2017-05-04, 13:10
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
KungCaligula verkar ha en agenda med detta.
Varför är svårt att sia om, men helt klart står det inte rätt till.

Haha fy fan. ja a är man konspiratoriskt lagd så är man... Vad skulle min agenda vara menar du? ni köper ju för fan allt bara man lägger till lite bakgrundsmusik, klipper ihop lite osäkra miner osv.
Citera
2017-05-04, 13:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det anmärkningsvärda är väl att man pekar ut pojkarna utan några som helst tekniska bevis. Det faktum att det inte varit någon rättegång gör ju det hela bara mer problematiskt. Att man inte kan veta säkert (utom rimligt tvivel) att det är dom, innebär ju också att någon annan kan ha gjort det.

Tror att jag förklarade det i något tidigare inlägg. Det var naturligtvis ett enormt trauma som låg som en våt filt över alla inblandade i detta. Utredarna ville naturligtvis komma fram till ett resultat. Vartefter utredningen fortskred fick de säkert nya insikter som de inte var förberedda på, dvs att det kunde vara andra barn som var förövarna. Det är inte särskilt överraskande att det inte fanns några utpräglade erfarenheter vad gäller att förhöra små barn som misstänktes ha begått allvarliga brott. Det innebär med säkerhet att det har förekommit utfrågningsmetoder som blandat mjuka och hårda toner.

Att de misstänkta berättat en någorlunda sammanhängande historia tror jag. Att programteamet valt vissa delar i intervjuerna med utredare och poliser kan vi nog vara säkra på. Avsikten med programmet är att lyfta fram tveksamheter.

Att det inte var en rättegång beror ju på att de små barnen inte var straffmyndiga. De kunde inte dömas i gängse mening. Vad jag förstår från utredarnas återrapportering är det våld som utövats sådant att det inte leder tanken till vuxenvåld.
Citera
2017-05-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator
Jösses... Ännu ett faktaresistent pucko som talar innan han tänker. Antingen har du ens sett programmet eller så är detta helt enkelt för komplicerat för dig. Jag gissar på det senaste.
Vilken "fakta" ännu en som lyssnar på den sist talade. Inget kritiskt tänkande whatsoever.
Citera
2017-05-04, 13:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ja lycka till med att få mig att minnas ett mord jag inte begått... Så här går det när man drar för stora växlar på forskningsrön. det är en jävla skillnad att minnas fel färg på en tröja och minnas om man mördat någon.

Ni letar efter spöken.

Givetvis har dessa herrar snappat upp hur ett förhör inte får gå till. Nu tänke rman att man ska bli rentvådd pga detta. Dom är skyldiga. Man glömmer inte ett mord. det är en myt.

Det där är knappast en riktig beskrivning. Männen påstår idag att de inte minns något mord. Deras minnesbild är alltså om de talar sanning att de inte begått mordet.

Tveksamheten går istället åt andra hållet. Eftersom polisen påstod att de trots allt begått det och att de erkänt känner de tvivel på att deras egna minnesbilder att de är oskyldiga inte är riktiga.

Det är väl något annat än det du beskriver?

Vad gäller om de erkänt mordet och alltså 1998 berättat om detaljer som innebär att de då visste att de var skyldiga verkar det efter att man hört polisernas beskrivning av vad de sagt som mycket tveksamt. Det rörde sig inte om ett regelrätt erkännande.
Citera
2017-05-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nu har vi ett rättssystem som inte godtar enbart ett erkännande, tack och lov, för i så fall skulle vl en massa personer sitta inne för för mordet på Olof Palme tex
Det är alltså total avsaknad av teknisk bevisning i detta fall och man har via 31 ? långa förhör med två små barn fått fram fragment som man pusslat ihop till ett erkännande

Barnen hade ingen advokat eller vårdnadshavare med under dessa förhör
Stora delar av utredningsmaterialet har så passande försvunnit
Farbror blå skulle för fan skämmas för att dra slutsatser och påstå att det var dessa små barn som hade dräpt Kevin

Ja men de gör ju det också. Skäms alltså. OBS jag gillar de medverkande poliserna, det är bra att dem ställde upp i programmet.
Nej det märks när tomten sitter i presskonferensen och får frågan om pojkarna erkänt. Det hade de ju inte gjort, så han säger nåt i stil med: "De har.... berättat det".
Kan det vara SÅC som pusslat ihop skärvorna till ett "erkännande"?
Citera
2017-05-04, 13:14
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
ja, jag tror att det är möjligt att de skulle glöma att du knullat dem i stjärten. det beror på hur emotionellt kopplat handlingen varit. Och idag, efter alla förhören, har de nog svårt att veta vad som ar vad. Bara för att man inte kommer ihåg något, betyder inte det att det inte hänt.

