2017-05-03, 09:50
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
FUP
Länkarna till FUP ligger inte i den här tråden utan i FUP-tråden, här:

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

Användaren lyckoslanten har gjort en fantastisk insats för att alla i tråden ska få tillgång till FUP.
En hyllning till lyckoslanten som bidrar till att sprida fakta i tråden och motverka att nyreggade kommer in i tråden och sprider förvirring, bl.a. genom att försöka lägga skuld på den redan så hårt drabbade AM (JMs mamma Anki).

Moderator har även lagt in Fup länk i första inlägget. Vill framföra ett stort tack till Lycoslanten!!! Vart få timmars sömn inatt då de efterlängtade FUP kom.
Citera
2017-05-03, 10:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Moderator har även lagt in Fup länk i första inlägget. Vill framföra ett stort tack till Lycoslanten!!! Vart få timmars sömn inatt då de efterlängtade FUP kom.

Tack! Glömde trådstarten. La till den också.

Citera
2017-05-03, 11:12
Medlem
Mimurs avatar
Jävlar vad hon snurrar till det när hon i ett förhör om stämpling till mord försöker påstå att Aki missbrukar droger
Citera
2017-05-03, 11:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gissningsvis lider hon av en antisocial personlighetsstörning med stort inslag av psykopati.

En god gissning antar jag, själv har jag inte så stor kläm på vad alla djävla diagnoser heter men att hon är rejält felkopplad i skallen är ju i alla fall helt klart.
Citera
2017-05-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Mycket skruvat. Var det, av allmänheten, känt vart Aki hittades död?
I tidningarna står det att räddningstjänsten fann Aki i grunt vattnet precis nära bryggan. Där har alltså JM med barnen gått och badat och tagit foton bara TVÅ VECKOR efter hans död. Helt sjukt.
Citera
2017-05-03, 11:22
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Mindmapsen får mig att börja tro att hennes diagnoser är enklare än man trott, det är nog en stor portion asperger där.

Nja jag har arbetat med personer med Asperger i över 10 års tid och har träffat säkert ett 100-tal med diagnosen, och nej jag tycker då inte att det ger sådana vibbar.
Hur en typisk aspergare skulle klara av att såväl sätta igång, upprätthålla och slutföra allt hon hållit på känns alls inte rimligt!
Citera
2017-05-03, 11:31
Medlem
Mortsbo Slims avatar
Johanna i förhöret den 2 september:

JM: Jag är nog den ödmjukaste snällaste person som du kan träffa. Om du frågar min
omgivning.

Förhörsledare: Okej.

JM: Mm.

(ur Protokollbilaga 2017-02-09 Dialogförhör, sidan 341)

Det framgår inte riktigt av den här förundersökningen, kan man säga... Strax innan har hon redan angivit sin son som misstänkt för mordet på hans morfar.
Citera
2017-05-03, 11:37
Medlem
Ja, när började hon spåra ur?
Olika försök att hitta idéer för att bygga upp sig som Entrepreneur med stor bokstav. Lika imponerande som systern.
Aki var tydligen inte med på samma noter. Blev en belastning i stället för en tillgång; lite trög i stället för uppmuntrande, drivande, kanske.
Han utan arbete, hon med idéer, ständiga penningbekymmer och hela faderullan (så ser hon det själv enl. ett förhör)
Bort med det bekymret!

Så kommer tåget, lastat med flyktingar och enorma behov. Vem vore mer lämpad än hon? F.ö. är hon ju i gott sällskap, detta var årets grej, väl?
Så långt inte helt obegriplig, tycker jag, men om man till detta lägger en svår personlighet, drogberoende, redan i ytterkanten av något som är lite småkriminellt. Och ovan på detta kakans grandiosa glacyr och dekor: sexbehov, alla dessa grabbar - den ena gulligare än den andra, ömkansvärda, roliga på sitt sätt, glada över denna fina damkontakt osv. osv. Det tåget med den lasten börjar skena.
Jag tycker att man ser i förhörsprotokollen hur det eskalerar.

Vad som är verkligt bedrövligt när man läser om denna förhållandevis lilla krets är inblicken i killarnas liv här. De dräller runt och "fåfäng gå, görer/lärer mycket ont". Poserar med sina tröttsamma v-tecken (eller vad man nu ska kalla det) och slirar med i festande, farande hitan och ditan med kompisar; söker knark, prylar ... ja, inte vet jag.
Här tappar nog Johanna greppet om sin tillvaro helt och hållet.

Det är också intrssant att barnen beskyller henne för att vara kontrollerande samtidigt som de är så uppbundna till henne. På precis samma sätt som hon tycker att Göran kontrollerar henne, Anki kontrollerar henne (båda genom pengar) samtidigt som hon själv har ett stort beroende av dem.
Frigörelse genom mord?

