2017-05-08, 13:03
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och väldigt sparsam återgivning av vad som sägs i rättssalen.
Tyvärr är jag på jobbet själv så har liten möjlighet att följa. Skulle helst vilja vara på plats
Citera
2017-05-08, 13:07
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Det är ju väldigt mycket som är inkonsekvent, historier som är motstridiga, beslut som är tveksamma till obegripliga, bortförklaringar som inte håller osv. Finns det någon lista? Kan vi försöka sammanställa en lista? Det är tydligt att det här handlar om ett omoget och ansvarslöst par, som haft Hailey som någon slags accessoar, som de inte vetat hur de ska ta hand om och då menar jag långt bortom gränserna för "osäkra förstagångsföräldrar".

Här är några saker att börja med:

• 1/9 avbokar BVC-hembesöket dagen efter för att de mår dåligt enligt Alexander. För att Hailey har blåmärke enligt Erika. Samma dag åker de iväg och köper laptopen. De mår alltså så pass bra på kvällen att de kan åka iväg och köpa en dator. Alexander säger själv att han delvis mår dåligt över att han inte haft en dator, men främst för att han har ont i huvudet och i magen. Han har för sig att Erika också mådde dåligt. Avbokningen handlar också om att det är stökigt hemma enligt Alexander (och då ska de inte hinna städa på ett dygn då eller? Visserligen ingen dammsugare, men de har ju samtidigt knappt några saker i lägenheten). Enligt Erika handlar det om blåmärket, men det verkar ju konstigt eftersom hon senare tar upp på BVC om blåmärken och påpekar detta med blåmärken + att Alexanders mamma väl var med när de köpte datorn och har alltså sett blåmärkena. Om jag minns rätt satt hon först kvar med Hailey i bilen ensam och sedan gick hon in på Media Markt med henne för att upp och röra på sig då Hailey var missnöjd.

• Köper en dator för strax under 3000 kr (visserligen är det en billig skräpdator, men 3000 kr är ohyggligt mycket pengar i en sådan WT-familj som har försörjningsstöd och ännu inte ens kommit i gång med barnbidrag och förmodligen inte heller med bostadsbidrag. Samtidigt har de desperat behov av en bröstpump. De lånar en handpump av Ida som måste lämnas tillbaka och ska låna en av Martina, men de orkar inte engagera sig tillräckligt för att köpa tillbehöret eller styra upp så de får tag i pumpen. Inte heller kommer de på tanken att köpa en helt egen pump, exempelvis istället för att köpa ytterligare en dator.

• Alexander har ingen koll på tider och datum och har skadad minnesfunktion enligt honom själv, detta till följd av en hjärnhinneinflammation som 2-åring. Han är väldigt konsekvent i att han inte kan svara på något som rör datum och tider och skyller hela tiden på att han inte klarar av att hålla reda på sådant. Men sen vet han plötsligt glasklart att de ringt honom från psyk exakt den 25 juni och bokat om en tid till den 1 augusti och den tiden ändras till 16 augusti pga att det "var så mycket annat". tiden den 16 augusti struntar han också i eftersom de då är inlagda med Hailey. på samma sätt kan han redogöra för samtal och överhoppade möten med FK eller vad det är för att det är för krångligt och jobbigt.

• Alexander säger att första blåmärket på kinden kommer från fjärrkontrollen och det säger även Erika. Samtidigt visar bilderna att det finns flera blåmärken samtidigt vid tiden då detta ska ha hänt. Alexanders mamma uppger att hon sett ett blåmärke och hon har fått förklarat för sig att det tillkommit då Alexander busat och nypt ihop Haileys ansikte för att skapa grimaser.

• Erikas första reaktion när det kommer på tal att ersättningen är gjord med varmvatten från kranen är försvarsställning och att hon menar att Alex gjort så med andra barn och Alex säger att man ska göra så och så ser hon chockad ut och frågar "stämmer inte det?" som om hon vore totalt efterbliven. Det står på varenda förpackning modersmjölksersättning hur man ska gå till väga och det finns också något som heter Google, som hon så flitigt använder hela dagarna när det gäller allt annat. Hon har, precis som Alexander, varit fullt medveten om att man inte ska använda varmvatten ur kranen, men de har båda varit för lata för att göra det ordentligt.

