2017-05-08, 12:03
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag håller med dig. Det är väldigt mycket de snöar in på helt i onödan och då menar jag inte att det varit onödigt från början, eftersom det är bra att titta på allt, men de fortsätter att mala på även när det redan står klart att det är helt irrelevant för fallet.

Vidare så missar de istället annat, sådant som ÄR relevant. Högst relevant. Även då på grund av allmänt usel allmänbildning verkar det som.

Ett exempel på detta är när de går igenom tidslinjen med Alexander och de tar upp att någon sökt på "Torsk spädbarn", "torsk i munnen" om det var kvällen före det med tungan hände. Ingen i rummet har en susning om vad det betyder, utan tror att det handlar om att mata barn med fisk, eller möjligen om man kan äta torsk när man ammar.

Torsk är en svampinfektion i munnen hos spädbarn. Det kan orsaka smärta och obehag och trassla till amningen och ge svamp, sår och smärta på bröstvårtorna. Det här är ju oerhört relevant och intressant om någon sökt på detta, att att det varit något problem i munnen redan före det röda under tungan, som annars har beskrivits som att det uppstod helt plötsligt och med inga föregående tecken.

En möjlig förklaring är exempelvis om Erika suttit där i soffan och ska amma och har kvällen innan Googlat på torsk och nu tror hon det är det som är problemet med amningen, så hon tar en vårservett för att torka bort torsken ur Haileys mun och då uppstår det röda, antingen som en skada för att Erika slinter eller är för hårdhänt (torsk går nämligen inte att torka bort), eller en allergisk reaktion mot den frätande våtservetten.

Nu har jag inte läst klart FUP. Jag är på tidslinjen med Alexander och har bara läst förhör 1-7 med Erika, så allt det här kanske reder ut sig senare, men jag blev fan riktigt förbannad när jag läste. Jag ville hoppa in i skärmen och upplysa de ignoranta utredarna.

Exakt allt det här och i inlägget du citerade. Det är så fullkomligt normalt att googla exakt ALLT när det gäller nyfödda. Att polisen inte fattar vad torsk är är helt befängt. Samma med att ta in barnet på toaletten. Mitt barn fick panik så snart han låg ensam och ville vara i famnen exakt hela tiden. Hade honom i famnen när jag kissade. Fullt jäkla normalt. Man gör allt man kan när de är så nya.
Citera
2017-05-08, 12:06
Medlem
Finns hela förundersökning ingen? Någon som kan länka?
Citera
2017-05-08, 12:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstad.08
Finns hela förundersökning ingen? Någon som kan länka?

Förundersökningen finns länkad i trådstarten.
Citera
2017-05-08, 12:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
[/spoiler]

Tack!
När gör man sådana här "psykriatriska utredningar" (vet inte vad det heter. Men du fattar) egentligen? Eller har jag missat det också?

Läste något om att han sagt att han haft "illusioner"(hallucinationer), som han beskrev det och sett "skuggor" och grejer.
Om man misstänker att det handlar om nedsatt psykisk förmåga så gör man vanligen "lilla undersökningen" före själva rättegången -- detta för att se om personen ens kan klara en rättegång och för att se om det finns skäl att begära stor undersökning.

Stora undersökningen kommer vanligen på begäran från rätten före straffet skall fastställas - dvs oftast efter själva rättegången, men innan dom faller.
När det handlar om människor som erkänner handlingen men hävdar att det skett under psykisk abnormitet/sjukdom så kan stora undersökningen komma tidigare.
Tumregeln är att det redan skall vara klart i ansvarsfrågan innan RPU genomförs.

I det här fallet tror jag knappast någon sådan undersökning är aktuell, möjligen för mamman som av vårdpersonal uppfattats som "avstängd och deprimerad". Alex verkar ju däremot väldigt klar hela vägen.
Citera
2017-05-08, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om man misstänker att det handlar om nedsatt psykisk förmåga så gör man vanligen "lilla undersökningen" före själva rättegången -- detta för att se om personen ens kan klara en rättegång och för att se om det finns skäl att begära stor undersökning.

Stora undersökningen kommer vanligen på begäran från rätten före straffet skall fastställas - dvs oftast efter själva rättegången, men innan dom faller.
När det handlar om människor som erkänner handlingen men hävdar att det skett under psykisk abnormitet/sjukdom så kan stora undersökningen komma tidigare.
Tumregeln är att det redan skall vara klart i ansvarsfrågan innan RPU genomförs.

I det här fallet tror jag knappast någon sådan undersökning är aktuell, möjligen för mamman som av vårdpersonal uppfattats som "avstängd och deprimerad". Alex verkar ju däremot väldigt klar hela vägen.

