2017-05-05, 22:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennor63
Johanna säger på sidan 905 att dom pratat i telefon och att MR sagt saker. I tidigare förhör har hon sagt att han inte pratar svenska eller engelska, utan mest visar med händerna, typ när han förklarar att han slängt i knivarna när dom åker över bron. Inte mycket som stämmer i hennes historia när man när man läser alla förhör.

Själv har jag så uselt minne att jag inte vågar ljuga öht.

Om opålitlighet och mytomaner
Frågan har tangerats i tråden någon gång om det är möjligt att få mindre trovärdighet än ingen alls.

En som alltid ljuger är kanske nästan mer trovärdig än en som bara är genuint opålitlig?

Med den som alltid ljuger så vet man ju vad man har att vänta...

Hur man än vänder på det är det illa ställt med JMs trovärdighet.
Inget kan inträffa nu som får någon att tro på eller lita på henne.

Utom möjligen några weirdos som kommer att skriva och fria till henne sedan när hon är inlåst.
Det är ändå outgrundligt vad som driver dessa.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-05 kl. 22:30.
Citera
2017-05-05, 22:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag hoppas Din analys stämmer. Vem eller vilka tror Du hjälpt JM vid det här mordet?
Svarar genom att citera Pandalina4:
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
/.../ /.../ Hur har JJ 70k SEK att låna till Johanna? Varför? JM betalar JJ för Akis mord tror jag.
+ ytterligare två personer. - Det finns en viss möjlighet att pågående utredningsåtgärder kan bära frukt - om de är mycket utstuderade.
Citera
2017-05-05, 22:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Svarar genom att citera Pandalina4:
+ ytterligare två personer. - Det finns en viss möjlighet att pågående utredningsåtgärder kan bära frukt - om de är mycket utstuderade.

Det är ju minst sagt otillfredsställande att inte alla som deltagit i att mörda Aki är inlåsta ännu.
Jag hoppas verkligen att utredarna når hela vägen!

Det är väl ingen överdrift att påstå att han, JJ, som tycks vara väl insatt i hur mycket man ska ta betalt för att mörda, är misstänkt.

Vilken roll har de andra två "juvelerna" spelat när Aki mördades?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-05 kl. 23:24.
Citera
2017-05-05, 23:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
I ett av de sista förhören låter fhl det faktum att MR inte vill kännas vid att han var där och rekade dagen innan passera ganska obemärkt. Detta skall ställas mot det faktum att han berättar vid första erkännande att han var med landsmän vid dådet.

Fhl Det är så här att vi har ju kontrollerat telefonin, telefontrafiken, och då har Gasems
telefon kopplat upp sig mot en mast som täcker ett område ner mot Granliden. Och
den sektor då som går från masten och som täcker ett område där Granliden finns. Just
den här kvällen och natten. För klockan 01:36 så sker det en uppkoppling på hans
telefon. Tidigt på natten, strax efter halvtvå. Då befinner sig Gasems telefon i detta
området.

Mt Och vi var i Arboga då men det innebär inte att vi har varit hos dom där i
sommarstugan.

Fhl Men kan ni ha åkt… Ni kan ha åkt den vägen som leder ner mot sommarstugan?
Mt Det kan hända.
Fhl För du sa, jag vet i något tidigare förhör, så sa du att Gasem gärna ville provköra bilen
och att ni körde på lite småvägar. Var ni nere på dessa vägar och körde då? Jag kan
visa dig det där. Här är Arboga, här. Och här vägen, första vägen ifrån Arboga ner mot
Granliden. Här finns det en telemast. Där är Granliden. Och 01:36 så kopplas Gasems
telefon upp i den här sektorn. Var ni ner på den här vägen någon gång?

Mt Som sagt, vi körde mot vissa vägar men exakt åt vilket håll vi körde det kommer jag
inte ihåg.

Det kan hända? Som om detta inte har betydelse. Kommer ha för Hikes.
Speciellt den tekniska bevisningen i form av SMS där han säger "att han inte hittar"
Teknisk bevisning stöds inte av MRs historier. Eller inte
Den här kompisen GH – som f.ö. JM hävdat tillsammans med MR knivat hennes föräldrar (och hennes äldste son D kört bilen), alt. att G kört bilen + ytterligare några versioner – kommer under rättegången att medverka i form av ett uppspelat vittnesförhör eftersom han vid tidpunkten för utredandet av dådet i sommarstugan hunnit avresa till Iran pga sjuk mamma (se äv. Vittnesförhör B 2 (2), s. 412ff, 418f med RN resp. MG).

TR, Aktbil. 31:
GH har alibi för kvällen och natten den 3-4/8 då han finns i Ö-bro och inte åker hem därifrån förrän på em 4/8.
Citera
2017-05-05, 23:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är ju minst sagt otillfredsställande att inte alla som deltagit i att mörda Aki är inlåsta ännu.
Jag hoppas verkligen att utredarna når hela vägen!

Det är väl ingen överdrift att påstå att han, JJ, som tycks vara väl insatt i hur mycket man ska ta betalt för att mord, är misstänkt.

Vilken roll har de andra två "juvelerna" spelat när Aki mördades?

