2017-05-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Under perioder har jag kört utlandsregistrerad bil (CH, D, samt GB). Det har hänt att jag fått p-böter (Sthlm). Dessa böter har aldrig dykt upp på hemadressen i respektive land. Kanske tur men så har det varit iaf. Senaste boten förra sommaren. GB reg. bil.

Har det varit felparkeringsavgifter eller kontrollavgifter? Olika hantering av dessa.
Citera
2017-05-06, 14:44
Medlem
I Sverige är gången den
1) Betalar du inte så hamnar ärendet hos kronkalle
2) Nu kommer krav från kronkalle
3) Besvarar du inte så kommer delgivningsman
4) Får han tag på dig kan du skriva Bestrides
5) Nu sändes ärendet till parkeringsbolaget
6) Om parkeringsbolaget inte lägger ned ärendet går kravet till domstol
7) Brev från domstolen
8) Delgivningsman

Och får han tag på dig så måste du betala, gissar jag.

Men ett inkassobolag kan BARA ställa krav, medan myndigheter har helt andra verktyg i lådan.
Så ett parkeringsbolag kan sända hur många brev som helst, de kan ändå inte ta din egendom i mät.Det kan bara myndigheter.
Citera
2017-05-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smallpox9
I Sverige är gången den
1) Betalar du inte så hamnar ärendet hos kronkalle
2) Nu kommer krav från kronkalle
3) Besvarar du inte så kommer delgivningsman
4) Får han tag på dig kan du skriva Bestrides
5) Nu sändes ärendet till parkeringsbolaget
6) Om parkeringsbolaget inte lägger ned ärendet går kravet till domstol
7) Brev från domstolen
8) Delgivningsman

Och får han tag på dig så måste du betala, gissar jag.

Men ett inkassobolag kan BARA ställa krav, medan myndigheter har helt andra verktyg i lådan.
Så ett parkeringsbolag kan sända hur många brev som helst, de kan ändå inte ta din egendom i mät.Det kan bara myndigheter.

Du har förenklat det hela väl mycket tro jag. Försöker du beskriva hantering av felparkeringsavgifter eller kontrollavgifter först och främst?
Citera
2017-05-07, 01:16
Medlem
miikoss avatar
Eftersom det inte är ett brott i Sverige, så är det svårt att få tillgång till bilregisterna även inom EU.

Men en del använder utländska inkassobolag, för att driva in utomlands. Men tror inte Transportstyrelsen gör det.

I andra länder så är det brott med böter att parkera fel, vilket gör att svenska bilägare lämnas ut till en del länder.

Det är samma sak med svenska fartkameror, i Sverige råder inte ägaransvar för trafikbrott, därför får inte Polisen begära ut vem som äger ett utländskt registreringsnummer.
Citera
2017-05-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du har förenklat det hela väl mycket tro jag. Försöker du beskriva hantering av felparkeringsavgifter eller kontrollavgifter först och främst?

Jag har inte förenklat utan beskrivit gången för ALLA indrivningsärenden. Just det att man måste få tag på gäldenären gör att många indrivningsärenden skrivs av. Detsammma gäller om gäldenären bestrider.
Citera
2017-05-07, 10:20
Medlem
Citat:
Jag har inte förenklat utan beskrivit gången för ALLA indrivningsärenden. Just det att man måste få tag på gäldenären gör att många indrivningsärenden skrivs av. Detsammma gäller om gäldenären bestrider.
Vad jag menar är att du hoppat över vissa steg samt att det avviker beroende på om det är kontrollavgifter eller felparkeringsavgifter. Det verkar ju vara kontrollavgifter som du beskriver, där faktureras det genom den lapp som fästes på bilen, sedan skickas en påminnelse efter cirka två veckor, därefter ett krav. Görs efter detta bedömningen att gäldenären saknar tillgångar och/eller inkomst så hamnar det aldrig hos kronofogden utan bevakas vidare av bolaget, för övriga gäldenärer stämmer det du skriver däremot, har bestridande inkommit och vidhålls går det förstås inte att lämna till fogden.
Citera
2017-05-07, 10:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Eftersom det inte är ett brott i Sverige, så är det svårt att få tillgång till bilregisterna även inom EU.

