sig. I ren panik och med sin låga begåvning kan han instinktivt gjort så som han sett att folk gjort när t ex Wilma slagit sig, de har hämtat is och lagt på skadan. Nu hade han förmodligen tidigare slagit Hailey och sprang därför och hämtade is och la där han hade slagit eller tryckt hårt. Att is använts för att dämpa svullnad har han nog inte grepp om, utan han har sett det som nån slags läkande åtgärd. Först när det inte hjälpte försökte han hämta hjälp. I normalfallet tror jag i stort sätt alla föräldrar larmar den andra föräldern direkt de upptäcker ett livlöst barn. Man börjar inte joxa i ensamhet om den andre sover, möjligen om man själv är skyldig till att barnet är livlöst.
Citera
2017-05-08, 13:52
Medlem
Citat:
Inte ens läkarna kunde ju förklara den svullnaden...de låg ju inne ganska många dagar i samband med den

Men det är ett sår under/svullen tunga som ledde till att barnet inte kunde äta och till slut fick näringsbrist?

Fyfan. Får känslan av att mamman är mer medveten om skadorna på babyn än pappan. Pappan känns riktigt trög, nästan som att han har "råkat" skada barnet (typ kramat om det för hårt etc.) medan mamman är mer medveten om att hon HAR skadat barnet (och var medveten om att hon skadade barnet också).

Som många andra tycker jag dock inte det är konstigt att det har googlat på en massa saker. Får man sitt första barn är det väl inte konstigt att man googlar på minsta lilla?
Citera
2017-05-08, 13:57
Medlem
Citat:
Men det är ett sår under/svullen tunga som ledde till att barnet inte kunde äta och till slut fick näringsbrist?

Fyfan. Får känslan av att mamman är mer medveten om skadorna på babyn än pappan. Pappan känns riktigt trög, nästan som att han har "råkat" skada barnet (typ kramat om det för hårt etc.) medan mamman är mer medveten om att hon HAR skadat barnet (och var medveten om att hon skadade barnet också).

Som många andra tycker jag dock inte det är konstigt att det har googlat på en massa saker. Får man sitt första barn är det väl inte konstigt att man googlar på minsta lilla?

Jag tror inte pappan är så klumpig som han framställer sig. Han tycks ju t ex inte råkat göra illa Wilma ofta. Men ett eget barn blev en för stor belastning.

Att han råkat göra illa Hailey ser jag som barnsliga undanflykter, typiska bortförklaringar som små barn använder sig av för att slippa konsekvenser. Först ljuger de och säger att de är oskyldiga och sedan om de blir överbevisade eller dyl. så kan de dra till med att "det var inte meningen" fast man sett att de med berått mod t ex sparkat någon hårt.
Citera
2017-05-08, 13:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En svullnad. Ett sår hade ju läkarna sett.

Citat:
Jag delar inte den uppfattningen. Jag tror mamman sett skador/blåmärken och ifrågasatt - men försökt svälja hans förklaringar.
Det är hon som är orolig, hon som vill kontakta läkare, BVC osv .. Han kommer med förklaringar om "misstag/råkat" och försöker tona ner det hela.

Citat:
Inte en aning faktiskt -- när jag fick mitt första så fanns inte internet
Citera
2017-05-08, 13:59
Medlem
Ennummerillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker din teori om natten om natten hon dog är trolig. Särskilt mot bakgrund av att de annars brukade tillreda Haileys mat när hon hade vaknat och inte väcka henne och mata som denna morgon. Tror han kikade ned i vagnen för att väcka henne och då upptäckte han hur konstigt hon lät osv. Men tidigare hade han haft hörlurar på sig och suttit och gameat och trott att Hailey äntligen var tyst och nöjd. Han struntade i att titta till henne och förstod inte att han halvt slagit ihjäl henne.

Det verkar också rimligt mot reaktionen när han tog upp henne, att han sprang och hämtade is före han kontaktade Erika eller ringde 112. Som jag ser det är det en fullständigt märklig reaktion om man tror barnet är sjukt pga bakterier eller liknande. Is är något som använts på barn som slagit sig. I ren panik och med sin låga begåvning kan han instinktivt gjort så som han sett att folk gjort när t ex Wilma slagit sig, de har hämtat is och lagt på skadan. Nu hade han förmodligen tidigare slagit Hailey och sprang därför och hämtade is och la där han hade slagit eller tryckt hårt. Att is använts för att dämpa svullnad har han nog inte grepp om, utan han har sett det som nån slags läkande åtgärd. Först när det inte hjälpte försökte han hämta hjälp. I normalfallet tror jag i stort sätt alla föräldrar larmar den andra föräldern direkt de upptäcker ett livlöst barn. Man börjar inte joxa i ensamhet om den andre sover, möjligen om man själv är skyldig till att barnet är livlöst.

Jag uppfattar det som att pappan hämtade isen för att försöka kolla om hon verkligen var medvetslös. Han trodde att han kunde få henne att reagera genom att hålla en isbit mot huden. När hon inte verkade märka isbiten fattade han att hon inte bara sov. Jäkligt underligt agerande det med iofs.

Sen återigen, barnet hade troligtvis varit döende i flera dagar vid det laget.
Citera
2017-05-08, 14:00
Avslutad
Citat:
De misstänkta föräldrarna, som är i 20-årsåldern, åtalades på tisdagen för synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död. Enligt åklagaren har båda varit aktiva gärningspersoner och har tillsammans och i samförstånd i hemmet i Kristianstadstrakten misshandlat sin nyfödda dotter, från att hon var tre dagar gammal, genom att vid flera tillfällen utöva grovt våld mot hennes huvud och kropp.

Vad kan du säga om barnets skador?

– Det är omfattande skador. Hon har skador under tungan som gjort att hon haft svårt att äta. Många blåmärken i ansiktet och på kroppen och en stor mängd gamla revbensfrakturer, mer än 20, och en instabilitet i kroppen så när man tog i henne så kändes hon "sönder", säger Eva Norberg.

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/foraldrar-atalas-for-spadbarns-dod-2/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in