Citat:
Jag har följt Ghost sedan Ritual började poppa upp 2010 men jag är ny i den här tråden.
Det är intressant läsning och tydligt att Ghost engagerar och delar upp fansen.
Detta har säkert diskuterats flera ggr tidigare här men är nyfiken på vad folk tycker då Ghost 2017 tycks dela upp fansen i 2-3 läger.
Vilken platta och vilken "era" gillar ni bäst?
Debutplattan var jag länge ambivalent till. Tyckte det var spännande och lovade mer men hade svårt att acceptera ljudbilden och TFs ganska lama röst.
När Infesstisumam (som jag fortfarande är osäker på stavningen på) kom sopade den mig av banan.
Den plattan och estetiken, scenspråket och Papa 2 var så grymt!
Helt klart favoriten.
Meliora är stundtals fantastisk men når inte upp i samma nivå.
Popestar vilket förvisso är en EP med mest covers, förstår jag mig inte på.
SH är en catchig låt men som någon sa, ett intro med Masked ball följt av denna popdänga blir knepigt.
Coverslåtarna är mediokra.
Ska man göra en cover ska man lyfta låten ifråga.
Det tycker jag inte Ghost gör där.
Vad tycker ni?
Det är intressant läsning och tydligt att Ghost engagerar och delar upp fansen.
Detta har säkert diskuterats flera ggr tidigare här men är nyfiken på vad folk tycker då Ghost 2017 tycks dela upp fansen i 2-3 läger.
Vilken platta och vilken "era" gillar ni bäst?
Debutplattan var jag länge ambivalent till. Tyckte det var spännande och lovade mer men hade svårt att acceptera ljudbilden och TFs ganska lama röst.
När Infesstisumam (som jag fortfarande är osäker på stavningen på) kom sopade den mig av banan.
Den plattan och estetiken, scenspråket och Papa 2 var så grymt!
Helt klart favoriten.
Meliora är stundtals fantastisk men når inte upp i samma nivå.
Popestar vilket förvisso är en EP med mest covers, förstår jag mig inte på.
SH är en catchig låt men som någon sa, ett intro med Masked ball följt av denna popdänga blir knepigt.
Coverslåtarna är mediokra.
Ska man göra en cover ska man lyfta låten ifråga.
Det tycker jag inte Ghost gör där.
Vad tycker ni?
Kul! det här har ju vi ju dragit massor av gånger med alltid lika trevligt. Och välkommen!
Bästa skivan för mig.. här blir det tre olika svar!
Opus är min favorit, om jag ser till hur soundet borde vara i kontext till första delen av Ghost.
Den tattiga gummimasken på Papa 1, där hela fejset var som en gammal stel gubbe med otroligt fult utskurna öron. sopigt och skitigt, så jävla bra debut!
Infest är min favorit om man ser till introduktionen av Papa 2 (fortfarande den allra bästa), låtarna och allt där till. Men.. ljudet på skivan gör att den låter allt för snäll, tycker inte produktionen gör rättvisa texterna eller budskapet, jag är 100 på att TF inte är 100% nöjd där.
Meliora är min favirot på många andra sätt, ljudet är lite tyngre och låtarna för mig att tillräckligt bra för att en tredje uppföljare, kul med nytt!
Dock så finns det ju saker som går att göra bättre.
De Ep:s som släppts och coverlåtar är riktigt bra.. dock så återigen så får jag klanka ner på produktion.
Men om man har/hade som mål att låta varje skiva låta som ge gör med tanke på historian bakom, eller dylikt så är det väl så.
Rent låtmässigt för mig så vinner Infest, rent Ghostmässigt så vinner Opus och rent ljudmässigt så vinner Meliora