Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Ja, mycket talande dialog - i närvaro av de små barnen. - Verklighetens dialoger överträffar alltid diktens, och man kan tänka sig vilken hjärntvätt den från 9 års ålder drogande MR varit utsatt för; vilka spår hon har avsatt under resans gång; närmast som japanska tortyrdroppar som dagligdags tagit vägen ur hennes mun in i MR:s många gånger redan omtöcknade hjärna.
MR:s del i dådet i A-boga kan diskuteras. JM: anstiftaren, har till fullo och med väldigt utstuderade medel utnyttjat MR att utföra de brott han åtalas för. I likhet med vad man i AP:s fall kan befara, kan JM också ha gett honom olika droger vid sidan av de han själv nyttjat, dvs medvetet försvagat hans motståndskraft, för att till slut ha ett formbart och närmast viljelöst verktyg i sin hand. Det finns olika saker i FUP som kan tala för detta.
Ska rätt vara rätt borde JM anses vara den som utfört mordet/mordförsöket, medan MR mer kan ses som en medhjälpare där åtskilliga förmildrande omständigheter föreligger.
Faktum är att jag har fått sympati för Mohammed under läsningen av FUP. Jag försöker påminna mig om att han agerat på ett fruktansvärt sätt alldeles oavsett hur pressad han var.
Han framstår dock som en genuin och solid människa då man ställer honom i kontrast till JM. Exempel: när JM frågar Jafar om inte han kan ställa upp och mörda en av de personer som har sexfilmen så säger Jafar att han ska se till att försöka ordna det. Muhammed sitter med vid detta samtal och i efterhand så frågar han Jafar när de två är ensamma om han verkligen hörde rätt. Jafar bekräftar att han hört rätt; sen säger Jafar till Mohammed att han aldrig skulle kunna tänka sig utföra en sån grej. Vid denna information så reagerar Mohammed och säger till Jafar att han borde ha sagt detta direkt till JM. Finns även flera andra exempel där Mohammed tycks uppvisa någon slags kärna av uppriktighet.
Med detta sagt så får jag samtidigt erkänna att jag inte riktigt kan få ihop bilden av en narkotikamissbrukande mördare med en person jag har sympati för. Han kanske trots allt är den mest rekorderliga människan i denna mordkonspiration - och det i sig är ju ganska sjukt.
Man undrar ju hur mycket Jafar och Julia samt David är insyltade. Julia förde över mer än 100.000 kr till sitt bankkonto från JM:s efter det att JM haffats av polisen. När Johanna får frågan varför Julia för över pengar till sitt konto från hennes så säger JM att hon har gett tillåtelse til det. Det är för att Julia ska kunna betala JM:s räkningar säger hon. 100.000 kr låter dock lite väl tilltaget för att pröjsa hyra och el.