Citat:
Ursprungligen postat av
Bradpaisley94
En grej jag inte fattar med ateister är att det ofta säger att "bevisbördan" ligger på oss troende att "bevisa" att Gud finns.
Jo, men det är ju självklart. Det är den som påstår att något finns som ska kunna visa att så faktiskt också är fallet, eller så får de finna sig i att bli betraktade som Alfons med sin Mollgan.
Om jag påstår att det fanns en gud som heter Xenu och som kom till jorden för 65 miljoner år sedan och sprängde vulkaner med vätebomber på flera olika platser på jorden, vilket i sin tur ledde till dinosauriernas undergång så att människan kunde börja sin evolution, i så fall är det väl jag som ska lägga fram belägg för det och inte du som ska behöva försöka visa att denna påstådda Xenu inte alls har existerat, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bradpaisley94
Men det finns vissa saker som inte stämmer med ett sådant argument:
1. Det förutsätter att Gud är något som i juridisk, naturvetenskaplig eller annan metod av människan kan fysikaliskt framställas/bevisas, vilket inte är fallet.
Jo, det är ju en bekväm undanflykt, eller hur? Men om du läser bibeln så borde du inse att det inte är så som gud beskrivs i bibeln, utan gud beskrivs där som en varelse som definitivt samverkar med människorna (Abraham, Noah, Mose, bara för att nämna några).
Om gud inte har någon som helst kontakt med den fysiska verkligheten så kan denne inte heller orsaka någon effekt i den fysiska verkligheten. En sådan effekt skulle nämligen i så fall kunna mätas som en oförklarlig inverkan, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bradpaisley94
2. Det förutsätter att vi skulle vilja eller behöva "bevisa" Guds existens, vilket oftaste inte är fallet. Det kallas tro för att det är just det, en tro; inte naturvetenskaplig verklighet.
Som sagt, det är en bekväm undanflykt som troende tar till därför att de inte har något annat val. Det går inte att bevisa att Mollgan finns, så då är det bättre att låtsas att man inte ens vill försöka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bradpaisley94
3. Kan någon bevisa att kärlek finns? Nej. Tror de flesta ändå på att det finns något vi kallar kärlek? Ja. Vill du tro att kärlek finns så finns den, samma med Gud.
Varför menar du att det inte går att bevisa att kärleken finns?
Det bevisas ju dagligen på ett eller annat sätt genom
ord och handlingar eller genom
sorg efter någon kär familjemedlem.
Nej, inget tyder däremot på att gud finns. Inte ens skapelsens mysterium eller livets uppkomst tyder på att gud
finns. Om man nu tvunget måste påstå att det skedde genom ett övernaturligt ingripande från en gud så påvisar det ändå bara att en sådan gud i så fall
fanns, men inte att denne gud
fortfarande finns eller för den delen ens bryr sig om vad vi gör här på jorden idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bradpaisley94
Utgår från en kristet perspektiv.
Visst, men dåligt underbyggt eftersom kristendomen förutsätter en aktivt verkande gud, och vilka tecken har du på det?
Tror du på gud utan att själv ha observerat något som helst sådant tecken så har jag en bro som jag undrar om du vill köpa?