Citat:
Ursprungligen postat av
cossinus
Kan någon förklara realistiskt hur johanna trodde att hennes lappar i häktet skulle nå ut till den designerade destinationer när hon sitter isolerad med fulla restriktioner?
Hon trodde att hennes granne var mohammad. Var det en fiktiv person häktespersonal spelade teater kring för att få henne tro det var MR? Med andra ord bevisprovokation.
Hur gick det till efter hon skrev lapparna? Gav hon dem till häktespersonal i tron att de accepterat mutan ?Låtsades häktespersonalen vidareföra lapparna för att hon skulle skriva mer lappar?
Om hon gömmer lapparna, varför tror hon att de ska hittas av nån annan än häktespersonal?
Det var en intressant tanke att polisen i samarbete med kriminalvården sökt provocera JM till lappskrivande.
I duschrummet så har tydligen de intagna små lådor med sina namn på. Syftet med det är, antar jag, att de där kan förvara schampo och liknande. En av dessa lådor ska ha varit märkt med namnet Mohammed. JM antog då att det var den Mohammed hon känner. Därför gömde hon lapparna i duschrummet eftersom hon hoppades att Mohammed skulle hitta dom. Hon hade ju även skrivit ett meddelande på väggen inne i duschrummet (J 🖤 M). Syftet med det var antagligen att signalera till Mohammed att hon hade varit där och att han skulle fatta att det kunde finnas gömda lappar.
Hon skrev även meddelanden i det Svensk-Persiska lexikonet i häktets bibliotek. Hon hoppades väl att han skulle nyttja lexikonet och då se hennes meddelanden.
Polisen lät henne tro att Mohammed fanns på hennes avdelning. När de till slut avslöjar att så inte är fallet säger JM att hon hört personalen prata om Mohammed. Förhörsledarna säger då att det finns ju fler som kan heta så. Huruvida det verkligen fanns en Mohammed på hennes avdelning eller om de flyttade dit någon med det namnet just för att söka provocera henne till lappskrivning kan man ju undra. Det är ju inte bara psykopater som kan luras och manipulera, även snutar kan trixa om dom vill!
Citat:
J: Mohammad har ju berättat för mig. Mohammad tänkte inte erkänna det här brottet. Jag
lade en lapp i hans låda, du måste erkänna. Då erkände han, han hade inte tänkt.
B: Han har inte fått någon lapp.
F: Han har inte fått lapp. Nej, nej
B: Dom har vi i beslag varenda lapp så att…
J: Nej, inte den.
B: Jodå, han har inte fått någon lapp.
J: Men den lappen har (ohörbart)
F: Men Johanna, ni har inte ens suttit på samma avdelning.
J: Jo
F: Nej
B: Nej, det är det ni inte har gjort.
F: Du tror det.
J: Men jag har ju hört.
F: Ja men du tror det, det är en annan Mohammad. Du har trott och han har suttit på helt
andra sidan.
J: Nej, jag pratar ju med personalen, de har berättat det här för mig.
F: Ja, då ljuger de i så fall eller så har du missuppfattat för så är det inte. Vi har jobbat med
det här från början och han har suttit på A och du har suttit på B-sidan. Det är helt olika
sidor. Ni har suttit 50 meter minst ifrån varandra, kanske 60 meter.
B: Och med ett antal dörrar emellan så att ni har inte varit närheten.
F: Du har trott det för att det har stått Mohammad. Det är fler som heter Mohammad om
man säger så.
J: Ja, ja det är många, men jag har ju hört honom.
B: Nej
J: Nähä
B: Det har du inte gjort.
J: Nähä.
B: Garanterat så det stämmer inte Johanna utan jag tycker det att…jag tycker faktiskt…nu
har du suttit sedan i augusti. Jag tycker det är dags som Pether säger, att vi skippar alla
lögner och alla historier och det nu. För din egen skull och för allas skull berätta hur det har
gått till. Berätta precis hur det har gått till. Just nu så är det faktiskt så att Mohammads
historia finner stöd i våran utredning i övrigt, medan din histo…dina historier inte finner
stöd i någonting hos oss, ingenting.
J: Johanna,
F: Förhörsledaren,
B: Biträdande förhörsledare. Från sidan 450 i huvudprotokollet.
I citatet ovan så ser vi att JM:s patologiska ljugande är hejdlöst. Hon menar inledningsvis att Mohammeds erkännande var en order från henne, det hade hon beslutat om via de lappar hon menar att Mohammed har fått. I en annan del av förhören, som ej ingår i citatet ovan, så hävdar JM att kriminalvården ej har funnit alla lappar - hon berättar angående en lapp som kriminalvårdarna missat att "jag stoppade den i min kexchoklad". Naturligtvis innehöll just den lappen som hon hävdar undkom upptäckt särskilt mycket text.
I andra delar av sina förhör så kallar hon Mohammed för golare. Han "golar ned henne". I den hemliga telefonavlyssningen så kan man se att JM i samtal med Julia kallar en bekant till Jafar för "snitch". Denne "snitch" (amerikanskt slanguttryck som motsvarar svenskans golare) som är bekant med Jafar ska vara en tatuerare...
...på vilket sätt han är en snitch framkommer dock inte men detta visar på att JM slänger sig med ett språkbruk som är typiskt för kriminella.