2017-05-01, 15:48
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ännu mer skräp

Man bör faktiskt inte ägna sig åt personangrepp men att diskutera med dig är bara så... jävla märkligt! Det går liksom inte att nå dig och ofta så besvarar du ett helt inlägg med "hur mäter du det?" som allt som oftast också helt saknar relevans och är allmänt helt nonsens.

Så med det sagt så återgår jag till att scrolla förbi dina inlägg. Kanske svarar på något igen nån gång i framtiden!

Väl mött!
2017-05-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86
väljer att citera dig eftersom du verkar kunnig. men uppskattar svar av alla. har skummat lite i tråden och att den har tre miljoner visningar & 40 000 inlägg kanske är en hint i sig att något är sjukt.

om det inte är en sjuk prisbild i stockholm hur kommer det då sig att price to income ratio är så mycket högre i stockholm än jämförbara städer som köpenhamn, amsterdam eller köln. storleken på städerna är liknande, invånarnas medianlön efter skatt är snarlik och även ränteläget.

https://www.numbeo.com/property-investment/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=German y&city1=Stockholm&city2=Cologne&tracking=getDispat chComparison

https://www.numbeo.com/property-investment/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=Denmar k&city1=Stockholm&city2=Copenhagen&tracking=getDis patchComparison

https://www.numbeo.com/property-investment/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=Nether lands&city1=Stockholm&city2=Amsterdam&tracking=get DispatchComparison

kan man inte tänkas att Stockholm rätt var det är kommer att tappa i attraktionskraft eftersom lönerna tycks stå still och bli omsprungna av andra städer i Europa och världen medans bostadspriserna bara skenar. eller tycker folk det värt att ta den den extra miljonen i lån för det fina vädrets och den "härliga" stockholms-mentalitetens skull?

Kanske för det är 40års bostadskö och och invandrarna har förtur till lägenheter.
Måste man bo i Stockholm så är det antagligen billigare att köpa än att hyra fortfarande med.
2017-05-01, 16:15
Medlem
Citat:
Låter inte som du förstått varför man i Sverige ägnar sig åt dessa räntesänkningar och minusränta.

Har du inte ägnat en endaste tanke om varför detta pågår?
Eller är det bara konspiratorisk fantasier som svävar runt i din skalle?

Vad skulle hända om RB skulle göra som du föreslår. Dvs (sakta kan vi säga) återgår till det du kallar normala räntenivåer.

Dvs vad händer i Sverige om RB ökar realräntan med 5%?

Hur mycket konkurser och arbetslöshet skulle du acceptera innan du ändrar dig och säger att detta var nog en dålig ide?
Men se där, välkommen ut på banan efter några tusen inlägg... Det som skulle hända om man bara lät marknaden helt själv sätta räntan, eller till och med bara de långa räntorna idag, är givetvis att det skulle bli mycket arbetslöshet och konkurser initialt. Men på sikt skulle samhället inte bli sämre, utan tvärt om, eftersom detta representerar felaktigt allokerat kapital. Att hävda att det är upp till riksbanken att bestämma sådant här är odemokratiskt, att försvara ett sjukt barn, fegt och visionslöst. Även om detta är ett globalt problem har jag ingen ambition att lämpa över detta på mina barn. Ingen beskattning utan representation! Men det är klart att en del självberättigade svågerkapitalister skulle få problem...

Edit: Det är precis ditt tankesätt som tagit oss dit man är idag, där det är svårt att erkänna sina misstag och ta konsekvenserna.
Senast redigerad av tjugotva 2017-05-01 kl. 16:23.
2017-05-01, 16:53
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Ja, det ÄR förvirrat att antyda att kronan är peggad när den inte längre är det. Vad ska man kalla det? Låt oss släppa det nu.

Det är ju tvärtom helt korrekt agerat och tvärtemot vad du antyder kostar det ingenting. När riksbanken skulle hålla ecu-peggen - då kostade det pengar och skattebetalarna fick betala både direkt och indirekt. Numera fungerar riksbanken precis som alla andra riksbanker.

Det man kan klanka på idag är nyanser, som iofs såklart inte är oviktigt men det går inte att jämföra med de enorma kostnader som fanns med den peggade kronan.

(T.ex. borde riksbanken med sina staber av analytiker kunnat förutsäga deflationstrycket och därför sänkt räntan mer och tidigare. Nu höjde riksbanken räntan när krisen dundrade in, när alla andra riksbanker i hela världen sänkte. Det var inte speciellt imponerande. De sista 10 åren har riksbanken mer eller mindre kontinuerligt gjort en analys som slagit fel när det kommer till att sia om inflationen, något som syns tydligt i den s.k. igelkotten.)