• Alex har svårt att hejda sig när det kommer till spel och sätter sannolikt Hailey i andra hand och har svårt att slita sig, men Erika är likadan när det kommer till fotandet. Hon vill fota "bara lite till och lite till" när de är ute exempelvis den 2/9, trots att Hailey är ledsen, obekväm, det blåser och hon fryser och Alexander tjatar på Erika att de måste avbryta, men Erika blir helt inne i sitt fotande och klarar inte att sätta Haileys behov främst. Resultatet kan man tydligt se på fotona. Hailey ser plågad ut och hudfärgen visar mycket tydligt att hon var ordentligt frusen. Därtill kan tilläggas att blåst rakt i ansiktet på små spädbarn innebär andningspauser. Testa att blåsa i ansiktet på ett litet spädbarn så kommer du upptäcka att barnet slutar att andas.
Citera
2017-05-08, 13:09
Medlem
shws avatar
Citat:
Men han
vart väldigt noga med att vi inte skulle skämma bort henne utan att först om hon skrek sådär
typ lite… sådär pytteliten, så skulle vi inte ta henne med en gång utan vi skulle se om hon
slutade skrika. Men om vi märkte att hon verkligen var ledsen så tog vi henne då för att inte
hon skulle typ… han sa att om man tar bebisar med en gång så lär de sig det. Och då så om
man tar de för det minsta lilla Det vart väldigt jobbigt i början men det blev lättare sen. I
början kunde jag stå såhär och titta på henne och bara vänta bara, får jag ta henne nu då såhär.
Är det okej, kan jag ta henne nu? så.

(Från förhör med Erika)

Fasen vad ledsen jag blir när jag läser det här. Man kan inte skämma bort ett spädbarn med närhet och kärlek. Det går emot varenda instinkt att inte plocka upp en fyra veckor gammal bebis som gråter.
Citera
2017-05-08, 13:13
Medlem
Ennummerillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmhej
Orkar inte läsa igenom alla inlägg, så förlåt om jag har missat något - men vad är Flashbacks åsikt?

Att mamman är oskyldig och enbart har styrt/handlat efter pojkvännens önskemål eller att föräldrarna har gjort lika mycket skada båda två?

På vissa verkar det som att mamman har agerat i rädsla för pojkvännen?

Ja det verkar ju vara den allmänna uppfattningen i tråden att det är pappan som är skyldig och mamman mest brustit i garantansvar.

Jag tror precis tvärtom, att mamman är den skyldiga och pappan, pga han är en fuckup rent allmänt, inte har fattat någonting av vad som har pågått. Han har försökt skydda mamman i alla lägen, medan mamman direkt börjar anklaga pappan. Vem av dem är det som beter sig som att de döljer något?

Jag läser också ut av förhören att det är mamman som har haft pappan kuvad, inte tvärtom. Ser att folk har kommenterat hur pappan har "kontrollbehov" för att han inte velat lämna mamman ensam. Men i förhören framgår att detta beror på att mamman inte har klarat av att vara ensam och speciellt inte ensam med barnet. Ett flertal vittnen berättar om att mamman inte accepterar att pappan går iväg, hon vill inte ens mata eller byta på barnet utan ringer pappan istället så att han får komma hem. Det är också när pappan har varit iväg och kommit tillbaka som både skadan i munnen och "knakandet i bröstkorgen" upptäcks. Alltså när mamman varit själv med barnet.

Jag har läst alla förhören, med båda föräldrarna, med familj och framförallt med vårdpersonalen och den sammanlagda bilden är att mamman är psykiskt störd, troligtvis borderline och/eller förlossningsdepression, hon är ohöljt manipulativ och har framförallt visat ett kompakt ointresse för sitt barn, dessutom har hon betett sig på ett sätt som väckt misstankar ifrån i princip alla som haft med henne att göra ifrån sjuksköterskor till läkare till människor som bara haft kontakt med henne på diskussionsforum osv. Läs om när de låg inne på sjukhus i en vecka och i princip samtliga förhörda i personalen reagerade på att mamman betedde sig helt abnormt emot barnet medan pappan bedömdes som "normal" och ansvarstagande. Ett par av vårdpersonalen slog redan då larm om att det var något allvarlig på gång, och det var mammans beteende som låg till grund för det inte pappans.

