2017-05-07, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Nej, får man bara yttra sig om man har något nytt och revolutionerande att säga? Då undrar jag vad du tycker är så nytt och revolutionerande i dina ståndpunkter att Martin är ett svin och det är synd om de drabbade kvinnorna, iaf jag tycker att det är den linjen som media i stort håller och alltid hållt.

Nej. Men om det alltid varit så, så är det vill inget att uppröras så över?
Uppenbarligen fungerar varken stigmatisering eller rekommendationer, så då får man väl hitta på något annat.

Känslor är sällan rationella, varken för dessa kvinnor eller andra.
Man brukar säga att: Är huvudet dumt, så får kroppen lida.
Jag skulle vilja ändra det till: Är hjärtat dumt, så får kroppen och knoppen lida.

I det här fallet var det känslor som stökade till det. Lottas kärlek och Martins ilska.
När vi kommer på hur vi ska styra vårt hjärta och våra känslor, så kommer världen bli en tryggare plats. Men betydligt mer grå, då känslor inte enbart är av ondo och sätter färg på tillvaron.

Även i normala relationer kan det vara oerhört svårt att lämna. Man vet att relationen inte är bra för någon, men hjärtat säger annat.
Citera
2017-05-07, 13:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Kvinnor som träffar Martinar har en grundproblematik som man måste förstå och sätta sig in i för att kunna hjälpa. Ser ofta olika ut för olika kvinnor. Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som stigmatiserar, istället för att sätta sig in i och hjälpa dessa kvinnor.

Nå, idag är jag glad och inget kan mörka min himmel efter beskedet om att Martin mår dåligt.

Man kan inte hjälpa någon som INTE VILL bli hjälp. Lotta ville inte ta emot och följa goda råd eller hjälp - hon gick sin egen väg.

Nu efteråt försöker man framställa det som att hon dels inte visste bättre och dels inte kunde avsluta Martin - man till och med påstår att de inte ens var ett kärlekspar! Räcker inte det försöker man också påstå att hon inte fick någon hjälp!
Allt lögner vars enda syfte är att förvränga bilden och framställa Lottas agerande som något annat, något bättre, något finare.

När man gör detta går det inte att dra lärdom av vad Lotta gjorde. För en ny kvinna i Martins sällskap tycker ju att just hon inte kommer att behandla Martin lika illa som Lotta. Hon kommer ge honom kärlek, ställa upp för honom och inte svika honom, kanske dela hans liv, till och med dela hans missbruk.

Allt det som Lotta faktiskt också gjorde - men som vi inte får nämna eftersom hennes eftermäle med hur skötsam, renlevnadsmmässig och ärlig hon påstås ha varit inte tål sanningen. Glorian får inte hamna på sned - även om det förleder en ny kvinna att tro att hon gör annorlunda än Lotta. Och därför kommer klara sig bättre som Martins käresta.

Alla ni som ljugit och förvanska bilden av Lotta-Martins relation borde känna ett ansvar för om en ny kvinna också hamnar i Lottas situation. För ni har medvetet dolt faran och lurat i vederbörande en annan story. Detta har ni kvinnor gjort mot andra kvinnor
Citera
2017-05-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han jobbar hårt för att "ställa till problem" för både de anställda och medfångarna. Han utnyttjar tiden medan han fortfarande får Rubriker i media. Han är en notorisk fängelse kund ända sedan han kunde dömas till fängelse, tidigare var det ungdomsvård. Detta är hans Hem.

Inget nytt under solen. Finns inget som kan skadas av att han slår huvudet i betongväggen. Där är det ödsligt tomt (i huvudet), dessvärre inte heller inga lösa bitar som kan falla på plats.

Vissa skall inte vandra fritt i samhället. Han är ett typexempel på det.
Ja, maken till självömkan hos Martin som genom sitt våld i åratal har skördat många offer är svindlande... Så tråkigt att han inte fick livstid. Martintyper har inget att göra bland oss andra. De ska sitta inlåsta för resten av livet!
Citera
2017-05-07, 15:03
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Nej. Men om det alltid varit så, så är det vill inget att uppröras så över?
Uppenbarligen fungerar varken stigmatisering eller rekommendationer, så då får man väl hitta på något annat.

