2017-05-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Nu gör du bort dig lite vilket tiden får utvisa. Sista korten ligger inte på bordet ännu och tror du verkligen att JM driver och skämtar, gråter och spelar galen i förhör och P7a utan en baktanke?

På inget sätt vill jag ta henne i försvar MEN det ligger mer bakom än vad som sett dagsljus i FUP och utredning. Halvsanningar har en fördel, de kan vändas till helsanningar på mycket kort tid. Inget är så mysigt som vare sig GW eller du vill tro.
Men kan inte du-Stativera- tala i klartext- jag förstår inte riktigt vad du menar- vad mera finns
att rota fram- det som framkommit är väl tydligt, J.M, s motiv är ekonomiska. Vad mera ligger då bakom.
Omdömes - lös i alla brotten -trixar och ljuger i kontakten. Manipulerar. Empati-noll.
varit driftig och driven - anser själv att hon lider av ADHD. Grövsta skalan då .
Så vad antyder du-när du skriver det ligger mer bakom än vad som sett dagsljus?
Citera
2017-05-06, 21:15
Medlem
lasternassummas avatar
Rohyptnol
Jag kommer inte ihåg i detalj, men jag uppfattade det som att DB hade haft (i sin besittning) roppe i samband med att Aki drunknade.
Min tanke då var att det kan ha blandats i Akis öl för att göra honom lätthanterlig.
Men då borde väl det ha påträffats i Akis blod? Har någon sett någon uppgift om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Verkligen, men detta knarkande som verkar vara ett nöje familjen delar. Finns det mer info om detta, det känns sådär att hela bunten verkar gå på något. Hur påverkar det deras vitnessmål?

Jafar är ju utpekad som kriminell och knarklangare, är det något som polisen följt upp i denna FUP eller är det en separat utredning?

Sen som någon nämde, är misshandel av afganknullpojkarna med eller ligger den också separat?

Sen måste jag säga att det måste vara jobbigt för alla som hängt ut varandra med påståenden som är föga smickrande. Blir nog svårt att fira jul och midsommar ihop efter denna soppa. Speciellt Jafar får ju sina bollar upplagda för rakning 😜
Citera
2017-05-06, 21:20
Medlem
lasternassummas avatar
Liken i garderoben
Två, som jag tycker borde gå att få fram något mer om:

– Barnet som drunknat under JMs vårdnad.
– Det första mordet som JJ misstänks ha utfört i Afghanistan.

Finns det några fler lik, som jag missat?

"Family fun" betyder helt klart olika saker i olika familjer.

Citera
2017-05-06, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Knivar som JM köpt på Willys

Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 152 på mitten (2016-07-27, 15:58, Kockkniv 34 cm, 59:-)
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 155 på rad 8 (2016-07-28, 15:58, Kockkniv 34 cm, 59:-)
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 156 på nära slutet (2016-07-29, 15:13, Kockkniv 34 cm, 59:-)

Kniv med avbruten spets som hittades i JMs lägenhet

Kniven påträffades vid undersökning i lägenheten 2016-08-17 - 18.

Protokollbilaga_2017-02-06__Tekniskt_protokoll.pdf, sid 148 bild 129 & 130.

Hmmm…

Knivspetsen 5201/37798-16/G011 har inte suttit ihop med kniven 5201/37798-16/G056 som påträffades i JM:s lgh.

(tekniskt protokoll sid 396)
Senast redigerad av 6nysningar 2017-05-06 kl. 21:23.
Citera
2017-05-06, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men kan inte du-Stativera- tala i klartext- jag förstår inte riktigt vad du menar- vad mera finns
att rota fram- det som framkommit är väl tydligt, J.M, s motiv är ekonomiska. Vad mera ligger då bakom.
Omdömes - lös i alla brotten -trixar och ljuger i kontakten. Manipulerar. Empati-noll.
varit driftig och driven - anser själv att hon lider av ADHD. Grövsta skalan då .
Så vad antyder du-när du skriver det ligger mer bakom än vad som sett dagsljus?

Vi kan väl säga så att inget är mer otydligt än vad bevisning jämfört erkännande ger? Saken är den att alla tror att JM är skvatt galen med sitt beteende men där låter sig de minst sagt frustrerade fhl luras och ledas av JM. Ingen döms på livstid på sin hemska personlighet..inte så långt kvar till rättegång och då kommer det nya uppgifter har jag fått till mig.
Senast redigerad av stativera 2017-05-06 kl. 21:32.
Citera
2017-05-06, 21:24
Medlem
Citat:
Rohyptnol
Jag kommer inte ihåg i detalj, men jag uppfattade det som att DB hade haft (i sin besittning) roppe i samband med att Aki drunknade.
Min tanke då var att det kan ha blandats i Akis öl för att göra honom lätthanterlig.
Men då borde väl det ha påträffats i Akis blod? Har någon sett någon uppgift om detta?

