2017-05-07, 17:45
Medlem
kentolles avatar
Föräldrarna har visat synnerlig hänsynslöshet och råhet och våldet har riktats mot ett helt försvarslöst barn, enligt åtalet vid Kristianstads tingsrätt.
– Bevisning består av en stor mängd förhör och bilder på barnet under dess levnadstid från mobiltelefon och dator, säger chefsåklagare Eva Norberg till P4 Kristianstad.
Åklagaren anför även det så kallade garantansvaret i åtalet.
– Är man biologisk förälder och man har omvårdnaden om barnet, som de här två föräldrarna hade, så har man ett särskilt ansvar att skydda sitt barn, att ha särskild omsorg och omvårdnad om det, säger Eva Norberg.
Garantansvaret ska ses som ett andrahandsyrkande när det gäller den synnerligen grova misshandeln.
– Och yrkandet om grovt vållande till annans död bygger på deras garantansvar som föräldrar, säger hon till P4.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5XoRO/spadbarn-avled--foraldrarna-atalas

Även om det inte kan bevisas vem som utövat det dödliga våldet och båda frias från synnerligen grov misshandel lär de dömas för grovt vållande till annans död enligt garantansvaret de båda har som föräldrar och vårdnadshavare

Citat:
Ursprungligen postat av Skuggan1978
Jag befarar att det finns risk att dom båda går fria, eftersom det säkert inte går att få fram vem av dom
som är skyldig... sådana fall har vi ju sett förr....😭😭😭😭
Senast redigerad av kentolle 2017-05-07 kl. 17:49.
Citera
2017-05-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Föräldrarna har visat synnerlig hänsynslöshet och råhet och våldet har riktats mot ett helt försvarslöst barn, enligt åtalet vid Kristianstads tingsrätt.
– Bevisning består av en stor mängd förhör och bilder på barnet under dess levnadstid från mobiltelefon och dator, säger chefsåklagare Eva Norberg till P4 Kristianstad.
Åklagaren anför även det så kallade garantansvaret i åtalet.
– Är man biologisk förälder och man har omvårdnaden om barnet, som de här två föräldrarna hade, så har man ett särskilt ansvar att skydda sitt barn, att ha särskild omsorg och omvårdnad om det, säger Eva Norberg.
Garantansvaret ska ses som ett andrahandsyrkande när det gäller den synnerligen grova misshandeln.
– Och yrkandet om grovt vållande till annans död bygger på deras garantansvar som föräldrar, säger hon till P4.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5XoRO/spadbarn-avled--foraldrarna-atalas

Även om det inte kan bevisas vem som utövat det dödliga våldet och båda frias från synnerligen grov misshandel lär de dömas för grovt vållande till annans död enligt garantansvaret de båda har som föräldrar och vårdnadshavare

Frågade min juridikstuderande kompis och han sade att " grovt vållande till annans död enligt garantansvaret" är ett givet straff för dem, sedan vill man förstås också få fram vem (om inte båda) som utövat våldet.
Citera
2017-05-07, 18:24
Medlem
[quote=kentolle|60656586]Ja vad som exakt hände den natten vet bara han men det finns många frågetecken. Varför gjorde han maten redan innan hon vaknat? Annars brukade de ju vänta tills hon vaknade...

Eftersom hon gick upp dåligt i vikt är ju inte det alls konstigt. föräldrar till barn som går upp för lite i vikt får oftast rådet att väcka för att mata.
Citera
2017-05-07, 18:41
Medlem
kentolles avatar
[quote=ElsaLisa|60657926]
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Ja vad som exakt hände den natten vet bara han men det finns många frågetecken. Varför gjorde han maten redan innan hon vaknat? Annars brukade de ju vänta tills hon vaknade...

Eftersom hon gick upp dåligt i vikt är ju inte det alls konstigt. föräldrar till barn som går upp för lite i vikt får oftast rådet att väcka för att mata.

