2017-05-06, 09:26
Medlem
Gittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Johanna sitter nu helt fokuserd på att rita nya mind-maps över hur det hela gått till. Nu när hon har FUP.

Var i FUP har du hittat en mindmap av JM?
Citera
2017-05-06, 09:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Minimum stämpling skulle jag säga. Och trots allt troligtvis anstiftan.

Du får gärna utveckla ditt resonmang i och med att du verkar tveksam till att åtalet verkligen håller trots den gedigna utredningen med avlyssning, blodspår m.m.

Vad är det för tveksamheter du ser som gör att du tvivlar?
Citera
2017-05-06, 09:27
Medlem
Inte orkat läsa hela FUP, men reagerade på att JM bodde ju som en "tattare", sovrummet såg tex bedrövligt ut och generellt ser det utsom om vilken enstamstående morsa som helst bor där. Trodde det slulle visa sig att hon öst pengar på heminredning eller nåt, men det kan ju uteslutas. Har någon hittat taxeringsuppgift på JM i Fup, tror hon tjänade som en vanlig soc-tant?
Citera
2017-05-06, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det finns inget annat på kartan än en riktigt välförtjänt livstid, att hålla på och trolla med svammel om att åtalet inte har täckning för vad åklagaren påstår är rent trams av infantila idioter.

Alla börjar inte juridiskt bakifrån som du. För att komma till JM måste man först ta MRs ändrade historia det är den som ligger till grund för hela åtalet . Tror du inte mig lär du få se på måndag att åk inte kan börja i fel ände likt dig.

Så vem som skall kallas infatil är väl en mindre fråga.
Senast redigerad av stativera 2017-05-06 kl. 09:41.
Citera
2017-05-06, 09:40
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Socionom rekryterar torpeder bland ensamkommande afghaner som hon ska ta hand om
Jag skrev och ville testa den något provocerande rubriken ovan efter att ha följt media den senaste veckan. Trots att FUP har tillfört 7000 sidor med intressanta detaljer om fallet så har mediauppmärksamheten efter att åtal väcktes varit liten. Ett 20 år gammalt mordfall har fått betydligt mer uppmärksamhet. Några få slutsatser och sammanfattningar har vi dock sett. Den vanliga slutsatsen är "skyldig". När det gäller de sammanfattningar som jag sett, skriftliga och på video, så är det två saker som slår mig:
– Det nämns inte att JM var socionom med stora inkomster från flyktingmottagning.
– Det nämns inte hur hon utnyttjar ensamkommande för brott och hur föraktfullt hon uttalar sig om dessa.

Jag hade hoppats att fallet skulle rikta ljuset mot flyktingpolitik, eftersom det IMO är själva politiken som skapat förutsättningarna för att allt detta har hänt. Är det ett för stort tabu för att någon ens ska våga säga "socionom" eller "ensamkommande afghan" när dom berättar om sommarstugemorden?

Det är inhumant att skicka signalen "öppna gränser och livslång försörjning" runt om i världen när resultatet för så många blir förvaring i ett utanförskapsområde där många är rädda för att gå ut därför att kriminella gäng har tagit kontrollen över gatorna. Kan vi verkligen inte bättre? Både för de som är på flykt och för oss själva?

Sammanfattning av FUP
Jag behöver läsa mer detaljerat för att göra en sammanfattning, men om jag ändå skulle sammanfatta med ett ord så blir det: "Skyldig".

Om någon vill ha en sammanfattning av fallet på några minuter så finns det några tendenser till sådana på video. Dom har naturligtvis begränsningen som jag skrev om ovan, men dom sammanfattar.

Arboga-fallet – förklarat på 78 sekunder (Norran)
http://norran.se/tv?explainer-arboga-fallet-forklarat-pa-78-sekunder&video=1ed08a05-b46f-4615-8d76-44f5587868e2

Hasse Aro om Arbogakvinnan: ”En av de märkligaste personerna jag hört talas om” (5:21)
https://www.youtube.com/watch?v=rlZDR5VHl7c

Åtal i Arbogafallet: ”En makaber serie brott” - Nyhetsmorgon (TV4, 2:08)
https://www.youtube.com/watch?v=G_LJumSDHfI
(sammanfattar åtal, ej FUP)

Kvinnan åtalas för:
– Mord och mordförsök på föräldrarna, alternativt anstiftan eller medhjälp till mord
– Mord på maken
– Stämpling till mord
– Grovt bedrägeri
– Urkundsförfalskning
– Givande av muta
– Hot mot tjänsteman

Ex-pojkvännen, den ensamkommande 23-åringen, åtalas för:
– Mord och mordförsök på kvinnans föräldrar

Han har erkänt och pekat ut kvinnan som den som fick honom att mörda och att hon körde till mordplatsen.

