2017-05-03, 12:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
"Jag är inte här för att komma med några förklaringar"... ehhh det är ju precis du försöker göra. Jag ser vart du vill komma, men utan FUP blir det svårt att sakligt kommentera.

Jag tror det kan vara bra att vara kritisk åt olika håll. Media och grävande journalister vinklar ofta hårt och har otrolig makt att påverka. Dan J har dessutom personligt agg mot SÅC och vill sänka honom genom att så tvivel kring allt han varit involverad i. Att som journalist ha det som utgångspunkt när man gör en dokumentär kan man ju fundera över och det kan bara leda åt ett håll, dvs att vi tittare ska få uppfattningen att pojkarna inte var involverade i mordet. Att dokumentären skulle vara objektiv kan vi nog glömma.

Klart att detta och många andra fall som är 20 år har brister med dagens glasögon eller trådar man kan nysta i så många år senare. Metoder och tekniker, lagstiftning och erfarenhet av barn som är brottsmisstänkta är ju helt annan idag, och konstigt vore om man inte hittar saker att kritisera. Men det i sig behöver inte innebära att slutsatserna är fel.

Även idag finns olika uppfattningar om t.ex. hur man ska genomföra förhör med barn. Eftersom syftet inte är att det ska prövas i rättegång när barn inte är straffmyndiga, utan mer för framtida sociala insatser, finns andra regler och metoder. Som tur är har i alla fall lagstiftning och regler ändrats de senaste 15 åren, så att de nu också omfattar barn som brottsmisstänkta.

De brister du konstateras kan i alla fall diskuteras.

Tänk om det vore så enkelt att alla vittnen som sett ett mord egentligen är mördare? SÅC skulle löst Palmemordet om han varit inkopplad på fallet, var så säker! Att ge polisen direktiv att "hjälpa" barnen att erkänna känns minst sagt märkligt. SÅC hade ju redan löst fallet när bröderna lämnade sin historia till polisen att de sett mördaren. Det finns ingen teknisk bevisning att stödja sig på och att anklaga bröderna för det hela känns minst sagt konstigt för oss icke kliniker som saknar SÅC:s oerhört gedigna och väldokumenterade (?) kunskaper och insikter om barn.

Att få barn att erkänna lite vad som helst skulle även vi andra med otroligt bristande kliniska insikter klara av med lätthet.

Polisen har här gjort ett till synes tvivelaktigt arbete som kan och bör läggas under luppen enligt mig. Nu har ju journalister redan gjort detta tydligen och vi kan alla se på dokumentären som börjar sändas i dag.

Där SÅC är inkopplad ligger sanningen oftast mycket långt bort, det är redan belagt. Är det då långsökt att han stökat till andra utredningar han fått toppstyra som denna?

Jag var inte där och vet inte vad som hände, men historien om 31 förhör känns verkligen inte ok. Det fanns betydligt "bättre" kandidater i närområdet som polisen mer eller mindre släppte då all energi lades på att hjälpa/pressa bröderna att berätta "sanningen".

Jag tror att dokumentären innehåller intressanta fakta, det är tre avsnitt och vi kommer säkert att kunna ha synpunkter på den också.

Någon optimist kastade in PDF:en i tråden då den utgjorde "beviset" att inga fel begåtts. Jag hävdar att den däremot kan ge stöd för att SÅC havererade även denna utredning.

Framtiden är vår vän!
Citera
2017-05-03, 12:55
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det tycks inte finnas någon egen tråd om denne Sven Å Christianson som har haft en så framträdande funktion i så många omtalade rättsfall. Hur är hans ställning i dag? Han är tydligen professor på psykologiska institutionen på Stockholms universitet.
Citera
2017-05-03, 13:24
Medlem
OldWolfs avatar
https://www.svt.se/opinion/advokat-viktor-banke

"Vi ska inte alla rusa i nästa riktning nu, med en ny övertygelse. Att pojkarna behandlats illa vet vi. Att de utpekats som mördare på skakiga grunder, och inte heller fått advokater att tillvarata deras intressen vet vi också.

Men vi vet inte ännu vad polisen hade för utredningstaktiska övervägningar, eller exakt vilket inflytande Christianson gavs.

Det är därför ytterst viktigt att saken granskas av en extern aktör, och att man tar lärdom.

Det får aldrig igen ske att två barn pekas ut som mördare efter en bristfällig utredning. Rättssamhället måste hela tiden försvaras."
Citera
2017-05-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De brister du konstateras kan i alla fall diskuteras.

Tänk om det vore så enkelt att alla vittnen som sett ett mord egentligen är mördare? SÅC skulle löst Palmemordet om han varit inkopplad på fallet, var så säker! Att ge polisen direktiv att "hjälpa" barnen att erkänna känns minst sagt märkligt. SÅC hade ju redan löst fallet när bröderna lämnade sin historia till polisen att de sett mördaren. Det finns ingen teknisk bevisning att stödja sig på och att anklaga bröderna för det hela känns minst sagt konstigt för oss icke kliniker som saknar SÅC:s oerhört gedigna och väldokumenterade (?) kunskaper och insikter om barn.

