2017-05-05, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja vad kostar. utveckling av flygplanskroppen, dyra radarabsorberande specialmaterial. Fast materialen går väl att köpa på ebay antar jag? Precis som erfarenheten att bygga för smygteknik.

Oavsett vilket, även om kostnaden inte är högre än ett vanligt gripenplan. Skulle du tillåta att dina anställda bogserade runt din prototyp på det där viset om den var värd mer än en påse skit?

Kort och gott, har man lagt ned tillräckligt med deg på flygplanet för att det ska vara verkligt, då har man byggt en bogserstång (som kostar noll och ingenting i sammanhanget) för att bogsera runt det.

Jag har redan skrivit att Iran har stealthdrönare. Man har material. Detta är fakta.
Om den första prototypen bara är en kropp och inte är ömtålig ser jag inte problemet. Tycker t.om det skulle vara slöseri på tid att designa och bygga bogsergrejer så tidigt.
Citera
2017-05-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
googla så hittar du.

Vad är det svåra med stealth? Vinklar + material + värmesignatur
Den där klockan var superhightech när det begav sig.

Nej jag frågade dig som påstår det. Så visa det du
Allt det du nömner kostar..
Även om du har drönare så betyder inte att du KAN bygga!!
Det förstår även du.
Citera
2017-05-05, 23:08
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag har redan skrivit att Iran har stealthdrönare. Man har material. Detta är fakta.
Om den första prototypen bara är en kropp och inte är ömtålig ser jag inte problemet. Tycker t.om det skulle vara slöseri på tid att designa och bygga bogsergrejer så tidigt.

Jag vet inte vad du har för koll på konstruktion inom stora projekt. Men det handlar om kopiösa mängder timmar för något som detta. Det här handlar inte om 10 pers som sitter och ritar ett par år, inte om man vill bli klar innan dom dör av hög ålder i alla fall.

Man har alltid olika stor erfarenhet på ingenjörerna, självklart lägger man ned den lilla tid det tar för att kunna transportera runt sin svindyra (Om inte i pengar så i alla fall i timmar) maskin. Man sätter någon grön ingenjör på det helt enkelt. Mycket nyttigt att få börja med enkla saker från början för att lära sig systemen.
Citera
2017-05-05, 23:13
Medlem
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Astron_(wristwatch)

Den första quartz-klockan kostade lika mkt som en bil. Idag kan du få en för en hundring. Utveckling är det dyra. När problemen är lösta blir det ofta billigt. Om du kan peka på exakt vad som skulle vara dyrt med stealth så är det mer intressant.
Iran har bevisat drönare som amerikanska robotsystem inte kan träffa. En iransk drönare flög över golan och israel försökte skjuta ner den med patriot och f16 men kunde inte. Drönaren flög sen tillbaka till Syrien efter 30 min tror jag det var. Israelisk källa...

Om stealth varit billigt och enkelt så hade det byggts för länge sedan. Men Iran kan ju bygga ett sådant flygplan om de vill tex i typ balsaträ. Balsaträ har nästan ingen radarreflektans alls. Inte plywood heller, typ, kanhända det går lika bra med selleri

Men Iran kan ju lösa det på ett annat sätt, med tex en bra 3D-printer så kan de både skriva ut en hel flotta av F-313, några hangarfartyg, kärnvapenmissiler och kryssningsmissiler. Varför inte skriva ut stridsvagnar också, och inte minst också tex guldtackor. Och tex att skriva ut en helt ny moske' tex, komplett med mosaik och allt...

Lustigt med den iranska drönaren faktiskt, om den skulle vara osynlig för radar hur kan det då komma sig att Israel sett den då ? Den skulle ju vara "osynlig" -- Har Iransk TV bildbevis ifrån drönarens kamera att den varit inne på israeliskt territorium ?
Senast redigerad av DrSvenne 2017-05-05 kl. 23:53.
Citera
2017-05-05, 23:19
Medlem
Citat:

Hvilken drone snakker du om? Hvis den finnes så må du kunne linke til informasjon om den.
Citera
2017-05-05, 23:21
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Inte för att vara den som är den, men det kostar kopiösa mängder flis att utveckla stealthförmånga (för att inte tala om stridsflygplan ÖHT). Nu menar alltså vissa i tråden att man har råd med detta men man bogserar runt skiten på lastpallar med en traktor från tidigt 1900-tal? Fastsatt med spännband genom cockpit.

