2017-05-08, 12:52
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det var en bra bild, som jag tidigare bara sett pixlad.

Kan den vara från när JM häktades för mordet på ex-maken, 2017-03-20?

Om datum stämmer...

jo den här bilden är från 20 mars.
Citera
2017-05-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vi får se under rättegången, men så här har jag uppfattat det. Det kan vara fel:
– Den låga mängd kiselalger som fanns i Akis lungor är för låg för att det ska kunna vara sjövatten.
– Den typ av kiselalger som fanns i lungorna var av en speciell typ som kan spridas via luft. Den typen var just den typen som prov visat att den fanns i brunnen.

Hink verkar "udda", IMO också. Ondska verkar ju finnas så att det räcker, men jag noterar att JM sällan håller i "verktygen" själv när hennes avrättningar ska utföras. Det är något som hantlangare/torpeder får utföra.

Jag kollade min "språkbibel" SAOL och där finns det inte. Ordet används, men är ovanligt. Detta är den betydelse jag hittar:

Inkapaciteringen metodik att nedbringa brottsligheten genom att på olika sätt skapa fysiska hinder som motverkar att den enskilde brottslingen begår brott (inspärrning, isolering, elektronisk övervakning mm).

Jag tror inte att det var så Leif GW menade när han talade om att Aki var inkapaciterad.

Beträffande vattnet: OK, jag har inte hunnit läsa FUP, som i Lisa Holm-fallet.

Incapacitate står i mitt engelskalexikon från 1953, så det är ett gammalt engelskt ord och har som många andra sipprat in i svenskan och på vägen kanske ändrat betydelse. Utgående från Herr Leifs läsvanor, så är det nog den ursprungliga betydelsen, som han menat: sätta ur stånd, göra oförmögen. Om man googlar på murder och incapacitate får man 4 miljoner träffar. Det är helt enkelt termen för de inledande stegen i en övermanning med sikte på våldtäkt och mord. Yrkesjargong helt enkelt.
Citera
2017-05-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Idag på rättegången är hon strikt klädd i svart och med glasögonen på nästippen.
http://www.vlt.se/

På tal om hennes klädsel; har det framkommit nåt om det där att hon inte (enl vissa) fick ha privata kläder på sig i häktet, att hennes kläder skulle förvaras åt henne och att hon fick 'låna' dem vid förhandling/besök, vad det handlade om för plagg?
(nog inte nu den viktigaste frågan iofs)

Edit: på tal om hennes klädsel 2: bara jag som får (obehagliga) associationer av spindeln Svarta Änkan; känd för sin giftighet och för att döda hanen efter fullbordad parning
Senast redigerad av Rubar 2017-05-08 kl. 13:09.
Citera
2017-05-08, 13:11
Medlem
Jag tror de var kläderna som togs i beslag vid hennes gripande i Norge. Kläder som följt med som bagage från Thailand.
Citera
2017-05-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Idag på rättegången är hon strikt klädd i svart och med glasögonen på nästippen.
http://www.vlt.se/

Ser vass ut. På hugget. Hon kommer inte att erkänna i första taget om nu inte depressionen slår till.
Citera
2017-05-08, 13:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Beträffande vattnet: OK, jag har inte hunnit läsa FUP, som i Lisa Holm-fallet.

Incapacitate står i mitt engelskalexikon från 1953, så det är ett gammalt engelskt ord och har som många andra sipprat in i svenskan och på vägen kanske ändrat betydelse. Utgående från Herr Leifs läsvanor, så är det nog den ursprungliga betydelsen, som han menat: sätta ur stånd, göra oförmögen. Om man googlar på murder och incapacitate får man 4 miljoner träffar. Det är helt enkelt termen för de inledande stegen i en övermanning med sikte på våldtäkt och mord. Yrkesjargong helt enkelt.

Angående vattnet så har jag inte läst om det i FUP utan lyssnat till vad åklagarna sa vid intervjuer i samband med att åtal väcktes.
Det sas då också tydligt, som jag uppfattade det, att vi får veta mer under rättegången.

