Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Ser inte ljust ut för åklagaren i drunkningsärendet. Vi ska minnas att detta är resultat från prover på en person som varit begravd i över ett år. Försvaret lär mosa det här. Möjligen går det att visa att kiselalgernas "skal" är väldigt hållbara över tid och hävda att man borde ha funnit sådana på andra platser i kroppen. Frågan är hur stort relevant jämförelsematerial det finns.
Edit: Även en bild som visar var kropp och båt hittades. Inget extraordinärt med båtens läge kan jag tycka.
1. Man kan få intrycket av övermod hos åklagaren - det kanske spekuleras i att åklagaren är så säker på att få livstid för de åtalade att denne så att säga även driver en linje med lite lägre beviskrav och därför inte explicit åtalar för stämpling eller anstiftan mord - där bevisföringen ur åklagarens synvinkel torde vara så god som den kan bli.
1.1. Menar du att jordens djur skulle ha ätit upp innehållet i dennes lungor? Man kan väl anta att de har tabeller på sådant där från tidigare obduktioner av drunknade eller att de annars kan experimentera med 10 grisar och få ett acceptabelt resultat innan rättegången är slut. De ska ju bara gräva ned dem några månader så att säga och studera vad som händer med kiselalgvatten i deras lungor.
2. Tydligen är det reellt jobbigt att försöka få bort sådana alger när de väl kommit på plats i allt från akvarier till badanläggningar.
3. I övrigt borde det vara möjligt för kemisterna att skilja vatten från vatten. Skulle inte bli förvånad om de gillrat ett legalt rättsöverfall på försvaret, där försvarets ifrågasättande med kompletterande information så att säga medför att den tillkommande informationen stärker bevisningen - normalt sett får de inte utelämna sådant i överfallssyfte - men ifall försvaret begär saken är det ju en annan fråga.
4. Däremot håller jag med Alhem om att det alltid finns osäkerheter i avsaknad av en bevisbar gärningsbeskrivning. Tex. ifall det blir fällande dom i det avseendet och det 1 år senare dyker upp en utvisad Afghan med fullvärdiga bevis för att denne begått dådet. Så vitt jag vet i övrigt får domstolen ändra åtalen från fullbordad gärning till tex. anstiftan och stämpling - sådant torde dock ske på domstolens frivilliga initiativ så att säga.