Vem vet om hon har haft för uppsåt att döda barnet, om det någonsin kommer att klarläggas, men i princip allt talar för att mamman bär huvudansvaret för bebisens död, inte pappan. Det fokuseras aldeles för mycket i tråden på att det var pappan som hittade barnet livlöst och att hon slutade andas efter att det varit hans "vakt" under natten- det man missar är att det arma barnet troligtvis har hållit på och dött långsamt och plågsamt under flera dagar redan, på grund av de brutna revbenen och eventuellt undernärning- det som föräldrarna kallar "förkylning". Att man ifrån polisens sida fokuserar på slemmet som barnet hostade upp beror inte på att man i första hand misstänker sexualla övergrepp utan troligtvis för att det visar att hon redan där var svårt medtagen och hade svårt att andas. Dvs att dödsförloppet är synnerligen utdraget.
Senast redigerad av Ennummerilla 2017-05-08 kl. 13:19.
Citera
2017-05-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shw
(Från förhör med Erika)

Fasen vad ledsen jag blir när jag läser det här. Man kan inte skämma bort ett spädbarn med närhet och kärlek. Det går emot varenda instinkt att inte plocka upp en fyra veckor gammal bebis som gråter.

Ä Alexander född på medeltiden (läs; 1950-talet) eller? Han måste ju tagit efter otroligt osunda "metoder" ifrån sin hemmiljö, var skulle han annars fått sådana här idéer ifrån? Men det är klart, de här idéerna passar ju väldigt bra för lata människor.
Citera
2017-05-08, 13:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Det är ju väldigt mycket som är inkonsekvent, historier som är motstridiga, beslut som är tveksamma till obegripliga, bortförklaringar som inte håller osv. Finns det någon lista? Kan vi försöka sammanställa en lista? Det är tydligt att det här handlar om ett omoget och ansvarslöst par, som haft Hailey som någon slags accessoar, som de inte vetat hur de ska ta hand om och då menar jag långt bortom gränserna för "osäkra förstagångsföräldrar".

Här är några saker att börja med:

• 1/9 avbokar BVC-hembesöket dagen efter för att de mår dåligt enligt Alexander. För att Hailey har blåmärke enligt Erika. Samma dag åker de iväg och köper laptopen. De mår alltså så pass bra på kvällen att de kan åka iväg och köpa en dator. Alexander säger själv att han delvis mår dåligt över att han inte haft en dator, men främst för att han har ont i huvudet och i magen. Han har för sig att Erika också mådde dåligt. Avbokningen handlar också om att det är stökigt hemma enligt Alexander (och då ska de inte hinna städa på ett dygn då eller? Visserligen ingen dammsugare, men de har ju samtidigt knappt några saker i lägenheten). Enligt Erika handlar det om blåmärket, men det verkar ju konstigt eftersom hon senare tar upp på BVC om blåmärken och påpekar detta med blåmärken + att Alexanders mamma väl var med när de köpte datorn och har alltså sett blåmärkena. Om jag minns rätt satt hon först kvar med Hailey i bilen ensam och sedan gick hon in på Media Markt med henne för att upp och röra på sig då Hailey var missnöjd.
DET ger väl tvärtom intrycket att Alexander har behovet av att dölja blåmärket -- medan Erika är orolig och vill ha det kontrollerat/uppmärksammat.

Citat:
• Köper en dator för strax under 3000 kr (visserligen är det en billig skräpdator, men 3000 kr är ohyggligt mycket pengar i en sådan WT-familj som har försörjningsstöd och ännu inte ens kommit i gång med barnbidrag och förmodligen inte heller med bostadsbidrag. Samtidigt har de desperat behov av en bröstpump. De lånar en handpump av Ida som måste lämnas tillbaka och ska låna en av Martina, men de orkar inte engagera sig tillräckligt för att köpa tillbehöret eller styra upp så de får tag i pumpen. Inte heller kommer de på tanken att köpa en helt egen pump, exempelvis istället för att köpa ytterligare en dator.
Och återigen - Alexanders behov styr. Han mår dåligt utan dator. Erika verkar inte ha mycket att säga till om.

