2017-05-04, 09:41
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har nu läst vittnesmålen från sjuksköterskorna då familjen var inne för att flickan hade en förändring under tungan. Redan där kommer det fram mycket konstigt. Så synd att inte personalen socanmälde då, i stället för att dra sig till minnes det här när allt är för sent...
Citera
2017-05-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Gissningsvis är pappan mest skyldig och det baserar jag på att han dels är man (män generellt är våldsammare) och dels har ADHD. Omedicinerad kanske. Och då har han impulskontrollproblem och möjligen aggressionstendenser.

Mamma Erikas ADD kan bero på alkoholskador, blev hon omhändertagen vid två års ålder, lär ju hennes egen alkoholiserade mamma druckit som gravid. Och då kan fler skador, tex aggressionsproblem och empatibrist uppstått hos henne, skador som fått henne att utagera mot babyn.

Var fanns BVC i detta? Paret måste hållit sig undan alla nyföddkontroller.

Han medicinerade för sin ADHD.
Och ADD och ADHD kan man få utan att ha en mamma som är alkoholist.
Det beror inte på det!

Varför hålla på med gissningar och spekulationer?
Citera
2017-05-04, 10:05
Bannlyst
har domen fallit?
Citera
2017-05-04, 10:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extia06
Han medicinerade för sin ADHD.
Och ADD och ADHD kan man få utan att ha en mamma som är alkoholist.
Det beror inte på det!

Varför hålla på med gissningar och spekulationer?

...fast det finns en mycket stark misstanke inom läkarvetenskapen, att ADHD ofta är feldiagnosticerad FAS. Eftersom symptomen är lika. Mycket allvarlig FAS (när mamman varit stormissbrukare) ger även upphov till de typiska förändringarna i ansiktet. Då är det lätt att diagnosticera FAS. Men har mamman varit måttlighetsdrickare under graviditeten, så blir det oftast inga synliga tecken på barnets yttre, utan barnet får "bara" de neuropsykiatriska problemen som ofta felaktigt diagnosticeras som ADHD.

Man ska komma ihåg, att även om modern tillfrågas om sitt alkoholdrickande under graviditeten, när hon har kontakt med vården och skolan angående sitt barns beteende, så lär hon oftast ljuga... Och då tror personalen kanske på det. Särskilt om hon som sagt "bara" varit måttlighetsdrickare under graviditeten, och inte har haft någon kontakt med missbruksvården eller varit intagen, utan lever ett normalt liv med arbete, bostad o.s.v..
Citera
2017-05-04, 10:22
Bannlyst
Ordentligt trasiga människor hursomhelst. Undrar vad de får för straff.
Citera
2017-05-04, 11:11
Medlem
Merwinnas avatar
Erika hade en god man också som hjälpte henne att betala räkningar och sådant. Det framkommer i förhöret med Alexanders mamma. Herregud! Varför går det inte en signal på soc när dessa kommer till mödravården?
Citera
2017-05-04, 11:16
Medlem
Ennummerillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har nu läst vittnesmålen från sjuksköterskorna då familjen var inne för att flickan hade en förändring under tungan. Redan där kommer det fram mycket konstigt. Så synd att inte personalen socanmälde då, i stället för att dra sig till minnes det här när allt är för sent...

Citat från sidan 718 i FUP

"Erika bråkade en gång lite med Alexanders lillasyster Wilma.
Då hade Erika tagit tag i Wilma och satt sin nagel in under tungan på Wilma så att där blev ett
märke. Det var när Erika var gravid och innan de flyttade till sin lägenhet som det hände."

Erika (mamman) bodde hos barnets farmor, beter sig helt stört, bråkar och välter möbler, misshandlar alltså då en tioårig flicka genom att riva henne *inne i munnen* med sina långa naglar, det finns även berättat om andra incidenter där hon klöser den här tioåringen samt barnets pappa. När farmorn stoppar henne låser den gravida Erika in sig på toa där hon sen sprutar ut mängder med smink och krämer som hon hittar över hela badrummet. Polisen tillkallas men så fort de dyker upp går hon från hysterisk och aggressiv till att vara helt lugn igen.

Snacka om att det pekar mot mamman. Helt stört beteende från en vuxen människa. Hur fan lyckas man klösa en tioåring INNE I MUNNEN under tungan. För övrigt där en mystisk skada sedan uppstår på lilla flickan.

Sjukvårdspersonalen regagerar också på att flickan är underviktig och undernärd, mamman vill låna en bröstpump men behöver inte pumpa på hela dagen vilket uppfattas som väldigt underligt av personalen. Läser mellan raderna att mamman inte matat flickan så mycket som hon borde gjort, vilket gör att hennes mjölkproduktion börjat minska. Det är jäkligt mycket kring mamman som är underligt i det här fallet. Medan pappan mest verkar vara välmenande men lite bakom. Fast, jag har bara läst drygt 700 sidor så här långt så vem vet.