Ja det hade garanterat synts. Men man undrar ju varför JM framhärdar så otroligt mycket med att Aki haft drogproblem? Men kanske är hennes vanliga perception. Alla andra super, drogar, misshandlar etc.

Men frågan är ju hur 17 själva dränkningen gick till (i brunnsvatten och utan skador av fasthållning). Det ska bli väldigt spännande att höra åklageriets förslag på detta.
Citera
2017-05-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja det hade garanterat synts. Men man undrar ju varför JM framhärdar så otroligt mycket med att Aki haft drogproblem? Men kanske är hennes vanliga perception. Alla andra super, drogar, misshandlar etc.

Men frågan är ju hur 17 själva dränkningen gick till (i brunnsvatten och utan skador av fasthållning). Det ska bli väldigt spännande att höra åklageriets förslag på detta.
Jag ramlar runt mellan de olika protokollen och minns sedan inte vad jag ursprungligen letade efter - det var så jag hamnade på "taha", bl.a. Och sedan på ett långt förhör med Julia om Aki. Vid ett tillfälle säger hon rent ut att det måste varit någon annan där, att en kvinna på 60 kg inte ensam kan flytta en kropp på 95 kg.
Det har alltså förbryllat henne och Jafar, så de har pratat om vem denna hjälpare skulle kunna vara eftersom Johanna inte hade Mohammad då.
På något sätt har hon alltså fått klart för sig att kroppen flyttats. Men det kan ju vara från media. Förhöret hölls 20 mars i år.
Hon säger vidare att hon inte kommer att vittna under en rätegång. Hon vill inte vittna mot sin mamma.
Citera
2017-05-06, 21:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Jag har uppfattat som tydligt, enligt obduktionen/analyser, att Aki, i vart fall, varit drogfri ett bra tag (var det tre månader?) innan han dog.

Det var väl därför "insulin-spåret" undersöktes noga eftersom det är svårt att fastställa?

På något sätt har han troligen "inkapaciterats" som Leif GW uttryckte det.

Troligen fanns Aki, JM, JJ, DB, JB och tvillingarna i närheten när det skedde.

Spekulationer:
– Om t.ex. JJ passar tvillingarna, så är det tre vuxna, varav två män tillgängliga för att dränka Aki.

Om dom kommer att visa att Aki troligen dränkts med vatten från brunnen, så är det väl kanske så det gått till, dvs. att de tre hjälpts åt.

JM och Aki kom ut med den svarta Volvon som DB senare kvaddade, enligt JM.

JJ, JB och DB kom ut med den silverfärgade BMW som JJ då hade.
Med denna lämnade dessa tre sommarstugan när dom var klara där.

Om någon frågat dagen efter så hade det troligen funnits vittnen som kunnat berätta när BMWn kom och åkte.

En fråga som fortfarande kvarstår är:
– Varför åkte Aki ut dit över huvud taget?
Kan JM ha åkt ut ensam med tvillingarna och Aki åkt med JJ, JB och DB?
Var han utslagen redan när han kördes ut till sommarstugan?

Exakt hur det har gått till påverkar ju i hög grad vad JB och DB är skyldiga till, om vi nu utgår från att JJ var en huvudaktör.

