2017-05-01, 20:08
Medlem
sattygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PANTHERALEO
Jag har följt Ghost sedan Ritual började poppa upp 2010 men jag är ny i den här tråden.
Det är intressant läsning och tydligt att Ghost engagerar och delar upp fansen.

Detta har säkert diskuterats flera ggr tidigare här men är nyfiken på vad folk tycker då Ghost 2017 tycks dela upp fansen i 2-3 läger.

Vilken platta och vilken "era" gillar ni bäst?

Debutplattan var jag länge ambivalent till. Tyckte det var spännande och lovade mer men hade svårt att acceptera ljudbilden och TFs ganska lama röst.

När Infesstisumam (som jag fortfarande är osäker på stavningen på) kom sopade den mig av banan.
Den plattan och estetiken, scenspråket och Papa 2 var så grymt!
Helt klart favoriten.

Meliora är stundtals fantastisk men når inte upp i samma nivå.

Popestar vilket förvisso är en EP med mest covers, förstår jag mig inte på.
SH är en catchig låt men som någon sa, ett intro med Masked ball följt av denna popdänga blir knepigt.
Coverslåtarna är mediokra.
Ska man göra en cover ska man lyfta låten ifråga.
Det tycker jag inte Ghost gör där.

Vad tycker ni?

Kul! det här har ju vi ju dragit massor av gånger med alltid lika trevligt. Och välkommen!

Bästa skivan för mig.. här blir det tre olika svar!

Opus är min favorit, om jag ser till hur soundet borde vara i kontext till första delen av Ghost.
Den tattiga gummimasken på Papa 1, där hela fejset var som en gammal stel gubbe med otroligt fult utskurna öron. sopigt och skitigt, så jävla bra debut!

Infest är min favorit om man ser till introduktionen av Papa 2 (fortfarande den allra bästa), låtarna och allt där till. Men.. ljudet på skivan gör att den låter allt för snäll, tycker inte produktionen gör rättvisa texterna eller budskapet, jag är 100 på att TF inte är 100% nöjd där.

Meliora är min favirot på många andra sätt, ljudet är lite tyngre och låtarna för mig att tillräckligt bra för att en tredje uppföljare, kul med nytt!
Dock så finns det ju saker som går att göra bättre.

De Ep:s som släppts och coverlåtar är riktigt bra.. dock så återigen så får jag klanka ner på produktion.
Men om man har/hade som mål att låta varje skiva låta som ge gör med tanke på historian bakom, eller dylikt så är det väl så.

Rent låtmässigt för mig så vinner Infest, rent Ghostmässigt så vinner Opus och rent ljudmässigt så vinner Meliora
Citera
2017-05-01, 20:54
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanfear
Hmmm.,.. har trott mig veta att det är BA som står för mesta av musiken, och BU mera ägnade sig åt att vara bollplank åt Benny, skriva texter och jobba med mycket av det affärsmässiga runt bandet ihop med Stikkan. Jag kanske har fel? Jag kan väl få ändra till att TF är i klass med Andersson&Ulvaeus då i mitt inlägg - typ Lennon&McCartney
Jodå, du har typ rätt!
Jag har hört det från många, bla direkt från Tommy Körberg, och jag trodde dessutom att det var "allmänt känt"!
Benny sprutar ur sig melodier, slingor mm och är fantastisk på det han gör. Den som plockar bitar här och där och sätter ihop dem och verkligen hör att "det där, det ska vi ha" är Björn.
För mig är Benny den obegränsade fria konstnären som lever för musiken, medans Björn är den med fingertoppskänslan när det gäller att komponera hitlåtar. Att Björn dessutom har näsa för affärer har väl inte undgått någon med minsta intresse av "abborna"

TF verkar vara en optimal korsning av dessa två, om man ska tro det som hittills kommit fram.
Ser jäkligt mycket fram emot nästa platta och kunna jämföra låtarna från då med nu utan gamla kompisar.

Peace
Citera
2017-05-02, 05:18
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OREZRAEY
Nu har det gått några dagar sen konserten på Hovet och jag har kommit fram till att jag tycker följande. Om nån nu bryr sig

* håller med om att square hammer blir helt fel efter 10 minuter sakral musik. Tycker att de borde kört mer gammalt innan Papa byter om och går in i det nya.

*ljudet var helt horribelt första 3 låtarna. Sången var så ljus att det skar i öronen där jag stod på ståplats. Som tur var så justerade dom det.

*de nya gitarrerna har ett lite vassare sound än Gibson vilket ibland skär igenom (kan vara ljudteknikerns fel) så vissa solon låter som de spelar fel ton.

*publiken bidrog inte alls denna kväll och i ärlighetens namn så brukar Ghost fansen vara en salig blandning av människor som står och tittar mer än en homogen grupp som tex Maiden har.

*svart gitarr gillar jag som fan men vit överdriver för mycket för min smak. Dock ska man komma ihåg att TF har tänkt ut teman för varje skiva och om det var mer rörlighet på Meliora konserterna så skulle ju Popestar var ännu mer. I och med att det blir en mörkare platta som kommer har jag svårt att tro att TF tar in folk som håller på att fjanta sig.

All in all så tyckte jag konserten var bra men inte så mycket mer än så. Annexet fortfarande ohotad etta för mig.

