Citat:
Ursprungligen postat av
tjugotva
De långa räntorna skulle hamna över det vi ser idag annars hade ju inte riksbanken köpt statspapper eller så hade väl kronan blivit stark och konjunkturen vikt och tvingat Riksbanken att sänka men där har vi ju i princip nått vägs ände nu så det är väl inget alternativ härifrån oavsett vad som tagit den hit. Hur stor del av riksbankens balansräkning består av statspapper med negativ avkastning? Vem lånar ut pengar gratis som inte tvingas av lagen? Jag antar att inflationen, nominell ränta och real ränta hade följts åt uppåt (den kan ju inte gärna gå nedåt från 0 naturligt) till något historiskt snitt på sikt då det kapital som missallokerats under denna räntemanipulation försatts i konkurs (det är väl där man kan diskutera om bostäder ingår tillsammans med många andra tillgångar som belånas högt vilket jag tror).
Centralbanken kan köpa obligationer i ett försök att sänka långa räntor. Notera dock att FED körde operation twist under 60-talet utan att lyckas.
I vilken mån Centralbankernas obligationsköp i realiteten påverkar ränta kan diskuteras. Men kan notera att när Bernanke däremot mumlade om att det skulle komma räntehöjningar så steg räntorna drastiskt. Han mummel hade iaf större betydelse.
Men var skulle "riskfri" ränta hamna om marknaden fick sätta den. Det ser inte jag iaf skulle vara särskilt tydligt. Troligen skulle den ligga på 0 eller under, i bankernas försök att konkurrera med varandra. Det är genom att ta marknadsandelar dom knäcker konkurrenterna.
Var är felallokerat? Vem avgör det?
Marknaden består av riskkapitalbolag som satser på olika ideer. Mycket av det går i putten. Och kan därmed ses som felallokering. Är det du som är kapabel att avgöra i förväg vad som blir lönsam och vad som blir förlust?
Låter mer som att du menar att sådant du har emotionella issues med är något du menar är felallokering.
Så din kommentar om att det skulle bli mycket konkurser och bättre sedan är fortfarande väldigt o-redovisad.
Det är frivilligt att köpa obligationer med 0 ränta. Att folk gör det är för att dom anser det vara bättre att låna ut till minus utan risk, än att köpa företagsobligationer och få mer ränta men samtidigt utsätta sig för defaultrisken. Det borde väl inte vara så svårt att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
tjugotva
Vad det gäller din egen syn och/eller svar i tråden är det ju beklämmande att du själv argumenterar utifrån den självklara fördelen med fria marknader friskt men så fort man påtalar systemets tillkortakommanden med ett bredare perspektiv hävdar du att du ingenting tycker utan bara konstaterar vad som är och ifrågasätter om motparten verkligen förstått detta. Vidare är det genomgående att någon som helst förändring av systemet skulle omintetgöra Riksbanken och svensk ekonomi och därför är vidare resonemang omöjligt. Bara det är ju ett argument för hur sjukt detta blivit när hela samhället står och faller med en Riksbank som inte kan reformeras. Dessutom får det mig som sagt att undra vad du gör i tråden? Visst tåls det att upprepas de självklara fördelarna med fria marknader och det är bra att någon förklarat detaljerna gällande Riksbanken, RIX och bankers verksamhet men de övergripande delarna är verkligen inte så svåra eller många att förstå att du behöver förutsätta att detta behöver redas ut innan vi kan diskutera något konstruktivt.
Jag har inga som helst problem att diskutera "tillkortakommanden". Ibland nämner jag sådana spontant.
Men diskussionen måste vara baserade på fakta. Vad skulle du själv säga om att diskutera den bekymmersamma situationen att Gotland intagits av en arme drakar och orcher? Skulle du inte vilja ha någon slags indikation på att det inte bara är någons vilda fantasier?
Jag kräver iaf det. Och då frågar jag efter grunden för påståenden. Och det är där som det brukar uppstå konflikter då den som kommer med fantasierna blir svarslös.
Skulle nu någon komma med ett väl underbyggt bekymmer så har jag inga som helst bekymmer att diskutera det. Och de gångerna det faktiskt händer brukar också diskussionen gå ganska hyggligt.
Du anar inte hur mycket tokigheter som sägs i forumet. Så JA grunderna med bankers verksamhet, Riksbankens, RIX mm, behöver upprepas. Det verkar inte finnas någon gräns för hur mycket det behöver upprepas. En del klarar inte av informationen. De har sina föreställningar, och tar inte emot något som kolliderar med föreställningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
tjugotva
Varför vill du inte diskutera mina frågor om statspappers och bostadsobligationers ställning som säkerheter hos Riksbanken? Vart den bortre gränsen går för hur stor Riksbankens balansräkning kan bli innan man och det internationella kapitalet ifrågasätter systemets "marknad" och vad som händer då eller avslutningsvis de demografiska problemen kopplat till värderingarna i ekonomin som förutsätter exponentiell tillväxt för att inte sjunka ihop? Tror du inget av detta kommer bli ett problem inom 10år för de som sitter med idag till synes försvarbara bostadslån? Tycker du inget om detta förstår jag inte vad du gör i tråden eller vad du får ut av det.
Har inga problem alls att diskutera dina frågor om bostadsobligationer etc. Men det går inte att diskutera om du släpar in förutsättningar utan verklighetsförankring. Då måste de tas i tu med först.
Men mitt eventuella tyckande har väl inget i tråden att göra. Jag diskuterar fakta, rationella resonemang baserat på fakta, och kausala förlopp. Ibland vad som är tänkbart. Och någon enstaka gång vad som kan vara sannolikt.
Men tyckande har inget här att göra. För någon.
Spara tyckandet till tapetmönstren.