Chaufför, sällskap, barnvakt; "avledare", "allt-i-allo", "skål"-utbringare...
Citera
2017-05-05, 23:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Chaufför, sällskap, barnvakt; "avledare", "allt-i-allo", "skål"-utbringare...

Det låter rimligt. Jag funderar på varför inte mer detaljer kommit fram.

Jag kom då att tänka på frasen om att det första som går förlorat i krig är sanningen.

Kanske skulle man kunna formulera något liknande om missbrukare?

Alla tre som är misstänkta för att ha hjälpt JM med att mörda Aki är missbrukare.

Citera
2017-05-05, 23:53
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Bevis och indicier
Det som finns räcker med marginal, IMO. Om jag minns rätt, om man ska jämföra med Helge i Knutby, så var SMS-trafiken ett tungt bevis där. "Dynamiken" med kvinnorna och församlingen hjälpte väl till.

I mitt huvud tog bilden form 2016-08-04, drygt 20 timmar efter mordet. Sedan har det hela tiden trillat in fler och fler bitar till bilden på pusslet, som nu är högupplöst och har minst 7000 bitar!

Några, som jag tycker, viktiga indicier som du glömt (och jag har säkert glömt en hel del):
– Att föräldrarna nyligen satt ner foten, mot fortsatt ekonomisk hjälp.
– Att hon var uppsagd från sin lägenhet av föräldrarna, bl.a. för att hon ljugit sig till den och inte använde den som avsett.
– För att hon ville förhindra att sommarstugan lades ut till försäljning via mäklare därför att hon ville köpa den själv, men fick inte.
– Att föräldrarna troligen förstod vad som hänt med maken ett år tidigare.
– Att en konflikt mellan JM och föräldrar eskalerat, mer tydligt de senaste månaderna före mordet, bl.a. av de fyra orsakerna ovan, men också av fler orsaker.
– Att JM, trots hygglig inkomst, tycks ha varit i mer eller mindre konstant ekonomiskt trångmål.
– Hon visste att kniven brutits av vid mordet trots att "inget berättat det för henne".
– Att hon troligen försökt få andra att mörda föräldrarna innan hon "bussade" MR på dom.
– Stängda hem, sexskandalen och konflikt med kommuner och kollega bidrog till motivbild och eskalering.
– Förberedelse till mordet/alibi, t.ex. sonen som skulle ljuga för att ge JM alibi.
– JM behövde arvet för att fortsätta sin livsstil.

Lägg gärna till:
Så här skrev "intermittentexplosivitet" i tråden mindre än ett dygn efter mordet:
"Det kan ju vara dottern, hon verkar ju bra skruvad..."

Amen to that!

Ja du la till en hel del kring motivbild som jag inte tog upp alls.
Men hur var det nu med knivbladet som gick av- matchade det den knivtyp som JM köpt dagarna innan? Och har hon kunnat visa var de köpta knivarna är idag? De måste ju ligga hemma i hennes kök?
Eller kanske inte, he he he
Citera
2017-05-05, 23:59
Medlem
Citat:
Det låter rimligt. Jag funderar på varför inte mer detaljer kommit fram.

Jag kom då att tänka på frasen om att det första som går förlorat i krig är sanningen.

Kanske skulle man kunna formulera något liknande om missbrukare?

Alla tre som är misstänkta för att ha hjälpt JM med att mörda Aki är missbrukare.

Självklart har hon inte fixat det själv, frågan är bara vem?
Citera
2017-05-06, 00:00
Medlem
Citat:
Om opålitlighet och mytomaner
Frågan har tangerats i tråden någon gång om det är möjligt att få mindre trovärdighet än ingen alls.

En som alltid ljuger är kanske nästan mer trovärdig än en som bara är genuint opålitlig?

Med den som alltid ljuger så vet man ju vad man har att vänta...

Hur man än vänder på det är det illa ställt med JMs trovärdighet.
Inget kan inträffa nu som får någon att tro på eller lita på henne.

Utom möjligen några weirdos som kommer att skriva och fria till henne sedan när hon är inlåst.
Det är ändå outgrundligt vad som driver dessa.

En mytoman klarar sig bra så länge den får styra händelseutvecklingen. JM ger order till MR, pratar med barnen ett och ett. Till och med JJ pratar hon med när inte JB är med. Då fungerar det med olika historier och ljug, lägger man samman allt som i detta polisför blir det en katastrof.
Citera
2017-05-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Har JM:s pappa förgripit sig på henne?

Har JM:s pappas mor skjutit sin make? Vem var denna farmor, finns ett brott registrerat eller är det ännu en saga påhittad av mytomanmamman. Någon som vet?

Finns det andra udda personer i släkten dvs märkliga gener.

Mer om denna såpa i FUP ( hoppas den uppenbarar sig snart )
Läser man förhören med henne kan man konstatera att hon är helt blåst. Hade jag suttit där hade jag varit tyst. Hon hävdar att hon älskar sin far sen önskarhon livet av honom. Frisk?
Citera
2017-05-06, 00:23
Medlem
Intressant att vittne PJ sett en mörk bil åka strax framför Touranen aktuell kväll.
(sid 237 Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_27__2_.pdf)
Ger visst stöd till MR's förvirrade tidigare historia om vägvisarbil.
Citera
2017-05-06, 00:30
Medlem
Fröken Johanna kommer aldrig att träffa sina tvillingar efter 15år på psyket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in