2017-05-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bizzon
Jag gillar inte de nya medlemmarnas gitarrsound, deras sätt att spela solon eller att uppträda

Håller med och som allt annat här kan man ju bara spekulera om orsakerna.Som jag förstått det så har ju "gamla Ghost" de senaste åren kört Fractal Audios gitarrstärkarsimuleringsburkar rakt in i PA:t (alltså utan högtalarlåda och poweramp till gitarrerna och förmodligen samma på bas). Om dessa burkar "tillhörde" resp gitarrist och inte ForgeGhost AB så kan det förklara ett och annat vad det gäller gitarrsoundet - de är inte helt lätta att programmera så att det blir exakt lika om dem skaffat nya och de gamla gitarristerna tog "hemligheten" med sig.Annars kan man tänka sig att deras nya asfula och cheaplooking Kina-Hagström Gitarrer och det man har i "fingrarna" som gitarrist är en annan stor förklaring.Alla gitarrister låter ju lite olika såklart.
Citera
2017-05-04, 19:37
Medlem
Låter det inte mycket "tamare" numera? Ritual brukade vara rätt brutalt innan, mycket aggressivitet och mycket tung. På Hovet lät den bara "platt".
Citera
2017-05-04, 20:16
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Låter det inte mycket "tamare" numera? Ritual brukade vara rätt brutalt innan, mycket aggressivitet och mycket tung. På Hovet lät den bara "platt".
Lät precis likadan som förut.
Men om du upplevde det som tamare så har det och göra med Hovet.
Citera
2017-05-05, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogs
Håller med och som allt annat här kan man ju bara spekulera om orsakerna.Som jag förstått det så har ju "gamla Ghost" de senaste åren kört Fractal Audios gitarrstärkarsimuleringsburkar rakt in i PA:t (alltså utan högtalarlåda och poweramp till gitarrerna och förmodligen samma på bas). Om dessa burkar "tillhörde" resp gitarrist och inte ForgeGhost AB så kan det förklara ett och annat vad det gäller gitarrsoundet - de är inte helt lätta att programmera så att det blir exakt lika om dem skaffat nya och de gamla gitarristerna tog "hemligheten" med sig.Annars kan man tänka sig att deras nya asfula och cheaplooking Kina-Hagström Gitarrer och det man har i "fingrarna" som gitarrist är en annan stor förklaring.Alla gitarrister låter ju lite olika såklart.
I just revisited Ghost Rock in Rio. The guitars sound amazing .
When did they switch to the Fractal?
Citera
2017-05-05, 11:29
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizzon
OK du tolkar det totalt fel, så är det bara. Om det är Tobias som har sagt åt dem att göra så eller om de gör det på eget initiativ, vilket jag tvivlar, spelar absolut ingen roll, det är lika löjligt oavsett.
Nej precis varför blir det så viktigt? Du till och med hittar på saker som att de gamla medlemmarna också körde tuppfäktning för att på något sätt få det till att vi klagar bara för att det är nya medlemmar och inte för att vi faktiskt tycker att det är fånigt det de håller på med, precis som Mr.Barlow säger.

Vet inte varför du hetsar upp dig så? Jag gillar inte de nya medlemmarnas gitarrsound, deras sätt att spela solon eller att uppträda, men jag ser fram emot nästa skiva så jag tänker inte släppa Ghost. Däremot har jag grava problem med erat sätt att nästan sjukligt vrida och vända ut och in på saker vissa av oss andra tycker illa om, bara för att försöka hitta förklaringar.
Så att ha en åsikt tvärsemot din är, per definiton, "fel"? I mina ögon var det koreografi som utvecklats mer och sedan får man TYCKA olika.

Som jag sa, inte viktigt för mig och jag tycker vi har tragglat detta nog nu.

Jag tycker jag är avsevärt mycket lugnare är "er" kritiker som, inte helt sällan, blivit arga och personangripit.

Som sagt, jag respekterar fullt ut din åsikt och din rätt att vädra den men jag säger också emot där jag inte håller med. OK så?

Jag håller med helt om att Ghost, t ex, i fredags hade ett annat gitarrljud och annan koreografi men inget som stör mig och jag gillar också de Thin Lizzy-inspirerade stämmorna som tillkommit här och var.

Opus är nog fortfarande mitt riktimärke och jag kan tycka att Simon kanske skulle få en större del av kakan.

Så, kan vi vifta fredsflagg nu och slippa ord som "sjukligt" när något inte stämmer överens med ens egna åsikter?

Bra helg,
M
Citera
2017-05-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogs

Jag tror knappast dom kör på orginal Hagström kinamodell.
Så brukar det vara med "signaturgitarrer". Dom ser lika ut men dom som säljs i butiken är väldigt annorlunda från den guran som sitter i signaturgitarristens hand.
Citera
2017-05-06, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
TF är ett geni. Allt han gör måste ha en genial baktanke. Han vet exakt vad han gör hela tiden.

Så låter det mycket i tråden. Allt som inte stödjer detta eller att Ghost är "påväg mot de större arenorna" bortförklaras i denna tråd. Tyckte man att Popestar Epn var skit och ett bevis på att Ghost faktiskt kan producera dåliga låtar? Ja, då kan man självklart inte säga det även om man själv tycker att den var skit. Istället måste man komma med förklaringen att det bara var en EP som spelades in för att hålla intresset uppe. Jo, men visst. Det behöver inte vara skit för det. (Bara ett exempel, säger inte att Popestar är skit)

Här ovan får du en annan bortförklaring. Folk tycker faktiskt inte att de nya medlemmarna beter sig töntigt, de klagas bara på att de är nya. Så hittar man på att de gamla gänget var lika töntiga.