De tre fick ju lång tid på sig att "prata ihop sig" mellan att dom fick veta att Akis död skulle utredas och att dom plockades in. Ungefär sex månader?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-06 kl. 22:33.
Citera
2017-05-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Vi kan väl säga så att inget är mer otydligt än vad bevisning jämfört erkännande ger? Saken är den att alla tror att JM är skvatt galen med sitt beteende men där låter sig de minst sagt frustrerade fhl luras och ledas av JM. Ingen döms på livstid på sin hemska personlighet..inte så långt kvar till rättegång och då kommer det nya uppgifter har jag fått till mig.
Så klart att förhörsledarna måste "ta emot" hennes svar-hur hon egentligen tänker det vet de ju inte. Vid ett av förhören blev det tydligt-de vädjade till hennes medkänsla inför sina barn/familj att berätta sanningen. Så klart hon inte föll till föga. Hon besitter inte samma moraltänkande som förhörsledaren, vilket de verkar tro. Så klart att ingen döms på bara att "tolkats som en hemsk person"- men hon är anstiftare till mord/ misshandel- det är solklart. Vilka nya uppgifter som hon tänkt ut kan inte förminska det som redan framkommit.
Kan du vara lite mer konkret?
Citera
2017-05-06, 21:53
Medlem
Citat:
JMs äldsta dotter AB – Seriös och trovärdig, IMO
Jag har ganska noggrant läst igenom allt som framkommit i förhör med AB. Jag noterar att AB ger mig ett rätt igenom seriöst och trovärdigt intryck. Hon uttrycker sig tydligt och konsekvent. Är hon tveksam så säger hon det. Ibland behöver hon tänka lite för att komma ihåg något som hänt ett och ett halvt år tidigare, men när hon kommer ihåg är det klart. Hon anger alltid källor till uppgifter som hon fått från någon annan. Hon visar inga tendenser att undvika att svara. Kanske lite inför möjligheten att orsaka problem för sina syskon. I början är hon lite reserverad inför att berätta allt om JM, men när bilden någon vecka efter mordet på hennes morfar har klarnat för henne så anstränger hon sig hela tiden för att berätta sanningen. AB svävar aldrig iväg med fantasier eller spekulationer. Detta är mitt intryck.

En hel del intressanta uppgifter finns. Jag har valt ut några.
En del innebär tillrättalägganden av tidigare mediasanningar och trådsanningar.

Några axplock från förhör med AB (s 87-126):

Några uppgifter från andra personer som jag noterat i FUP i samband med att jag gick igenom vad AB sagt.

DS: Aki gillade inte att fiska. Han skulle aldrig åka ut och fiska...

Om JMs självbild...
HP 2-8, s227, JM: "Att få förmånen att arbeta med människor i socialt utsatta grupper är något jag brinner för och ser min framtida yrkeskarriär inom just det området.
Vidare är jag en lugn harmonisk person som trivs med mitt liv, mitt yrke och med min framtid."

Rohypnol
Det där med Rohypnol i samband med drunkningen var nytt för mig...
Kan Akis öl spetsats med Rohypnol?

Källor:
Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_1__3_.pdf
Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf

Håller med. Delar ditt intryck av AB. Hon verkar vara den som är mest mogen, självständig, rak och ärlig. Hon flyttade antagligen ut tidigt och har inte blivit lika insnärjd i övriga familjen. Ibland är det nog bäst att sticka och klara sig. Väldigt strongt av AB
Citera
2017-05-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag ramlar runt mellan de olika protokollen och minns sedan inte vad jag ursprungligen letade efter - det var så jag hamnade på "taha", bl.a. Och sedan på ett långt förhör med Julia om Aki. Vid ett tillfälle säger hon rent ut att det måste varit någon annan där, att en kvinna på 60 kg inte ensam kan flytta en kropp på 95 kg.
Det har alltså förbryllat henne och Jafar, så de har pratat om vem denna hjälpare skulle kunna vara eftersom Johanna inte hade Mohammad då.
På något sätt har hon alltså fått klart för sig att kroppen flyttats. Men det kan ju vara från media. Förhöret hölls 20 mars i år.
Hon säger vidare att hon inte kommer att vittna under en rätegång. Hon vill inte vittna mot sin mamma.

Nej blir väl enklast att inte vittna, lätt att trassla till det hela ytterligare. JMs telefon har bevisligen varit nere vid bryggan/stranden ca kl 22.00 och 07.00 när hon skickat SMS. Så har ju funnits tillfällen att städa brottsplatsen. Aki sista livstecken var ju FB-chat 18.41. Har för mig att det var någon plastback/-låda invid bryggan, men kan ha fel där. Mycket info att läsa in.
Citera
2017-05-06, 22:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Håller med. Delar ditt intryck av AB. Hon verkar vara den som är mest mogen, självständig, rak och ärlig. Hon flyttade antagligen ut tidigt och har inte blivit lika insnärjd i övriga familjen. Ibland är det nog bäst att sticka och klara sig. Väldigt strongt av AB

Med all publicitet, som säkert påverkat alla, förtjänar hon en varm tanke, IMO.
Delvis var det nog, som du skriver, timing.
UF säger ju att det var någorlunda ordning på JM så länge som hon var med PG, till ca 2010. Då var AB nästan vuxen.
Dessutom uppger ju AB att AM var som en andra mamma för henne.
Sedan tycker jag att UF och AM ger genuina intryck också.

Det går ju inte att bortse från trovärdighet när det finns motstridiga utsagor.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in