Håller med Dej om att uppgivna demonisering av de ensamkommande samt Aki ( även av CM/AM ger spykänslor ) Förövrigt är ett tips att Du själv kan skapa ett namn på JM i enlighet med det alias en yrkesman givits : " bunkerläkaren " Det kan ju inte bli " sommarvillasocionomen " ( eller ? ) utan Du får gnugga geniknölarna Var JM flyktingförläggare och drev HBVhem samtidigt eller hur var det Ursäkta min okunskap men jag har inte hunnit läsa allt
Citera
2017-05-06, 09:42
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitten
lasternassumma:
"Jag hade hoppats att fallet skulle rikta ljuset mot flyktingpolitik, eftersom det IMO är själva politiken som skapat förutsättningarna för att allt detta har hänt. Är det ett för stort tabu för att någon ens ska våga säga "socionom" eller "ensamkommande afghan" när dom berättar om sommarstugemorden?"

Du har så rätt. Omständigheterna kring de här morden innehåller delar, som är totaltabu för media:
- kriminella asylsökanden, som mördar på beställning
- folk, som blir rika på att äga asylboenden
- socialsekreterare med allvarliga psykiska problem

Plus att det visar att "afganska flyktingbarn" dels ljuger om ålder och dels främst kommer från (är födda i) Iran. Det är inte direkt det som kommuniceras från centralmakten 😉
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-06 kl. 09:47.
Citera
2017-05-06, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Plus att det visar att "afganska flyktingbarn" dels ljuger om ålder och dels kommer främst från Iran. Det är inte direkt det som kommuniceras från centralmakten 😉
Men de här stora frågorna om den allmänna mentala misären bland och omkring flyktingarna är en biprodukt till fallet.
Fallet handlar om mordet och mordet ska utredas på individuell nivå. Trots att man skulle kunna generalisera om man har lust, så är det inte det det ska gå ut på.
Mordet måste lösas förutsättnigslöst på alla nivåer, så fördomsfritt som möjligt. Det säger jag inte för att vara PK utan med hänvisning till det vi vanligen kallar "rättssäkerhet" som ska gälla alla som ställs till svars.
Jag tycker själv, och har sagt det tidigare i tråden, att här får man inblick i en miljö som är allt annat än sund. Det må vara att enstaka flyktingar tycker det är lajbans att leva så här, men i det stora hela så blir alla bedragna, såväl givare som mottagare. Det borde analyseras inte bara av sociologer och socionomer utan även av politiker och intresserade medborgare. IMHO
Citera
2017-05-06, 09:55
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Socionom rekryterar torpeder bland ensamkommande afghaner som hon ska ta hand om
Jag skrev och ville testa den något provocerande rubriken ovan efter att ha följt media den senaste veckan. Trots att FUP har tillfört 7000 sidor med intressanta detaljer om fallet så har mediauppmärksamheten efter att åtal väcktes varit liten. Ett 20 år gammalt mordfall har fått betydligt mer uppmärksamhet. Några få slutsatser och sammanfattningar har vi dock sett. Den vanliga slutsatsen är "skyldig". När det gäller de sammanfattningar som jag sett, skriftliga och på video, så är det två saker som slår mig:
– Det nämns inte att JM var socionom med stora inkomster från flyktingmottagning.
– Det nämns inte hur hon utnyttjar ensamkommande för brott och hur föraktfullt hon uttalar sig om dessa.

Jag hade hoppats att fallet skulle rikta ljuset mot flyktingpolitik, eftersom det IMO är själva politiken som skapat förutsättningarna för att allt detta har hänt. Är det ett för stort tabu för att någon ens ska våga säga "socionom" eller "ensamkommande afghan" när dom berättar om sommarstugemorden?

Det är inhumant att skicka signalen "öppna gränser och livslång försörjning" runt om i världen när resultatet för så många blir förvaring i ett utanförskapsområde där många är rädda för att gå ut därför att kriminella gäng har tagit kontrollen över gatorna. Kan vi verkligen inte bättre? Både för de som är på flykt och för oss själva?

Sammanfattning av FUP
Jag behöver läsa mer detaljerat för att göra en sammanfattning, men om jag ändå skulle sammanfatta med ett ord så blir det: "Skyldig".