Att få barn att erkänna lite vad som helst skulle även vi andra med otroligt bristande kliniska insikter klara av med lätthet.

Polisen har här gjort ett till synes tvivelaktigt arbete som kan och bör läggas under luppen enligt mig. Nu har ju journalister redan gjort detta tydligen och vi kan alla se på dokumentären som börjar sändas i dag.

Där SÅC är inkopplad ligger sanningen oftast mycket långt bort, det är redan belagt. Är det då långsökt att han stökat till andra utredningar han fått toppstyra som denna?

Jag var inte där och vet inte vad som hände, men historien om 31 förhör känns verkligen inte ok. Det fanns betydligt "bättre" kandidater i närområdet som polisen mer eller mindre släppte då all energi lades på att hjälpa/pressa bröderna att berätta "sanningen".

Jag tror att dokumentären innehåller intressanta fakta, det är tre avsnitt och vi kommer säkert att kunna ha synpunkter på den också.

Någon optimist kastade in PDF:en i tråden då den utgjorde "beviset" att inga fel begåtts. Jag hävdar att den däremot kan ge stöd för att SÅC havererade även denna utredning.

Framtiden är vår vän!

Alltså, du gör en massa konstateranden. Du har uppenbarligen redan en bestämd uppfattning som du försöker övertyga om. Du kanske har rätt, men du är inte särskilt objektiv i dina resonemang.

Visst finns det anledning att granska SÅC. Men även här kan olika delar behöva delas upp utifrån vilken roll han har haft i olika sammanhang. Hans böcker användes under många år på juristutbildning, polisutbildning, psykologutbildning etc. och har granskats och skrivits tillsammans med andra. Jag har svårt att tro att allt var fel. Det finns delar som bygger på vetenskap och som är allmänt erkända medans vissa delar/teorier ifrågasätts och har kritiserats.

Visst, 15-tal förhör och samtal (31 var ju för båda) låter som många förhör men å andra sidan gällde det ett grovt brott där man försökte reda ut vad som hade hänt. Tror du att ett barn berättar allt på en gång för en okänd människa? En parallell kan göras till utredningar om sexuella övergrepp där barn är misstänkta. Där räcker det sällan med enstaka förhör och det behövs ofta mer än öppna frågor för att barn ska börja berätta enligt expert.

Jag håller dock med dig om att rapporten inte har särskilt stort värde. Det finns ju även andra rapporter, uppsatser och dokumentärer om detta fall men jag menar att allt har ett begränsat värde om man inte tar hänsyn till syftet och med vilken utgångspunkt fallet beskrivs.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-03 kl. 14:07.
Citera
2017-05-03, 14:18
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Alltså, du gör en massa konstateranden. Du har uppenbarligen redan en bestämd uppfattning som du försöker övertyga om. Du kanske har rätt, men du är inte särskilt objektiv i dina resonemang.

Visst finns det anledning att granska SÅC. Men även här kan olika delar behöva delas upp utifrån vilken roll han har haft i olika sammanhang. Hans böcker användes under många år på juristutbildning, polisutbildning, psykologutbildning etc. och har granskats och skrivits tillsammans med andra. Jag har svårt att tro att allt var fel. Det finns delar som bygger på vetenskap och som är allmänt erkända medans vissa delar/teorier ifrågasätts och har kritiserats.

Visst, 15-tal förhör och samtal (31 var ju för båda) låter som många förhör men å andra sidan gällde det ett grovt brott där man försökte reda ut vad som hade hänt. Tror du att ett barn berättar allt på en gång för en okänd människa? En parallell kan göras till utredningar om sexuella övergrepp där barn är misstänkta. Där räcker det sällan med enstaka förhör och det behövs ofta mer än öppna frågor för att barn ska börja berätta enligt expert.

Jag håller dock med dig om att rapporten inte har särskilt stort värde. Det finns ju även andra rapporter, uppsatser och dokumentärer om detta fall men jag menar att allt har ett begränsat värde om man inte tar hänsyn till syftet och med vilken utgångspunkt fallet beskrivs.

Mycket av det som SÅC har skrivit har ifrågasatts av andra experter på området och det är anmärkningsvärt att han får fortsätta att undervisa
Citera
2017-05-03, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det tycks inte finnas någon egen tråd om denne Sven Å Christianson som har haft en så framträdande funktion i så många omtalade rättsfall. Hur är hans ställning i dag? Han är tydligen professor på psykologiska institutionen på Stockholms universitet.
Brist på folk som vill framhäva sig själva har vi inte!! Rolf Sandberg, polisen som ledde utredningen, har jag däremot ett stort förtroende för. Det skedde ett antal våldsbrott under en period, i och runt Arvika. Svartåna, Dan Schyman, Sabina, förutom Kevin.

