2017-05-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-3
Läs på om kristendomens historia. De tidiga kyrkorna grundades av apostlarna och deras efterträdare. De mer kända exemplen är kyrkorna i Rom och Antiokia som grundades av Petrus, samt kyrkan i Alexandria som grundades av Johannes Markus.

Aposteln Paulus tar upp homosexualitet. Och Kristus själv tar upp att det korrekta sättet för samlevnad är en man som förenas med en kvinna och blir ett.

Kristus utsåg endast män till sina apostlar. Varför utsåg han inte kvinnliga apostlar om hans tanke var att också kvinnor ska kunna vara apostlar?

Du ropar islamofobi när andra kritiserar islam. Men du tillåter dig själv uttrycka dig väldigt negativt om religion, i synnerhet kristendom.
Återigen frågan var är dagens kristendom i rakt nedstigande led samma "lära" som Jesus lärde ut?

Mitt svar är nej...självfallet inte, den har som precis alla övriga religioner och ideologier ändrat efter tid.
Liksom inget konstigt.

Vilka som verkligen var Jesus apostlar är man ju inte säkra på. Finns viss forskning (baserat på äldre funnen textmaterial från Jesu tid) som antyder att ex Maria Magdalena kan ha varit en av apostlarna som följde Jesus.
men att hon senare blivit bortstruken (oj så udda i sånt fall!)

Ge mig källan på att det var Jesus som sa detta.

Och återigen ska vi verkligen idag lyssna på Paulus? i denna fråga? Vem är han liksom? Vem har givit honom denna auktoritet bestämma om homosexualitet ska vara accepterat idag eller inte?

Sen måste jag säga att du helt enkelt har för vinklade öron för att fatta nyanserna i vad jag skriver ibland...lite tröttsamt.

jag blir ständigt sittandes här och försvarar mulsimer, eftersom detta är rasisterna högborg och föraktet, hatet, islamofobin är massiv här inne....det är INTE motsvarande för kristendom.

Däremot försvara jag INTE överhuvudtaget något av vad jag betraktar som rena dumheter , kvinnohat, sexualskräck och allmän trams från båda religioner.....

Dock försvarar jag bådas rätt existera, jag bara hoppas att de fasen reformerar sina religioner till att bli mer humana, rättvisa och demokratiska.
2017-05-06, 18:13
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag blir ständigt sittandes här och försvarar mulsimer, eftersom detta är rasisterna högborg och föraktet, hatet, islamofobin är massiv här inne....det är INTE motsvarande för kristendom.

Däremot försvara jag INTE överhuvudtaget något av vad jag betraktar som rena dumheter , kvinnohat, sexualskräck och allmän trams från båda religioner.....

Dock försvarar jag bådas rätt existera, jag bara hoppas att de fasen reformerar sina religioner till att bli mer humana, rättvisa och demokratiska.

Som vanligt likställer du kristendom och islam. Vi har gått igenom det här förut, det är stor skillnad på hur de praktiseras idag, och det är enorm skillnad på de respektive ledande figurerna Jesus vs Mohammed. Kristendomen har reformerats, ej Islam.

Btw är islamofobi inte en grej, det är bara ett buzzword, som inte sällan används av islamister för att neutralisera kritik. Det är lustigt att det är feminister som ständigt ska försvara Islam in i det sista. Ni har väl en gemensam fiende antar jag. Men du bör vara mycket mer rädd för politisk Islam än några "rasister" som skriver på flashback.
2017-05-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Som vanligt likställer du kristendom och islam. Vi har gått igenom det här förut, det är stor skillnad på hur de praktiseras idag, och det är enorm skillnad på de respektive ledande figurerna Jesus vs Mohammed. Kristendomen har reformerats, ej Islam.

Btw är islamofobi inte en grej, det är bara ett buzzword, som inte sällan används av islamister för att neutralisera kritik. Det är lustigt att det är feminister som ständigt ska försvara Islam in i det sista. Ni har väl en gemensam fiende antar jag. Men du bör vara mycket mer rädd för politisk Islam än några "rasister" som skriver på flashback.
ja jag likställer dessa ja....och då ser jag till HELHETER både historiskt, ideologiskt etc.

med andra ord nej jag lägger ingen tonvikt att jämföra svensk syn på islam anno 2017 med ex hur svenska kyrkans kristendom fungerar anno 2017....ok? Liksom en liten bitte liten del av en helhet.

