2017-05-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrow
Efter ett snabbt googlande så fick jag upp dessa symptom som jag iallafall tycker stämmer in på henne. Egentligen spelar det ingen roll om hon hade det eller inte, men tragiskt om vården missat det. För känslorna du får, det är inte alls i närheten som en vanlig depression.

• saknar energi och tappar intresset för allt som händer i din omgivning (tänker på OM det nu var pappan som slog barnet)

• har svårt att knyta an till ditt barn (eftersom hon inte försökte amma på sjukhuset eller ville ha barnet hos)

• sover oroligt (tänker på öronpropparna)

• har bristande självförtroende (märks i förhören)

• känner skuldkänslor och klandra dig själv för att du inte är en tillräckligt bra mamma (tror att hon inte kan något själv och lyssnar på pappan)

• är rädd för att vara ensam (ville alltid att pappan skulle vara hemma)

• är rädd för att gå ut, ta bussen eller köra bil (grannarna sa att hon knappt aldrig var ute)

• försöker dölja dina känslor för omgivningen och vill allt oftare vara ensam (vad hon verkar gjort mest hela tiden på sjukhuset)

Nu får man ju hoppas att en kurator som är van vid att möta förlossningsdeprimerade klarade av sitt jobb, men visst kan man missa signaler och ett bekymmer kan vara att mamman inte verkar vara så verbal om hon nu inte grillas såsom i förhören, men en depression ska ju också märkas på hela uppenbarelsen tycker man, kroppsspråk osv.

Jag vet inte om mamman är deprimerad eller om hon är introvert och har social fobi kanske. Personlighetsdrag är ju inte en sjukdom. Vad jag förstår så har ju mamman betett sig kyligt så länge hon och Alex var ihop, hans släkt hade inte alls lärt känna henne trots att hon följt med hans släkt utomlands så höll hon sig på sin kant.

Mot bakgrund av att hon är f.d fosterbarn (varav ett fosterhem var dåligt) skulle jag tro att en djup tillitsproblematik parat med låg självkänsla är grundproblem hos mamman. Som barn till alkoholister har hon säkert också fått uppleva nyckfulla relationer och lärt sig att stänga av sina känslor. Det sitter förmodligen i än idag.
Citera
2017-05-07, 00:09
Medlem
Citat:
Tack!

För att hon var rädd att vara ensam med barnet. Att hon inte knappt ville ta i det. Att hon aldrig knöt an med barnet. Att hon inte ville ha barnet hos sig på nätterna. Att hon sköt ifrån sig baljan med bebisen så långt bort som det gick från sängen medan dom var på sjukhuset. Att hon inte ammade barnet som sjukhuspersonalen reagerat på. Att hon brydde sig mer om pojkvännen än barnet.

Var flera saker jag reagera på men som jag glömt nu, har läst över 1000 sidor i fupen så det försvinner en hel del av all den info man får in.

Det kan mycket väl vara ondska också för att hon helt enkelt inte brydde sig och ville inte ha barnet, men som jag skrev i mina ögon tyder det väldigt mycket på förlossningsdepression.

En sak du helt bortser ifrån är att det är ju mamman som googlat symptom hos barnet, som frågat om råd på Familjeliv osv, som uttryckt djup oro vid sjukhusbesöken. Det måste väl ändå klassas som att bry sig om sitt barn? Sedan att hon varit åt helvete för passiv ändå är en annan femma, men helt ointresserad är ju felaktigt.
Citera
2017-05-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Är du säker på att det är en god man? Det är inte en kontaktperson då som socialtjänsten ordnat?

FU

Vet inte, en släkting i förhör uppgav God Man, men släkten har blandat ihop begrepp förr har jag sett. Men en kontaktperson sköter inte räkningar som släktingen uppgav utan är ett socialt stöd, så hon kan ha haft både kontaktperson och God Man. Men kontaktperson verkar än märkligare, för då vet ju socialtjänsten om att mamman är totalt labil, varför gjordes då inga hembesök av en socialtjänsteman när babyn var född?
Citera
2017-05-07, 00:22
Medlem
Citat:
Tack!

För att hon var rädd att vara ensam med barnet. Att hon inte knappt ville ta i det. Att hon aldrig knöt an med barnet. Att hon inte ville ha barnet hos sig på nätterna. Att hon sköt ifrån sig baljan med bebisen så långt bort som det gick från sängen medan dom var på sjukhuset. Att hon inte ammade barnet som sjukhuspersonalen reagerat på. Att hon brydde sig mer om pojkvännen än barnet.