Men en del använder utländska inkassobolag, för att driva in utomlands. Men tror inte Transportstyrelsen gör det.

I andra länder så är det brott med böter att parkera fel, vilket gör att svenska bilägare lämnas ut till en del länder.

Det är samma sak med svenska fartkameror, i Sverige råder inte ägaransvar för trafikbrott, därför får inte Polisen begära ut vem som äger ett utländskt registreringsnummer.

Å andra sidan så är det svenska bilregistret öppet för alla att ta del av, så det görs ju ingen prövning av Trafikverket om förfrågan är legitim. Vad jag förstår är det väldigt ovanligt med öppna bilregister i världen. Läste i LA Times om en poliskonstapel som fått reprimand för att han sökt på sin ex-flickväns nye pojkväns reg-plåt. Tydligen tar utlandet allvarligt på integriteten.
Citera
2017-05-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Men om man använder ett utländskt inkassobolag, då kvarstår väl ändå problemet med att luska fram ägaren?
Citera
2017-05-07, 10:34
Medlem
Citat:
Men om man använder ett utländskt inkassobolag, då kvarstår väl ändå problemet med att luska fram ägaren?

Är den olovliga parkeringen rapporterad i Sverige och bilen är exempelvis finsk, då uppdras åt lämplig samarbetspartner i Finland att inhämta uppgifter från det finska registret. Samma förfarande i de flesta länder i Europa i alla fall. Nu gäller detta kontrollavgifter, inte felparkeringsavgifter, de senare är ju en statlig fordran, hanteras direkt mellan myndigheterna, men om det går i alla länder vet jag inte.
Citera
2017-05-07, 11:13
Medlem
Här nedan ett exempel på brev där uppgifter infordras just från Finland, förutom texten nedan bifogas kopia av den kontrollavgiftsfaktura som har fästs på bilen. Har neutraliserat texten i viss mån:

50750005244

Dated in Solna 140117 SVEA PERINTÄ SUOMI OY
Responsible: SVEA INKASSO FINLAND AB
ATOMITIE 2 C
00370 HELSINGFORS
FINLAND
NEW PARKING FEE ASSIGNEMENT
We hereby on behalf of our client, ask you to identify the car-owner.
Send a reminder to debtor and if needed send a collection-letter.
Our reference: 80-38
Client: XXX PARKERING AB
INFORMATION ABOUT THE PARKING-CLAIM
Regnr: (or name) FKR000
FINLAND
Plate no: FKR000
Type of car: BMW
Date of parking: 140101
Time from an to: 0220 TO 0228
Type of infringement
Parkering i plats för bes
Principal amount: 500
Country: FINLAND
Currency: SEK TARIFF:
CONDITION: ACCORDING TO AGREEMENT
SVEA INKASSO INTERNATIONAL
Citera
2017-05-07, 15:46
Medlem
En begäran till ett inkassobolag i Finland att ta reda på bilägarens adress mm. Innebär detta att det finska bilregistret är offentligt? I ett annat inlägg säger en med bil registrerade i andra länder att han inte fått några krav från Sverige.
Norskreggade bilar åker även de dit på böter. Finns det fler länder i farozonen?
Citera
2017-05-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
En begäran till ett inkassobolag i Finland att ta reda på bilägarens adress mm. Innebär detta att det finska bilregistret är offentligt? I ett annat inlägg säger en med bil registrerade i andra länder att han inte fått några krav från Sverige.
Norskreggade bilar åker även de dit på böter. Finns det fler länder i farozonen?

De flesta länder finns det motsvarande samarbeten med. Om det går för ett företag i Sverige att begära in dessa uppgifter är mer tveksamt, då hade man knappast låtit uppdraget gå vidare till bolag i respektive land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in