Pappan verkar ha massor av problem men det största problemet var nog att han blev tillsammans med psyksjuka tjejer som han sen inte kunde erkänna att det var något fel med.
Citera
2017-05-04, 11:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennummerilla
Citat från sidan 718 i FUP

"Erika bråkade en gång lite med Alexanders lillasyster Wilma.
Då hade Erika tagit tag i Wilma och satt sin nagel in under tungan på Wilma så att där blev ett
märke. Det var när Erika var gravid och innan de flyttade till sin lägenhet som det hände."

Erika (mamman) bodde hos barnets farmor, beter sig helt stört, bråkar och välter möbler, misshandlar alltså då en tioårig flicka genom att riva henne *inne i munnen* med sina långa naglar, det finns även berättat om andra incidenter där hon klöser den här tioåringen samt barnets pappa. När farmorn stoppar henne låser den gravida Erika in sig på toa där hon sen sprutar ut mängder med smink och krämer som hon hittar över hela badrummet. Polisen tillkallas men så fort de dyker upp går hon från hysterisk och aggressiv till att vara helt lugn igen.

Snacka om att det pekar mot mamman. Helt stört beteende från en vuxen människa. Hur fan lyckas man klösa en tioåring INNE I MUNNEN under tungan. För övrigt där en mystisk skada sedan uppstår på lilla flickan.

Sjukvårdspersonalen regagerar också på att flickan är underviktig och undernärd, mamman vill låna en bröstpump men behöver inte pumpa på hela dagen vilket uppfattas som väldigt underligt av personalen. Läser mellan raderna att mamman inte matat flickan så mycket som hon borde gjort, vilket gör att hennes mjölkproduktion börjat minska. Det är jäkligt mycket kring mamman som är underligt i det här fallet. Medan pappan mest verkar vara välmenande men lite bakom. Fast, jag har bara läst drygt 700 sidor så här långt så vem vet.

Pappan verkar ha massor av problem men det största problemet var nog att han blev tillsammans med psyksjuka tjejer som han sen inte kunde erkänna att det var något fel med.

...hela familjerna på båda sidor är uppenbarligen WT med diverse diagnoser, inläggningar på psyket, barn hit och dit, tidigare klammeri med rättvisan... Käre värld!

Jag kan faktiskt förstå tänket på 1930-60-talet, när man helt enkelt tvångssteriliserade sådana familjer. Inget gott kan ju komma av att de fortplantar sig. Eländet går bara vidare.
Senast redigerad av Merwinna 2017-05-04 kl. 12:01.
Citera
2017-05-04, 12:13
Medlem
Det är väl inte konstigt att man delar omvårdnaden och turas om med nattskiften! Speciellt efter en jobbig förlossning. Det är ju så det ska vara!
Det som däremot är riktigt konstigt är att mamman redan efter första blåmärket reagerat och undrar vad som hänt, hon blir mer och mer orolig efter varje natt men går ÄNDÅ och lägger sig med öronproppar!!! Det är inte normalt!
Citera
2017-05-04, 12:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimbo
Det är väl inte konstigt att man delar omvårdnaden och turas om med nattskiften! Speciellt efter en jobbig förlossning. Det är ju så det ska vara!
Det som däremot är riktigt konstigt är att mamman redan efter första blåmärket reagerat och undrar vad som hänt, hon blir mer och mer orolig efter varje natt men går ÄNDÅ och lägger sig med öronproppar!!! Det är inte normalt!

De turades inte om med nattskiftet. Mamman sov hela natten med öronproppar i ett rum där hon inte hörde flickan. Pappan som var spelberoende satt uppe hela natten och spelade med flickan bredvid sig.
Citera
2017-05-04, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag funderar över lite annat så här i början.
Varför är de så många vuxna med på sjukhuset? Föräldrar, mannens mammas kille, kusin. Har jag glömt nån?
Om det vore invandrare där det är vanligt men här är det svenskar.
Jag har aldrig sett den typen av uppslutning på sjukhus. En kusin som drar iväg pappan ifrån polisen t o m.

Då har du aldrig jobbat inom akutvården!!
Citera
2017-05-04, 13:19
Medlem
Wounderingtwos avatar
Jisses vilken utredning, är helt trasig efter att spenderat timmar med och läsa och då har jag ändå hoppat över en del bitar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Bär båda två lika mycket ansvar för flickans död eller är någon av föräldrarna mer skyldiga?

Jag har läst Erikas förhör mer ingående än Alexanders. Fick snabbt känslan av en mycket omogen och uppmärksamhetssökande tjej. Det här med att hon skrikit, gapat och varit våldsam i Alexanders mammas hem och gett sig på tösen undrar jag varför de inte har fokuserat mer på. Det är fasen inte ett normalt beteende.

Hon vänder ju sedan ganska snabbt och drar slutsatser om att det måste vara Alexander som tagit livet av tösen och jag får känslan av att hon gör det för att flytta fokus från sig själv.

Reagerar utöver detta på att man på sjukhuset inte ville att poliserna skulle komma i uniform och att polisen uppfattade vårdpersonalen som lite osäkra. Varför är man osäker om flickan har en massa blåmärken och mängder med brutna revben?

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tro, tycka eller känna. Fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in