2017-04-30, 12:46
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Blandat skräp

Vet att du har svårt att förstå vad folk försöker belysa i sina inlägg när de inte är på formen A+B=C -> D=E men syftet var att belysa att det finns någon punkt där det blir orimligt billigt att låna pengar och vilka konsekvenser det får i skuldsättningar samt vilken risk det medför vid eventuella framtida räntehöjningar.
2017-04-30, 13:03
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Ok, du ser inget problem med att USA också till slut sänker räntorna till negativt och de enda som äger statspapper är pensionsfonder som är tvingade och riksbanken (-erna) som också är tvingade?

Är det en fråga eller påstående? Amerikanska räntor är väl påväg upp pyttelite snarare än ner.

Citat:
Varför gör vi inte detta direkt då och det löser problemet?

Det finns inget "problem" och inget att "lösa" och jag vet inte riktigt vad du menar med "vi".
2017-04-30, 13:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Är det en fråga eller påstående? Amerikanska räntor är väl påväg upp pyttelite snarare än ner.

Det finns inget "problem" och inget att "lösa" och jag vet inte riktigt vad du menar med "vi".

Jaså, kanske läge att kolla själv:
https://www.investing.com/rates-bonds/u.s.-30-year-bond-yield
2017-04-30, 13:11
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
det finns någon punkt där det blir orimligt billigt att låna pengar och vilka konsekvenser det får i skuldsättningar samt vilken risk det medför vid eventuella framtida räntehöjningar.

Vem ska avgöra det?

Förbjuder du mig att låna ut mina pengar till någon därför att jag kanske inte får tillbaka dem? Du tycker istället att jag skall placera mina pengar i Y.

Är det inte jag som ska ta risken? Min bedömning kanske är annorlunda.

Om vi tar SBAB t.ex. som lånar ut till bostäder. Just SBAB värdepapperiserar sina lån och säljer dem till japanska pensionssparare har jag för mig. Det är alltså dessa som tar risken. (det var så för några år sedan iallafall)

Varför ska vi gå in och begränsa hur mycket de får låna ut till svenskarna?

Japan har haft låg ränta i 30 år och de kanske gör en annan analys än vad hispiga svenskar gör? Och hittils har de tjänat rätt bra med pengar ändå.
2017-04-30, 13:15
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså, kanske läge att kolla själv:
https://www.investing.com/rates-bonds/u.s.-30-year-bond-yield

Men grejen är den att det spelar ingen roll. Om FED i framtiden bestämmer sig för att ha negativa räntor, varför ska jag bry mig om det?
Senast redigerad av Hartarbete 2017-04-30 kl. 13:21.
2017-04-30, 13:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men grejen är den att det spelar ingen roll. Om FED i framtiden bestämmer sig för att ha negativa räntor, varför ska jag bry mig om det?

Jag har inte sagt att du ska bry dig jag invände bara emot detta påstående:

Citat:
Amerikanska räntor är väl påväg upp pyttelite snarare än ner.
2017-04-30, 13:26
Medlem
Citat:
Varför skulle kronan sjunka om det blir lågkonjunktur?

Redan formulerat men du har för svårt att hålla ihop resonemanget tydligen så jag lämnar diskussionen.
2017-04-30, 13:26
Medlem
Citat:

Problemet är att befolkningen inte lånar än mer i den exponentiella takt som systemet kräver därför turas centralbankerna om att lösa detta. Kvarstår situationen länge har dom till slut allt på sin balansräkning, är inte det ett problem? Detta kommer accelerera med den demografiska utvecklingen och inte vara möjligt i det längre perspektivet.

Visst kan centralbankerna göra spararnas valuta värdelös men då blir det svårt att investera och med dålig ekonomisk utveckling föds färre barn problemen blir värre och sen kommer någon än mer galen populist till makten...

Du har så klart rätt, det finns inget vi men jag tvingas betala för Riksbankens "tjänster" och dina idéer ändå...
2017-04-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Vet att du har svårt att förstå vad folk försöker belysa i sina inlägg när de inte är på formen A+B=C -> D=E men syftet var att belysa att det finns någon punkt där det blir orimligt billigt att låna pengar och vilka konsekvenser det får i skuldsättningar samt vilken risk det medför vid eventuella framtida räntehöjningar.
Det jag gjorde var att peka på att du svamlade där du helt bortsåg från fundamentala omständigheter som att långivare tar betalt för risk och långivare har krav på låntagare. Detta förhindrar dina fantasier.

Du förstår inte finans. Du verkar tro att ränta är något som ändras helt godtyckligt.
Jag ser dock inte att du är direkt mottaglig för information.
2017-04-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Svenska folket har väldigt höga skulder till väldigt stor del finansierat av utländska placerare som köper svenska obligationer och därmed pressar ner räntorna.
Väldigt stor del är att ta i. Mer korrekt är nog att säga att utländska försäkringsbolag mm som har ett sparbehov förekommer som köpare. Men för dessa så emitteras obligationerna i utländsk valuta, så som EUR.
Man kan inte riktigt tala om räntehöjande/räntesänkande. Inlåningen finns redan. Det handlar bara om att konvertera den till fast ränta med bindningstid.

Ska man tala om någon påverkan så är det väl möjligen valutakurspåverkan då.

