2017-05-04, 20:59
Medlem
Fick höra av en vän att jag är harmonisk och undrar vad det betyder.

Vill höra era tankar
Senast redigerad av Autumnsun 2017-05-04 kl. 21:04.
Citera
2017-05-04, 21:07
Medlem
Kanske att du är en lugn, stillsam person som framstår bekymmerslös och tillfreds med ditt liv?
Citera
2017-05-04, 21:27
Medlem
Du får la kolla synonymer.se hehe. Ne men ta det som en komplimang, i varje grupp ska de alltid finnas minst en harmonisk fella, det väger upp så fint från alla hektiska människor det finns nu förtin
Citera
2017-05-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Kanske att du är en lugn, stillsam person som framstår bekymmerslös och tillfreds med ditt liv?

Kan nog stämma delvis, fast bekymmerslös är jag inte Tolkar det som positivt i alla fall.
Citera
2017-05-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Du får la kolla synonymer.se hehe. Ne men ta det som en komplimang, i varje grupp ska de alltid finnas minst en harmonisk fella, det väger upp så fint från alla hektiska människor det finns nu förtin

Googlade det faktiskt och tittade på wikipedia och lite andra ställen Jo, man får väl se det som något bra antar jag.
Citera
2017-05-04, 21:36
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autumnsun
Fick höra av en vän att jag är harmonisk och undrar vad det betyder.

Vill höra era tankar
Att du är harmonisk innebär att du käftar emot för lite och inte står upp för dina egna tankar och åsikter. Antagligen är du loj och har funnit en fix plats i ditt liv som du bara accepterar och lever ditt enformiga liv i. Det gör att du utåt upplevs som lugn och lycklig. På insidan är du förmodligen en slätstruken idiot.

Ett alternativ är att du helt enkelt har funnit ett bra sätt att förhålla dig till sociala situationer som gör att du upplevs som lugn och lycklig. Jag kan tänka mig ett scenario där du sitter i en soffa med ett förnöjt leende och växlar mellan att titta in i väggen och på människor och le brett när människor omkring dig samtalar. Själv sitter du tyst och flikar endast in någon gång då och då, alltid med en artig och snäll ton. Du säger aldrig någonting kontroversiellt eller nytänkade och du hamnar sällan eller aldrig i ordväxlingar.
Citera
2017-05-04, 21:44
Medlem
Pythagoras, som sannolikt är harmonilärans upphovsman, skulle förmodligen ha menat att din själ vibrerade i takt med din kropp med ett talförhållande uttryckbart som ett enkelt bråk med högst 7 som täljare/nämnare.

Eller något dylikt...
Citera
2017-05-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autumnsun
Googlade det faktiskt och tittade på wikipedia och lite andra ställen Jo, man får väl se det som något bra antar jag.

Det tycker jag du ska göra lyssna inte på, "starke_adolf" han är direkta motsatsen till dig (icke harmonisk) han tar åt sig av allt, blir kränk och förbannad för allt och måste ryta ifrån och bli förbannad på de mesta dessutom tycker han det är viktigt att börja käfta emot för småsaker haha. Som harmonisk är man nöjd med tillvaron, du bryr dig inte så mycket om småtjafs och småskit, du flyter med. Stämmer de?
Citera
2017-05-04, 21:55
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Det tycker jag du ska göra lyssna inte på, "starke_adolf" han är direkta motsatsen till dig (icke harmonisk) han tar åt sig av allt, blir kränk och förbannad för allt och måste ryta ifrån och bli förbannad på de mesta dessutom tycker han det är viktigt att börja käfta emot för småsaker haha. Som harmonisk är man nöjd med tillvaron, du bryr dig inte så mycket om småtjafs och småskit, du flyter med. Stämmer de?
Jag har en dålig dag idag, mycket oharmonisk. Jag upplevs nog väldigt sällan harmonisk ens när jag har en bra dag, eftersom jag gärna käftar emot och ifrågasätter. Däremot tror jag att jag i normala fall uppfattas som ganska trevlig. Hursomhelst menar jag inte att vara elak, inte alltid i varje fall.
Citera
2017-05-04, 22:21
Medlem
Vågar man gissa att TS är relativt ung? Under 25? Är beredd att instämma i övrigas beskrivning av harmonisk.
En tanke på det här med harmonisk är, att ju längre man lever, och ju fler erfarenheter man gör av livet, desto svårare kan det bli att harmonisera dessa med varandra, och bli, eller förbli, harmonisk.

Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Att du är harmonisk innebär att du käftar emot för lite och inte står upp för dina egna tankar och åsikter. Antagligen är du loj och har funnit en fix plats i ditt liv som du bara accepterar och lever ditt enformiga liv i. Det gör att du utåt upplevs som lugn och lycklig. På insidan är du förmodligen en slätstruken idiot.

Ett alternativ är att du helt enkelt har funnit ett bra sätt att förhålla dig till sociala situationer som gör att du upplevs som lugn och lycklig. Jag kan tänka mig ett scenario där du sitter i en soffa med ett förnöjt leende och växlar mellan att titta in i väggen och på människor och le brett när människor omkring dig samtalar. Själv sitter du tyst och flikar endast in någon gång då och då, alltid med en artig och snäll ton. Du säger aldrig någonting kontroversiellt eller nytänkade och du hamnar sällan eller aldrig i ordväxlingar.
Det kan nog ligga en del sanning i det där. Man kan verkligen tycka det är konstigt att folk inte är mer kritiskt och mer upprörda eller seriöst intresserade, utan bara så som du beskriver, "loja". Känns ofta bortkastat att lägga mycket tid med sådana mänskor eller i sådana sammanhang. Ibland vet jag inte heller om det loja egentligen är något mer åt det bedövade hållet.

Men ur ett lite mer omvänt perspektiv, så kan det nog vara bra att låta folk vara lite loja, eller "enkla" också. Har själv upplevt situationer när jag var yngre och mer bekymmersfri(mycket mer än idag iaf), då 20-30 år äldre mänskor kunde sticka upp framför en och säga "varför är du så jävla glad då?!", och det känns ju då som man blir lite attackerad, trots att man inte gjort någon något.
Citera
2017-05-05, 00:46
Medlem
Citat:
Jag har en dålig dag idag, mycket oharmonisk. Jag upplevs nog väldigt sällan harmonisk ens när jag har en bra dag, eftersom jag gärna käftar emot och ifrågasätter. Däremot tror jag att jag i normala fall uppfattas som ganska trevlig. Hursomhelst menar jag inte att vara elak, inte alltid i varje fall.

Det var ett ganska nedvärderande svar till TS bara som jag inte tyckte h*n skulle lyssna på för jag håller inte med om dina åsikter om det. Och tror att du överdrev lite själv där faktiskt (?) för som du själv säger så "har du en dålig dag" och vill kanske avreagera dig lite här och där, på stackars TS tex. Jag tvivlar inte på att du inte är en trevlig person, alla oharmoniska människor är inte det, haha jag är inte harmonisk någonstans men omtyckt ändå tex. Säger mycket om dig att du erkänner att du har en dålig dag ist för att käfta tillbaka och att du säger att du inte menade att va elak, så jag tar tillbaka lite av mitt "Skitsnack" av dig då
Citera
2017-05-05, 06:50
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:

Mkt bra sagt är jag böjd att medhålla om (vid ett glas saft å en salamimacka...)
Att vara harmonisk har naturligtvis även (tro d eller ej) denna betydelse att man är i synkrononism med sig själv och i balans - nödvändigtvis inte med omgivningen.
Fenomenet Att vara i harmoni med sig själv får mig iaf lätt illamående - kan inte riktigt sätta fingret på anledningen men förmodar att det ofta är äckligt ljusorienterande mindfulness-orienterade typer ungefär som är yrkesskadade smilfinkar.
Det ryms bara inte ett brett spektra av variation av toner i Harmoni.

Lugn-som-en-filbunke, kanske brist på inspirerad actionbaserad flexibel spontanitet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in