2017-05-06, 19:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om förhörsledarna
Om det finns något som kan kallas "lite gravid" så är det väl möjligen mellan ägget är befruktat och att det finns på plats, förankrat i livmodern, om det nu finns en sådan tidsperiod? Annars är det väl antingen obefruktat eller befruktat?

Det är kanske lite polisjargong. Jag tycker genomgående att dom sköter förhören ganska bra. Det enda, och det är inte viktigt, bara onödigt, IMO, var i ett förhör med UF som gick ungefär så här. Fhl. har frågat UF om inte hon och hennes familj var intresserade av Granliden.

UF: Men vi har ju också sommarhus men vi är ju så där så att vi älskar ju havet.
Fhl: Mm.
Fhl2: Mm.
UF: Så (ohörbart) har ju alltid (ohörbart) hemmet stup i kvarten och vi letar alltid Skåne, Gotland eller.
Fhl2: Aja. Hjälmaren duger inte?
UF: Jo, det är jätte-, otroligt vackert.

Min tolkning: Fhl2 tycker att UF har en överlägsen attityd, bara för att hon och hennes familj älskar havet och kan inte motstå frestelsen att påpeka sin värdering om UF och hennes familj. Om han läser detta så inser han, förhoppningsvis, att han inte borde ha sagt så.

Från Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r.pdf, sid 41.

"B]Fhl2: Aja. Hjälmaren duger inte?[/b]
UF: Jo, det är jätte-, otroligt vackert."

Vilken märklig kommentar av förhörsledaren! Vart skulle detta leda? Ville han skriva henne på näsan att hon sagt något negativt om hemtrakterna - hans och hennes?

Men det är klart, vi vet ju inte i vilket miljö detta är sagt - kanske med ett stort leende och blinkning.
Och precis som du säger - man kan ju få hoppa lite över skaklarna ibland efter många, många timmars förhör.
Citera
2017-05-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Lite gravid". ??
Är det inte det man alltid brukar säga man kan inte vara "lite gravid".
Egentligen inte heller "mycket", eller "väldigt" gravid. Det är antingen eller.
Udda kommentar av förhörsledaren.

Tror det handlar om att många menar att före vecka 12, så får fostret inte näring ifrån mamman, utan gulkroppen, vilket innebär att man kan dricka alkohol fast man är "lite gravid"/inte långt gången.
Citera
2017-05-06, 19:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Läste en artikel från en annan tråd om mord i Slöddertälje som jag tycker passar in här:

"– Vi jobbar förutsättningslöst och brett. Det är det som kännetecknar en robust utredning. Vi springer inte efter en puck, vi vet att en försvarare i en domstol
går hårt åt en enkelspårig utredning, säger Christer Axling, spaningsledare på polisens regionala utredningsenhet i Stockholm."

Hoppas denna utredning är bred nog.

Man ska väl inte bortse från att det är åklagares och utredares plikt att följa upp t.ex. alla nio "bortförklaringar" som JM presterat hittills om vad hon gjorde mordkvällen.

JM vet säkert detta och tycker att hon har roligt när hon "leker" med utredarna. Tyvärr blir ju resultatet en massa trams i FUP, även om det är ganska lätt att avfärda de uppdiktade bortförklaringarna. Men det bidrar ju ändå till att göra utredningen mer arbetskrävande att följa.

Citera
2017-05-06, 19:50
Medlem
Fradga eller ej runt munnen på stackars Aki frågas det om. Är det nån som vet vad det betyder, om det finns fradga eller ej.
Citera
2017-05-06, 19:50
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tycker att det framgår rätt tydligt att det är JM som inhandlat knivarna, vid 2 eller 3 tillfällen. Det framgår av de andra varorna som hon köper, ex hennes favoritkakor "Ballerina" , blöjor m.m.

Knivarna har hittats (så som jag tolkar det), i december vid den sista dykningen, finns bild på knivar och den plastpåse de låg i som var en gammal brödpåse "Grekiskt Lantbröd". Finns i "Huvudprotokoll".......

Jag vill också utläsa det som detta. Men visst finns ingen bild på själva knivarna som hittades vid motorvägen i påsen? Nånting har ju iaf lett polisen till att utreda just den typ av kniv som såldes på Willys för 59kr.

Men det finns heller inget bevis att det är JM som handlat de 3 knivarna, 3 dagar i följd. Man redogör inte för vem som är kortinnehavare. Men jag tror vi får vänta tills rättegången för att höra hur det hänger ihop. Tänker också att dessa knivar då visas.
Citera
2017-05-06, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Läste en artikel från en annan tråd om mord i Slöddertälje som jag tycker passar in här:

"– Vi jobbar förutsättningslöst och brett. Det är det som kännetecknar en robust utredning. Vi springer inte efter en puck, vi vet att en försvarare i en domstol
går hårt åt en enkelspårig utredning, säger Christer Axling, spaningsledare på polisens regionala utredningsenhet i Stockholm."

Hoppas denna utredning är bred nog.

Nej denna utredning är inte robust nog. Man missar i sin jakt på JM vart de tekniska bevisen ligger.

Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Nu har jag läst skvallerfupen i dess helhet och valda delar flera gånger.
Sammanfattningsvis kan man säga så här :

Fhl: vänta nu, var det inte så här..........

Spot on. En detalj man inte verkar rett ut, någon får gärna rätta mig, men tydligen har en person kommit i taxi till MR den 3/8 vilket man pressade DB hårt på om de inte var han. Typ. "Vänta nu var det inte du som kom i taxin..."