Citat:
• Alexander har ingen koll på tider och datum och har skadad minnesfunktion enligt honom själv, detta till följd av en hjärnhinneinflammation som 2-åring. Han är väldigt konsekvent i att han inte kan svara på något som rör datum och tider och skyller hela tiden på att han inte klarar av att hålla reda på sådant. Men sen vet han plötsligt glasklart att de ringt honom från psyk exakt den 25 juni och bokat om en tid till den 1 augusti och den tiden ändras till 16 augusti pga att det "var så mycket annat". tiden den 16 augusti struntar han också i eftersom de då är inlagda med Hailey. på samma sätt kan han redogöra för samtal och överhoppade möten med FK eller vad det är för att det är för krångligt och jobbigt.
Alexanders minne fungerar mao selektivt beroende på hur det kan användas mot honom...

Citat:
• Alexander säger att första blåmärket på kinden kommer från fjärrkontrollen och det säger även Erika. Samtidigt visar bilderna att det finns flera blåmärken samtidigt vid tiden då detta ska ha hänt. Alexanders mamma uppger att hon sett ett blåmärke och hon har fått förklarat för sig att det tillkommit då Alexander busat och nypt ihop Haileys ansikte för att skapa grimaser.
Erika återger Alexanders förklaringar till olika blåmärken. Ursprunget är hela tiden Alexander -- inte att hon själv bevittnat det, utan vad han sagt till henne.

Citat:
• Erikas första reaktion när det kommer på tal att ersättningen är gjord med varmvatten från kranen är försvarsställning och att hon menar att Alex gjort så med andra barn och Alex säger att man ska göra så och så ser hon chockad ut och frågar "stämmer inte det?" som om hon vore totalt efterbliven. Det står på varenda förpackning modersmjölksersättning hur man ska gå till väga och det finns också något som heter Google, som hon så flitigt använder hela dagarna när det gäller allt annat. Hon har, precis som Alexander, varit fullt medveten om att man inte ska använda varmvatten ur kranen, men de har båda varit för lata för att göra det ordentligt.
Återigen Alexander styr. Se förhören med exen och hur han tog över vården av barnet även där.

Citat:
• Alex har svårt att hejda sig när det kommer till spel och sätter sannolikt Hailey i andra hand och har svårt att slita sig, men Erika är likadan när det kommer till fotandet. Hon vill fota "bara lite till och lite till" när de är ute exempelvis den 2/9, trots att Hailey är ledsen, obekväm, det blåser och hon fryser och Alexander tjatar på Erika att de måste avbryta, men Erika blir helt inne i sitt fotande och klarar inte att sätta Haileys behov främst. Resultatet kan man tydligt se på fotona. Hailey ser plågad ut och hudfärgen visar mycket tydligt att hon var ordentligt frusen. Därtill kan tilläggas att blåst rakt i ansiktet på små spädbarn innebär andningspauser. Testa att blåsa i ansiktet på ett litet spädbarn så kommer du upptäcka att barnet slutar att andas.
Rent krasst - vems "hobby" tror du upptog mest tid i timmar och minuter?

Att Alexander inte släpper datorn och villigt kastar sig in i andra uppgifter framgår också av exets vittnesmål.
Att Erika knappt vistades ute framgår av grannarnas vittnesmål ..
Citera
2017-05-08, 13:21
Medlem
Det häpnadsväckande är också att de båda har skulder hos Kronofogden. Men på FL:s fråga om den ekonomiska situationen var jobbig, så svarar Erika "Nä, egentligen inte". Och när jag läser FUP får jag också intrycket att de inte brydde sig särskilt mycket. Klart det blev katastrofalt viktigt med en dator för en datorberoende person, men det verkar inte som att de verkligen oroade sig för hur det skulle lösa sig ekonomiskt och att det dryftades om man kanske skulle köpa en bröstpump för 300 spänn före man köpte datorn. Som någon skrev 3000 kr är enorma summor när man lever på socialbidrag, fullt jämförbart med att jag skulle springa och köpa en dator för 30 000 kr utan att reflektera över det.
Citera
2017-05-08, 13:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
(Från förhör med Erika)

Ja och det gick tydligen emot Erikas instinkt också...

I början kunde jag stå såhär och titta på henne och bara vänta bara, får jag ta henne nu då såhär.

Ju noggrannare jag läser förhören, desto starkare blir bilden av att det är A som styrt och att E helt enkelt passiviserats av A:s krav och kontroll.
Citera
2017-05-08, 13:22
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
(Från förhör med Erika)

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ä Alexander född på medeltiden (läs; 1950-talet) eller? Han måste ju tagit efter otroligt osunda "metoder" ifrån sin hemmiljö, var skulle han annars fått sådana här idéer ifrån? Men det är klart, de här idéerna passar ju väldigt bra för lata människor.