Om någon vill ha en sammanfattning av fallet på några minuter så finns det några tendenser till sådana på video. Dom har naturligtvis begränsningen som jag skrev om ovan, men dom sammanfattar.

Arboga-fallet – förklarat på 78 sekunder (Norran)
http://norran.se/tv?explainer-arboga-fallet-forklarat-pa-78-sekunder&video=1ed08a05-b46f-4615-8d76-44f5587868e2

Hasse Aro om Arbogakvinnan: ”En av de märkligaste personerna jag hört talas om” (5:21)
https://www.youtube.com/watch?v=rlZDR5VHl7c

Åtal i Arbogafallet: ”En makaber serie brott” - Nyhetsmorgon (TV4, 2:08)
https://www.youtube.com/watch?v=G_LJumSDHfI
(sammanfattar åtal, ej FUP)

Kvinnan åtalas för:
– Mord och mordförsök på föräldrarna, alternativt anstiftan eller medhjälp till mord
– Mord på maken
– Stämpling till mord
– Grovt bedrägeri
– Urkundsförfalskning
– Givande av muta
– Hot mot tjänsteman

Ex-pojkvännen, den ensamkommande 23-åringen, åtalas för:
– Mord och mordförsök på kvinnans föräldrar

Han har erkänt och pekat ut kvinnan som den som fick honom att mörda och att hon körde till mordplatsen.

Detta fall är naturligtvis extremt men att det finns gott om skruvade lycksökare i denna lönsamma bransch är ställt bortom allt rimligt tvivel. Hon drev väl sitt/sina boenden utan tillstånd men det gick bra ändå, om man skulle börja gå igenom 2016 på allvar skulle en massa huvuden rulla på både entreprenörssidan som på myndighetssidan, antagligen ända upp till ministernivå. Media har ju också med illa dold agenda stöttat detta så det är nog som vanligt bäst att blunda, glömma och gå vidare. Som det alltid blir till slut, håll käft och betala skatt!
Citera
2017-05-06, 09:56
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitten
Var i FUP har du hittat en mindmap av JM?

Finns ett flertal gjorda av henne där hon tecknar dels familjerelationer samt hennes egen "plats" i det hela. Tror att jag själv nämner var i FUP några sidor tillbaka, det är huvudprotokollet iallafall.
Citera
2017-05-06, 10:03
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men de här stora frågorna om den allmänna mentala misären bland och omkring flyktingarna är en biprodukt till fallet.
Fallet handlar om mordet och mordet ska utredas på individuell nivå. Trots att man skulle kunna generalisera om man har lust, så är det inte det det ska gå ut på.
Mordet måste lösas förutsättnigslöst på alla nivåer, så fördomsfritt som möjligt. Det säger jag inte för att vara PK utan med hänvisning till det vi vanligen kallar "rättssäkerhet" som ska gälla alla som ställs till svars.
Jag tycker själv, och har sagt det tidigare i tråden, att här får man inblick i en miljö som är allt annat än sund. Det må vara att enstaka flyktingar tycker det är lajbans att leva så här, men i det stora hela så blir alla bedragna, såväl givare som mottagare. Det borde analyseras inte bara av sociologer och socionomer utan även av politiker och intresserade medborgare. IMHO

Håller med till 100% men att detta fall skulle öppna ögorna på folket till den grad att politiker blir tvugna att redovisa svart på vitt om denna nya bransch och dess aktörer finner jag osannolikt. Så fort dom fallit är det nya saker som kräver uppmärksamhet, vem pratar om terrordådet fortfarande? Nu är det SAS och slöjor som pratas runt fikabordet.
Citera
2017-05-06, 10:05
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Kan någon förklara realistiskt hur johanna trodde att hennes lappar i häktet skulle nå ut till den designerade destinationer när hon sitter isolerad med fulla restriktioner?

Hon trodde att hennes granne var mohammad. Var det en fiktiv person häktespersonal spelade teater kring för att få henne tro det var MR? Med andra ord bevisprovokation.

Hur gick det till efter hon skrev lapparna? Gav hon dem till häktespersonal i tron att de accepterat mutan ?Låtsades häktespersonalen vidareföra lapparna för att hon skulle skriva mer lappar?

Om hon gömmer lapparna, varför tror hon att de ska hittas av nån annan än häktespersonal?

Kan någon ge svar på frågorna i citatet?
Citera
2017-05-06, 10:22
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Ni som läst FUP, finns glidaren från Stockholm som hade ett bolag tillsammans med JMs dotter med? Hittar inte honom just nu men hans fejja antydde om diverse resor till länder med gott om droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in