Hela 90-talet (dvs även efter 92 när valuta-peggen försvann) handlade om att normalisera situationen och gå från ett hårt reglerat höginflations -samhälle till ett avreglerat låginflations -samhälle. (Hela processen påbörjades iofs redan på 80-talet med kreditavregleringen men låt oss inte komplicera det mer än nödvändigt) Räntenivåer på 90-talet är därför inte heller intressanta att studera historiskt.

Det intervall som är tänkbart är det vi haft från 2000+ och fram. Dvs transient upp mot 2-3% kanske på sin höjd om konjunkturen är mycket kraftig.

Syftet med att höja reporäntan är inte att göra allting dyrt för människor utan för att sänka inflationen. Om det räcker med att höja till 1% för att sänka inflationen, så kommer det aldrig bli mer än 1%.

Räcker det höja reporäntan med 0.5% för att skrämma slag på människor och få dem att sluta konsumera så kommer det aldrig bli högre än så.

Vad somliga måste begripa är att dynamiken har förändrats. Det kommer inte behövas reporäntor på 7% för att sänka inflationstrycket, såtillvida vi inte har en fruktansvärd orkan till högkonjunktur där lönerna stiger brett rekordaktigt. Men det troliga är att högkonjunkturen inte blir varmare än idag och då räcker det kanske med en pyttehöjning för att reglera inflationen. Sjunker sedan inflationen så sjunker åter räntorna.

Detta sagt finns det förstås alltid möjlighet för politiker att förstöra saker och ting. Min uppfattning är dock att politiker idag oavsett färg begriper mer och är mindre hyperaktiva än de var tidigare.

Tack för ett bra och informativt inlägg!

Jag köper att dynamiken har förändrats. Dock tror jag inte till den grad du beskriver (du säger ju i princip att nuvarande ränta är det nya normala), ffa eftersom jag tycker mig höra att tongången från rb, politiker och diverse "experter" går ungefär att ett normalt ränteläge är betydligt högre än nuvarande. Har svårt att föreställa mig att du skulle veta särskilt mkt bättre.

Sedan håller jag inte alls med om att det inte är ngn kostnad att ha väldigt låg ränta. Återigen: ökade skillnader mellan fattiga/rika(lånefinansierat resp hyrt boende. Kanske förvisso inte är en kostnad direkt för skattebetalarna, men väl för samhället som helhet), större risker för hushållen med hög skuldsättning, räntebidraget (nåväl, det borde ju bli mindre kostnad vid lägre ränta men svensson maxar väl månadskostnad och vid högre ränta blir det ju större kostnad för skattebetalarna om det ska ligga kvar på samma nivå) etc.
2017-05-01, 17:53
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Jag köper att dynamiken har förändrats. Dock tror jag inte till den grad du beskriver (du säger ju i princip att nuvarande ränta är det nya normala), ffa eftersom jag tycker mig höra att tongången från rb, politiker och diverse "experter" går ungefär att ett normalt ränteläge är betydligt högre än nuvarande. Har svårt att föreställa mig att du skulle veta särskilt mkt bättre.

Veta och veta.... ingen vet väl något om framtida räntan såtillvida man inte kommer från framtiden. Jag kanske glömde stoppa in ett "tror" någonstans. Det är underförstått min åsikt såklart inget annat.

Detta sagt har jag iofs de sista 10 åren gissat betydligt träffsäkrare än riksbanken själv. För mig har det varit obegripligt att riksbanken inte förstår deflationskrafterna eller ens vad som skapar inflation.

Många experter har ju också tagit rygg på riksbanken och bettat på stigande inflation. De har inte kunnat förklara varför på något vettigt sätt, de heller. Det bara är så, inflationen ska stiga typ.

Min bild är att det som skapade inflationen under 70 & 80 -talet var ökade skatter, regleringar, tullar, transfereringssystem, fackföreningarna, osv. På många områden en icke-existerade konkurrens. Stigande oljepris och lite annat hjälpte också till. Så sent som på 80-talet var det fortfarande förbjudet använda andra telefoner än den statliga myndigheten televerkets telefoner. De diskuterades att förbjuda parabolantenner för att bevara SVTs monopol och några andra radiostationer än P1, P2 och P3 var det icke tal om. Hela samhället såg helt annorlunda ut då. Detta syns inte när man tittar på en historisk räntekurva.

Av samma anledning - fast tvärtom då - så bör det omvända ske med sänkta skatter, avregleringar, globaliseringen, splittrade och försiktiga fackföreningar, osv. till ett kraftigt deflationstryck. Idag är det fullt normalt att även svenskar får välja vilken telefon de vill ringa med och de får t.o.m. välja mellan flera olika privata (!) leverantörer för abbonemanget, Tele2, Telia, Telenor, m.fl. Hurra! Sverige är nu som alla andra länder. Vi har internet som hjälper till att pressa priserna. Vem köper en hoverboard för 3500 kr eller 5000 kr när exakt samma hoverboard kostar 1700 kr i de billigaste affärerna, något vem som helst tar reda på med några knapptryck.

