2017-04-30, 08:52
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Hej. Min kusin har varit skit duktig och tagit en kandidat examen i sociologi medans han jobbat. Han har ett jobb han trivs på och ska nu sluta och flytta för att läsa en master i sociologi och ta studielån. Är 100% säker han inte använder flashback så kan vara ganska öppen.

Är det någon idé ens? Vad kommer han kunna jobba med då han har en master i sociologi? Kan han ens få jobb inom det han utbildat sig till?

Borde jag föreslå att han ska läsa något annat På avancerad nivå? För det är ett jobb han vill ha med sin utbildning.

Något inom HR, ledarskap eller socialt arbete?
Citera
2017-04-30, 09:02
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
Hej. Min kusin har varit skit duktig och tagit en kandidat examen i sociologi medans han jobbat. Han har ett jobb han trivs på och ska nu sluta och flytta för att läsa en master i sociologi och ta studielån. Är 100% säker han inte använder flashback så kan vara ganska öppen.

Är det någon idé ens? Vad kommer han kunna jobba med då han har en master i sociologi? Kan han ens få jobb inom det han utbildat sig till?

Borde jag föreslå att han ska läsa något annat På avancerad nivå? För det är ett jobb han vill ha med sin utbildning.

Något inom HR, ledarskap eller socialt arbete?

Handläggare på Försäkringskassan eller på Socialtjänsten är det man blir av att läsa sociologi!
Citera
2017-04-30, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Handläggare på Försäkringskassan eller på Socialtjänsten är det man blir av att läsa sociologi!

Någon form av handläggare som inte kräver spetskompetens - d.v.s. inom soc eller kassan som ovanstående nämnde. I övrigt är det doktorera och bli lektor på nån högskola som gäller. Finare jobb kan han/hon i praktiken glömma om denne inte har kontakter och kan glida in på ett bananskal. Känner bl.a. till folk som har master inom statsvetenskap och sociologi och jobb som bara kräver gymnasieexamen. De flesta av deras kollegor har bara gymnasieexamen och så sitter dom där med en master och gör exakt samma arbetsuppgifter för samma lön.
Citera
2017-04-30, 11:54
Medlem
Beror väl lite på om han tänker läsa vidare. Kan tänka mig att en hel del journalister(som behöver ha ett visst antal poäng i ämnen innan de söker journalisthögskola) läst sociologi. En del fortsätter väl inom universiteten eller skriver böcker, där deras kunskaper inom sociologi kommer till pass.
Citera
2017-04-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Beror väl lite på om han tänker läsa vidare. Kan tänka mig att en hel del journalister(som behöver ha ett visst antal poäng i ämnen innan de söker journalisthögskola) läst sociologi. En del fortsätter väl inom universiteten eller skriver böcker, där deras kunskaper inom sociologi kommer till pass.

Journalister är faktiskt en av dom få yrkesgrupper som har det värre på arbetsmarknaden än sociologer och genusvetare. Dom enda jobb som finns för journalister i dagsläget är olika projektanställningar eller mer eller mindre gratisarbete i form av krönikeskrivande. Det finns inte en enda tidning som faktiskt anställer i dagsläget. För mer information kika gärna i:

(FB) Gammelmedias annalkande död
Citera
2017-04-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinitrofenol
Journalister är faktiskt en av dom få yrkesgrupper som har det värre på arbetsmarknaden än sociologer och genusvetare. Dom enda jobb som finns för journalister i dagsläget är olika projektanställningar eller mer eller mindre gratisarbete i form av krönikeskrivande. Det finns inte en enda tidning som faktiskt anställer i dagsläget. För mer information kika gärna i:

Det har du nog rätt i. Var mest ett exempel utöver de som getts.
Citera
2017-04-30, 12:08
Medlem
Citat:

En sanning med modifikation. Flera tidningar (Mittmedia) anställer men då via deras egna bemanningsbolag, vilket betyder att du blir fast anställd men kan behöva jobba på många olika tidningar. Även Expressen fastanställer via Marieberg Media.

Både jag och flera av mina gamla kurskompisar blev erbjudna en fast tjänst inom Mittmedia Kompetens bara någon månad efter examen, så fasta anställningar finns.

Däremot tackade jag nej då avtalet var rätt kasst. Man behövde som sagt kunna jobba på flera tidningar (inom typ 1,5 timmes enkelresa från hemmet) och fick inte betalt för restiden. Därför jobbar jag med något helt annat idag.
Citera
2017-04-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
En sanning med modifikation. Flera tidningar (Mittmedia) anställer men då via deras egna bemanningsbolag, vilket betyder att du blir fast anställd men kan behöva jobba på många olika tidningar. Även Expressen fastanställer via Marieberg Media.

