Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Slutar Kawesa på universitet kommer hon säkert "avslöja" att de andra medarbetarna kallar henne neger, helt enkelt därför att de var så avundsjuka på hennes akademiska skicklighet.
Tror jag också. Hon verkar inte på något sätt känna sig etiskt förpliktigad att hålla sig till sanningen. Frågan är om hon ens väljer att vänta till
efter att hon slutat, om hon nu någonsin tvingas göra det, vilket egentligen kanske känns osäkert. Skulle inte förvåna mig om hon redan nu ger intervjuer där hon talar om den rasistiska miljön på svenska universitet, där studenter och kollegor dagligen "rasifierar" henne, ser snett på henne, och åsidosätter henne för att istället ge fördelar till vita forskare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nejtillskatt
ja, Kawesa söker sin identitet. Det är väl typiskt för alla dessa utanförskapsmänniskor (HBTQ-KAWESA). De är oroliga själar eftersom de saknar trygg, fast, bestämd identitet. Många av oss känner en ganska fast grund i någonting, t.ex. etnicitet. Jag är t.ex. skåning med släkt tillbaka till 1600-talet. Det känns liksom bra. Det är där jag hör hemma.
En klar etnisk identitet har hon ju. Kan inte riktigt begripa att det skulle vara så svårt att "finna sin identitet" som svart i ett modernt västerländskt samhälle. Har själv levt mer än ett decennium utomlands, och har aldrig haft några större problem med det. Dessutom har den kränkthets- och
special interest-industri hon nu livnär sig av existerat säkert sedan 90-talet, så någon svårighet att känna en mysig och omhuldande grupptillhörighet borde hon ju inte ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Hon berättade bland annat att hon påbörjade juristutbildningen, men när hon första dagen kom in i föreläsningssalen och upptäckte att alla andra var vita (vilket tydligen var chockartat)och hon tyckte att de tittade på henne och "rasifierade" henne, så "hoppade hon av utbildningen" och beslutade sig för att bli socionom istället. Skulle dock inte förvåna mig om sanningen istället är att hon faktiskt inte klarade av juristutbildningen av rent kognitiva skäl. Men det låter ju bättre att skylla på rasism, precis som allt annat i alla sammanhang. Men nu är ju sanningen att hon gör akademisk karriär som rasifierad, för utan att ha skapat sig en egen legitimitet i egenskap som svart hade hon inte fått sitt jobb, varken på FI eller universitetet. Hon är krasst inkvoterad kan man säga. Inkvoterad med hjälp av floskler och snömos som använts för att lobba för henne själv.
Verkar underligt att hon ens kom in på en juristutbildning. Men visst, inte en chans att det var det verkliga skälet att hon hoppade av. Alla "tittade på henne" och "rasifierade" henne.

Visst, obildade bondlurkar som går juristlinjen i Sverige på 2000-talet har aldrig sett en mörkhyad människa i sina liv...
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Dels det, men dels kanske även språkförbristningen. Hennes svenska är inte så lysande trots att hon endast var 9år när hon kom till Sverige.
Har också slagits av det. Vill egentligen inte klanka ner på folk som har lite problem att lära sig ett språk, då sådant kan vara svårt och väldigt individuellt olika, och det finns många högintelligenta som inte kan tala eller skriva särskilt väl. Men tycker ändå hennes svenska låter remarkabelt stapplande.
Citat:
Jag kan tänka mig att hon knyckte den vita kvinnans text rakt av helt enkelt därför att hon själv inte kunde formulera sig i närheten av hennes uttryck. Särskilt under tidspress.
Hon ville väl låta mer "akademisk" än vad hon själv klarade av producera på egen maskin.
Hennes största brist är dock inte språket utan att hon inte kan tänka klart.
Amen to that. Jag är fan övertygad om att hon
helt enkelt inte kan producera en koherent argumenterande text. Skulle hon hoppa på flashback skulle hon enbart ge ifrån sig luddiga one-liners och intetsägande mummel.