Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Vi får se under rättegången, men så här har jag uppfattat det. Det kan vara fel:
– Den låga mängd kiselalger som fanns i Akis lungor är för låg för att det ska kunna vara sjövatten.
– Den typ av kiselalger som fanns i lungorna var av en speciell typ som kan spridas via luft. Den typen var just den typen som prov visat att den fanns i brunnen.
Hink verkar "udda", IMO också. Ondska verkar ju finnas så att det räcker, men jag noterar att JM sällan håller i "verktygen" själv när hennes avrättningar ska utföras. Det är något som hantlangare/torpeder får utföra.
Jag kollade min "språkbibel" SAOL och där finns det inte. Ordet används, men är ovanligt. Detta är den betydelse jag hittar:
Inkapacitering – en metodik att nedbringa brottsligheten genom att på olika sätt skapa fysiska hinder som motverkar att den enskilde brottslingen begår brott (inspärrning, isolering, elektronisk övervakning mm).
Jag tror inte att det var så Leif GW menade när han talade om att Aki var inkapaciterad.
–
Beträffande
vattnet: OK, jag har inte hunnit läsa FUP, som i Lisa Holm-fallet.
Incapacitate står i mitt engelskalexikon från 1953, så det är ett gammalt engelskt ord och har som många andra sipprat in i svenskan och på vägen kanske ändrat betydelse. Utgående från Herr Leifs läsvanor, så är det nog den ursprungliga betydelsen, som han menat:
sätta ur stånd,
göra oförmögen. Om man googlar på
murder och
incapacitate får man 4 miljoner träffar. Det är helt enkelt termen för de inledande stegen i en övermanning med sikte på våldtäkt och mord. Yrkesjargong helt enkelt.