Både jag och flera av mina gamla kurskompisar blev erbjudna en fast tjänst inom Mittmedia Kompetens bara någon månad efter examen, så fasta anställningar finns.

Däremot tackade jag nej då avtalet var rätt kasst. Man behövde som sagt kunna jobba på flera tidningar (inom typ 1,5 timmes enkelresa från hemmet) och fick inte betalt för restiden. Därför jobbar jag med något helt annat idag.

Jo jag har läst en del om bemanningsbolagsanställningarna i just den tråden jag länkade. Villkoren är tydligen hemska och folk gör vad som helst för att komma därifrån (i synnerhet Mittmedia).
Citera
2017-04-30, 13:58
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe

Citat:

Text

.

Citat:

Text
.

Citat:

Text

Citat:

Text

Citat:

Text

Jag tänkte mer hjälpa honom att ge förslag, tror inte han har så bra koll. Bara "Jag ska läsa vidare inom detta".

Doktorera kan han säkert göra, på julafton läste han "Anthony Giddens Sociology" utan anledning, vet inte om det var för att skryta.. tror han gör de annars också.. vem vet han kanske har potential.

Masterprogrammet i ledarskap och organisation - UMU

Masterprogram i krishantering och fredsbyggande - UMU

Forskningsförberedande masterprogram i humanvetenskap, 120 hp MIUN

http://www.studera.nu/jamfor-utbildn...%5b412_413&p=4

Här är en hel lång lista

Är det inte grymt svårt att komma in på en doktorands utbildning?
Citera
2017-04-30, 14:33
Medlem
Gabriel Knights avatar
Nja så illa med arbeten och karriärer som ni framställer det hela verkar det ju inte vara.

Är inte Alexander Bard någon slags sociolog i botten? Han sysslar ju med någon slags "framtidsfenomen" forskning och det ingår väl i det här så framtiden kan se ljus ut för din släkting om han är beredd att satsa på sina studier och sin forskning. Som doktorand har man också undervisningstimmar för studenter så han kan även bli adjunkt på universitetet efteråt inom sitt ämne.

http://www.soc.lu.se/utbildning/stud...-arbetsmarknad

Citat:
Arbetsmarknaden för sociologer

Den sociologiska kompetensen handlar om kunskaper om samhället och de sociala förhållanden som påverkar människors situation och är viktiga på många olika områden av arbetsmarknaden.
Du som har läst sociologi, kan genomföra och leda undersöknings- och utvärderingsprojekt, delta i utredningar och göra analyser och tolkningar av olika datamaterial. Dessa kompetenser är mycket användbara och efterfrågade i olika typer av förändringsarbeten och i beslutsfattande.

Som sociolog går du en bred arbetsmarknad till mötes

Du kan till exempel arbeta med undervisning och information, med personalfrågor och organisationsutveckling, med handläggning, utredning eller utvärdering. Dessa områden har dominerat hittills, men man hittar även sociologer i andra typer av arbeten, till exempel inom journalistik, biståndsarbete, marknadsföring, bostadsplanering, kriminalvård, och medicin.
Sociologin är relevant inom alla arbeten som har med människor att göra.

Förklara sociala fenomen

Det är sociologens uppgift att förklara vad som ligger till grund för sociala fenomen. Det kan handla om etnisk segregering, alltså varför människor med invandrarbakgrund har svårt att komma in på arbetsmarknaden, eller om upprätthållandet av löneskillnader mellan män och kvinnor, om förekomsten av olika problem i skolor, om tilltron till den ekonomiska marknaden och mycket annat.
Hittills har statliga och kommunala anställningar dominerat arbetsmarknaden, men förhållandet börjar balanseras av ett ökat intresse bland privata och ideella organisationer.

Sociologer är verksamma inom bland annat följande områden:
  • Arbetsmarknad och arbetsliv
  • Bostads- och samhällsplanering
  • Genusfrågor
  • Framtids- och befolkningsstudier
  • Hälso- och sjukvård
  • Kriminologi
  • Masskommunikation och kultur
  • Miljöpolitik och miljövård
  • Organisation och teknologi
  • Politiska förhållanden
  • Socialtjänst och socialpolitik
  • Utbildningsväsendet
  • Välfärd och levnadssätt
Sociologer är anställda inom till exempel:
  • Forskningsinstitut
  • Universitet och högskolor
  • Grundskolor, gymnasier och folkhögskolor
  • Internationella biståndsorganisationer
  • Kriminalvården
  • Polisväsendet
  • Kommunal och statlig förvaltning
  • Socialtjänst, hälso- och sjukvård
  • Politiska och fackliga organisationer
  • Konsultverksamhet
  • Marknads- och opinionsinstitut
  • Massmedia
  • Reklam och marknadsföring
Senast redigerad av Gabriel Knight 2017-04-30 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in