Det är verkligen sjuka förbindelser både horisontellt och vertikalt.

Citat:
Mycket att läsa, men ett några detaljer från förhör med UF:

När började JM spåra ur?
"Ja, jag tyckte nog att så länge hon var ihop med Per (t.o.m. 2010) så hade vi nog lite fester och födelsedagsfiranden på normalt sett. För det var ju liksom inte bara och äta tårta utan man kanske bakade en pizza tillsammans, drack lite vin och gick Halloween tillsammans och (ohörbart) sommar och så."

"Men sedan, det kanske var efter det som det började spåra ur lite."

"Jo, jag var, på så sätt som jag har kanske fått en liten annan, olika uppväxt då. Jag har
ju liksom, vi är ju så olika. Personligheter."

"Nej, jag har ju sagt till henne flera år att hon måste, att hon måste söka. För att hon har problem."

"Men jag har ju sagt du har ju säkert ADHD. Minst. Ja, men det är bara bra säger hon, har hon sagt för att i den här branschen jag är i, det behövs snabba puckar så det är bra att man är. För man kan ju även använda ADHD som ett verktyg."

Jag tolkar det som att JM var "lite normal" fram till 2010, dvs. så länge hon levde med PG.

Varför köpte Göran lägenhet som JM skulle bo i med tvillingarna?
I förhöret framkommer att Göran köpte lägenheten till JM att bo i därför att JM påstod att Aki misshandlade henne och hon behövde någonstans att bo med tvillingarna. Senare fick Göran reda på att det tvärt om var Göran som var rädd för JM och att dom hade gift sig i december 2014. Att JM ljugit för Göran för att han skulle hjälpa henne med bostad.

Det finns mycket pengar i flyktingbranschen!
Johanna har skrivit till UF att Pangelius/Pangea omsatte 16 miljoner första kvartalet. Ungefär hälften, 8 miljoner, var vinst.

Nycklar till sommarstugan
– Det fanns en gömd nyckel (i ett proppskåp) som troligen JM visste om.

JM sparkade ut sin son DB från sin lägenhet för att få plats för afghaner i stället!

Prostitution
Om JMs agerande under tiden då hon levde med PG:
"Hon drog ju tydligen då också. Liksom kunde vara borta i ett dygn och hade visst tydligen något (ohörbart) på någon sådan här prostitutionssida. Också."

"Hon skulle ju bort. Vissa helger skulle hon ju åka bort och då åkte hon ju bort och var borta liksom. Så då var hon väl där då. Ah, gjorde det där."

Om DBs och JBs luntor hos polisen
DB har säkert en lunta hos polisen, men JBs är nog lite tjockare…

Fick JB och JJ en lägenhet också när JM och DB hade fått?
– Det funkade ju inte med JM och DB, så…
Enough is enough, någonstans...

Stöld hemma hos Anki och Göran
Stölden av alla värdesaker hemma hos Göran och Anki är en "pikant" detalj…
(JM och Aki fick bo hemma hos Göran och Anki tre månader medan dom var på kryssning)
"Allt guld, alla släktklenoder, massa kontanter."

Är JJ misstänkt för två mord?
UF talar om att JJ var efterlyst för mord. Jag får intrycket att det var innan han misstänktes för mord på Aki. Missförstår jag eller är JJ misstänkt för två mord?

Från FUP,
Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r
s 31 - 73

Citera
2017-05-03, 12:05
Medlem
lasternassummas avatar
Hur kunde JM få hålla på så länge?
Man får ju intrycket att de tendenser som påvisat att JM behövde hjälp har funnits länge. Hjälp fick hon, med pengar, bil och lägenhet, men det var inte den hjälp hon behövde.

Sedan, mot slutet av 2014, spårar det tydligt ur totalt. I kronologisk ordning:
– Giftermål trots uppgivet hat och förakt.
– Tecknat rejäla livförsäkringar.
– Mordförsök av (soon-to-be) exmaken efter att tecknat rejäla livförsäkringar.
– Mord av (soon-to-be) exmaken med hopp om att inkassera livförsäkringar.
– Familjehem uppmanas låta ensamkommande sova på golvet så att dom kan ta emot fler.
– Hem drivs utan tillstånd.
– Sex med ensamkommande.
– Misshandel av ensamkommande som berättar om sexet.
– Mord av pappa och mordförsök på mamma.

Borde inte någon ha satt ner foten lite innan JM slutligen (bildligt talat) låstes in runt en månad efter mordet på pappan?
Jag vet att frågan kan synas retorisk, men jag måste ändå ställa den:
– Hur är det möjligt att JM tilläts hålla på så länge?

Nu är naturligtvis livstid det enda alternativet.

Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja, när började hon spåra ur?
Olika försök att hitta idéer för att bygga upp sig som Entrepreneur med stor bokstav. Lika imponerande som systern.
Aki var tydligen inte med på samma noter. Blev en belastning i stället för en tillgång; lite trög i stället för uppmuntrande, drivande, kanske.
Han utan arbete, hon med idéer, ständiga penningbekymmer och hela faderullan (så ser hon det själv enl. ett förhör)
Bort med det bekymret!

Så kommer tåget, lastat med flyktingar och enorma behov. Vem vore mer lämpad än hon? F.ö. är hon ju i gott sällskap, detta var årets grej, väl?
Så långt inte helt obegriplig, tycker jag, men om man till detta lägger en svår personlighet, drogberoende, redan i ytterkanten av något som är lite småkriminellt. Och ovan på detta kakans grandiosa glacyr och dekor: sexbehov, alla dessa grabbar - den ena gulligare än den andra, ömkansvärda, roliga på sitt sätt, glada över denna fina damkontakt osv. osv. Det tåget med den lasten börjar skena.
Jag tycker att man ser i förhörsprotokollen hur det eskalerar.

Vad som är verkligt bedrövligt när man läser om denna förhållandevis lilla krets är inblicken i killarnas liv här. De dräller runt och "fåfäng gå, görer/lärer mycket ont". Poserar med sina tröttsamma v-tecken (eller vad man nu ska kalla det) och slirar med i festande, farande hitan och ditan med kompisar; söker knark, prylar ... ja, inte vet jag.
Här tappar nog Johanna greppet om sin tillvaro helt och hållet.

Det är också intrssant att barnen beskyller henne för att vara kontrollerande samtidigt som de är så uppbundna till henne. På precis samma sätt som hon tycker att Göran kontrollerar henne, Anki kontrollerar henne (båda genom pengar) samtidigt som hon själv har ett stort beroende av dem.
Frigörelse genom mord?

Det är verkligen sjuka förbindelser både horisontellt och vertikalt.
Citera
2017-05-03, 12:17
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Borde inte någon ha satt ner foten lite innan JM slutligen (bildligt talat) låstes in runt en månad efter mordet på pappan?
Jag vet att frågan kan synas retorisk, men jag måste ändå ställa den:
– Hur är det möjligt att JM tilläts hålla på så länge?

Hon kanske är en läskig psykopat som å ena sidan skrämmer och å andra sidan charmar? Det är väldigt lätt att vara efterklok.
Citera
2017-05-03, 12:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Från sidan 232 i FUP, huvudprottokollet. Annki berättar:
Citat:
Då kom Johanna fram till oss och lämnade nyckeln som Göran hade instruerat henne om
fanns i ett proppskåp vid hönshuset så att hon skulle kunna komma åt sina saker.

Men innan hon åkte, de övriga de kom aldrig fram. David kom fram och sa hej men de övriga; Mohammad och Jafar, de kom aldrig fram. Johanna kom fram och sa: Jag kommer till er i morgon med barnen.

Vad roligt, tänkte jag för jag fick ju så sällan se dem för att vi hade ju inte så bra kontakt på
slutet. Men då har jag tänkt efteråt. Det där var ju också med i planeringen, det var ju hon som skulle komma och hitta oss, vi skulle ju vara döda bägge två.
JM ser även till att skicka sms till sin syster där hon berättar om morgondagens inplanerade besök så det ska finnas dokumenterat efteråt att hon hade ett ärende dit.

Hon går alltså fram till sin farsa på morddagen och lämnar nycklarna i full vetskap om att han och modern ska mördas samma kväll, helt horribelt. Epitetet fullblodspsykopat har väl sällan varit så berättigat.

Herregud vad iskallt, hon ville alltså ha full kontroll över den här sjuka uppsättningen hon regiserade. Åka dit med barnen dagen efter...

Det där som det spekulerades om tidigare i tråden att föräldrarna inte gillade att JM hade flyktingar i lägenheten stämmer ju uppenbarligen. Annki sa till och med till Muhammed på engelska att han skulle lämna lägenheten vid ett tillfälle. Annki säger att hon och Göran inte ville att JM skulle bedriva "flyktingboende" där.

En annan grej jag reagerar på är att Annki säger i ett av dom allra första förhören att hon inte är förtjust i sin dotter. Ganska starka ord för att komma från en moder. Detta var alltså bara timmar efter attacken.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-03 kl. 12:33.
Citera
2017-05-03, 12:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Hon kanske är en läskig psykopat som å ena sidan skrämmer och å andra sidan charmar? Det är väldigt lätt att vara efterklok.

Om det går att charma åklagare och poliser så finns det anledning att vara efterklok.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in