Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Det anmärkningsvärda är väl att man pekar ut pojkarna utan några som helst tekniska bevis. Det faktum att det inte varit någon rättegång gör ju det hela bara mer problematiskt. Att man inte kan veta säkert (utom rimligt tvivel) att det är dom, innebär ju också att någon annan kan ha gjort det.
Tror att jag förklarade det i något tidigare inlägg. Det var naturligtvis ett enormt trauma som låg som en våt filt över alla inblandade i detta. Utredarna ville naturligtvis komma fram till ett resultat. Vartefter utredningen fortskred fick de säkert nya insikter som de inte var förberedda på, dvs att det kunde vara andra barn som var förövarna. Det är inte särskilt överraskande att det inte fanns några utpräglade erfarenheter vad gäller att förhöra små barn som misstänktes ha begått allvarliga brott. Det innebär med säkerhet att det har förekommit utfrågningsmetoder som blandat mjuka och hårda toner.
Att de misstänkta berättat en någorlunda sammanhängande historia tror jag. Att programteamet valt vissa delar i intervjuerna med utredare och poliser kan vi nog vara säkra på. Avsikten med programmet är att lyfta fram tveksamheter.
Att det inte var en rättegång beror ju på att de små barnen inte var straffmyndiga. De kunde inte dömas i gängse mening. Vad jag förstår från utredarnas återrapportering är det våld som utövats sådant att det inte leder tanken till vuxenvåld.