Citera
2017-05-08, 13:20
Medlem
Mimurs avatar
Det är ju väldigt stora ut-transaktioner som åklagaren radar upp(jag visste att de var höga, men inte så höga) och tydligen många som är till oklara mottagare(om jag förstod det rätt?). Kan det kanske vara så att hon begått något annat grovt brott längre bak i tiden(före Aki-fallet) som någon utövar utpressning på henne för?
Citera
2017-05-08, 13:25
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det är ju väldigt stora ut-transaktioner som åklagaren radar upp(jag visste att de var höga, men inte så höga) och tydligen många som är till oklara mottagare(om jag förstod det rätt?). Kan det kanske vara så att hon begått något annat grovt brott längre bak i tiden(före Aki-fallet) som någon utövar utpressning på henne för?

Vill minnas att det diskuterades om hon höll på med narkotika, omgivningen verkar vara ganska drogliberala. Eller fick hon så pass mkt som 100k i månaden extra i flera år av föräldrarna?
Citera
2017-05-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Jag tror de var kläderna som togs i beslag vid hennes gripande i Norge. Kläder som följt med som bagage från Thailand.

Men varför fick hon inte då ha på sig kläderna på häktet; flip-flops o Singha Lager-linnen utgör väl inget påtagligt hot mot säkerheten?
Citera
2017-05-08, 13:28
Medlem
Jag har funderat på det här med Akis drunkning. Att inga märken på yttre våld finns. Sedan så tänker jag på det där fosterbarnet som drunknade ( vilket jag inte hittar särskilt mycket vidare info om). Ändå kan jag inte låta bli att dra en parallell. Jag gör det för att Johanna har visat sig uttrycka många halvsanningar samt blanda dikt och verklighet. Skulle det inte vara möjligt att en något onykter Aki fås ur balans, sedan hålls under ytan på barnpoolen genom jämt fördelat tryck av flertalet personer? Poolen är mjuk och lämnar inga märken på Akis kropp. Poolen är fylld med brunnsvatten alternativt kranvatten. Tycker mig sett att " barnpools alternativet" varit uppe i tråden vid ett tidigt skede samt några sidor tillbaka. Kan inte annant än att hålla med. Frågan är om det kan bevisas? Kan plast molekyler från babypoolen återfinnas i lungorna?
Citera
2017-05-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men varför fick hon inte då ha på sig kläderna på häktet; flip-flops o Singha Lager-linnen utgör väl inget påtagligt hot mot säkerheten?

Jag tror de skickades på forensisk undersökning. Kom sedan tillbaka då de ej visat spår av blod, sekret, hår osv från brottsoffer. När de kom tillbaka ville hon ha dem. Vet inte varför hon endast blev beviljad att ha dem vid förhör osv. Kanske ryms inom hennes restriktioner? Vet ej brukliga rutiner för detta
Citera
2017-05-08, 13:33
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Jag har funderat på det här med Akis drunkning. Att inga märken på yttre våld finns. Sedan så tänker jag på det där fosterbarnet som drunknade ( vilket jag inte hittar särskilt mycket vidare info om). Ändå kan jag inte låta bli att dra en parallell. Jag gör det för att Johanna har visat sig uttrycka många halvsanningar samt blanda dikt och verklighet. Skulle det inte vara möjligt att en något onykter Aki fås ur balans, sedan hålls under ytan på barnpoolen genom jämt fördelat tryck av flertalet personer? Poolen är mjuk och lämnar inga märken på Akis kropp. Poolen är fylld med brunnsvatten alternativt kranvatten. Tycker mig sett att " barnpools alternativet" varit uppe i tråden vid ett tidigt skede samt några sidor tillbaka. Kan inte annant än att hålla med. Frågan är om det kan bevisas? Kan plast molekyler från babypoolen återfinnas i lungorna?

Finns inget bekräftat om någon pool i Fup - så ej heller om något badkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in