• 1
  • 2
2017-05-01, 16:36
Medlem
colonendbrackets avatar
Hejsan!

Jag skulle vilja ha eran syn på detta som nyligen har hänt mig. Tyck vad ni vill om mig, men jag hade uppskattat juridisk hjälp och syn på det hela.

Det finns hemsidor på Internet där du kan kontakta tjejer, killar och par att filma någonting du tycker om sexuellt. En egen liten önkefilm kan man säga. Det låter kanske dumt, men jag gillar det då och då.

Tog kontakt med en tjej via meddelandeappen Kik. Vi kommer överens, skickar pengar och får sedan ingen film. Försöker få tag på henne igen. Det står i appen att hon ser och läser mina meddelanden men jag får ingen som helst respons. Två dagar efter skickad betalning och inget mer svar bestämmer jag mig för att försöka nå henna på annat sätt. Jag söker efter hennes telefonnummer på Facebook och skriver till henne.

Jag skrev kort och gott till henne att bedrägeri är olagligt, hoppas det inte påverkar nuvarande/framtida anställningar och att jag imorgon kontaktar polisen.

Helt plötsligt skriver hon då åter till mig på Kik, säger att hon inte har sett något av mina meddelanden, och undrar varför jag hotar henne. Nu frågar hon ifall min familj, vänner, och arbetsgivare skulle uppskatta att veta om vad jag gör. Det går vidare till att hon skriver att hon har all min information, och att hon kan "väldigt lätt förvandla mitt fina lilla liv till väldigt otrevligt". Nu vill hon ha en ursäkt samt 2000 kronor inom fem minuter för att inte berätta för alla jag känner.

Och där tar det slut. Vad skulle jag ha gjort? Jag skickade 2000 kronor och hoppas det är över. Egentligen tycker jag inte att det är så himla märkligt med att köpa en nakenfilm. Jag gillar idén av det, och gör det väldigt sällan för några hundra. Men jag hade väl kanske helst uppskattat om det var en hemligthet och att hon inte trakasserade nära och kära med det.

Vad jag vill veta är följande: hotade jag henne? Det var aldrig menat som ett hot på det sättet. Från min synvinkel så såg hon alla meddelanden jag skickade och svarade inte förrän jag nämnde polisen. Ja, jag borde ha gett henne mer tid.

Tänker jag gå vidare med det hela? Absolut inte. Håller hon sitt ord om att hålla käft så tar det stopp där. Kräver hon mer pengar eller tar kontakt med någon jag känner så har jag väl inget val.

Frågan är - det jag gjorde, var det olagligt?

Edit: det hon gör/kan tänkas göra - är/hur olagligt är det?
Citera
2017-05-01, 16:42
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Nej. Ni kom överens, du betalade, hon bröt överenskommelsen och hotade därefter dig. Sedan utpressade hon dig på mer pengar. Hon har gjort sig skyldig till brott, inte du.

Att hota med att förtala dig inför vänner och familj om du inte betalar henne skulle lätt kunna fälla henne i en rättegång. Det är ett allvarligt brott.
Citera
2017-05-01, 16:48
Medlem
Hajenthebosss avatar
Anmäl.
Citera
2017-05-01, 17:03
Medlem
Sn0o0oZs avatar
anmäl henne.
Citera
2017-05-01, 17:34
Medlem
WhiteKnuckleRides avatar
Hon har gjort något olagligt, inte du. Anmäl henne.
Citera
2017-05-01, 18:09
Medlem
Låt henne inte komma undan! Anmäl
Citera
2017-05-01, 18:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colonendbracket
Hejsan!

Jag skulle vilja ha eran syn på detta som nyligen har hänt mig. Tyck vad ni vill om mig, men jag hade uppskattat juridisk hjälp och syn på det hela.

Det finns hemsidor på Internet där du kan kontakta tjejer, killar och par att filma någonting du tycker om sexuellt. En egen liten önkefilm kan man säga. Det låter kanske dumt, men jag gillar det då och då.

Tog kontakt med en tjej via meddelandeappen Kik. Vi kommer överens, skickar pengar och får sedan ingen film. Försöker få tag på henne igen. Det står i appen att hon ser och läser mina meddelanden men jag får ingen som helst respons. Två dagar efter skickad betalning och inget mer svar bestämmer jag mig för att försöka nå henna på annat sätt. Jag söker efter hennes telefonnummer på Facebook och skriver till henne.

Jag skrev kort och gott till henne att bedrägeri är olagligt, hoppas det inte påverkar nuvarande/framtida anställningar och att jag imorgon kontaktar polisen.

Helt plötsligt skriver hon då åter till mig på Kik, säger att hon inte har sett något av mina meddelanden, och undrar varför jag hotar henne. Nu frågar hon ifall min familj, vänner, och arbetsgivare skulle uppskatta att veta om vad jag gör. Det går vidare till att hon skriver att hon har all min information, och att hon kan "väldigt lätt förvandla mitt fina lilla liv till väldigt otrevligt". Nu vill hon ha en ursäkt samt 2000 kronor inom fem minuter för att inte berätta för alla jag känner.

