2017-05-03, 20:48
Medlem
v
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har bara läst dokumenten i en fil, men blev förvånad över att mamman inte hade något att göra med flickan på natten. Att mamman låg och sov i sovrummet med öronproppar, medan pappan spelade spel på datorn med flickan i närheten och matade henne på natten. Det känns väldigt märkligt i mina ögon.

Jag har aldrig varit med om att en mamma till ett så litet barn sovit i ett annat rum än barnet och inte på något vis varit aktiv i vården på natten. Är det jag som överreagerar?

Nja, om barnet flaskmatas är det väl superbra med jämställda föräldrar som typ tar babyvaket varannan natt. Om pappan hör är det väl bra om mamman får sova ut med öronproppar.
Citera
2017-05-03, 20:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Tack!

Jag har laddat upp alla filerna i en pdf, för den som vill ladda ner allt på en gång!

https://minfil.org/H1b2D5b6b0/Kristianstads_TR_B_1841-16_FUP.pdf

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Avduka
Exakt min tanke... käns inte sunt alls. Jag har tre små. Stora flickan sov med oss i samma rum tills hon va 1 år likaså tvillingarna. Skulle ALDRIG falla mig i att anvönda öronproppar, då va vår första dotter tom kolik barn. STACKAES STACKARS BARN😓❤

Ja, att använda öronproppar och lägga sig i ett annat rum dit skriken inte når fram, känns inte helt normalt när man har en bebis som är så liten. Snäppet äldre än nyfödd.
Citera
2017-05-03, 21:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Några tankar efter att ha läst delar av FUP:

*Lilla Hailey hade många gamla och många nya frakturer på revbenen. Det måste ha gjort otroligt ont att andas och röra på sig.

* Mamman (Er*ka)i fick komma till en fosterfamilj när hon var 2,5 år. Hennes föräldrar var alkoholister och kunde inte ta hand om henne. Fosterföräldrarna skötte om Erika till hon var 16 år. Då tyckte de hon var för jobbig. Hon rymde också. De bad soc ta hand om henne. Den nya familjen hon kom till visade sig ständigt favorisera sitt biologiska barn och i efterhand insåg soc att det inte hade varit rätt att placera henne där. Jag säger inte detta som en ursäkt, men det kan definitivt vara en anledning till att hon inte knöt an till barnet.

*Alex*nder hade ADHD. Er*ka hade ADD.

*När var livlös och åkte in med ambulansen följde inte föräldrarna med till sjukhuset. De väntade i någon timme.
Citera
2017-05-03, 21:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
v

Nja, om barnet flaskmatas är det väl superbra med jämställda föräldrar som typ tar babyvaket varannan natt. Om pappan hör är det väl bra om mamman får sova ut med öronproppar.

Jag har inte barn, men vad jag förstått så anser inte psykologer att barnet ska vara utan sin mamma i flera timmar när det är nyfött.

https://mammasidan.se/baby/varaktiga-konsekvenser-naer-mamma-aer-borta-foer-laenge

Ser det bara som ett tecken på att allt inte stått rätt till i familjen. Mamman och pappan följde t ex inte med den livlösa flickan till sjukhuset. De var hemma i nån timme innan de åkte dit. Så medan hon kämpade för sitt liv var de hemma.

De två sakerna tillsamnans är ett märkligt agerande av föräldrarna.
Citera
2017-05-03, 21:29
Medlem
Citat:
Jag har inte barn, men vad jag förstått så anser inte psykologer att barnet ska vara utan sin mamma i flera timmar när det är nyfött.

https://mammasidan.se/baby/varaktiga-konsekvenser-naer-mamma-aer-borta-foer-laenge

Ser det bara som ett tecken på att allt inte stått rätt till i familjen. Mamman och pappan följde t ex inte med den livlösa flickan till sjukhuset. De var hemma i nån timme innan de åkte dit. Så medan hon kämpade för sitt liv var de hemma.

De två sakerna tillsamnans är ett märkligt agerande av föräldrarna.

Det är lite väl tidigt att börja dela på nattvak när babyn bara är ca 4 veckor, men det är inget alarmerande, åtminstone inte om barnet sover krattigt, eftersom ständiga uppvak för en mamma är att likställa med tortyr(man påverkas till slut lika starkt psykiskt av att inte få sova ordentligt som av tortyr). Därför väljer vissa par att ta ansvaret för barnet varannan natt, om nu barnet sover dåligt alltså. Men nu tror jag iofs inte att så var fallet här. Sammantagen bild är att det mer rör sig om försummelse, än av nån slags jämliket för allas bästa. Pappan har gameat och mamman haft öronproppar, inge har brytt sig om barnet typ. Men den känslan får man ju bara för att man nu vet vad som förmodligen har hänt barnet. Känns inte direkt som nån mönsterfamilj.