Det är möjligt att du blivit påsatt av så många grisar i dina dagar så att du glömmer bort en. Men du glömmer inte bort om det var endast en gris under din livstid som penetrerade din slappa fisring.

Sluta berätta sagor om hur minnet fungerar.
Citera
2017-05-04, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Att de sett sin kompis betyder inte att de mördat honom.
Dessutom vet vi faktiskt inte exakt vad de hade sagt till pappan. Det kommer väl fram så småningom i programmet.
Mina barn berättar en hel del rövarhistorier iofs, men det är OT

Ja de gör de, men att de samma dag kommer hem och säger detta som sedan visar sig vara sant är HÖGST RELEVANT. Det talar för att de MINST sett den döda kroppen, men inte nödvändigtvis mördat. En femåring fattar att om min polare ligger livlös på en pall så springer jag hem och säger till pappa, vilket han gjorde, men blev inte trodd. Frågan är varför inte dessa frågor ställdes till barnen och pappan samt vad förhöret med pappan gav i detta avseende.

Vidare är det högst anmärkningsvär om de först försökt dölja kroppen i vassen för att sedan direkt springa hem och säga var den finns. Här är något som inte stämmer.
Citera
2017-05-04, 13:15
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror att jag förklarade det i något tidigare inlägg. Det var naturligtvis ett enormt trauma som låg som en våt filt över alla inblandade i detta. Utredarna ville naturligtvis komma fram till ett resultat. Vartefter utredningen fortskred fick de säkert nya insikter som de inte var förberedda på, dvs att det kunde vara andra barn som var förövarna. Det är inte särskilt överraskande att det inte fanns några utpräglade erfarenheter vad gäller att förhöra små barn som misstänktes ha begått allvarliga brott. Det innebär med säkerhet att det har förekommit utfrågningsmetoder som blandat mjuka och hårda toner.

Att de misstänkta berättat en någorlunda sammanhängande historia tror jag. Att programteamet valt vissa delar i intervjuerna med utredare och poliser kan vi nog vara säkra på. Avsikten med programmet är att lyfta fram tveksamheter.

Att det inte var en rättegång beror ju på att de små barnen inte var straffmyndiga. De kunde inte dömas i gängse mening. Vad jag förstår från utredarnas återrapportering är det våld som utövats sådant att det inte leder tanken till vuxenvåld.

Äntligen en sansad människa i tråden och inte en massa sensationslystna sherlock Holmes wanna be
Citera
2017-05-04, 13:22
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Äntligen en sansad människa i tråden och inte en massa sensationslystna sherlock Holmes wanna be
Jag har ingen direkt teori i någon riktning men du verkar extremt säker på att barnen dödade Kevin. Du tycker inte att SÅCs inblandning i historien sår några som helst tvivel?
Citera
2017-05-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Ja de gör de, men att de samma dag kommer hem och säger detta som sedan visar sig vara sant är HÖGST RELEVANT. Det talar för att de MINST sett den döda kroppen, men inte nödvändigtvis mördat. En femåring fattar att om min polare ligger livlös på en pall så springer jag hem och säger till pappa, vilket han gjorde, men blev inte trodd. Frågan är varför inte dessa frågor ställdes till barnen och pappan samt vad förhöret med pappan gav i detta avseende.

Vidare är det högst anmärkningsvär om de först försökt dölja kroppen i vassen för att sedan direkt springa hem och säga var den finns. Här är något som inte stämmer.

Precis, och vi får väl avvakta resten av programmen. Svårt att veta vad det var pappan sa att pojken hade sagt.
Citera
2017-05-04, 13:23
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Dan Josefsson har uppenbarligen läst den rapporten. Den skymtade nämligen förbi i gårdagens program.
Jag tror inte det finns något i fallet som DJ och hans researcher inte har läst, utifrån den noggrannhet han gått tillväga tidigare i t ex "Mannen som slutade ljuga" och arvet efter Hannes Råstam
Citera
2017-05-04, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag har ingen direkt teori i någon riktning men du verkar extremt säker på att barnen dödade Kevin. Du tycker inte att SÅCs inblandning i historien sår några som helst tvivel?

här finns definitivt tvivel, men barnen har uppenbarligen sett något viktigt. Om detta frågas inget i programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in