När det gäller favoritalbum så ändrar jag mig hela tiden. Infestisumam är nog den jag gillar mest låtmässigt men just nu är det Opus mörker som jag lyssnar mest på. Vore kul att höra inspelningen som gjordes hos SS men ratades.
Är det denna inspelning du menar?

https://www.youtube.com/watch?v=ONdvyleVYNk
Citera
2017-05-02, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Är det denna inspelning du menar?

https://www.youtube.com/watch?v=ONdvyleVYNk

Tänkte mer på Infestissumam som spelades in hos SS men som ratades och spelades in i US men som många inte är nöjda med. Man blir ju nyfiken på hur första inspelningen lät.
Citera
2017-05-02, 10:29
Medlem
Tack för intressanta svar rörande min frågeställning kring bästa album/era.

Många åsikter kring Infesstisumams produktion.
Det har faktiskt aldrig stört mig även om jag håller med om att den bitvis känns "platt"

Själv har jag emellanåt svårt för ljudet på Opus men det är ju samtidigt kvallen på ljudet där som gör den extra magisk
Citera
2017-05-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OREZRAEY

*ljudet var helt horribelt första 3 låtarna. Sången var så ljus att det skar i öronen där jag stod på ståplats. Som tur var så justerade dom det.

Framför allt Secular Haze var plågsamt, fy fan vad det lät illa. Blev livrädd över att de inte skulle få ordning på det.
Citera
2017-05-02, 13:00
Medlem
Brymans avatar
https://www.youtube.com/watch?v=an0uqozLwvA

Year Zero från en spelning i Sao Paulo. Helvete vilket ståfräs Papa och gastarna måste ha haft, har Ghost någonsin haft bättre tryck från publiken än just här? Låten börjar ~1:10 in.
Citera
2017-05-02, 16:02
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryman
https://www.youtube.com/watch?v=an0uqozLwvA

Year Zero från en spelning i Sao Paulo. Helvete vilket ståfräs Papa och gastarna måste ha haft, har Ghost någonsin haft bättre tryck från publiken än just här? Låten börjar ~1:10 in.
Vänta nu....hahahaha, stoppa pressarna....stångningsgrejen på exakt samma ställe i Year Zero (Simon och LR (?)) var ju alltså inte något som kom med de nya gastarna! Ingen som någonsin har klagat på detta?

Men visst, i övrigt så är det ju skillnad på då och nu och om det är bättre, likvärdigt eller sämre ligger ju i betraktarens ögon och öron.

Ha det bra!
Citera
2017-05-02, 17:49
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Vänta nu....hahahaha, stoppa pressarna....stångningsgrejen på exakt samma ställe i Year Zero (Simon och LR (?)) var ju alltså inte något som kom med de nya gastarna! Ingen som någonsin har klagat på detta?
Nej, det har aldrig klagats på detta när SS och MP fortfarande var med.
Men som vanligt så ska det alltid klagas på minsta lilla som de nya gör.

Gissar att de som klagar knappt sett en spelning med Ghost utan är nya fans som endast är här för att trolla.
Senast redigerad av Graver 2017-05-02 kl. 17:51.
Citera
2017-05-02, 18:50
Medlem
Kan inte erinra att jag någonsin sett de gamla gastarna skuggboxas på scenen.

Blir ju ganska fånig nivå på hela diskussionen men det är underhållande.

För mig var och är grejen med Ghost hela paketet, musiken estetiken och stämningen.
Stämningen infinner sig inte för mig på samma sätt längre, det blev annorlunda efter Meliora även innan byten på folk men efter de senaste gastarnas inträde och deras överdrivna manér så har det blivit så enormt tydligt.

I fredags så slängde vit gitarr guran bakom ryggen och körde horns up i takt med musiken under refrängen i Per aspera.
Alltså vafan, sånt kan Rydell & Quick ägna sig åt när de kör Enter Sandman på någon bonnig stadsfestival!

Paketet Ghost var magiskt förut, just nu känns det endast som ett väldigt bra rockband i masker.
Hoppas så hårt att jag får truten igentäppt efter nästa album som sägs gå åt et mörkare hållet.

Men har man inga problem med utvecklingen så grattis, enjoy the show så fortsätter jag sura i mitt hörn.
Citera
2017-05-02, 19:13
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:

För mig var och är grejen med Ghost hela paketet, musiken estetiken och stämningen.
Stämningen infinner sig inte för mig på samma sätt längre, det blev annorlunda efter Meliora även innan byten på folk men efter de senaste gastarnas inträde och deras överdrivna manér så har det blivit så enormt tydligt.

I fredags så slängde vit gitarr guran bakom ryggen och körde horns up i takt med musiken under refrängen i Per aspera.
Alltså vafan, sånt kan Rydell & Quick ägna sig åt när de kör Enter Sandman på någon bonnig stadsfestival!

Paketet Ghost var magiskt förut, just nu känns det endast som ett väldigt bra rockband i masker.
Hoppas så hårt att jag får truten igentäppt efter nästa album som sägs gå åt et mörkare hållet.

Men har man inga problem med utvecklingen så grattis, enjoy the show så fortsätter jag sura i mitt hörn.

Ghost har alltid varit ett rockband iförda masker, inget mer än så. Den enda mystiken som existerat är att snubbarna inte var kända innan så ingen visste vilka de var. Men det har alltid varit en gimmick. En gimmick för att kunna slå stort.
Citera
2017-05-02, 19:19
Medlem
frantiks avatar
Citat:

Tolkade alla djävulshorn som mer eller mindre ironiska som en del av deras mer humorbefruktade show. Även MR körde djävulshornen efter keytar-solot i Mummy Dust.

Fan, åk med bara. Ta det för vad det är. Så jävla allvarligt är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in