2017-05-03, 12:29
Medlem
Mimurs avatar
Kul detalj att hon skötte kommunikationen med If angående Akis "tecknande" av livförsäkringen från sin egen e-postadress laurajohanna.moller@hotmail.com!
Som om han inte skulle uppge sin EGEN e-postadress om det hade varit han som tecknat den
Citera
2017-05-03, 12:31
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om det går att charma åklagare och poliser så finns det anledning att vara efterklok.

Alla kan bli charmade eller vilseledda. Att Johanna har "fått hålla på" så länge måste inte vara konstigt. Hon har varit ganska mångsidig i sitt regelbrytande, och utspridd över både tid och platser. Mycket att hålla koll på och säkert inte många som har alla pusselbitarna, så att säga.

Nu har inte jag mer än tittat lite i FUP, men det är ju ganska talande om en mamma säger så här om sitt barn (om mamman inte är ett as förstås):

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
En annan grej jag reagerar på är att Annki säger i ett av dom allra första förhören att hon inte är förtjust i sin dotter. Ganska starka ord för att komma från en moder. Detta var alltså bara timmar efter attacken.

De flesta föräldrar tycker om sina barn, om inte i praktiken så åtminstone i teorin.
Citera
2017-05-03, 12:44
Medlem
lasternassummas avatar
Om du tar dig tid att läsa tråden och FUP så tror jag att du kommer att se att de finns fler infallsvinklar.

Om jag ska uttrycka mig lite direkt, så skulle jag säga att vanliga schabloner inte passar på JM.

Kul om du återkommer efter att du läst!

Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Alla kan bli charmade eller vilseledda. Att Johanna har "fått hålla på" så länge måste inte vara konstigt. Hon har varit ganska mångsidig i sitt regelbrytande, och utspridd över både tid och platser. Mycket att hålla koll på och säkert inte många som har alla pusselbitarna, så att säga.

Nu har inte jag mer än tittat lite i FUP, men det är ju ganska talande om en mamma säger så här om sitt barn (om mamman inte är ett as förstås):

De flesta föräldrar tycker om sina barn, om inte i praktiken så åtminstone i teorin.
Citera
2017-05-03, 12:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
TEMS är ett begrepp inom området mätning och analys av mobilnät och mobiltrafik.

Kort förklaring:
https://en.wikipedia.org/wiki/TEst_Mobile_System

Hur TEMS blir temsning överlåter jag till någon språkanalytiker...

Tack för att du hittade det.

Det är så en del engelska ord brukar försvenskas:
mobbing blir på svenska mobbning

Det finns fler exempel men just nu kommer jag inte på några.
Citera
2017-05-03, 13:22
Medlem
lasternassummas avatar
Om stölden hemma hos Göran och Anki och lite bakgrund till vräkningarna
Om stölden hemma hos Göran och AM (Anki) och som JM anklagade JB för.
Även lite om bakgrunden till vräkningarna. Inga överraskningar, men svart på vitt.

Från förhör med AM:

Annki uppskattade att det tillgripna säkert var värt ca 100 000:-
...
Annki berättade att Johanna kommit till dem och bett om pengar då Julia skulle ha varit skyldig någon 5400 kronor. Johanna hade sagt att om de inte fick dessa pengar så skulle de hugga fingrarna av Julia, så Annki berättade att Johanna fick dessa pengar.
...
Annki blev efter detta förbannad och gick till polisen i Eskilstuna och fick då prata med en polis som jobbade på narkotikaspan. Han hade då inte tyckt att de summor som Johanna nämnt skulle ha försvunnit kunde vara Julia då hon skulle kunna ha köpt mycket narkotika för dessa pengar för eget bruk.

Johanna hade även kommit och bett om pengar för Davids räkning som skulle vara skyldig någon för narkotikaaffärer. Johanna hade även då fått pengar.
...
Annki berättade att hon hjälpt David med pengar till sitt körkort och hon uppgav att hon säkert betalat 20 000:-, men att han verkade strunta i att ta något körkort.

Göran hade försökt hjälpa David med jobb och Arbetsförmedling så att han kunde få A-kassa.

Göran hjälpte sedan David då han blev utkastad från lgh hos Johanna att köpa en lägenhet som David kunde bo i. Annki sa att det var låg hyra på lgh endast 1900:- i månaden, men att David struntade i att betala hyran. Göran fick även klagomål på att David förde ett himla liv i lägenheten och klagomålen kom till Göran då det var han som ägde lägenheten.

Citera
2017-05-03, 13:57
Medlem
Mimurs avatar
Det är gott om lustiga detaljer i förhören; "en av de största varningsklockorna som någonsin har ringt hos försäkringsbolaget If" säger polisen angående att hon FYRA dagar efter Akis död begär ut pengarna
Citera
2017-05-03, 14:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det är gott om lustiga detaljer i förhören; "en av de största varningsklockorna som någonsin har ringt hos försäkringsbolaget If" säger polisen angående att hon FYRA dagar efter Akis död begär ut pengarna

Notera då att han dog mellan fredag e.m. och lördag morgon.
Första chansen att begära utbetalningen var måndag morgon.
JM ringde tisdag. Is i magen eller hänga på låset?

