Citat:
Ursprungligen postat av
VemBudar
Jag köper att dynamiken har förändrats. Dock tror jag inte till den grad du beskriver (du säger ju i princip att nuvarande ränta är det nya normala), ffa eftersom jag tycker mig höra att tongången från rb, politiker och diverse "experter" går ungefär att ett normalt ränteläge är betydligt högre än nuvarande. Har svårt att föreställa mig att du skulle veta särskilt mkt bättre.
Veta och veta.... ingen
vet väl något om framtida räntan såtillvida man inte kommer från framtiden. Jag kanske glömde stoppa in ett "tror" någonstans. Det är underförstått min åsikt såklart inget annat.
Detta sagt har jag iofs de sista 10 åren gissat betydligt träffsäkrare än riksbanken själv. För mig har det varit obegripligt att riksbanken inte förstår deflationskrafterna eller ens vad som skapar inflation.
Många experter har ju också tagit rygg på riksbanken och bettat på stigande inflation. De har inte kunnat förklara varför på något vettigt sätt, de heller. Det bara är så, inflationen
ska stiga typ.
Min bild är att det som skapade inflationen under 70 & 80 -talet var ökade skatter, regleringar, tullar, transfereringssystem, fackföreningarna, osv. På många områden en icke-existerade konkurrens. Stigande oljepris och lite annat hjälpte också till. Så sent som på 80-talet var det fortfarande förbjudet använda andra telefoner än den statliga myndigheten televerkets telefoner. De diskuterades att förbjuda parabolantenner för att bevara SVTs monopol och några andra radiostationer än P1, P2 och P3 var det icke tal om. Hela samhället såg helt annorlunda ut då. Detta syns inte när man tittar på en historisk räntekurva.
Av samma anledning - fast tvärtom då - så bör det omvända ske med sänkta skatter, avregleringar, globaliseringen, splittrade och försiktiga fackföreningar, osv. till ett kraftigt deflationstryck. Idag är det fullt normalt att även svenskar får välja vilken telefon de vill ringa med och de får t.o.m. välja mellan flera olika privata (!) leverantörer för abbonemanget, Tele2, Telia, Telenor, m.fl. Hurra! Sverige är nu som alla andra länder. Vi har internet som hjälper till att pressa priserna. Vem köper en hoverboard för 3500 kr eller 5000 kr när exakt samma hoverboard kostar 1700 kr i de billigaste affärerna, något vem som helst tar reda på med några knapptryck.
I vårt nya intensivt konkurrensutsatta effektiva samhälle med allt smartare konsumenter är det betydligt svårare skapa inflation än det var förr.