Nu är detta iofs Erikas påståenden och den negativa bild hon målar upp av Alexander. Att han skulle ha bestämt att Hailey ska ligga och skrika av sig. I förhören med honom själv finns inga tecken på att han skulle ha ansett att spädbarn ska skrika av sig, eller lära sig vänta och liknande onaturliga idéer hämtade från första halvan av 1900-talet. Men jag har inte läst färdigt än heller iofs.
Citera
2017-05-08, 13:24
Medlem
Citat:
DET ger väl tvärtom intrycket att Alexander har behovet av att dölja blåmärket -- medan Erika är orolig och vill ha det kontrollerat/uppmärksammat.

Och återigen - Alexanders behov styr. Han mår dåligt utan dator. Erika verkar inte ha mycket att säga till om.

Alexanders minne fungerar mao selektivt beroende på hur det kan användas mot honom...

Erika återger Alexanders förklaringar till olika blåmärken. Ursprunget är hela tiden Alexander -- inte att hon själv bevittnat det, utan vad han sagt till henne.

Återigen Alexander styr. Se förhören med exen och hur han tog över vården av barnet även där.

Rent krasst - vems "hobby" tror du upptog mest tid i timmar och minuter?

Att Alexander inte släpper datorn och villigt kastar sig in i andra uppgifter framgår också av exets vittnesmål.
Att Erika knappt vistades ute framgår av grannarnas vittnesmål ..

Erikas hobby bestod ju inte bara av att fotografera Hailey, utan det skulle arrangeras, åkas iväg och sedan skulle alla blåmärken redigeras bort och hon skulle även förskönas på andra vis. Detta med hjälp av folk i någon Facebookgrupp. Har en fotonörd här hemma och visst kan det sitta och redigeras hela kvällar. Men visst, hans spelande tog nog mer tid i anspråk, främst för att Hailey trots allt nog sov mest på nätterna då han hade "vakten".
Citera
2017-05-08, 13:28
Medlem
Mooskys avatar
Det är ju fler aktbilagor i den här förundersökningen. Det finns 15 aktb till varav 2 sekretessbelagda.

Sedan så ser det otroligt segt ut i dag med åklagaren sakframställan. Hon ska traggla bilder och sökningar på internet hela dagen. Jag tycker den här åklagaren är lite osammanhängande och inte alls så bra som man skulle kunna förvänta sig.

Citat:
Onsdagen den 10 maj: Fortsättning åklagarens sakframställning och därefter försvararnas sakframställning

Fredagen den 12 maj: Förhör med åtalad

Onsdagen den 17 maj: Förhör med åtalad

Fredagen den 19 maj: Förhör med åtalad

Måndagen den 22 maj: Vittnesförhör

Onsdagen den 24 maj: Vittnesförhör

Fredagen den 26 maj: Vittnesförhör

Torsdagen den 1 juni: Vittnesförhör

Fredagen den 2 juni: Vittnesförhör (förmiddag) och reservdag (eftermiddag)

Onsdagen den 7 juni: Personalia och slutanföranden

LIVE: Följ första rättegångsdagen i babyfallet här
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/live-folj-forsta-rattegangsdagen-i-babyfallet-har/
Senast redigerad av Moosky 2017-05-08 kl. 13:31.
Citera
2017-05-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ja och det gick tydligen emot Erikas instinkt också...

I början kunde jag stå såhär och titta på henne och bara vänta bara, får jag ta henne nu då såhär.

Ju noggrannare jag läser förhören, desto starkare blir bilden av att det är A som styrt och att E helt enkelt passiviserats av A:s krav och kontroll.

Det märkliga är ju att hon framställs som dominant och rivig när de bodde hemma hos Alex mamma. Hon verkar ju där inte varit varit rädd för att fräsa ifrån.

Kan det vara så att Alexander smällt på Erika också om hon när de var ensamma sa ifrån och gjorde som hon ville? Hans mamma tycks ha hyfsad makt över honom och tvingade honom att äta medicin när de bodde där, så han var väl mer kontrollerad då än sedan när de bodde ensamma och han slarvade med medicinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in