Var flera saker jag reagera på men som jag glömt nu, har läst över 1000 sidor i fupen så det försvinner en hel del av all den info man får in.

Det kan mycket väl vara ondska också för att hon helt enkelt inte brydde sig och ville inte ha barnet, men som jag skrev i mina ögon tyder det väldigt mycket på förlossningsdepression.

Står ingenstans att hon var rädd att vara ensam med barnet, det är din tolkning som du gör utifrån dina erfarenheter av dig själv. Jag tänker på flera saker. Dels var det här en tjej som enligt släkten är lat, att stanna på sjukhuset själv och ta hand om Hailey ensam var därför knappast ett drömläge. Hon ville nog sova sina hela nätter.

Personalen har ju dessutom upplevt henne som väldigt osäker i sin roll och jag tror extremt mycket hänger ihop med hennes självkänsla och Hailey utmanade hennes självkänsla, precis som spädbarn gör med alla föräldrar. Man känner sig otillräcklig och blir ledsen många gånger per dag när man av olika orsaker inte klarar av att tillfredsställa deras behov. Men är man mogen och funkar normalt psykiskt så kan man ändå hantera den situationen och snarare växer av den i slutändan. I detta fall tippar jag på att situationen istället tog fram det sämsta hos mamman: uppgivenhet, låg självkänsla och sedan i värsta fall våldsamma utbrott på babyn när ingen såg på. Kanske var hon en tryckkokare. Stone Face på sjukhus osv, men så kokade det över när hon var ensam med Hailey.
Citera
2017-05-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
En sak du helt bortser ifrån är att det är ju mamman som googlat symptom hos barnet, som frågat om råd på Familjeliv osv, som uttryckt djup oro vid sjukhusbesöken. Det måste väl ändå klassas som att bry sig om sitt barn? Sedan att hon varit åt helvete för passiv ändå är en annan femma, men helt ointresserad är ju felaktigt.

Jag har som jag skrev själv haft postpartum depression. Jag har alltid haft en oro för mitt barn och brytt mej, men konstiga tankar och anknytningsproblem. Det är som att dom där riktiga moderskänslorna inte riktigt kommer igång, men det finns fortfarande någon slags kärlek. Är svårt att förklara
Citera
2017-05-07, 00:28
Medlem
Citat:
Står ingenstans att hon var rädd att vara ensam med barnet, det är din tolkning som du gör utifrån dina erfarenheter av dig själv. Jag tänker på flera saker. Dels var det här en tjej som enligt släkten är lat, att stanna på sjukhuset själv och ta hand om Hailey ensam var därför knappast ett drömläge. Hon ville nog sova sina hela nätter.

Personalen har ju dessutom upplevt henne som väldigt osäker i sin roll och jag tror extremt mycket hänger ihop med hennes självkänsla och Hailey utmanade hennes självkänsla, precis som spädbarn gör med alla föräldrar. Man känner sig otillräcklig och blir ledsen många gånger per dag när man av olika orsaker inte klarar av att tillfredsställa deras behov. Men är man mogen och funkar normalt psykiskt så kan man ändå hantera den situationen och snarare växer av den i slutändan. I detta fall tippar jag på att situationen istället tog fram det sämsta hos mamman: uppgivenhet, låg självkänsla och sedan i värsta fall våldsamma utbrott på babyn när ingen såg på. Kanske var hon en tryckkokare. Stone Face på sjukhus osv, men så kokade det över när hon var ensam med Hailey.

Det står någonstans i hennes förhör att hon inte ville vara själv med barnet eller om det var någon annan som sagt det i något förhör. Vet jag läst det i fupen.

Tragiskt hursomhelst! Jag tycker både social, sjukhus, BVC osv skulle ha reagerat. Speciellt då dom redan hade det kontaktnätet runt omkring sej. Hade kanske kunnat förhindra vad som hänt?
Citera
2017-05-07, 00:28
Medlem
Citat:
Jag har som jag skrev själv haft postpartum depression. Jag har alltid haft en oro för mitt barn och brytt mej, men konstiga tankar och anknytningsproblem. Det är som att dom där riktiga moderskänslorna inte riktigt kommer igång, men det finns fortfarande någon slags kärlek. Är svårt att förklara

Men hur förklarra du då att mamman själv inte känner igen sig i symptomen på förlossningsdepression?