Däremot är det mycket anmärkningsvärt att inte följa med babyn till sjukhuset. Det är inte bara anmärkningsvärt, jag vill gå så långt att jag tycker det är sjukt. Bara om man själv som förälder drabbas av hjärtinfarkt eller dyl kan det förklara att man inte dödsorolig hänger barnet i hasorna, men annars är det helt onormalt beteende av en förälder. Har aldrig hört något liknande faktiskt. Stackars lilla barn.
Citera
2017-05-03, 21:34
Medlem
Citat:

*Lilla Hailey hade många gamla och många nya frakturer på revbenen. Det måste ha gjort otroligt ont att andas och röra på sig.

* Mamman (Er*ka)i fick komma till en fosterfamilj när hon var 2,5 år. Hennes föräldrar var alkoholister och kunde inte ta hand om henne. Fosterföräldrarna skötte om Erika till hon var 16 år. Då tyckte de hon var för jobbig. Hon rymde också. De bad soc ta hand om henne. Den nya familjen hon kom till visade sig ständigt favorisera sitt biologiska barn och i efterhand insåg soc att det inte hade varit rätt att placera henne där. Jag säger inte detta som en ursäkt, men det kan definitivt vara en anledning till att hon inte knöt an till barnet.

*När var livlös och åkte in med ambulansen följde inte föräldrarna med till sjukhuset. De väntade i någon timme.

Reagera du också på att i första förhöret så har pappan slutat spela WOW då barnet föddes, men sen några rader senare så spelar han på nätterna och säger det själv också
Citera
2017-05-03, 22:07
Medlem
Skumläste,men hoppade över stora delar av förhören. Stämmer det att pappan kollade på porr under förlossningen? Detta skulle mamman ha fått reda på när de visade henne tidslinjen för fallet.
Han tittade på porr natten då Hailey dog med.
Citera
2017-05-03, 22:09
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrow
Reagera du också på att i första förhöret så har pappan slutat spela WOW då barnet föddes, men sen några rader senare så spelar han på nätterna och säger det själv också

Var det inte mamman som slutat spela när de fick barnet?
Jag funderar över lite annat så här i början.
Varför är de så många vuxna med på sjukhuset? Föräldrar, mannens mammas kille, kusin. Har jag glömt nån?
Om det vore invandrare där det är vanligt men här är det svenskar.
Jag har aldrig sett den typen av uppslutning på sjukhus. En kusin som drar iväg pappan ifrån polisen t o m.
Citera
2017-05-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Var det inte mamman som slutat spela när de fick barnet?
Jag funderar över lite annat så här i början.
Varför är de så många vuxna med på sjukhuset? Föräldrar, mannens mammas kille, kusin. Har jag glömt nån?
Om det vore invandrare där det är vanligt men här är det svenskar.
Jag har aldrig sett den typen av uppslutning på sjukhus. En kusin som drar iväg pappan ifrån polisen t o m.

Ursäkta, jag som blev förvirrad av all läsning. Stämmer, det var mamman som sluta spela. Har inte kommit fram till varför dom är så många. Svenska romer kanske ?
Citera
Medlem
Citat:

Jag tycker tvärtemot dig att om man själv farit illa som barn som är man mycket mer mån om sitt barn, om sitt barns behov. Barnet går före allt annat!
Citera
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norna
Skumläste,men hoppade över stora delar av förhören. Stämmer det att pappan kollade på porr under förlossningen? Detta skulle mamman ha fått reda på när de visade henne tidslinjen för fallet.
Han tittade på porr natten då Hailey dog med.

Det påminner om styvpappan som mördade lille Theo, han blev väl störd av pojken under sitt porrsurfande. Han fick ligga döende i flera timmar medan styvfar porrsurfade.
(FB) Tvåårig pojke i Mjölby mördad av 24-åring
Citera
2017-05-03, 22:14
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrow
Ursäkta, jag som blev förvirrad av all läsning. Stämmer, det var mamman som sluta spela. Har inte kommit fram till varför dom är så många. Svenska romer kanske ?

Ja, man kan bli förvirrad för mindre..nej romer ser de inte ut att vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in