2017-04-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hade iran velat vara en stormakt så hade som byggt dessa. Det är bra flygplan trots allt!!!

Iran vill inte vara stormakt. Doktrinen är försvar. Dessutom blir du aldrig en stormakt bara för 2-3 flygplan eller Qaher. Du måste skapa något större.
Citera
2017-04-28, 22:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nu är det så att jag tycker om svenskar men av någon konstig anledning känner jag inte att många här inne är svenskar.
Jag behöver verkligen inte se filmen. Jag sa precis att jag kan F-14.
Vad sägs om att vi byter plats en liten stund och du svarar på mina frågor och finderingar?
Kan Iran bygga ett F-14?
Kan Iran bygga ett Mig 29?
Nej Iran kan inte bygga varken F-14 eller MiG 29. Visa iranskbyggda sådana eller håll käften. Den här idiotin står ju bara och stampar på samma ställe, kom loss för fan!
Citera
2017-04-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Beror ju på ifrån vilket stadium du menar. Är det 3 bitars pussel så absolut. Menar du ifrån en hög järn, aluminium, kisel etc så är svaret nej. Inte en chans att de kan tillverka elektroniken i de.

Varför tror du att Iran inte kan tillverka elektroniken? Sk "hög" Järn? etc?
Ja, mycket av detta har inte påverkat Irans kommersiella industri.. det håller jag med om men det stämmer inte riktigt. Iran är ett land kära vän, Kinas kommersiella industri speglar heller inte dess vapen industri. Du jämför Iran med EU och USA.. Ni är inte ett land, ni är flera under samma paraply. Det är inte "VI".. Så, våra säkerhetsåtgärder skiljer sig från era..
Citera
2017-04-28, 22:38
Medlem
Citat:
Iran vill inte vara stormakt. Doktrinen är försvar. Dessutom blir du aldrig en stormakt bara för 2-3 flygplan eller Qaher. Du måste skapa något större.

Antal egenproducerade stridsplan Iran = ?
Lilla kassa Sverige = ?
Citera
2017-04-28, 22:50
Medlem
Citat:

O ett starkt flygvapen bidrar till stark försvarsmakt.
Citera
2017-04-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ja, mycket av detta har inte påverkat Irans kommersiella industri.. det håller jag med om men det stämmer inte riktigt. Iran är ett land kära vän, Kinas kommersiella industri speglar heller inte dess vapen industri. Du jämför Iran med EU och USA.. Ni är inte ett land, ni är flera under samma paraply. Det är inte "VI".. Så, våra säkerhetsåtgärder skiljer sig från era..

Usa är ETT land.
Nästan varje EU land kan producera bättre produkter med kvalitet!
Citera
2017-04-28, 23:10
Medlem
Citat:
Varför tror du att Iran inte kan tillverka elektroniken?

Bara ett fåtal länder som kan tillverka elektronik i den klassen.

Citat:
Sk "hög" Järn? etc?

Antingen köper man in komponenter, sk pusselbitar och bygger i hopp saker. Det är absolut vanligast. Man kan t.ex. köpa vingar, hjul, joystick m.m. och sätta ihopp till ett flygplan. Eller så kan man köpa in råvaror, högar med järn, aluminium, olja, kisel etc, och med de bygga först komponenter och sen sätta ihopp de. Detta är mycket ovanligt. Någonstans därimellan kan säkert Iran bygga ihopp ett flyglan, de behöver bl.a. köpa in elektroniken.
Citera
2017-04-28, 23:12
Medlem
Citat:

Nej, Iran har inte förmågan att helt och hållet utveckla eget jaktflyg (möjligtvis propellerplan då). Det anses vara ett mirakel att Iran lyckades bygga en kopia av J85, som ursprungligen designades av USA för att sitta i F-5an av vilka ett antal donerades till Iran på 60-talet. Alltså, Iran har (enligt egen utsago) precis lyckats bygga en kopia av en budgetmotor byggd i USA på 50-talet och de flesta experter tror knappt det. Förstår du vilken nivå Iran ligger på?
Citera
2017-04-28, 23:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu är det så att jag tycker om svenskar men av någon konstig anledning känner jag inte att många här inne är svenskar.
Jag behöver verkligen inte se filmen. Jag sa precis att jag kan F-14.
Vad sägs om att vi byter plats en liten stund och du svarar på mina frågor och finderingar?
Kan Iran bygga ett F-14?
Kan Iran bygga ett Mig 29?
Iran kan kopiera det man har i sin ägo, dvds tidiga F-14, ett kapabelt fpl för sin tid men inte färdigutvecklat.
Sen är det stopp.
Citera
2017-04-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej Iran kan inte bygga varken F-14 eller MiG 29. Visa iranskbyggda sådana eller håll käften. Den här idiotin står ju bara och stampar på samma ställe, kom loss för fan!

Hehehe .. vissa människor förnekar verkligheten.. Minns amerikanska politiker 1980. De sa att Iran inte kan underhålla sina F-14! Jag menar det är lite överdrivet att du tror att Iran kan underhålla något i över 40 år men inte skulle kunna bygga det.
Citera
2017-04-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Iran kan kopiera det man har i sin ägo, dvds tidiga F-14, ett kapabelt fpl för sin tid men inte färdigutvecklat.
Sen är det stopp.

Ja tack! De kan kopiera..
Kan Iran göra mjukvaror och modernisera ett F-14? Det är en dyr nota men kan man det?

Jag tror det vore smartare för ett land som Iran att hoppa över den "produktionen" och nöja sig med moderniseringen.

Qaher är den långsiktiga strategin medan Irans nuvarande plan bör vara väl uppgraderade fram till 2020. Många av dessa kommer att ersättas av andra plan.
Citera
2017-04-29, 00:07
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Aha, så Iranska F-14 som Iran fick som allierad i kalla kriget mot Sovjet är bara massa A-versioner? Ok, Shahen var en rövslickare, men han var bra på att välja flygplan. Men vad vet du mer förutom stora A?
Bra på att välja flygplan... Buahahah..

Så här lurar bondfångarna bönder
https://theaviationist.com/2013/02/11/shah-tomcat/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in