Bevis och indicier
Det som finns räcker med marginal, IMO. Om jag minns rätt, om man ska jämföra med Helge i Knutby, så var SMS-trafiken ett tungt bevis där. "Dynamiken" med kvinnorna och församlingen hjälpte väl till.
I mitt huvud tog bilden form 2016-08-04, drygt 20 timmar efter mordet. Sedan har det hela tiden trillat in fler och fler bitar till bilden på pusslet, som nu är högupplöst och har minst 7000 bitar!
Några, som jag tycker, viktiga indicier som du glömt (och jag har säkert glömt en hel del):
– Att föräldrarna nyligen satt ner foten, mot fortsatt ekonomisk hjälp.
– Att hon var uppsagd från sin lägenhet av föräldrarna, bl.a. för att hon ljugit sig till den och inte använde den som avsett.
– För att hon ville förhindra att sommarstugan lades ut till försäljning via mäklare därför att hon ville köpa den själv, men fick inte.
– Att föräldrarna troligen förstod vad som hänt med maken ett år tidigare.
– Att en konflikt mellan JM och föräldrar eskalerat, mer tydligt de senaste månaderna före mordet, bl.a. av de fyra orsakerna ovan, men också av fler orsaker.
– Att JM, trots hygglig inkomst, tycks ha varit i mer eller mindre konstant ekonomiskt trångmål.
– Hon visste att kniven brutits av vid mordet trots att "inget berättat det för henne".
– Att hon troligen försökt få andra att mörda föräldrarna innan hon "bussade" MR på dom.
– Stängda hem, sexskandalen och konflikt med kommuner och kollega bidrog till motivbild och eskalering.
– Förberedelse till mordet/alibi, t.ex. sonen som skulle ljuga för att ge JM alibi.
– JM behövde arvet för att fortsätta sin livsstil.
Lägg gärna till:
Så här skrev
"intermittentexplosivitet" i tråden mindre än ett dygn efter mordet:
"Det kan ju vara dottern, hon verkar ju bra skruvad..."
Amen to that!