Samma med att bara titta på hur respektive religion efter sig idag.

Kristendommen har betett sig historiskt som riktiga skitar....det har islam också gjort.
Ser ingen större skillnad mellan dem nej.

Är antirasister som försvarar muslimer. Att feminister korrelerar med antirasism och ex misogynism med rasism är ju intressant i sig, men inte så konstigt....
Ligger liksom lite i det där: Alla har rätt existera.
2017-05-06, 19:32
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

I din Don Quijote värld är det säkert rasisternas högborg, men de är faktiskt i minoritet.

Bold hört talas om Luther?

Kristendomen idag är helt urvattnad om du ser till Svenska kyrkan.

Citat:
Kristendommen har betett sig historiskt som riktiga skitar....det har islam också gjort.
Ser ingen större skillnad mellan dem nej.

Vilket beror på dålig undervisning. Korstågen var för att hindra Kalifatets spridning, herre jösse de var ända uppe i Österike, och under en period vad Södra Spanien ett Emirat. Efter dess fall hämnades de och piratverksamheten tog fart, varpå vissa länder koloniserade Afrika för att säkra sin handel och sjöfart först och främst. Som kolonier betraktat var de en förlustaffär.

Jag förlåter de kristna för att de tog asatron ifrån oss.
Jag ser det som ett steg framåt faktiskt.

Citat:
Alla har rätt existera.
Det håller jag med om, men att för den sakens skull låta sig lobbas brallorna av sig för att värva röster är lite väl naivt. Som Hexen påpekar Islamism är ett större hot än enstaka rasister.

Ovanpå det så är Islam politik, där finns ingen skillnad på kyrka och stat även om alla muslimer inte är så "renläriga". Hur de blir behandlade av de mer troende muslimerna kan du ju se tex i Iran idag.

Jag har inga problem med de som kallar sig muslimer till namnet. Men börjar de praktisera är jag inte lika road längre.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-05-06 kl. 20:19.
2017-05-06, 20:09
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Ja varför ser det ut så här? Vart är alla?

I tråd efter tråd så dominerar antalet antifeministiska debattörer kraftigt, snedfördelningen gentemot hur det ser ut i landet som stort är ju enorm.
Det sägs ständigt att feminismen är på sån jäkla frammarcsh, den "är överallt", dom sänker Sverige osv osv..

Men vart är alla motdebattörer?

För mig personligen så orkar jag helt enkelt inte, nivån känns för låg, 90% av alla antifeministiska inlägg har bara hat och ordbajseri i sig.
Kanske beror min lathet också på att jag är man, det är liksom inte jag som blir utsatt.
Ja du, det är väl helt enkelt så att feministerna inte har argument som håller i en debatt
2017-05-07, 01:58
Medlem
Citat:
Återigen frågan var är dagens kristendom i rakt nedstigande led samma "lära" som Jesus lärde ut?

Mitt svar är nej...självfallet inte, den har som precis alla övriga religioner och ideologier ändrat efter tid.
Liksom inget konstigt.

Trams. Frågan handlade om vilka kyrkor som har en historisk tradition som går tillbaka till apostlarna.

Jesus lära är för övrigt samma nu som då.

Citat:
Vilka som verkligen var Jesus apostlar är man ju inte säkra på. Finns viss forskning (baserat på äldre funnen textmaterial från Jesu tid) som antyder att ex Maria Magdalena kan ha varit en av apostlarna som följde Jesus.
men att hon senare blivit bortstruken (oj så udda i sånt fall!)

Trams.

Citat:
Ge mig källan på att det var Jesus som sa detta.

Och återigen ska vi verkligen idag lyssna på Paulus? i denna fråga? Vem är han liksom? Vem har givit honom denna auktoritet bestämma om homosexualitet ska vara accepterat idag eller inte?

Källa på att Jesus sa vad?