Citera
2017-05-03, 14:18
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Om stölden hemma hos Göran och Anki och lite bakgrund till vräkningarna
Om stölden hemma hos Göran och AM (Anki) och som JM anklagade JB för.
Även lite om bakgrunden till vräkningarna. Inga överraskningar, men svart på vitt.

Från förhör med AM:

Annki uppskattade att det tillgripna säkert var värt ca 100 000:-
...
Annki berättade att Johanna kommit till dem och bett om pengar då Julia skulle ha varit skyldig någon 5400 kronor. Johanna hade sagt att om de inte fick dessa pengar så skulle de hugga fingrarna av Julia, så Annki berättade att Johanna fick dessa pengar.
...
Annki blev efter detta förbannad och gick till polisen i Eskilstuna och fick då prata med en polis som jobbade på narkotikaspan. Han hade då inte tyckt att de summor som Johanna nämnt skulle ha försvunnit kunde vara Julia då hon skulle kunna ha köpt mycket narkotika för dessa pengar för eget bruk.

Johanna hade även kommit och bett om pengar för Davids räkning som skulle vara skyldig någon för narkotikaaffärer. Johanna hade även då fått pengar.
...
Annki berättade att hon hjälpt David med pengar till sitt körkort och hon uppgav att hon säkert betalat 20 000:-, men att han verkade strunta i att ta något körkort.

Göran hade försökt hjälpa David med jobb och Arbetsförmedling så att han kunde få A-kassa.

Göran hjälpte sedan David då han blev utkastad från lgh hos Johanna att köpa en lägenhet som David kunde bo i. Annki sa att det var låg hyra på lgh endast 1900:- i månaden, men att David struntade i att betala hyran. Göran fick även klagomål på att David förde ett himla liv i lägenheten och klagomålen kom till Göran då det var han som ägde lägenheten.

Herregud! De hjälpte "ungarna" JB och DB att knarka vidare istället för att se till att få bort dem från hemstaden och in på behandlingshem.

Hur är det med deras knarkberoende idag? Risken är väl att allt som hänt snarare får dem att använda ännu mer, istället för att försöka sluta med beroendet. JB är småbarnsförälder och DB åkte senast runt årsskiftet dit för ringa narkotikabrott.
Hoppas verkligen de får hjälp att hantera drogberoende och inte minst för att de är anhöriga till en djävul som antagit mänsklig skepnad.
Citera
2017-05-03, 14:21
Medlem
Hur gamla är JM s äldsta barn?
Är det 6 barn med 3 olika karlar som hon har?
Hon kommer nog inte få det så lätt på Hinsebergd anstalten i framtiden den sjuka JM.
Citera
2017-05-03, 14:44
Medlem
Kallixs avatar
Enligt JM är det uppenbart varför MR golar ner henne.

(kopierat från vad hon sagt i videoförhöret)
"J: Nej, nej, nej, jag har inte kört någon bil ut dit. Det är väl ganska uppenbart varför
Mohammad sitter och golar ner mig nu.

B: Varför är det uppenbart, vad är det som gör det uppenbart?

J: För mig är det ganska uppenbart för att han ser att han kommer få sitta i fängelse och han
vill inte riskera att hans tronplats med uppehållstillstånd, allting som han har bjudits in i,
kommer försvinna till någon annan.
//...//
J: Jo, jag tror att han gör det för att han vill straffa mig, för att han är där nu. Det livet han
har levt sen han flyttade in till mig. Han har ju levt på gatan förut. Helt plötsligt så åker han
runt i min bil på nätterna. Kompisarna ser upp till han, han dricker skumpa, han åker runt på
hotell. Tror du han skulle riskera att förlora det här här.

B: Det har han redan gjort. Han har ju riskerat i och med att han hugger ihjäl en människa
och nästan hugger ihjäl en till.

J: Mmm ja men då vill han inte riskera att jag tar in någon annan, förstår du? Då vill han
hellre att jag också sitter i fängelse. Det är så han tänker, jo jag vet hur han tänker.
...//

Mina fetmarkeringar. Huvudprotokollet s. 450
Citera
2017-05-03, 14:55
Medlem
Marie-Antoinettes avatar

Från förhör med Anki:

" Annki tillfrågades om hon kände till att Johanna haft fosterbarn och att ett av barnen
drunknat?
Annki berättade att Johanna haft flera fosterbarn under åren, men kände inte till att något barn
skulle ha drunknat."

Undrar om det skedde vid samma sommarstuga

Det där stället borde nog grävas upp, varenda kvadratmeter......
Citera
2017-05-03, 15:01
Medlem
Kallixs avatar
När jag läser förhören med JMs näst yngste (?) son, AG, gör det ont i hela hjärtat.
AG: ”Nu är det väldigt viktigt att du säger att vi var hemma hela kvällen och att vi kollade på film till kanske kl. 12.”

Och detta hade sonen sagt vid det första samtalet. ”För annars sa mamma att vi kunde splittras.”
Så han vågade inte säga sanningen först, men sedan ville han det för ”det var som en klump i magen som ville komma ut.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in