Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-05, 08:14
  #13
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag har en dålig dag idag, mycket oharmonisk. Jag upplevs nog väldigt sällan harmonisk ens när jag har en bra dag, eftersom jag gärna käftar emot och ifrågasätter. Däremot tror jag att jag i normala fall uppfattas som ganska trevlig. Hursomhelst menar jag inte att vara elak, inte alltid i varje fall.

Alltså såna här inlägg gillar jag. Trots att vi är skyddade bakom våran anonymitet så ser man mycket sällan folk backa ens en centimeter trots omfattande bebis o.s.v. Tummen upp!

OnT: Skulle tro att det var ett annat sätt för henne att säga att hon tycker om dig.
Citera
2017-05-05, 08:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Mkt bra sagt är jag böjd att medhålla om (vid ett glas saft å en salamimacka...)
Att vara harmonisk har naturligtvis även (tro d eller ej) denna betydelse att man är i synkrononism med sig själv och i balans - nödvändigtvis inte med omgivningen.
Fenomenet Att vara i harmoni med sig själv får mig iaf lätt illamående - kan inte riktigt sätta fingret på anledningen men förmodar att det ofta är äckligt ljusorienterande mindfulness-orienterade typer ungefär som är yrkesskadade smilfinkar.
Det ryms bara inte ett brett spektra av variation av toner i Harmoni.

Lugn-som-en-filbunke, kanske brist på inspirerad actionbaserad flexibel spontanitet

Jag förstår verkligen inte inte hur ni kan se en harmonisk person som något negativt. Jag önskar att jag var harmonisk. Harmonsik för mig klingar, peace in mind typ, här skriker tankarna till höger och vänster man hetsar åt allt, blir grinig, är irriterad och hatar livet. Förstår inte heller hur du kan se "i harmoni med sin själ" som något som får dig illamående.

En sak förstår jag, det kanske inte är den personen man drar ut o super med, men vem vill inte uppnå komplett mindfulness, ro och bara va lycklig av att leva. Hade vart nice bara. Tänk dig att du är så harmonsik/har uppnåt sånt lungn och lycka/avslappning (om man snackar extremfall) med ditt liv att du känner dig lika tillfreds som när du röker en gås (om man gillar det) jag önskar iaf att jag var harmonisk och inte kaotisk.
Citera
2017-05-05, 08:48
  #15
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Jag förstår verkligen inte inte hur ni kan se en harmonisk person som något negativt. Jag önskar att jag var harmonisk. Harmonsik för mig klingar, peace in mind typ, här skriker tankarna till höger och vänster man hetsar åt allt, blir grinig, är irriterad och hatar livet. Förstår inte heller hur du kan se "i harmoni med sin själ" som något som får dig illamående.

En sak förstår jag, det kanske inte är den personen man drar ut o super med, men vem vill inte uppnå komplett mindfulness, ro och bara va lycklig av att leva. Hade vart nice bara. Tänk dig att du är så harmonsik/har uppnåt sånt lungn och lycka/avslappning (om man snackar extremfall) med ditt liv att du känner dig lika tillfreds som när du röker en gås (om man gillar det) jag önskar iaf att jag var harmonisk och inte kaotisk.
Och jag tror att man bör älska både sig själv och livet vilket inte betyder att man måste vara så jävla mittenbalanserad.
Citera
2017-05-05, 09:25
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Och jag tror att man bör älska både sig själv och livet vilket inte betyder att man måste vara så jävla mittenbalanserad.

Mittenbalanserad?
Fattar inte, har nog ingått i en diskussion jag inte riktigt filosoferat så djupt inom egentligen.
Vad jag ville komma till är att det hade vart skönt att vara en lungn, harmonisk, människa hellre än en kaotisk, neurotisk, övertänkande individ som jag själv för de kan va rätt uttröttande. Det var kanske inte mer än så.
Citera
2017-05-05, 10:00
  #17
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Mittenbalanserad?
Fattar inte, har nog ingått i en diskussion jag inte riktigt filosoferat så djupt inom egentligen.
Vad jag ville komma till är att det hade vart skönt att vara en lungn, harmonisk, människa hellre än en kaotisk, neurotisk, övertänkande individ som jag själv för de kan va rätt uttröttande. Det var kanske inte mer än så.
Tänk dig att samhället sluts upp kring en mängd normer. Det är inte säkert någon som vet exakt vilka alla normer är eller lever upp till dem. Men om du rent praktiskt inte avviker från några normer, framstår du som en medelmåtta. Om du ställer dig själv frågan om du håller med om alla normer som samhället sluter upp kring, finns det ingenting du tycker är värt att ifrågasätta? När tillfället ges att ifrågasätta detta i en socialt sammanhang utanför dig själv, gör du det? En mittenbalanserad människa tänker jag mig gör detta väldigt sällan.

Det behöver inte handla om normer, utan det kan vara åsikter i största allmänhet. Men jag inbillar mig att mycket av åsiktsdebatter kretsar kring just normer i slutändan.
Citera
2017-05-05, 10:02
  #18
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Men om du rent praktiskt inte avviker från några normer, framstår du som en medelmåtta.
Du kanske inte ens rent praktiskt måste avvika från några normer, utan ha möjligheten att hypotetisera, spekulera om hur det skulle kunna vara utan särskilda normer.
Citera
2017-05-05, 12:22
  #19
Medlem
cerns avatar
Harmonisk är man när man trots press och lågt blodsocker känner sig avslappnad och trygg i sig själv.
Citera
2017-05-05, 15:07
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Tänk dig att samhället sluts upp kring en mängd normer. Det är inte säkert någon som vet exakt vilka alla normer är eller lever upp till dem. Men om du rent praktiskt inte avviker från några normer, framstår du som en medelmåtta. Om du ställer dig själv frågan om du håller med om alla normer som samhället sluter upp kring, finns det ingenting du tycker är värt att ifrågasätta? När tillfället ges att ifrågasätta detta i en socialt sammanhang utanför dig själv, gör du det? En mittenbalanserad människa tänker jag mig gör detta väldigt sällan.

Det behöver inte handla om normer, utan det kan vara åsikter i största allmänhet. Men jag inbillar mig att mycket av åsiktsdebatter kretsar kring just normer i slutändan.

Så i det stora hela, ju mer pk du är destå mer medelmåtta är du? Eller jag hänger inte med riktigt. Har det med samhällsklasser att göra med? Ja jag är tjej..och lite borta.
Citera
2017-05-12, 16:53
  #21
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Så i det stora hela, ju mer pk du är destå mer medelmåtta är du? Eller jag hänger inte med riktigt. Har det med samhällsklasser att göra med? Ja jag är tjej..och lite borta.
Jag vet inte om politiskt korrekt är rätt ord, "inte inkorrekt" är nog en bättre beteckning. Du sticker helt enkelt inte ut och då upplever andra människor dig som medelmåttig.
Citera
2017-05-15, 00:27
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag vet inte om politiskt korrekt är rätt ord, "inte inkorrekt" är nog en bättre beteckning. Du sticker helt enkelt inte ut och då upplever andra människor dig som medelmåttig.


Då tror jag att jag hänger med, så får jag tacka för förklaringen:)
Citera
2017-05-20, 19:07
  #23
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Fri från bekymmer; fatalistisk inställning till begivenheter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback