2017-05-05, 09:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
"Pengar är makt" och "den som inga skulder har är fri".
Tydligare än så här kan man inte visa innebörden av detta. Intressant att se det på lägsta nivå, hur man både binder upp med och blir bunden av ekonomiskt "tvång". "Kontroll" går som en röd tråd genom hela fallet.
Den här historien bordes skrivas om till en sedelärande berättelse för både barn och föräldrar om skillnanden mellan känslomässiga och materiella bindningar. Och den högst väsentliga skillnaden mellan solidariskt och tvångsmässigt stöd.

Ja, nog fan kan man göra om det här till en sedelärande historia för efterkommande generationer, den absolut första och viktigaste slutsatsen man får dra är att curla inte sönder dina barn, priset du kan få betala kan bli fan så mycket dyrare än vad du någonsin kan föreställa sig, GM och AM curlade sönder JM, hon har aldrig någonsin fått lära sig att ta ansvar för vad hon ställt till med och det har skapat det elände vi nu ska få se upplösningen på.

Hennes uppfostran av sina egna barn har ju uppenbarligen gått helt åt andra hållet, de duger bäst till att användas som syndabockar för hennes gärningar.
Citera
2017-05-05, 09:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
"Pengar är makt" och "den som inga skulder har är fri".
Tydligare än så här kan man inte visa innebörden av detta. Intressant att se det på lägsta nivå, hur man både binder upp med och blir bunden av ekonomiskt "tvång". "Kontroll" går som en röd tråd genom hela fallet.
Den här historien bordes skrivas om till en sedelärande berättelse för både barn och föräldrar om skillnanden mellan känslomässiga och materiella bindningar. Och den högst väsentliga skillnaden mellan solidariskt och tvångsmässigt stöd.

Moraliska kompasser?
Lite missvisning har man ju sett, men en "familj" där det tycks vara ett helt normalt diskussionämne att prata om vad som är en rimlig ersättning för att utföra ett mord! Den "stackars" MR, ny i Sverige, har blivit erbjuden 100 000:-, men JJ, som varit i Sverige ett tag och kan "branschen" bättre talar om att det är för lite. 1 000 000:- ska man kunna begära.

Kanske ska man utelämna sådana här detaljer om man gör en handbok om skillnaden mellan känslomässiga och materiella värden, som barn ska ta del av?

Bortsett från detta har jag tänkt som du. "Flugornas herre" brukar ju ses som en moralisk guidning för unga. Den här historien, som bok, skulle innehålla ett bredare spektra av riktigt dåliga exempel.
Kanske är det lite svårt att hitta förebilderna, och vi vill ju gärna ha sådana också...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-05 kl. 09:13.
Citera
2017-05-05, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, nog fan kan man göra om det här till en sedelärande historia för efterkommande generationer, den absolut första och viktigaste slutsatsen man får dra är att curla inte sönder dina barn, priset du kan få betala kan bli fan så mycket dyrare än vad du någonsin kan föreställa sig, GM och AM curlade sönder JM, hon har aldrig någonsin fått lära sig att ta ansvar för vad hon ställt till med och det har skapat det elände vi nu ska få se upplösningen på.

Hennes uppfostran av sina egna barn har ju uppenbarligen gått helt åt andra hållet, de duger bäst till att användas som syndabockar för hennes gärningar.
Och pengar har varit hennes kontrollinstrument samtidigt som pengar varit barnens utpressningsmedel.
Så historien går igen, men med hennes personlighet har den tagit en fruktansvärd vändning.
Det kan se ganska oskyldigt ut, som det gör i de flesta familjer där penningar och penningars värde ska uttrycka känslor.
Inte mer nu, för min del för då blir det väldigt off topic.
Men en eftertanke dök upp: tänk på de familjer som inga pengar har; ska de barnen förledas att tro att föräldrarna inte älskar sina barn? Ingen lätt föräldrauppgift det heller att ta sig igenom det snåret ...
Citera
2017-05-05, 09:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, det är ju rent otroligt hur passiv Hikes är i alla de situationer som uppstår när JM villar bort sig i sin trollskog, standardfrasen att jag inte har några kommentarer borde hon ha lärt JM i alla fall men icke, det pladdras på så det står härligt till, JM verkar fan lite lätt korkad i mångt och mycket.

Dessutom helt utan samvete eller medkänsla för någon annan än sig själv, hur fan kan man sälja ut sina barn på det sätt som JM gör?

Årets praktmorsa lär hon inte bli nominerad till den här gången heller.

Håller helt med, har också tänkt på det under läsandet - en slipad advokat skulle väl bett att få konferera med sin klient? Haft strategimöten före om hur man ska lägga upp det? Plan för att komma loss etc
Om inte också JMs advokat Hikes tycker att det vore skönt att ha JM bakom galler ....
Citera
2017-05-05, 09:33
Bannlyst
På sidan 1074 i dialogfuppen säger MR något intressant från avlyssningen i Norge:

Z: Du har varit hennes betjänt.
M: Den här kvinnan som jag hjälpt och gjort massa saker för henne, om hon inte hjälper mig nu då kommer jag förstöra för henne ordentligt.

Det ligger en dimma av halvsanningar över hela bevisningen. JM har fått till sig vad som hänt. MR har varit med landsmän. Ändrar sedan tvärt sin historia med ett närmast fenomenalt minne.