Paulus är en av kristendomens främsta apostlar. Givetvis lyssnar kristna på honom precis som att muslimer lyssnar på Muhammed.

Citat:
Sen måste jag säga att du helt enkelt har för vinklade öron för att fatta nyanserna i vad jag skriver ibland...lite tröttsamt.

Hur många i dessa trådar anser att muslimer ej har rätt att existera? Däremot har du i dagens Sverige gott om människor som anser att kristna ej har rätt att existera. De reser till och med utomlands för att strida för organisationer som begår folkmord på kristna. Hur många i dagens Sverige reser i väg för att strida för organisationer som begår folkmord på muslimer?

Men har du någonsin bekymrat dig över kristofobin? Kristna är världens mest förföljda religiösa grupp.
2017-05-07, 02:13
Medlem
Citat:
Trams. Frågan handlade om vilka kyrkor som har en historisk tradition som går tillbaka till apostlarna.

Trams.
Frågan är ju då om apostolisk succession medför att man på något sätt blir mer effektiva i bevarandet av det kristna budskapet.

Nja, personligen hade jag inte varit så snabb med att avfärda idén om Maria som apostel. Det finns ju ärligt talat mer fog för att hon skulle ha spridit Jesus budskap än vissa av de tolv lärjungarna. Fast det var förstås inte en tanke som urkyrkan var så förtjust i, utan de förföljde just de kristna grupper som erkände detta.
2017-05-07, 03:20
Medlem
Jesus har varit död i över 2000 år nu. Vad han lärde ut för så länge sedan kan någon exakt omöjligt veta nu. Det är som den där viskleken på dagis om ni minns den fast över flera generationer i det här fallet. Dessutom tycker jag att hans lärdomar verkar ha varit rätt så öppna för egen tolkning från början.

Inte konstigt att man missuppfattar det och råkar döda en massa människor i hans namn istället för att leva i fred och och så! Tokigt det kan bli!
2017-05-07, 10:07
Medlem
Citat:

Njaa frågan var står dagens kyrkor för Jesus budskap? Att vissa kyrkor kan skryta med att de har en historia bak till någon apostel, tycker inte jag är någon garant för detta.

och hade Jesus ens en "lära"? Som sagt i mina ögon är de fragment man har av vad han sagt där och där, utsatt för en enorm tolknings "hysteri" av......ett gäng skäggiga gubbs genom tiderna, med början apostlarna.
Som sen började bråka om vem som tolkat "rätt" och vi står igen med ex. ett katolskt tolkningsgäng som har tolkat bibeln så att det gick att shopa sig fri från helvetet (avlatsbrev) och ett protestantiskt som vägrade gå med på denna tolkning (Luther, och rätt rimligt kan man ju tycka, med tanke på Jesus syn på "månglare") och dessa båda "gäng" lyckades väl säkerligen slå ihjäl varandra i några antal miljoner mens de höll på som bäst....

Mycket KRISTET.... och undrar vad Jesus hade tyckt om den saken. Men just ja...katolska kyrkan var ju äldst...så....då måste ju de ha rätt...

Citat:
Trams.

Jag tycker mer din naiva tro på att allt vad du läser i en bok kring vem som ska "räknas" eller vem som inte ska det....är trams.

Citat:
Källa på att Jesus sa vad?

"Och Kristus själv tar upp att det korrekta sättet för samlevnad är en man som förenas med en kvinna och blir ett."

Citat:
Paulus är en av kristendomens främsta apostlar. Givetvis lyssnar kristna på honom precis som att muslimer lyssnar på Muhammed.

Och båda var människor....och inget annat. Och båda har av sin eftertid och "gäng" blivit "utplockade" och valda som någon av vikt att lyssna på. Hade Paulus sagt samma sak/ gjort samma sak fast bara råkat vara född med snippa, så kan du glömma att du suttit hör idag och hyllat hnom som en "apostel". Paulus träffade aldrig ens Jesus, det gjorde Maria Magdalena.

Honom höjde man upp till skyarna, henne smetade man "horstämpeln" på.

