2017-04-29, 18:03
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Det ÄR ju mycket billigare att bo än det var i början på 90-talet det är lite det som gjort att priserna gått upp, det är billigt att låna pengar.

Priserna och riskerna är dock mycket mycket högre nu än dom var då.

Risken är rejält mindre idag. I början på 90-talet var det svindyrt att bo och allting var allmänt skakigt med skenande statsskuld och en valuta låst till en virtuell valutakorg vilket innebar att riksbanken skulle vara tvungen att höja räntan för att försvara valutaflykten som var en logisk konsekvens av skenande kostnadsläge p.g.a. ständiga strejker för högre löner som svar på hög inflation, vilket skapade ännu högre inflation och skenande kostnadsläge vilket fick valuta-kopplingen att framstå som ännu mer hjärndöd. Det var totalt kaos tidigare.

Idag har vi inte riktigt samma naiva politiker.

2 viktiga avgörande skillnader

1) Vår valuta är inte knuten till någon annan valuta. Riksbanken navigerar nu enbart efter inflationen.
2) Vi har en förståelse för - och därför en politik för - låg inflation. Det hade vi inte tidigare.

Dessutom tillkommer andra skillnader p.g.a. den tekniska utvecklingen (t.ex. internet) och globaliseringen.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-04-29 kl. 18:25.
2017-04-29, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete

Ha! Good one!

Citat:

1) Vår valuta är inte knuten till någon annan valuta. Riksbanken navigerar nu enbart efter inflationen.
2) Vi har en förståelse för - och därför en politik för - låg inflation. Det hade vi inte tidigare.

Fast det stämmer inte. Ingves/RB ligger ju i som en räv för att pressa kronvärdet realtivt exportvalutor. SEK är i högsta grad knutet mot andra valutor, RB skulle aldrig tillåta värdet på kronan att öka för mycket (under förevändningen att det skulle sänka inflationen).
2017-04-29, 19:40
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Fast det stämmer inte. Ingves/RB ligger ju i som en räv för att pressa kronvärdet realtivt exportvalutor. SEK är i högsta grad knutet mot andra valutor, RB skulle aldrig tillåta värdet på kronan att öka för mycket (under förevändningen att det skulle sänka inflationen).

Vem har lyckats tuta i dig att kronan fortfarande - som runt 90-talsskiftet - är formellt knuten till en valutakorg och att riksbankens huvuddirektiv är att försvara en växelkurs?

Nivån på denna tråd är ju så hög att man blir höjdrädd.
2017-04-29, 21:34
Medlem
Om det är så att det är finns en bostadsbubbla så kommer jag och mina kollegor att få en del att göra på jobbet när den brister. Jag vet inte hur många skuldsituationer som löses genom att personer lånar upp på sina obelånade/lågt belånade bostadsrätter/hus i dagsläget men det är många om räntan ökare och priserna går ner då har vi en perfekt storm det är bara att hoppas att vi får övertid då....
2017-04-29, 23:43
Bannlyst
Citat:
Risken är rejält mindre idag. I början på 90-talet var det svindyrt att bo och allting var allmänt skakigt med skenande statsskuld och en valuta låst till en virtuell valutakorg vilket innebar att riksbanken skulle vara tvungen att höja räntan för att försvara valutaflykten som var en logisk konsekvens av skenande kostnadsläge p.g.a. ständiga strejker för högre löner som svar på hög inflation, vilket skapade ännu högre inflation och skenande kostnadsläge vilket fick valuta-kopplingen att framstå som ännu mer hjärndöd. Det var totalt kaos tidigare.

Dessutom tillkommer andra skillnader p.g.a. den tekniska utvecklingen (t.ex. internet) och globaliseringen.

"Risken är rejält mindre idag". Toppen! Då kan vi ju stänga ned den här tråden. Fast nu kommer det från en person liksom några andra på hans sida får det till att vara relevant att boende har blivit billigare. Sparandet ökar ju inte för det. Det finns ingenting som tyder på "minskad risk". Jesus kristus. En banktjänsteman som skulle uttrycka sig på samma sätt skulle jag artigt meddela att "tack det blir inget lån i din bank. Du är ju lika pålitlig som en libanes!". Alpha och Hartarbete har jag lika dåligt förtroende för. De låter likadana och får mig att tänka på hästhandlare (eller libaneser).