Känslor är sällan rationella, varken för dessa kvinnor eller andra.
Man brukar säga att: Är huvudet dumt, så får kroppen lida.
Jag skulle vilja ändra det till: Är hjärtat dumt, så får kroppen och knoppen lida.

I det här fallet var det känslor som stökade till det. Lottas kärlek och Martins ilska.
När vi kommer på hur vi ska styra vårt hjärta och våra känslor, så kommer världen bli en tryggare plats. Men betydligt mer grå, då känslor inte enbart är av ondo och sätter färg på tillvaron.

Även i normala relationer kan det vara oerhört svårt att lämna. Man vet att relationen inte är bra för någon, men hjärtat säger annat.

Men det är ju andemeningen i det jag skrivit hela tiden som du och moosky är så upprörda mot. Du formulerar det precis med "Är huvudet dumt, så får kroppen lida." Det är en bra beskrivning av Lottas livsval.
Citera
2017-05-07, 15:07
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Ja, maken till självömkan hos Martin som genom sitt våld i åratal har skördat många offer är svindlande... Så tråkigt att han inte fick livstid. Martintyper har inget att göra bland oss andra. De ska sitta inlåsta för resten av livet!

Det är väl en röd tråd hos de flesta anstaltskunder. Anser att alla är orättvisa mot dem, empatibrist mot andra och aggressionsproblem.

Enda skillnaden här är att Lottas utseende passade media typ som 17-åringen som mördades av balten. Oftast är det andra män som får smaka näve av dessa gossar, helt utan rubriker och drev. De är mer oskyldiga offer än någon som bjuder in besten och har en relation med honom.
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-07 kl. 15:10.
Citera
2017-05-07, 15:13
Avslutad
Citat:
Men det är ju andemeningen i det jag skrivit hela tiden som du och moosky är så upprörda mot. Du formulerar det precis med "Är huvudet dumt, så får kroppen lida." Det är en bra beskrivning av Lottas livsval.

Läs igen.
Citera
2017-05-07, 15:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Du överdriver om upprörda eftersom ingen egentligen bryr sig om enskilda åsikter här mer än att klassificera åsikterna.

Däremot går fallet Lotta vidare till Europadomstolen om dom tar upp det dvs, men det är alltså inte direkt avslutat för att svenska myndigheter har begått tjänstefel i hanteringen av fallet Lotta.
JK, JO tror jag också är något som är kontaktat för att driva sakfrågan vidare om hanteringen som är gjord gällande fallet Lotta.

Det skulle inte förvåna mig om Sveriges åklagarmyndighet och polismyndighet stridit mot Europakonventionen. Ibland är det bra med EK på så sätt att en stat som är medlem ska rätta sig efter EU domstolens beslut. Så jag tror inte vi hört och sett det sista angående fallet LexLotta. Och dom som arbetar med fallet är jurister, så där finns inget utrymme för att tala om livsval eller annat snömos.
Citera
2017-05-07, 15:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Man kan inte hjälpa någon som INTE VILL bli hjälp. Lotta ville inte ta emot och följa goda råd eller hjälp - hon gick sin egen väg.

Nu efteråt försöker man framställa det som att hon dels inte visste bättre och dels inte kunde avsluta Martin - man till och med påstår att de inte ens var ett kärlekspar! Räcker inte det försöker man också påstå att hon inte fick någon hjälp!
Allt lögner vars enda syfte är att förvränga bilden och framställa Lottas agerande som något annat, något bättre, något finare.

När man gör detta går det inte att dra lärdom av vad Lotta gjorde. För en ny kvinna i Martins sällskap tycker ju att just hon inte kommer att behandla Martin lika illa som Lotta. Hon kommer ge honom kärlek, ställa upp för honom och inte svika honom, kanske dela hans liv, till och med dela hans missbruk.