Tack, snälla för klargörandet!
Men tycker du verkligen att han verkar "klar"?
Han pratar ju om att "se saker" och att "onda saker ska hända" osv. Tycker mig sett att både han själv och andra hävdat att han upplevt detta.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-08 kl. 12:24.
Citera
2017-05-08, 12:19
Medlem
Kan också tänka mig att man sparat in på ersättningen. Deras ekonomi var mer än usel, Alex tog sig friheten av ha dyra vanor såsom cigarettrökning och ersättning är dyrt. Säkert därför de desperat tar emot pulver utan förpackning någon som skänkt till dem. De struntade nog i om pulvret var ersättning, vetemjöl eller välling och drog ned på doseringen.
Citera
2017-05-08, 12:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tack, snälla för klargörandet!
Men tycker du verkligen att han verkar "klar"?
Han pratar ju om att "se saker" och att "onda saker ska hända" osv. Tycker mig sett att både han själv och andra hävdat att han upplevt detta.
Adekvat i tal och handling. Det finns inget som talar för att han skulle ha sett barnet med psykotiska ögon .. dvs som en inkräktare, monster etc.

Mamman däremot är "avstängd" enligt vårdpersonal, fungerar inte adekvat - vilket kan tyda på förlossningsdepression.
Det finns dock det i förhören som talar för att hon redan innan förlossningen var tillbakadragen, innesluten, avstängd -- och det kan ju vara en konsekvens av hans styrning/övertagande i olika delar - dvs en depression/passivisering som fanns redan före förlossningen.
Citera
2017-05-08, 12:33
Medlem
Orkar inte läsa igenom alla inlägg, så förlåt om jag har missat något - men vad är Flashbacks åsikt?

Att mamman är oskyldig och enbart har styrt/handlat efter pojkvännens önskemål eller att föräldrarna har gjort lika mycket skada båda två?

På vissa verkar det som att mamman har agerat i rädsla för pojkvännen?
Citera
2017-05-08, 12:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmhej
Orkar inte läsa igenom alla inlägg, så förlåt om jag har missat något - men vad är Flashbacks åsikt?

Att mamman är oskyldig och enbart har styrt/handlat efter pojkvännens önskemål eller att föräldrarna har gjort lika mycket skada båda två?

På vissa verkar det som att mamman har agerat i rädsla för pojkvännen?
Mamman har en skyldighet att skydda sitt barn (liksom pappan) -- den här mamman har noterat blåmärket och skador - sökt hjälp för olika saker, samtidigt som pappan kommer med olika "förklaringar" och helst vill avvakta. Inte ringa sjukhus eller fråga för mycket.

Min uppfattning är i det här skedet att det är han som stått får de fysiska skadorna på barnet .. och det är ju också olika förklaringar på den linjen som han ger i förhör.

Han "råkar" en hel del som kan förklara en del blåmärken .. men har absolut inte skadat henne, eller det kan inte vara orsaken ...

Han till och med förklarar blödningen i hjärnan med att han skulle ha kunnat dunka hennes huvud i bordet oavsiktligt när han skall göra HLR på henne i väntan på ambulans.

Edit:
Det mamman säger i det absolut första förhöret är samma förklaringar som går igen i hans förhör hela vägen .... Han har "råkat" det ena och det andra
Citera
2017-05-08, 12:52
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Varför svarar du, när min fråga riktades till dem som läst FUP och du uppenbarligen inte gjort det eftersom du dels inte vet hur förhören gått till och dels inte vet hur ett förhör går till överhuvudtaget.

Svaret på din fråga är dock ja. Jag hade tveklöst berättat om hunden i min återberättelse när jag 10 gånger ombeds att i exakt detalj återberätta händelseförloppet.

Dvs om nu ens hunden varit med. Det är ju hela min poäng. Om hunden inte varit med är de lämnade uppgifterna motsträviga.

Och jo, självklart är det visst så vid HLR. Enligt Alexander hinner det gå 30-90 sekunder från han fimpar och går in tills han har 112 i luren och påbörjar HLR.

Eftersom du är efterbliven så kan jag upplysa dig om att rökare både andas och svettas ut gifter. Han kommer in direkt från att ha rökt.
Eh, SOS-larm kanske ska säga: Sök reda på en rökfri person utan sjukdomar för baby behöver hjärt- och lungräddning.
Det finns mycket i förhören som är motsträvigt när det gäller A. Han tycker att han är bra, vi får se hur långt det räcker.
Citera
2017-05-08, 13:00
Medlem
kentolles avatar
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/live-folj-forsta-rattegangsdagen-i-babyfallet-har/

Kristianstadsbladet "sänder" live från rättegången. Ingen bild eller ljud dock
Citera
2017-05-08, 13:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/live-folj-forsta-rattegangsdagen-i-babyfallet-har/

Kristianstadsbladet "sänder" live från rättegången. Ingen bild eller ljud dock
Och väldigt sparsam återgivning av vad som sägs i rättssalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in