I vårt nya intensivt konkurrensutsatta effektiva samhälle med allt smartare konsumenter är det betydligt svårare skapa inflation än det var förr.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-05-01 kl. 17:59.
2017-05-01, 18:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Veta och veta.... ingen vet väl något om framtida räntan såtillvida man inte kommer från framtiden. Jag kanske glömde stoppa in ett "tror" någonstans. Det är underförstått min åsikt såklart inget annat.

Detta sagt har jag iofs de sista 10 åren gissat betydligt träffsäkrare än riksbanken själv. För mig har det varit obegripligt att riksbanken inte förstår deflationskrafterna eller ens vad som skapar inflation.

Många experter har ju också tagit rygg på riksbanken och bettat på stigande inflation. De har inte kunnat förklara varför på något vettigt sätt, de heller. Det bara är så, inflationen ska stiga typ.

Min bild är att det som skapade inflationen under 70 & 80 -talet var ökade skatter, regleringar, tullar, transfereringssystem, fackföreningarna, osv. På många områden en icke-existerade konkurrens. Stigande oljepris och lite annat hjälpte också till. Så sent som på 80-talet var det fortfarande förbjudet använda andra telefoner än den statliga myndigheten televerkets telefoner. De diskuterades att förbjuda parabolantenner för att bevara SVTs monopol och några andra radiostationer än P1, P2 och P3 var det icke tal om. Hela samhället såg helt annorlunda ut då. Detta syns inte när man tittar på en historisk räntekurva.

Av samma anledning - fast tvärtom då - så bör det omvända ske med sänkta skatter, avregleringar, globaliseringen, splittrade och försiktiga fackföreningar, osv. till ett kraftigt deflationstryck. Idag är det fullt normalt att även svenskar får välja vilken telefon de vill ringa med och de får t.o.m. välja mellan flera olika privata (!) leverantörer för abbonemanget, Tele2, Telia, Telenor, m.fl. Hurra! Sverige är nu som alla andra länder. Vi har internet som hjälper till att pressa priserna. Vem köper en hoverboard för 3500 kr eller 5000 kr när exakt samma hoverboard kostar 1700 kr i de billigaste affärerna, något vem som helst tar reda på med några knapptryck.

I vårt nya intensivt konkurrensutsatta effektiva samhälle med allt smartare konsumenter är det betydligt svårare skapa inflation än det var förr.
Snarare är förvånansvärt många fenomenala på att tro att" this time it's different ".
Svenska lån tas med tangenten pekandes mot vintergatan, återbetalning är inte aktuell ens med de nya amorteringsreglerna.
Skuldklotet rullas vidare och vidare, allt större och allt tyngre för varje år, men nu jävlar den här gången....
2017-05-01, 18:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Där varnade man för svensk och kanadensisk bubbla bl.a.

http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/storbanken-varnar-for-bobubbla-i-stockholm/

Nu verkar den kanadensiska röra på sig..
http://www.zerohedge.com/news/2017-04-26/canadas-housing-bubble-explodes-its-biggest-mortgage-lender-crashes-most-history
2017-05-01, 18:33
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare är förvånansvärt många fenomenala på att tro att" this time it's different ".
Svenska lån tas med tangenten pekandes mot vintergatan, återbetalning är inte aktuell ens med de nya amorteringsreglerna.
Skuldklotet rullas vidare och vidare, allt större och allt tyngre för varje år men nu jävlar den här gången....

Det handlar lixom inte om det är different eller inte. För eller emot Trump eller om det är politiskt korrekt att tro att det är icke-different att sparka på burken.

Absolut är det på många sätt different. Detta i sig själv garanterar dock inte att en katastrof inte inträffar. Det är inte den viktiga nyckeln till att begripa något.

En av flera viktiga nycklar till att begripa något är att du uppdaterar dig lite med vad folk där ute har för löner. Vad tjänar en barnfamilj? Vad har de att röra sig med efter skatt?

Säg att snittlönen är 26.000 kr. Knappa in 26.000 kr på sajten http://jobbskatteavdrag.se/ så ser du vad det blir efter skatt. Det blir för 2 vuxna: 40.000 kr per månad efter skatt.

Ett snittlån för denna snittfamilj är vadå? 2 miljoner? Räntor = 2900 kr/månad vid 2.5%. Eh, låt säga räntan chockdubblas till 5%. De betalar då 5800 kr/mån ränta för 2 miljoner-lånet.

