2017-05-08, 10:56
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Varför krångla till saker.
Livstidsinlåsningar av grovt våldsamma kriminella människor är väl vad varje normal människa föredrar.

Det låter bra, var ska vi dra gränsen till att bli klassad som en "grovt våldsam kriminell" och bli inlåst på livstid (jag menar vilka brott och omfattning)?
Citera
2017-05-08, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Det låter bra, var ska vi dra gränsen till att bli klassad som en "grovt våldsam kriminell" och bli inlåst på livstid (jag menar vilka brott och omfattning)?

Det står i lagboken.
Tyvärr något man missade med Martin.
Sådana misstag får inte ske igen och bör förhindras.
Citera
2017-05-08, 11:05
Medlem
Tr4mss avatar
Kom att tänka på en annan tråd för en tid sen om en man med giftormar i hemmet och blev biten. Han behövde serum för 200k och då var debatten i tråden att han borde få betala det själv då han hade giftiga ormar i lägenheten. Långt ifrån samma men att inte många anser att "som man bäddar får man ligga" gäller stämmer ej.

Att leva är livsfarligt, man kan göra livet farligare eller säkrare genom egna kalkyler. Jag gillar själv racing med bilar, det är en risk jag är villig att ta. Jag vet att det kan sluta illa och jag då har mig själv att skylla. Inte samhället som tillåter racing, inte Porsche för de gör snabba bilar, inte den som designade en kurva där jag kraschade osv.

Jag skulle ha svårt att ens vistas i närheten av "vampyrkvinnan" och liknande kvinnor för det känns inte riktigt tryggt.
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-08 kl. 11:09.
Citera
2017-05-08, 11:07
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Det står i lagboken.
Tyvärr något man missade med Martin.
Sådana misstag får inte ske igen och bör förhindras.

?
Du menar inte att alla våldsbrott (oavsett allvarlighet) ska ge livstids inlåsning väl?

Tillägg: fram tills denna helomvändning i juridiken sker, hur ska vi skydda trasiga kvinnor från typer som Martin.
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-08 kl. 11:10.
Citera
2017-05-08, 11:13
Avslutad
Citat:
?
Du menar inte att alla våldsbrott (oavsett allvarlighet) ska ge livstids inlåsning väl?

Tillägg: fram tills denna helomvändning i juridiken sker, hur ska vi skydda trasiga kvinnor från typer som Martin.

Läser du ens vad jag skriver?

Citat:
Livstidsinlåsningar av grovt våldsamma kriminella människor

Det är ingen helomvändning.
Möjligen en skärpning av straffskalan.
Citera
2017-05-08, 11:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Varför krångla till saker.
Livstidsinlåsningar av grovt våldsamma kriminella människor är väl vad varje normal människa föredrar.

Vi har ju en del länder i världen där livstid verkligen är livstid ex vissa amerikanska stater.
De har bland den högsta frekvensen av våldsbrott i världen.

Vi har ju också sådana som "Benny" på Muskö - ostraffad pensionerad bankman - som plötsligt bränner ihjäl sin kvinna. Den ostraffade barnafadern som kastade ut sin hustru och bebis utför stupet i Skåne. Och Martin förstås som inte begått ettgrovt våldbrott sedan han var 21-år gammal - tills han slog ihjäl Lotta vid 33 års ålder.

Ingen av dessa kvinnomördare hade blivit inlåsta på livstid i förväg....

Då är det bättre att kvinnorna är uppmärksamma på märkligt beteende hos männen och direkt avslutar om någon känns osund eller misshandlar. Och naturligtvis inte inlåter sig med någon som redan är känd som kriminell våldsman.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-08 kl. 11:27.
Citera
2017-05-08, 11:26
Avslutad
Märkliga beteenden hos män (eller människor överhuvudtaget) är mer regel än undantag.
Kan inte vara meningen att man måste isolera sig för att inte råka illa ut.
Citera
2017-05-08, 11:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Märkliga beteenden hos män (eller människor överhuvudtaget) är mer regel än undantag.

Om du tycker att man blir isolerad för att man inte får umgås med osunda, misshandlande kriminella män så säger det nog mest om dig.

Det finns många sunda icke misshandlande och icke kriminella män och kvinnor därute, den absolut största gruppen faktiskt.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-08 kl. 11:40.
Citera
2017-05-08, 11:35
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Läser du ens vad jag skriver?