Utredningarna är vad jag kan se bra skötta. Schyman har väl aldrig återfunnits?? Sandbergs politiska åsikter lämnar jag där hän.. Det är inte mina.. Är han fortsatt sjukskriven?? En kompetent polis som bör lägga ner sina kommunistiska tankebanor från Norrbottens gruvindustri, där han är född och uppväxt. Kom tillbaka du!!

Dottevik där mordet skedde var på den tiden ett segregerat område, vita och röda sidan. Kanske lika idag, vem vet?? Turbulent.

Jag bodde själv med min familj i Arvika när detta hände. Vi fick information om en pedofil som var vid skolan, Agneteberg, Kyrkeby, en "kaninman" som for runt på marten med kaniner för att locka barn. Hasse på dammen, porr Hasse.. ja, inga mördare. Harmlösa individer som intellektuellt sett har mycket i övrigt att önska.

Jag tror barnen tog Kevin av daga. De visste inte bättre!!
Citera
2017-05-03, 14:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Nej du har nog rätt. Jag är nog inte så objektiv och borde kanske inte få skriva i tråden.

Jag har lite svårt att tro på barnen som vittnade om att de varit till Blåkulla också, så att få barn att berätta lite vad man vill höra har en lång och fin tradition i Sverige.

Vi får väl se i kväll vad de vinklade och icke objektiva journalisterna har grävt fram. Kanske hela dokumentärserien är en enda lång hyllning till superpsykologen?
Citera
2017-05-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nej du har nog rätt. Jag är nog inte så objektiv och borde kanske inte få skriva i tråden.

Jag har lite svårt att tro på barnen som vittnade om att de varit till Blåkulla också, så att få barn att berätta lite vad man vill höra har en lång och fin tradition i Sverige.

Vi får väl se i kväll vad de vinklade och icke objektiva journalisterna har grävt fram. Kanske hela dokumentärserien är en enda lång hyllning till superpsykologen?

Oj det där med objektivt var känsligt.

Du behöver nog inte oroa dig för en hyllning av "superpsykologen". Superjournalisten Dan Josefsson säger att han är säker på att barnen är oskyldiga, men han vill inte gå händelserna i förväg...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/gar-till-botten-med-kevinfallet

Men då så, då behöver ingen juridiskt kunnig eller objektiv instans titta närmare på fallet eller någon annan uttala sig om omständigheterna, eftersom SVT-journalister har gjort det och dessutom har en uppfattning i sakfrågan.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-03 kl. 15:12.
Citera
2017-05-03, 15:47
Medlem
Jag tror att dessa pojkar, 5-åringen & 7-åringen, blev vittnen till det som hände Kevin. Det var det som gjorde att deras föräldrar tog dem till polisen. Men istället för att använda dem som de vittnen de var så blev de manipulerade till att tro att de mördat och den riktiga mördaren gick fri. Allt på grund av manipulativa psykopat-psykologen SÅC. SÅC borde sitta i finkan eller på Säter. Men psykopati anses ju inte som en sjukdom, men psykopatens offer anses sjuka däremot!
Citera
2017-05-03, 15:54
Medlem
Citat:

Du behöver nog inte oroa dig för en hyllning av "superpsykologen". Superjournalisten Dan Josefsson säger att han är säker på att barnen är oskyldiga, men han vill inte gå händelserna i förväg...

Men då så, då behöver ingen juridiskt kunnig eller objektiv instans titta närmare på fallet eller någon annan uttala sig om omständigheterna, eftersom SVT-journalister har gjort det och dessutom har en uppfattning i sakfrågan.

Journalisten vet nog mer än de flesta eftersom han granskat fallet under ett helt år. Dessutom behöver man inte var professor för att fatta att det är något lurt när en och samma "psykolog" är inblandad i alla fall som är extremt ovanliga. Det är extremt ovanligt med seriemördare och extremt ovanligt med barn som mördar barn, men trots det så har SÅC lyckats vara inblandad i allehanda EXTREMT ovanliga händelser. En lekman kan läsa förhören och begripa bättre än psykopat-psykologen SÅC. Mest troligt begrep han också att de var vittnen men han hade en egen agenda istället för att se till barnens bästa.
Citera
2017-05-03, 16:03
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:

Det fanns journalister och jurister som tidigt hävdade att Quick var oskyldig efter att ha läst in sig på fallet, långt innan Hannes Råstam fick honom att berätta.
En del här hävdar att bröderna är skyldiga utan att ha laget ner ett års arbete på fallet tillsammans med tre kollegor.
Det var misstankar om att inte allt stod rätt till som fick Råstam att gräva och han hittade också oskyldiga, som blivit dömda. DJ lärde sig av Råstam vad grävande journalistik på riktigt är och efter att ha läst boken "Mannen som slutade ljuga" är jag helt säker på att man gått till botten med fallet. Men vi får se i kväll och kommande kvällar
Citera
2017-05-03, 17:05
Bannlyst
Ja om du vet en annan skyldig till illdådet så spotta ur det dig nu. Ring Polisen. Det mesta är väl enbart dravel?? Eller??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in