Citat:
Vad händer om dessa placerare blir oroliga för att placera i Svenska papper?
Om man bedömer att risken har ökat för bostadsobligationer så kommer räntan att stiga. Det har inget med utländska försäkringsbolag att göra. Det har bara med risken att göra.

Citat:
Det är inte långsökt med tanke på den höga risken i form av hög belåning relativt inkomster. Det brukar vanligtvis ske vid lågkonjunkturer att små perifera länder som Sverige drar investerare först bort sina pengar ifrån. Alltså samtidigt som arbetslösheten ökar.
Tittar vi på räntan för 2 och 5-åriga bostadsobligationer så säger den att du har fel i dina funderingar.
De som lånar ut/sparar håller inte med dig det minsta.

Citat:
Stor försäljning av svenska papper kommer sätta press på kronan neråt och därmed ökar inflationen, riksbanken tvingas höja räntorna för att locka utländska placerare till fortsatta investeringar i Sverige för att inte kronan ska falla djupare.
Nej. Du blandar ihop saker. Stiger risken för bostadsobligationer så stiger räntan för bostadsobligationer. Dvs spararna reglerar detta helt själva. RB som reglerar riskfri ränta har inte det minsta med saken att göra.

Varifrån får du att KPI plötslig skulle stiga pga detta?
Stiger bostadsräntorna så lär efterfrågan på nyproduktion sjunka. Det skulle snarare ha KPI-sänkande effekt. Men det finns flera effekter så det är nog inte så enkelt att säga vilka som dominerar.

Citat:
Det leder till att fler bostadsägare får svårt att betala sina räntor, vilket i sin tur ger större osäkerhet i svenska bostadsobligationer och utlänningarna säljer ännu mer svenska papper.
En mindre räntehöjning lär inte leda till några sådan effekter alls.
2017-04-30, 15:48
Hartarbetes avatar
Citat:
Redan formulerat men du har för svårt att hålla ihop resonemanget tydligen så jag lämnar diskussionen.

Du har inte alls givit något svar. När jag påminde om om att valutor är relativa och en konjunktur sällan drabbar ett enda land och påminde om att kronan nu senast snarare råkade ut för att förstärkas i lågkonjunkturen, då föll hela ditt resonemang platt till marken.

Citat:
Problemet är att befolkningen inte lånar än mer i den exponentiella takt som systemet kräver därför turas centralbankerna om att lösa detta. Kvarstår situationen länge har dom till slut allt på sin balansräkning, är inte det ett problem? Detta kommer accelerera med den demografiska utvecklingen och inte vara möjligt i det längre perspektivet.

OK. Jag fattar vart du vill komma men du får diskutera just denna grej med någon annan :-)

Citat:
Visst kan centralbankerna göra spararnas valuta värdelös men då blir det svårt att investera och med dålig ekonomisk utveckling föds färre barn problemen blir värre och sen kommer någon än mer galen populist till makten...

Tvärtom. Dålig ekonomisk utveckling tenderar att leda till ökat barnafödande. Det är i i-länderna barnafödandet minskar. Anledningen till att jordens befolkning om 30 år någonting kan börja minska beror på välståndsutvecklingen.

Citat:
Du har så klart rätt, det finns inget vi men jag tvingas betala för Riksbankens "tjänster" och dina idéer ändå...

Du behöver inte betala något.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har inte sagt att du ska bry dig jag invände bara emot detta påstående:

Jag invände mot antydningen att USA -räntor i raskt takt är påväg mot minusräntor. Även i din kurva stiger US-räntor från 2.2% till 2.9% sedan det var klart att Trump skulle vinna.

Var ser du minusräntorna?

Men struntsamma. Hypotetiskt kan troligtvis även US -räntor få förnyad kraft nedåt och förvandlas till minusräntor om Trumps politik blir till sand.
2017-04-30, 16:07
Medlem
Citat:
Du har inte alls givit något svar. När jag påminde om om att valutor är relativa och en konjunktur sällan drabbar ett enda land och påminde om att kronan nu senast snarare råkade ut för att förstärkas i lågkonjunkturen, då föll hela ditt resonemang platt till marken.

OK. Jag fattar vart du vill komma men du får diskutera just denna grej med någon annan :-)

Tvärtom. Dålig ekonomisk utveckling tenderar att leda till ökat barnafödande. Det är i i-länderna barnafödandet minskar. Anledningen till att jordens befolkning om 30 år någonting kan börja minska beror på välståndsutvecklingen.

Du behöver inte betala något.

Jag invände mot antydningen att USA -räntor i raskt takt är påväg mot minusräntor. Även i din kurva stiger US-räntor från 2.2% till 2.9% sedan det var klart att Trump skulle vinna.

Var ser du minusräntorna?

Men struntsamma. Hypotetiskt kan troligtvis även US -räntor få förnyad kraft nedåt och förvandlas till minusräntor om Trumps politik blir till sand.

Du har förmodligen rätt om befolkningsutvecklingen men närmsta decennierna kommer demografin i alla fall agera mer deflationistiskt än vad centralbankerna kommer kunna hantera på ett marknadsmässigt sätt.

Edit: jag tänker ändå att barnafödandet kanske mer hänger ihop med barnadödligheten än välståndet egentligen även om det säkert finns ett samband dessa emellan...

Eftersom Riksbanken bedrivs med skattemedel är det tvång, alltså jag måste betala.
Senast redigerad av tjugotva 2017-04-30 kl. 16:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in