Citat:
Nej, det du påstår skulle kunna vara en premiss i en annan tråd, men i denna tråd är utgångspunkten ateism, så då blir ditt ”givetvis” inte alls något som är givet.
Citat:
Jo, men du påstod först att bön var en form av meditation och jag ifrågasatte ditt påstående. Då är det du som har bevisbördan oavsett vad jag sedan påstår därefter.
Citat:
Ja, då behöver du först klargöra vilka begrepp som du utgår ifrån och hänvisa till dessa begrepp. Annars blir det så att man utgår ifrån de begrepp som gäller generellt idag, och då kan man omöjligt säga att bön är en form av meditation och sedan hävda att man har rätt (vilket jag visade med de allmänna definitioner som jag citerade).
Citat:
Det jag menar är att bönen som begrepp är mycket gammalt. Det började med schamanerna som på olika sätt hittade kontakt med andevärlden och naturen. Vidare genom esoterismen och sedan till de organiserade religionerna. På vägen blandas det med ritualer och cermonier.
Det vi tänker på med Fader Vår och liknande är en i sammanhanget sent påfund. Den formen av bön skapades av kyrkan för att på ett enkelt sätt tillämpa bönen praktiskt och lära ut det till vanligt folk. Innan var det mest munkar som höll på med det, och då i en meditativ form.
Kärnan är att det som menas med att få kontakt med Gud och ett högre tillstånd sker genom en meditativ process.
Det vi tänker på med Fader Vår och liknande är en i sammanhanget sent påfund. Den formen av bön skapades av kyrkan för att på ett enkelt sätt tillämpa bönen praktiskt och lära ut det till vanligt folk. Innan var det mest munkar som höll på med det, och då i en meditativ form.
Kärnan är att det som menas med att få kontakt med Gud och ett högre tillstånd sker genom en meditativ process.
Här har du flyttat gränserna till bönen sedd ur ett historiskt perspektiv, vilket inte beskriver hur bön används idag. Bön och meditation har olika syften.
Citat:
Det finns egentligen bara en typ av ateism, även om den kan beskrivas i olika grader från ointresserad eller oinvigd (aldrig hört talas om någon gud) till att vara fast övertygad om att alla gudar bara är påhittade.
Vad sedan en ateist tror på istället är helt personligt och varierar otroligt mycket. Några tror på ufon, andra tror på spöken, andra tror på tidigare liv och ytterligare andra tror på vampyrer, men det finns också ateister som tror att allt är förutbestämt och det finns dem som tror att alla våra tankar styrs kemiskt (även föreställningarna om en gud).
Och så finns det naturligtvis en del ateister som tror att de inte tror på något alls.