Det är ingen helomvändning.
Möjligen en skärpning av straffskalan.

Citat:

Det är inte helt lätt att diskutera med dig. Du skrev att man ska låsa in "våldsamma kriminella", och svarade på min fråga var gränsen för att få livstid ska vara "att det står i lagboken". Sen skriver du att inget behöver ändras radikalt inom juridiken bara justeras lite. Jag är fortfarande nyfiken på vilka brott som ska generera ett bokstavligt livstidsstraff (hur kan det stå i lagboken när ett sådant straff inte finns) samt varför du inte tror att det krävs ganska omfattnde justeringar i brottsbalken för att uppnå detta?
Citera
2017-05-08, 11:45
Avslutad
Citat:
Det är inte helt lätt att diskutera med dig. Du skrev att man ska låsa in "våldsamma kriminella", och svarade på min fråga var gränsen för att få livstid ska vara "att det står i lagboken". Sen skriver du att inget behöver ändras radikalt inom juridiken bara justeras lite. Jag är fortfarande nyfiken på vilka brott som ska generera ett bokstavligt livstidsstraff (hur kan det stå i lagboken när ett sådant straff inte finns) samt varför du inte tror att det krävs ganska omfattnde justeringar i brottsbalken för att uppnå detta?

Dito.

Nu är det länge sedan jag läste fup och dom. Men det begicks en del misstag, som att inte återkoppla till Lotta vilket ledde till att hon drog tillbaka anmälningen. Martin borde även plockats in direkt då Lotta och anhöriga larmade om att han var igång igen. Finns säkert mer som andra insatta kan redogöra för.

Tänker inte dra hela den diskussionen igen.
Allt som kan sägas har redan sagts och finns att läsa i tråden.
Citera
2017-05-08, 12:35
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Dito.

Nu är det länge sedan jag läste fup och dom. Men det begicks en del misstag, som att inte återkoppla till Lotta vilket ledde till att hon drog tillbaka anmälningen. Martin borde även plockats in direkt då Lotta och anhöriga larmade om att han var igång igen. Finns säkert mer som andra insatta kan redogöra för.

Tänker inte dra hela den diskussionen igen.
Allt som kan sägas har redan sagts och finns att läsa i tråden.

Inget svar på mina två frågor så lämnar det. Du menar alltså att Lotta var helt ovetande om Martins problematik, våldskapital och historik? Och att skulden delvis ligger på samhället för dålig återkoppling?

Sen att Martin aldrig skulle gått lös håller jag med om men samhället måste ändå följa gällande lagar och regler, eller hur?

Tycker du inte någonstans att vi som samhälle måste låta vuxna, myndiga individer ta ett eget ansvar att inte utsätta sig för livsfarliga saker/människor? Samhället kommer aldrig kunna skydda BO från galna GM utan att totalt detaljstyra medborgarnas liv. Ett Sverige där samhället detaljstyr minsta steg vi tar är långt värre än en Lotta då och då. Låter hårt, jag vet men sådana här saker händer säkert även i Nordkorea och de verkar ha ganska bra koll på sina medborgare.
Citera
2017-05-08, 14:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Inget svar på mina två frågor så lämnar det. Du menar alltså att Lotta var helt ovetande om Martins problematik, våldskapital och historik? Och att skulden delvis ligger på samhället för dålig återkoppling?

Sen att Martin aldrig skulle gått lös håller jag med om men samhället måste ändå följa gällande lagar och regler, eller hur?

Tycker du inte någonstans att vi som samhälle måste låta vuxna, myndiga individer ta ett eget ansvar att inte utsätta sig för livsfarliga saker/människor? Samhället kommer aldrig kunna skydda BO från galna GM utan att totalt detaljstyra medborgarnas liv. Ett Sverige där samhället detaljstyr minsta steg vi tar är långt värre än en Lotta då och då. Låter hårt, jag vet men sådana här saker händer säkert även i Nordkorea och de verkar ha ganska bra koll på sina medborgare.

Så bra skrivet!
Vi kan inte bura in individer för att skydda dem, annat än om vi först förklarar dem omyndiga. Vill Lottorna gå sin egen väg måste de få göra så - för annars har vi ett samhälle vi inte står ut i. Tyvärr råkar de illa ut för att de gör dumma val - men då får det väl bli så.
Men vi kan fortfarande varna och informera dem - om vi inte ljuger bort det som hänt förstås...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in