Allt det som Lotta faktiskt också gjorde - men som vi inte får nämna eftersom hennes eftermäle med hur skötsam, renlevnadsmmässig och ärlig hon påstås ha varit inte tål sanningen. Glorian får inte hamna på sned - även om det förleder en ny kvinna att tro att hon gör annorlunda än Lotta. Och därför kommer klara sig bättre som Martins käresta.

Alla ni som ljugit och förvanska bilden av Lotta-Martins relation borde känna ett ansvar för om en ny kvinna också hamnar i Lottas situation. För ni har medvetet dolt faran och lurat i vederbörande en annan story. Detta har ni kvinnor gjort mot andra kvinnor

Det är just det som är den stora problemet, du kan inte hjälpa någon som inte vill ha den hjälp som erbjuds utan tvärtom fortsätter att trotsa allt vad förnuft innebär, lockelsen att leka med elden är större än fruktan för vad som kan hända, blinda och döva för allt som omgivning och samhälle säger och gör fort sätter dessa "Lottor" sin farliga lek, spänningen är tydligen värt allt de får utstå.

Att sedan media ljuger och förvanskar vad som verkligen hände är djupt tragiskt och kommer endast att leda till att fler kommer att få möta det öde som Lotta fick.

Om man sedan påpekar vad som verkligen hände och påvisar vad som egentligen blev fel så kommer epitetet kvinnohatare som ett brev på posten, oerhört tråkigt och rent infantilt beteende som definitivt skadar mer än det läker.
Citera
2017-05-07, 15:34
Avslutad
Den där jämförelsen med alkoholister var inte så dum faktiskt.
Man skulle kunna säga att Lotta tullade på flaskan. De flesta av oss dricker ju lite ibland, trots att vi vet att det inte är nyttigt. Hon har inte några alkoholister i släkten och trodde att hon var safe. Men så trillade hon dit och blev sjuk/alkoholist, trots allt.

Lotta har alltså inte med berått mod gett sig i lag med Martin. Hon trillade dit.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-07 kl. 15:36.
Citera
2017-05-07, 15:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Frågan är otroligt viktig för Lotta Rudholm men också för alla andra kvinnor i Sverige som kommer att mördas i nära relationer.
Advokat Jan Södergren hjälper att driva ärendet.
– Som jag bedömer nu kan det strida mot Europakonventionen att polis och myndighet inte agerat tidigare, säger han
Expressen.

Rambeslut gällande brottsoffer kan vara värt att ta del av för den som är intresserad. Det finns en klar anledning att driva Lex Lotta vidare till EU domstolen, och kanske först då kanske man ändrar en gång för alla då det gäller att skydda våldsutsatta.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2001:082:0001:0004:SV:PDF
Citera
2017-05-07, 15:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Den där jämförelsen med alkoholister var inte så dum faktiskt.
Man skulle kunna säga att Lotta tullade på flaskan. De flesta av oss dricker ju lite ibland, trots att vi vet att det inte är nyttigt. Eftersom hon inte har några alkoholister i släkten och trodde att hon var safe. Men så trillade hon dit och blev sjuk/alkoholist, trots allt.

Lotta har alltså inte med berått mod gett sig i lag med Martin. Hon trillade dit.

Det gläder mig att du tycks ha fått en liten insikt i alla fall, det är ett fall framåt och om du nu börjar tänka efter lite till så kommer hela bilden att bli lite klarare.

Vill inte alkoholisten sluta dricka så kan du inte rädda den, samma gäller för alla dessa "Lottor"
Citera
2017-05-07, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det gläder mig att du tycks ha fått en liten insikt i alla fall, det är ett fall framåt och om du nu börjar tänka efter lite till så kommer hela bilden att bli lite klarare.

Vill inte alkoholisten sluta dricka så kan du inte rädda den, samma gäller för alla dessa "Lottor"

Var har jag påstått att man kan rädda dem?
Är väl solglittret som vill rädda dem genom att tala om att de "borde vetat bättre".
Att veta bättre när kärlekshormonerna flödar i kroppen är bevisat svårt. Finns forskning på hur konsekvenstänk och rationella tankar påverkas. Har du aldrig varit dingdongkär någon gång?

Nä, du har google, så du kan söka själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in