Jo iofs. Han har också i förhör sagt att han var trött o ville mata henne så han kunde gå och sova själv så mamman kunde ta nästa matning när hon vaknat, så den detaljen kan vara oviktig i sammanhanget men enligt egen utsago brukade han vänta med att göra mat tills hon vaknat... kanske en tillfällighet att han valde att göra tvärtom just den här natten. Personligen tror jag det var lite si och så med mat när han hade "nattvakten" men...jag tvivlar starkt på att hon ätit 90-120 ml några timmar innan, som han påstår, med de skador hon hade. Om inget hände efter det målet då som gav henne så pass allvarliga skador att hon avled och då ljuger han och döljer något lik förbenat
Citera
2017-05-07, 18:59
Medlem
[quote=kentolle|60658111]
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa

Jo iofs. Han har också i förhör sagt att han var trött o ville mata henne så han kunde gå och sova själv så mamman kunde ta nästa matning när hon vaknat, så den detaljen kan vara oviktig i sammanhanget men enligt egen utsago brukade han vänta med att göra mat tills hon vaknat... kanske en tillfällighet att han valde att göra tvärtom just den här natten. Personligen tror jag det var lite si och så med mat när han hade "nattvakten" men...jag tvivlar starkt på att hon ätit 90-120 ml några timmar innan, som han påstår, med de skador hon hade. Om inget hände efter det målet då som gav henne så pass allvarliga skador att hon avled och då ljuger han och döljer något lik förbenat

Aha har inte kommit så långt i FUP än, då förstår jag din tanke, så många sidor....
Citera
2017-05-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ingen mer som reagerar på att Alex mamma visste om blåmärkena på kinden och köpte den storyn om att Alex råkat göra dessa när han gjorde grimascher i flickans ansikte?!
Det vill säga, klämde ihop det...
Och att Alex mamma då bara sa; Så får man inte göra med så små barn, Alex!

Jo, jag skrev också om det. Det här paret har tyvärr haft mycket märkliga individer omkring sig.
Citera
2017-05-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Sant.
Även jag hastar iväg i mina slutsatser.
Att de flesta av oss lägger största skulden på Alex, kan ju bero på att Erika är mer verbal i förhören och därmed tillskrivs större trovärdighet. På lösa grunder.

Rent krasst, en tumregel inom kriminologin är att den som senast såg någon som dött under oklara omständigheter är ofta skyldig. I synnerhet om den personen är en närstående. Det är också en logisk slutsats, Occhams razor. Sedan finns extrema undantag.
Citera
2017-05-07, 20:00
Medlem
Citat:
Iallafall tvångssterilisering. Ingen av dom ska någonsin mer, få skaffa barn!

Så kommer det ju aldrig att bli. Och tyvärr, paret är urtypen för människor som skaffar massor av barn, helst med olika partners.
Citera
2017-05-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Fast det stämmer inte, Erika hade ju stoppat handen och klöst ett barn under tungan så att det blev ett blåmärke. Är inte det att skada ett barn?
Hittar i te vart det står... Varför gjorde hon det och vad hände efter det?
Citera
2017-05-07, 20:13
Medlem
kentolles avatar
Sen är jag lite nyfiken på vad i det slutgiltiga medicinska utlandet som fått åklagare att släppa anklagelsen om mord alt.dråp. Som jag förstått det var det efter det inkom som de åtalspunkterna togs bort på föräldrarna. Men det kan ju också vara en rent juridisk manöver... men ända till sista häktingsförhandlingen var de ju med om jag inte tar helt fel så någon bra anledning att släppa de anklagelserna måste ju finnas liksom det måste funnits skäl att häktat dom på de grunderna under 8 månader.
Nån juridiskt bevandrad som har tankar om det?
Citera
2017-05-07, 20:40
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Hittar i te vart det står... Varför gjorde hon det och vad hände efter det?

Jag hittat det inte nu heller. Är ju några tusen sidor. Men det var när de bodde hemma hos Alexanders mamma och hennes sambo o Erika hamnade i bråk med deras (gemensamma?) dotter som var, om jag inte minns fel runt 10 då.
Hände inte mer än att polis tillkallades utan åtgärd. Alexander och Erika fick kontakt med socialjouren o bodde på hotell nån vecka innan de fick lägenheten. Det var innan Hailey var född men vet inte i vilken månad Erika var då
Är inte säker om det var den gången Erika rev henne i munnen. Det var ganska ofta bråk mellan Erika o de andra familjemedlemmarna när de bodde där
Citera
2017-05-07, 21:03
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jo, jag skrev också om det. Det här paret har tyvärr haft mycket märkliga individer omkring sig.
jag reagerade på sms konversation mellan alex och hans mamma, där han skriver att de är på sjukhuset och barnet är i kritisk tillstånd
och hans mamma säger bara något lamt.... " aha ok, tråkigt " . frågar inga detaljer eller reagerar speciellt
frågar om de ska komma eller om de stör... som om det handlar om en jävla fika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in