2017-05-05, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Inga problem alls.. Iran underhåller F-14 och har moderniserade F-14 , bygger dessutom utvecklar Fakoor-90
https://m.youtube.com/watch?v=NO0gTh1FfKo
Ja, det är lite svårt för dig att argumentera emot detta just nu..

ska qaher skjuta fakoor-90? Den missilen har väldigt lång räckvidd. Längre än allt USA har men missilen är stor.
Citera
2017-05-05, 21:53
Medlem
Newkies avatar
Inte för att vara den som är den, men det kostar kopiösa mängder flis att utveckla stealthförmånga (för att inte tala om stridsflygplan ÖHT). Nu menar alltså vissa i tråden att man har råd med detta men man bogserar runt skiten på lastpallar med en traktor från tidigt 1900-tal? Fastsatt med spännband genom cockpit.

Verkar troligt...

https://theaviationist.com/wp-content/uploads/2013/11/F-313.jpg

Det ser ungefär ut som att Ronny och Ragge vart på byggmax och spänt fast en limträbalk på taken med spännbanden genom rutorna.
Citera
2017-05-05, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En kopia av Phoenix AIM 54, ja jisses, hade det inte varit enklare att bygga en Iransk Meteor?
En mindre mer agil robot med bättre målsökare och effektivare framdrift?

Eller just ja! Ni kan bara kopiera.

fakoor är bättre än meteor
Citera
2017-05-05, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Inte för att vara den som är den, men det kostar kopiösa mängder flis att utveckla stealthförmånga (för att inte tala om stridsflygplan ÖHT). Nu menar alltså vissa i tråden att man har råd med detta men man bogserar runt skiten på lastpallar med en traktor från tidigt 1900-tal? Fastsatt med spännband genom cockpit.

Verkar troligt...

https://theaviationist.com/wp-content/uploads/2013/11/F-313.jpg

Det ser ungefär ut som att Ronny och Ragge vart på byggmax och spänt fast en limträbalk på taken med spännbanden genom rutorna.

Det har kommit nyare bilder. Planet är på riktigt. Varför skulle det vara dyrt? Iran har redan supersmygiga drönare och mkt bra raderteknik.
Citera
2017-05-05, 22:05
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Det har kommit nyare bilder. Planet är på riktigt. Varför skulle det vara dyrt? Iran har redan supersmygiga drönare och mkt bra raderteknik.

F117 är ett bra exempel här. Ett av de första operativa stealthflygplanen. Byggt av LM Skunkworks. Kanske världens främsta firma när det gäller stridsflygplan.

Det sägs att utvecklingskostnaden var så pass hög att det hade vart billigare om man byggt flygplanen i rent guld.

Nu ska Iran med mycket mindre erfarenhet kunna göra samma sak på rea?

Men oavsett kostnaden, ser det där ut som ett gäng som bygger överljudsflygplan med smygförmåga tycker du?
Citera
2017-05-05, 22:12
Bannlyst
Citat:
F117 är ett bra exempel här. Ett av de första operativa stealthflygplanen. Byggt av LM Skunkworks. Kanske världens främsta firma när det gäller stridsflygplan.

Det sägs att utvecklingskostnaden var så pass hög att det hade vart billigare om man byggt flygplanen i rent guld.

Nu ska Iran med mycket mindre erfarenhet kunna göra samma sak på rea?

Men oavsett kostnaden, ser det där ut som ett gäng som bygger överljudsflygplan med smygförmåga tycker du?

https://en.wikipedia.org/wiki/Astron_(wristwatch)

Den första quartz-klockan kostade lika mkt som en bil. Idag kan du få en för en hundring. Utveckling är det dyra. När problemen är lösta blir det ofta billigt. Om du kan peka på exakt vad som skulle vara dyrt med stealth så är det mer intressant.
Iran har bevisat drönare som amerikanska robotsystem inte kan träffa. En iransk drönare flög över golan och israel försökte skjuta ner den med patriot och f16 men kunde inte. Drönaren flög sen tillbaka till Syrien efter 30 min tror jag det var. Israelisk källa...
Senast redigerad av parastoo 2017-05-05 kl. 22:17.
Citera
2017-05-05, 22:35
Medlem
Citat:

Den första quartz-klockan kostade lika mkt som en bil. Idag kan du få en för en hundring. Utveckling är det dyra. När problemen är lösta blir det ofta billigt. Om du kan peka på exakt vad som skulle vara dyrt med stealth så är det mer intressant.
Iran har bevisat drönare som amerikanska robotsystem inte kan träffa. En iransk drönare flög över golan och israel försökte skjuta ner den med patriot och f16 men kunde inte. Drönaren flög sen tillbaka till Syrien efter 30 min tror jag det var. Israelisk källa...

Kan du viss den källan tack. Intressant.

Jämför du nu verkligen quartz klocka med att bygga ett flygplan lägg sedan till stealth
Citera
2017-05-05, 22:35
Bannlyst
Varje fakoor-90 väger 500 kg och Qaher kan bära 1000 kg. Så om man har ett stort antal Qaher som kan bära 2 fakoor-90 vardera kan man få kontroll över luften.
Senast redigerad av parastoo 2017-05-05 kl. 22:44.
Citera
2017-05-05, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Kan du viss den källan tack. Intressant.

Jämför du nu verkligen quartz klocka med att bygga ett flygplan lägg sedan till stealth

googla så hittar du.

Vad är det svåra med stealth? Vinklar + material + värmesignatur
Den där klockan var superhightech när det begav sig.
Citera
2017-05-05, 22:49
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Ja vad kostar. utveckling av flygplanskroppen, dyra radarabsorberande specialmaterial. Fast materialen går väl att köpa på ebay antar jag? Precis som erfarenheten att bygga för smygteknik.

Oavsett vilket, även om kostnaden inte är högre än ett vanligt gripenplan. Skulle du tillåta att dina anställda bogserade runt din prototyp på det där viset om den var värd mer än en påse skit?

Kort och gott, har man lagt ned tillräckligt med deg på flygplanet för att det ska vara verkligt, då har man byggt en bogserstång (som kostar noll och ingenting i sammanhanget) för att bogsera runt det.
Citera
2017-05-05, 22:53
Medlem
Citat:

Hur ska man se ut om man bygger sådana? Jag känner ett par som jobbar på Saab (alltså överljudsplan utan särskilt utvecklad smygförmåga), de ser ut som folk gör mest. Bara nyfiken.
Citera
2017-05-05, 23:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Hur ska man se ut om man bygger sådana? Jag känner ett par som jobbar på Saab (alltså överljudsplan utan särskilt utvecklad smygförmåga), de ser ut som folk gör mest. Bara nyfiken.

Jag syftar på tillvägagångssättet. Tycker det ser väl Bill och Bull ut för att vara transport av, vad som säkert är en dyr prototyp (om det är på riktigt).

Men man kanske gör så på SAAB med, vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in