Citat:
Hur många i dessa trådar anser att muslimer ej har rätt att existera? Däremot har du i dagens Sverige gott om människor som anser att kristna ej har rätt att existera. De reser till och med utomlands för att strida för organisationer som begår folkmord på kristna. Hur många i dagens Sverige reser i väg för att strida för organisationer som begår folkmord på muslimer?

Rätt många skulle jag säga. kan du ge mig exempel på tråd eller offentligt uttalande i Sverige kring att kristna inte ska ha rätt existera? (och nej någon IS krigare etc tycker jag faktiskt inte räknas)

Vilka tror du man bombar i Afghanistan? I Irak?
Det bombas både kristan och muslimer världen över. Och du har fanatiska idioter hos båda religionerna som anser att den andre inte ska ha rätt existera, återigen ingen störrre skillnad.

Citat:
Men har du någonsin bekymrat dig över kristofobin? Kristna är världens mest förföljda religiösa grupp.

Jag tar lika allvarlgit på den frågan som andra.....bara det att i detta forum så sitter där inte fundamentalistiksa kristofober och hatar kristna...eller hur? utan du finner motsatsen ständigt.
Senast redigerad av Merapi 2017-05-07 kl. 10:14.
2017-05-07, 11:28
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Eller så är det så enkelt som att ni är rasister och kvinnohatare?

Självklart skrev hon det. För inte är det så att alternativmedia och Flashback är sajter där det är gångbart att sprida uppdiktade faktoider utan någon grund i källor, där man kan lita på att läsarna inte kommer bemöda sig att göra en bedömning av sanningshalten i uppgifter som stödjer deras förvridna världsbild? Nej, självklart inte, här är det inte gångbart att förfäkta någon ideologi, ni lyssnar bara på "sakliga argument", som dina inlägg så utmärkt bevisar.

Den taktik ni använder er av är välkänd. I Sovjet och DDR bemöttes alla kritiker med epitet som "hatare", "fascister", "nazister" och "rasister". Det är ett trick för att tysta kritiker och slippa gå in i en saklig debatt. På Flashback fungerar inte den taktiken.
2017-05-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Ja varför ser det ut så här? Vart är alla?

I tråd efter tråd så dominerar antalet antifeministiska debattörer kraftigt, snedfördelningen gentemot hur det ser ut i landet som stort är ju enorm.
Det sägs ständigt att feminismen är på sån jäkla frammarcsh, den "är överallt", dom sänker Sverige osv osv..

Men vart är alla motdebattörer?

För mig personligen så orkar jag helt enkelt inte, nivån känns för låg, 90% av alla antifeministiska inlägg har bara hat och ordbajseri i sig.
Kanske beror min lathet också på att jag är man, det är liksom inte jag som blir utsatt.

De finns på internetdajting siter och på krogen. det är där de som är feminister trycker. så länge det bjuds så är de lugna men när pengarna tryter så kommer manshatet som ett brev på posten. man ska aldrig snacka med en feminist för det är en som har låg iq. de kvinnor som är smarta vet att om de håller jämna steg med alla andra och gör uppoffringar så kommer de att ligga före alla andra.
2017-05-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Den taktik ni använder er av är välkänd. I Sovjet och DDR bemöttes alla kritiker med epitet som "hatare", "fascister", "nazister" och "rasister". Det är ett trick för att tysta kritiker och slippa gå in i en saklig debatt. På Flashback fungerar inte den taktiken.

Fast det finns en enorm saklig skillnad i att kalla en nazist för nazist än att kalla vem-som-helst-man-inte-gillar för nazist.

Det ena är faktiskt korrekt det andra är ett retoriskt felargument.

Nazism existerar som ideologi, du har och har haft "troende" nazister i världen.
Du ahr även idag närbesläktade grenar, som kanske inte är korrekt kalla nazister, men väl delar mycket av värdegrunden för nazister inom specifika områden ( ex. deras syn på "ras" och nationen)

Felargumentet slänga skit på folk...på detta forum är klart i majoritet på antifeminsiternas sida.
Du kan fan omöjligt påstå något annat.

jag har själv blivit kallad "fitta" "hora" nazist, fascist, nazifemnist etc etc så mågna ggr nu så de itne går att räkna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in