Vem är taxipersonen?
Citera
2017-05-06, 19:59
Medlem
Citat:

Vilken märklig kommentar av förhörsledaren! Vart skulle detta leda? Ville han skriva henne på näsan att hon sagt något negativt om hemtrakterna - hans och hennes?

Men det är klart, vi vet ju inte i vilket miljö detta är sagt - kanske med ett stort leende och blinkning.
Och precis som du säger - man kan ju få hoppa lite över skaklarna ibland efter många, många timmars förhör.

Jag tror snarast det handlar om att utröna om UF var en konkurrent om att få ta över Granliden. Med tanke på att JM ansåg sig "mindre lyckad" jmfrt med sin syster och förfördelad av syskonen, medan sanningen snarast var det omvända. JM är den som ständigt tankat pengar ur sin pappa medan systern däremot, som har alla hästar i stallet, klarat sig själv.

Tror det var det dom ville få klargjort.

Vilket dom därmed fick.
Citera
2017-05-06, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt, det fattades en viktig detalj i L*nda C*enfallet som inte fattas i det här ärendet.

JM är så insnärjd i sin egen väv av lögner så att någon advokat ska kunna finna en väg ur det nätet för henne är uteslutet, LGWP lät ju som om han riktigt myste när han gjorde sitt uttalande om utgången av fallet.

Nu gör du bort dig lite vilket tiden får utvisa. Sista korten ligger inte på bordet ännu och tror du verkligen att JM driver och skämtar, gråter och spelar galen i förhör och P7a utan en baktanke?

På inget sätt vill jag ta henne i försvar MEN det ligger mer bakom än vad som sett dagsljus i FUP och utredning. Halvsanningar har en fördel, de kan vändas till helsanningar på mycket kort tid. Inget är så mysigt som vare sig GW eller du vill tro.
Citera
2017-05-06, 20:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tror det handlar om att många menar att före vecka 12, så får fostret inte näring ifrån mamman, utan gulkroppen, vilket innebär att man kan dricka alkohol fast man är "lite gravid"/inte långt gången.

Jag hoppas du är säker på detta så att vi inte får en massa gravida flashbackläsare som föder barn med Fetalt alkoholsyndrom (FAS) om ett halvår eller så...

Jag hittade lite. Inget om tre "frimånader", men lite om vilka skador fostret kan få beroende på när exponeringen sker.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1590

https://en.wikipedia.org/wiki/Fetal_alcohol_spectrum_disorder#cite_note-NIH2015-8

https://pubs.niaaa.nih.gov/publications/FASDFactsheet/FASDfact.htm

I den sista länken uppfattar jag t.ex. att risken för skador på CNS (centrala nervsystemet) är störst då det utvecklas mest. Risken för ADHD ökar t.ex. vid alkoholförtäring.

Kanske är detta mer on-topic än vad vi trodde?
Kanske AM drack lite för mycket för 43 år sedan?

Citat:

Men hon sa ju inget negativt! Hon berättade bara att dom älskar havet och tycker om Gotland och Skåne!

Ja, i vart fall inte korrekt. Jag hoppas han läser detta och lär sig något.

Jag tycker också om havet. Ska jag dra på mig förakt för det?
Kanske är det bara lite jante eller avund som poppar upp?

Citera
2017-05-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Det ena Willys strax utanför stan hade slutat sälja knivar. Men det inne i stan, närmast Johannas kontor (mittemot nästan) sålde knivar. Nånting har lett utredarna mot att kniven är från Willys.

Alla försäljningar i närtid redovisas även om de var sålda kontant. Men alla är sålda på kort, inget kort är Johannas.

Men jag tänker samma, kniven kan ju vara vilken som helst. Men det kanske finns en anledning varför denna typ av kniv är med på foto.

Vi får höra på rättegången.

Knivarna köptes med Johannas kort på Willys. Det finns scannade kvitton på hennes köp som polisen tagit fram genom spårning i på Willys i FUPen. Sedan på andra kvittot finns den andra kniven inhandlad en annan dag!
Citera
2017-05-06, 20:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Knivarna köptes med Johannas kort på Willys. Det finns scannade kvitton på hennes köp som polisen tagit fram genom spårning i på Willys i FUPen. Sedan på andra kvittot finns den andra kniven inhandlad en annan dag!

Hur ska man summera det?

Som ett plötsligt ökande behov av knivar som uppstod just innan pappa skulle knivhuggas till döds och mamma nästan gå samma väg?

Jag vet att jag "skannade" kvittona med mina ögon och inte såg knivarna.
Du får gärna ange sida och ungefär var på kvittot, om du kommer ihåg.
Det är ju ganska viktig information.

Citera
2017-05-06, 20:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Nej , detta gäller höns!

Ägget befruktas i äggledaren och på 3-4 dagar vandrar det ner i livmodern. Gulkroppen som suttit där ägget utvecklats i äggstocken blir kvar där och ger inte det befruktade ägget någon näring. (Annat med hönsägg).
Gulsäcken följer med det befruktade ägget och ger näring tills detta fäster i livmoderslemhinnan och en moderkaka byggs upp. Moderkakan ger det, numera benämnda embryot, full näringsförsörjning redan i 4:e veckan.
Därför ska man undvika vissa mediciner, dricka alkohol eller röka redan i 4-e veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in