Jag undrar vad som går att ställa bortom rimligt tvivel i detta kaos. Åklagarna har inget tekniskt som binder JM till bilen den 3/8. Bara historier, beskyllningar och tillrättaläggande från flera håll. MR pekar ut Abbas. Abbas pekar ut JM för att göra sig av med bilen. Vilken soppa..

Sköter försvaret detta kan rimliga tvivel ställas på utredningen, den känns inte robust nog.
Citera
2017-05-05, 10:15
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ja, det är ju rent otroligt hur passiv Hikes är i alla de situationer som uppstår när JM villar bort sig i sin trollskog, standardfrasen att jag inte har några kommentarer borde hon ha lärt JM i alla fall men icke, det pladdras på så det står härligt till, JM verkar fan lite lätt korkad i mångt och mycket.

Dessutom helt utan samvete eller medkänsla för någon annan än sig själv, hur fan kan man sälja ut sina barn på det sätt som JM gör?

Årets praktmorsa lär hon inte bli nominerad till den här gången heller.
En advokat får inte lägga sig i förhör.
Citera
2017-05-05, 10:25
Medlem
lasternassummas avatar
JM tror att hon kan fortsätta manipulera från häktet...
Hon tror att hon kan smuggla ut brev. Hon drar i trådar och tror att alla ska följa hennes instruktioner och att alla ska säga det som hon instruerar dom att säga. I brev från häktet. Om dom gör som hon säger ska det bli ordentligt belönat med stora summor pengar!

Det här är taget från ett av breven som JM skrev i häktet.

"Så här ska ni säga. Skaffa två vittnen som säger så här..."
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf
Från ett av breven som JM skrev till Julia 2017-01-16, sid 120

"Julia o Jafar, jag kommer ge er 1 milj
David kommer få 500 000. Sen kan vi köpa en gård tillsamm alla 3."

...
"David ljuger o säger till polisen att han älskade morfar som en pappa. När jag säger till polisen att D hatade morfar. Polisen tror ju att jag är SJUK! Jag blir så himla ledsen på Amanda. Vill hon att jag ska sitta i fängelse? Jag har i sep sagt till polisen att jag tror D+Jafar har vetat om, varit med Moh på landet. Jag sa det för att jag visste att dem hade Alibi. D fattar inte min plan utan är arg på mig. Jag behöver 2 personer som ska säga till polisen att Moh. var desperat efter pengar att skicka hem, när han 2/8 såg pengar i morfars plånbok o deras Omega klockor frågade han J+D om dom kunde hjälpa honom lite. D ska säga till polisen att han hatar morfar så han tyckte det var rätt åt han om dom blev rånade. Moh. går upp i sovrummet, Jaf är nere och tittar efter plånbok, D sitter i bilen uppe vid vägen ca 500m bort.
Jag ska säga till polisen att det var ca 23 när dom gick in i huset."

...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-05 kl. 10:52.
Citera
2017-05-05, 10:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
En advokat får inte lägga sig i förhör.

Inte lägga sig i förhör nej. Men råda sin klient, förbereda och diskutera hur man beter sig under förhör etc. Det är ju en normal procedur för brottmålsadvokater.
Citera
2017-05-05, 11:09
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Inte lägga sig i förhör nej. Men råda sin klient, förbereda och diskutera hur man beter sig under förhör etc. Det är ju en normal procedur för brottmålsadvokater.

Alltså någonstans läste jag att JM skämtsamt säger att om hon skulle sin advokat på allvar så skulle hon inte säga så mycket, tror det är i Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r jag läste det

Hon har svamlat så mycket under alla förför att hennes trovärdighet som tidigare var NOLL nu ligger kraftigt på -NOLL sidan. Rättegången inleds alltså med att hon inte är ett jävla dugg trovärdig
Citera
2017-05-05, 11:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Alltså någonstans läste jag att JM skämtsamt säger att om hon skulle sin advokat på allvar så skulle hon inte säga så mycket, tror det är i Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r jag läste det

Hon har svamlat så mycket under alla förför att hennes trovärdighet som tidigare var NOLL nu ligger kraftigt på -NOLL sidan. Rättegången inleds alltså med att hon inte är ett jävla dugg trovärdig

Ja stackars advokaten Hikes, hon har det nog inte så lätt att sätta sig på damen Johanna och styra och ställa över henne.... Ingen annan verkar ju ha lyckats med det - någonsin!

Johanna kör sitt race efter eget huvud - ibland på skämt, ibland på allvar - men någon trovärdighet för vad hon uppger finns överhuvudtaget inte alls.

Med sådana klienter behöver man inte ha så vassa åklagare - Johanna gör liksom en del av åklagarens jobb här. Visar på bristande trovärdighet, kommer med förslag hur brotten gått till etc.
Hon marscherar alldeles själv in på Hinsan!
Citera
2017-05-05, 11:35
Medlem
Manu79s avatar
Denna Johanna är ju sjuk i huvudet. Iskall, mytoman, manipulativ, besatt av pengar och sprider lögner till höger och vänster. Jag får kalla kårar av att läsa hennes förhör. Sätt henne i en bur och kasta nyckeln i havet fan!
Senast redigerad av Manu79 2017-05-05 kl. 11:41.
Citera
2017-05-05, 11:38
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En advokat får inte uppmana sin klient att ljuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in