Båda kuratorn och mamman själv förkastar diagnosen, men du försöker nästan tvinga på henne den för att du verkar känna igen dig i situationen. Märkligt. Anknytningsproblem kan folk ha av alla möjliga orsaker och särskilt vanligt är det hos f.d fosterbarn som fått uppleva smärtsamma förluster av en förälder. Att de då tar med sig anknytningsproblem gentemot sina egna barn är inte konstigt. Folk med personlighetsstörningar har givetvis också ofta svårt att knyta an till sina barn.
Citera
2017-05-07, 00:30
Medlem
Citat:
Det står någonstans i hennes förhör att hon inte ville vara själv med barnet eller om det var någon annan som sagt det i något förhör. Vet jag läst det i fupen.

Tragiskt hursomhelst! Jag tycker både social, sjukhus, BVC osv skulle ha reagerat. Speciellt då dom redan hade det kontaktnätet runt omkring sej. Hade kanske kunnat förhindra vad som hänt?

Det var pappan som sa det som förklaring till varför hon aldrig var utomhus med babyn. Men där kan ju ett blåslaget barn vara en minst lika trolig förklaring, men det kunde han ju knappast sagt. Att de var rädda att folk skulle kika ned i vagnen och se en Hailey med stora blåmärken på kinderna.
Citera
2017-05-07, 00:33
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Nu har jag iofs "bara" läst drygt halva FUP:en (teknisk bevisning, förhör med vårdpersonal med flera, förhör med släktingar och vänner, förhör 1-7 med Erika och förhör 1-6 med Alexander).

Men alltså, jag tror det här kan bli tufft för åklagaren. Alltså, mord och dråp tror jag är helt uteslutet att åklagaren kommer lyckas med. Vållande till annans död blir nog så svårt bara det. Misshandel, tveksamt om det går att få till fällande dom.

I media framställs fallet som solklart och läste man alla hatkommentarer på Erikas FB med mera så kunde man ju också luras att tro att så var fallet, men om man faktiskt läser FUP:en (och har hjärna nog att fatta vad som står och vad det innebär) så är det inte alls så solklart.

Man kan tycka en hel massa, såklart. Som att Alexander undanhåller information, är osammanhängande och rörig, framstår lögnaktig och har en personlighet och en bakgrund som talar för att han är kapabel till att ha råkat ha ihjäl henne. Man kan också tycka att Erika verkar lite väl angelägen om att lägga skulden i knät på Alexander och att hon framstår en aning manipulativ. Men inget av detta bevisat att den ena eller den andra skulle ha mördat sitt barn. Eller ens misshandlat sitt barn.

Men som sagt, jag har ungefär hälften av förhören kvar med båda två, så det kanske klarnar.
Citera
2017-05-07, 00:36
Medlem
Citat:
Men hur förklarra du då att mamman själv inte känner igen sig i symptomen på förlossningsdepression?

Båda kuratorn och mamman själv förkastar diagnosen, men du försöker nästan tvinga på henne den för att du verkar känna igen dig i situationen. Märkligt. Anknytningsproblem kan folk ha av alla möjliga orsaker och särskilt vanligt är det hos f.d fosterbarn som fått uppleva smärtsamma förluster av en förälder. Att de då tar med sig anknytningsproblem gentemot sina egna barn är inte konstigt. Folk med personlighetsstörningar har givetvis också ofta svårt att knyta an till sina barn.

Som sagt min tanke om det hela! Du fråga varför jag trodde det och jag svarade.
Citera
2017-05-07, 00:36
Medlem
Citat:
Det var pappan som sa det som förklaring till varför hon aldrig var utomhus med babyn. Men där kan ju ett blåslaget barn vara en minst lika trolig förklaring, men det kunde han ju knappast sagt. Att de var rädda att folk skulle kika ned i vagnen och se en Hailey med stora blåmärken på kinderna.

Jag har bara läst mammans förhör än så länge
Citera
2017-05-07, 01:24
Medlem
Jag har inte följt denna tråden och vet ej om någon tagit upp detta innan.. Jag sitter och läser fupen och det vred sig lite i magen på mig när de under mammans förhör tog upp det här med pedofilit. Barnets blåmärken runt munnen plus detta med tungan... Kan det vara så att han (fadern) förgripit sig oralt på det stackars lilla barnet? 😩
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in