Det är inte direkt någon kris.
2017-05-01, 18:51
Medlem
Citat:
Man bör faktiskt inte ägna sig åt personangrepp men att diskutera med dig är bara så... jävla märkligt!
Jag håller mig till fakta och konsekvenser av fakta. Borde det inte ringa en del varningsklockor när du avfärdar det som märkligt.

Citat:
Det går liksom inte att nå dig
Jag ignorerar folks förvirrade föreställningar. Det är en riktig observation.
Och så försöker jag se till att vi har basala fakta klara för oss. Och då brukar det skära ihop för många. Insikten av att dom saknar det grundläggande blir för mycket för deras psyke.

Citat:
och ofta så besvarar du ett helt inlägg med "hur mäter du det?" som allt som oftast också helt saknar relevans och är allmänt helt nonsens.
Som sagt, grundläggande fakta.

Citat:
Så med det sagt så återgår jag till att scrolla förbi dina inlägg. Kanske svarar på något igen nån gång i framtiden!
Så du är helt svarslös på frågan om vad som händer om RB pressar upp realräntan.
Men samtidig så ondgör du dig över att dom håller realräntan där dom gör.

När du inte förstår konsekvenserna, har du då någon grund för att ondgöra dig?
2017-05-01, 18:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Vi vet att marknaden lånar ut pengar till mycket låg ränta även när den är bunden i 10 år så vill du veta vilken ränta du ska få de närmaste 10 åren kan du binda. Det kommer dock med stor sannolikhet bli billigare ändå att köra rörligt eftersom det kostar lite att försäkra sig.

Citat:

Ja få har som sagt varit så dåliga på att prognostisera vad Ingves ska göra som Ingves själv. Det är mycket bättre att utgå från marknadens bedömningar än Riksbankens.
2017-05-01, 19:06
Medlem
Citat:
Jag håller mig till fakta och konsekvenser av fakta...

När du inte förstår konsekvenserna, har du då någon grund för att ondgöra dig?
Så vart är dina fakta och konsekvenser av fakta i denna fråga, tänkte du förklara eller är poängen med ditt inlägg egentligen att du har rätt men inte tänker eller tycker du behöver förklara varför eller hur? I så fall förstår jag inte vad du gör här eftersom det blir väldigt lite att diskutera. Känns det bättre ser nog de flesta här sedan länge att du själv tycker du har rätt. Du får väl starta en hemsida där du kan ha monolog om du vill vara oemotsagd utan att vilja förklara hur du tänker.
2017-05-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Men se där, välkommen ut på banan efter några tusen inlägg...
Då bör jag väl kunna sägas ha varit ute på banan ett tag.

Citat:
Det som skulle hända om man bara lät marknaden helt själv sätta räntan, eller till och med bara de långa räntorna idag, är givetvis att det skulle bli mycket arbetslöshet och konkurser initialt.
Varför skulle det hända? Här låter det som du tänker dig att marknaden skulle höja räntorna. Var har du fått det ifrån?

Citat:
Men på sikt skulle samhället inte bli sämre, utan tvärt om, eftersom detta representerar felaktigt allokerat kapital.
Hur långt bort är det? 1000 år?
Förstår du att stigande realränta kommer att innebär skador på realekonomin. Sveriges förmåga att leverera skadas och BNP rasar. Arbetslösheten drar iväg och kostnader för den , samtidig minskar skatteinkomsterna.
Vad gör du då? Höjer skatten, och skadar realekonomin ännu mer? Då är du så småningom i Nordkoreas situation.
Eller sänker du bidrag och ersättningsnivåerna. Då har du grekiska kravaller av missnöjda "ska ha"-pöbel.

Du bör nog försöka reda ut det här.

Citat:
Att hävda att det är upp till riksbanken att bestämma sådant här är odemokratiskt, att försvara ett sjukt barn, fegt och visionslöst. Även om detta är ett globalt problem har jag ingen ambition att lämpa över detta på mina barn. Ingen beskattning utan representation! Men det är klart att en del självberättigade svågerkapitalister skulle få problem...
Demokratiskt kan man säga att det är. Det är just vi medborgare som gång efter gång röstat för att behålla detta.
Du kan skapa ett parti som lovar införa en annan mekanism, och se hur många väljare du får. Men då lär du behöva vara väldigt på det klara med vad konsekvenserna blir med din lösning. Nu verkar du inte alls vara det.

Citat:
Edit: Det är precis ditt tankesätt som tagit oss dit man är idag, där det är svårt att erkänna sina misstag och ta konsekvenserna.
Mitt tankesätt??
I det du citerar ger ställer jag lite frågor. Och ger inte uttryck för några egna tankar.

Min lösning har definitivt inte tagit oss dit vi är nu. Men min lösning skulle vi i stort sett undvika detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in