Nästan sjukligt.
Agree Popestar was a conscious effort. You can tell exactly what its objective was just by seeing the hoards of new fans on fb that had never heard or cared about Ghost.
There definitely is a change for me I don't care for it.
The Ghost I'm seeing live doesnt have the same atmosphere as the Ghost I fell for.
Maybe this is an influence from the record company to attract a wider audience .
Then here's a guy that started Repugnant,so maybe the dark will surfice again
Citera
2017-05-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Det kändes inte riktigt så illa på ett fullt Hovet i fredags kan jag tycka.

Jag, t ex, har inga problem med den nya stilen gastarna kör utan tycker, tvärtom och som jag nämner ovan, att det passar de större arenorna, dit de är på väg, mycket bra.

M

Större scener kräver större rörelser. Att stå i ett hörn och se mystisk ut i ett hörn på en stor scen ger ingen större effekt då det inte syns från publikhavet. Nu verkar det som att gitarristerna kör sitt vanliga race (i alla fall om jag jämför med de de gjort i Sisters of Mercy), men om Ghost skall gå mot större arenor så skall det bli spännande och se hur denna övergång kommer att se ut. Kommer de att gå mer mot 80-talshårdrockens stora scenshower med monster och effekter?

Jag kom ihåg när jag såg Ghost på Metaltown 2013. Min första tanke var att de var riiiktigt tråkiga att titta på när de var på en större scen. Förutom Papa (som är ganska stel och ospännande scenkaraktär egentligen så var kompbandet väldigt torftigt). De kunde inte hantera det. Vände ryggen, drack bärs och lyssnade istället. Blev bättre med Papa III.

När det gäller musikerna i dagens sättning är väl det inte så mycket diskussion om trummisen och basisten som gör ett habilt jobb. Även keyboardisten slår ju den tidigare keyboardisten på fingrarna nu när han lärt sig keytar-solot. För mig är gitarristen med svarta gitarren troligtvis den bästa de haft och han skulle jag nog rekommendera att de behåller. Den med vit gitarr är lika slarvig och har lika dålig ton som den tidigare gitarristen. Han får de gärna byta ut igen.
Citera
2017-05-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pete_Blakk
Större scener kräver större rörelser. Att stå i ett hörn och se mystisk ut i ett hörn på en stor scen ger ingen större effekt då det inte syns från publikhavet. Nu verkar det som att gitarristerna kör sitt vanliga race (i alla fall om jag jämför med de de gjort i Sisters of Mercy), men om Ghost skall gå mot större arenor så skall det bli spännande och se hur denna övergång kommer att se ut. Kommer de att gå mer mot 80-talshårdrockens stora scenshower med monster och effekter?

Jag kom ihåg när jag såg Ghost på Metaltown 2013. Min första tanke var att de var riiiktigt tråkiga att titta på när de var på en större scen. Förutom Papa (som är ganska stel och ospännande scenkaraktär egentligen så var kompbandet väldigt torftigt). De kunde inte hantera det. Vände ryggen, drack bärs och lyssnade istället. Blev bättre med Papa III.

När det gäller musikerna i dagens sättning är väl det inte så mycket diskussion om trummisen och basisten som gör ett habilt jobb. Även keyboardisten slår ju den tidigare keyboardisten på fingrarna nu när han lärt sig keytar-solot. För mig är gitarristen med svarta gitarren troligtvis den bästa de haft och han skulle jag nog rekommendera att de behåller. Den med vit gitarr är lika slarvig och har lika dålig ton som den tidigare gitarristen. Han får de gärna byta ut igen.

Visst kräver större scener mer action speciellt om man jämfört med hur Ghost uppträdde första åren kanske. Men redan när de uppträdde på Stockholm Fields 2014 så märktes det tydligt att de rockade loss mera och verkligen tog den stora scenen med självförtroende, jag blev riktigt imponerad där och det var då jag insåg att det här kan bli riktigt stort. Efter det har ju inte det varit något problem med de tidigare gänget precis, och jag har aldrig sett någon klaga på att de varit tråkiga, Omega hade ju stor fanskara tex. Papas spexande på slutet har nog varit mer än tillräckligt för många, iaf för mig.
Tittar man dessutom på band som Metallica och Slayer så klarar ju dom sig alldeles utmärkt utan att spela Allan på scen. (fram till Trujillo joinade)
Men smaken är ju såklart som baken.

Angående gitarristerna så kan de ju fortfarande inte böja tonerna dit de ska på solon så jag hoppas båda får foten så snart som möjligt.
Senast redigerad av bizzon 2017-05-06 kl. 14:40.
Citera
2017-05-06, 14:28
Medlem
PapaEmeritus99s avatar
Här är alltså SS som spelar med Little Jinder på Bråvalla 2015. Asså WTF?
https://youtu.be/r0-n8bmmQ2w
Citera
2017-05-06, 15:26
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapaEmeritus99
Här är alltså SS som spelar med Little Jinder på Bråvalla 2015. Asså WTF?
https://youtu.be/r0-n8bmmQ2w

Varför är det ett sådant WTF?
Citera
2017-05-06, 15:43
Medlem
emma80s avatar
Jag ser inga konstigheter i att SS spelade med Little Jinder. Dels kan han ju ha tyckt att det var en kul grej, sedan ska även cashen in och räkningar betalas. Om nu TF har hållit gastarna lågavlönade så är det inte konstigt om de tar jobb utanför Ghost.

SS + Jinder är inte en konstigare kombination än många andra samarbeten där olika genrer möts eller där hårdrocksband får låtar skrivna av popsnickrare eller där någon extern från en annan skola/genre förstärker ett liveband eller som studiomusiker o.s.v.

Han KAN ju ha tyckt att hon gör bra musik och att det är en jävligt kul grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in