Och där tar det slut. Vad skulle jag ha gjort? Jag skickade 2000 kronor och hoppas det är över. Egentligen tycker jag inte att det är så himla märkligt med att köpa en nakenfilm. Jag gillar idén av det, och gör det väldigt sällan för några hundra. Men jag hade väl kanske helst uppskattat om det var en hemligthet och att hon inte trakasserade nära och kära med det.

Vad jag vill veta är följande: hotade jag henne? Det var aldrig menat som ett hot på det sättet. Från min synvinkel så såg hon alla meddelanden jag skickade och svarade inte förrän jag nämnde polisen. Ja, jag borde ha gett henne mer tid.

Tänker jag gå vidare med det hela? Absolut inte. Håller hon sitt ord om att hålla käft så tar det stopp där. Kräver hon mer pengar eller tar kontakt med någon jag känner så har jag väl inget val.

Det fetade: Du har kört med laga hot, som är helt okej, hon fortsätter med olaga hot/utpressning. Inte okej. För övrigt kanske hon inte är en "hon", men skit samma.. Under förutsättning att du inte har kontaktat någon omyndig, har du inte gjort något olagligt. Nakenbilder på myndiga personer, som till och med "säljer" nakenbilderna är helt lagliga. Du ska anmäla henne! (Även om det hamnar i "runda arkivet" omedelbart hos polisen.)
Citera
2017-05-01, 22:18
Medlem
No-n-sences avatar
Faktum är att så länge hon inte har levererat det in kom överens om så är det ett civilrättsligt ärende.

I och med att hon kom med hotet som du återger så är det utpressning och ett brottmål, alltså ett fall för polisen.
Citera
2025-09-13, 12:26
Medlem
rudi1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade: Du har kört med laga hot, som är helt okej, hon fortsätter med olaga hot/utpressning. Inte okej. För övrigt kanske hon inte är en "hon", men skit samma.. Under förutsättning att du inte har kontaktat någon omyndig, har du inte gjort något olagligt. Nakenbilder på myndiga personer, som till och med "säljer" nakenbilderna är helt lagliga. Du ska anmäla henne! (Även om det hamnar i "runda arkivet" omedelbart hos polisen.)
och nu år 2025 har idioterna till politikerns gjort så män inte vågar anmäla. Sexköpslagen på distans som kriminella utpressarna tackar och tar emot.
Citera
2025-09-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Faktum är att så länge hon inte har levererat det in kom överens om så är det ett civilrättsligt ärende.

I och med att hon kom med hotet som du återger så är det utpressning och ett brottmål, alltså ett fall för polisen.
Det sammanfattar det rätt så bra.

Dock vill jag påpeka att sexköp på distans numera är olagligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1380795

Citat:
Enligt den nya lagen som träder i kraft den 1 juli kommer det fortsatt vara tillåtet att betala för förinspelat material, men det kommer att bli olagligt att påverka innehållet – som att betala någon för att utföra en sexuell handling. Det kan till exempel handla om att spela in en porrfilm som skickas till personen som betalar.

Tråd för det finns (FB) Sexköp på distans (ex. OnlyFans) förbjuds 1 juli 2025

Huruvida det TS gjort når upp till det vet jag inte, men det är värt att ha i åtanke
Citera
2025-09-13, 13:16
Medlem
rudi1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det sammanfattar det rätt så bra.

Dock vill jag påpeka att sexköp på distans numera är olagligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1380795

Tråd för det finns (FB) Sexköp på distans (ex. OnlyFans) förbjuds 1 juli 2025

Huruvida det TS gjort når upp till det vet jag inte, men det är värt att ha i åtanke
Det påpekade jag ju att det var olagligt och problemen som förljer med det. Inte för tjejerna som säljer utan för dom riktiga offren männen som blir utpressade. "och nu år 2025 har idioterna till politikerns gjort så män inte vågar anmäla. Sexköpslagen på distans" där påpekade jag den idiotiska kriminaliseringen.
Citera
2025-09-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colonendbracket
Hejsan!

Gällande dig.
Beror på vad du beställde av henne, var det bara naket är det inget problem, var det en film som redan producerats är det inget problem.
Däremot om du beställer en film där hon gör/utför sexuella handlingar på sig själv eller med andra åt just dig så omfattas det idag av den nya lagen om sexköp på distans.

Gällande henne.
Att inte skicka filmen kan utgöra bedrägeri, det krävs dock att det går att bevisa att det fanns uppsåt från början. Samt att det inte utgör sexköp.
Hota med att sprida detta till andra och kräva mer pengar är 100% utpressning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in