Verkar troligt...

https://theaviationist.com/wp-content/uploads/2013/11/F-313.jpg

Det ser ungefär ut som att Ronny och Ragge vart på byggmax och spänt fast en limträbalk på taken med spännbanden genom rutorna.
Kan den här bilden snälla nån bli spiken i kistan i frågan om planet är på riktigt.
Hur kan man ens förneka att hela projektet är en bluff längre, spännband och lastpallar liksom...

Bevisen är ju helt överväldigande emot och knappt ett enda rationellt, troligt argument för att det skulle vara äkta har producerats på lite mer än hundra sidor. Iran STRONG klanens snack om rymdteknik och kvartz-klockor är ju helt irrelevant.
Citera
2017-05-05, 23:55
Medlem
Wishies avatar
Citat:
fakoor är bättre än meteor
Du får gärna kalla den för vad den är - en ommålad AIM-54 (i bästa fall)
Utmärkt räckvidd men inte i närheten av Meteor
Citera
2017-05-06, 00:09
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte vad du har för koll på konstruktion inom stora projekt. Men det handlar om kopiösa mängder timmar för något som detta. Det här handlar inte om 10 pers som sitter och ritar ett par år, inte om man vill bli klar innan dom dör av hög ålder i alla fall.

Man har alltid olika stor erfarenhet på ingenjörerna, självklart lägger man ned den lilla tid det tar för att kunna transportera runt sin svindyra (Om inte i pengar så i alla fall i timmar) maskin. Man sätter någon grön ingenjör på det helt enkelt. Mycket nyttigt att få börja med enkla saker från början för att lära sig systemen.

att sätta gröna ingenjörer att göra meningslösa uppgifter är en svensk grej. Alla gör inte så.
Det var antagligen en prototyp med endast kropp. Inget dyrt.
Citera
2017-05-06, 00:18
Medlem
Newkies avatar
Citat:
att sätta gröna ingenjörer att göra meningslösa uppgifter är en svensk grej. Alla gör inte så.
Det var antagligen en prototyp med endast kropp. Inget dyrt.

fast det är ju du som tycker att det är meningslöst att kunna flytta dyra resurser på ett säkert sätt.
Citera
2017-05-06, 00:39
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Israel kunde detektera drönaren men inte skjuta ned den. Olika sorts radar. Israelisk källa.
Israel sköt ned den och den störtade. Rödgul källa.
Citera
2017-05-06, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korkis
Kan den här bilden snälla nån bli spiken i kistan i frågan om planet är på riktigt.
Hur kan man ens förneka att hela projektet är en bluff längre, spännband och lastpallar liksom...

Bevisen är ju helt överväldigande emot och knappt ett enda rationellt, troligt argument för att det skulle vara äkta har producerats på lite mer än hundra sidor. Iran STRONG klanens snack om rymdteknik och kvartz-klockor är ju helt irrelevant.

Det verkar inte så klyftigt att lägga spännbandet över cockpit direkt, Man spänner inte fast flygplan på det viset. Hur ska det spännas fast när huven är nedfälld då ?
-- Man har normalt istället spännöglor på undersidan som är bultade direkt i ramverket.

Men ni som aldrig sysslat med ingenjörsarbete har heller aldrig räknat på vad konstruktionerna tål kan jag tro ?

Citat:
Israel kunde detektera drönaren men inte skjuta ned den. Olika sorts radar. Israelisk källa.

Men drönaren skulle ju vara stealth skrev du ju nyss - då kan man heller inte detektera den eller hur ? Vet du hur stealth är tänkt att fungera ? Jo det är att kunna smyga sig på fienden utan att dennes radar kan se den.

Men nu kunde ju Israel se den påstod du, så då är det ju ingen stealth-drönare, eller va ?

Sen att Israel inte sköt ner den, det får stå för dem, de kan skjuta ner allt om de så vill

Det är ju möjligt att de av olika skäl avstod att skjuta ner den, tex att den inte utgjorde ett hot. Alltså att det inte fanns några viktiga militära mål i närheten just då.

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Israel sköt ned den och den störtade. Rödgul källa.
Jaha ja, ja så mycket eller lite var den stealth-tekniken värd alltså
Citera
2017-05-06, 01:09
Bannlyst
Citat:
fast det är ju du som tycker att det är meningslöst att kunna flytta dyra resurser på ett säkert sätt.

om du tittar på bilden du refererar till och den som taxade så ser man att de har olika antal rodergrejer på vingarna. Även cockpiten ser olika ut. Så det var en tidig prototyp som det inte finns nån anledning att bygga dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in