Otroligt mycket skitprat också, "förståelse för låg inflation". Vad är det för en d-a svenska för övrigt? Och "vi har inte samma naiva politiker" Nej, vi har nya, yngre och de verkar vara värre och ansvarslösa och fria från heder. Det blir Alpha-nivå på det här: ett försök att lugna folk genom att ingjuta förtroende för såväl det ekonomiska systemet och dels politikerklassen . Kan bara komma från politikertypen själv.

Jag förvånas inte längre av svensk krasch i bopriser och ett inbördeskrig på det följt av total diktatur. Liknande katastrofer har länder i historien råkat ut för tidigare. Det tråkiga är att ett sådant slut skulle jag personligen förmodligen inte överleva. .
Senast redigerad av Mertillen 2017-04-29 kl. 23:47.
2017-04-30, 00:31
Medlem
Internhumors avatar
Svenska hushåll har enligt alla seriösa siffror aldrig varit så rika som idag.

Den historiska negativa räntan måste alltså ligga kvar därför att Sverige har aldrig varit så rikt som idag.

Ok..
2017-04-30, 08:50
Medlem
Idag kommer en serie i SvD om belåning, bostadsmarknaden, skuld och 90 talets kris.

https://www.svd.se/ar-de-unga-framtidens-forlorare/om/bostadsmarknad

Jag har ju själv uttryck oro då jag nyligen köpt. Men alla perioder är olika.

Någon som har bra koll på 90 talets marknad kontra idag?
2017-04-30, 09:28
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Svenska hushåll har enligt alla seriösa siffror aldrig varit så rika som idag.

Den historiska negativa räntan måste alltså ligga kvar därför att Sverige har aldrig varit så rikt som idag.

Ok..

Det är inte därför som räntan ligger där den ligger. Räntan är inte låg av ironiska eller sarkastiska skäl. Räntan är låg därför att inflationen är låg. Räntan kommer vara låg i 30 år om inflationen är låg i 30 år. Se på japan.

Produktpressarna skapar deflation. Produktpressarna snurrar allt snabbare.

Jag begriper inte riktigt att vissa tycker låga räntor är dåligt. Ska vi sänka bostadsbyggandet (och öka bostadsbristen), höja arbetslösheten, osv, baraför att det "känns bättre" om räntan är lite högre. Ska vi höja hyrorna för folk baraför att det "känns bättre"?

Att räntan är låg nu är ju kanonbra, framförallt därför att vi just nu bygger väldigt mycket bostäder. Ett antal år med detta tempo 60.000/år och bostadsbristen är reducerad påtagligt.

Det som händer nu är mycket positivt. Att vissa experter tycker att vi ska klubba ihjäl bostadsbyggandet begriper jag inte. Det är lite hål i huvudet. Det är ju snarare om vi klubbar ihjäl bostadsbyggandet som vi kommer få seriösa problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Risken är rejält mindre idag". Toppen! Då kan vi ju stänga ned den här tråden.

Den här 7 år gamla nu-kraschar-det tråden har sannerligen inte gjort mycket nytta.

Innan tråden startades fanns en annan diskussion som startade på 90-talet. Innan dess fanns en diskussion som startades på 80-talet.

Den här bubble-diskussionen är äldre än åldern på de flesta i tråden.
2017-04-30, 09:44
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Idag kommer en serie i SvD om belåning, bostadsmarknaden, skuld och 90 talets kris.

https://www.svd.se/ar-de-unga-framtidens-forlorare/om/bostadsmarknad

Jag har ju själv uttryck oro då jag nyligen köpt. Men alla perioder är olika.

Någon som har bra koll på 90 talets marknad kontra idag?

En helt kass artikel. Oro, Kris, Svårt, Risk, Hutlöst. Osv. Bara en massa ord. Ingen som helst analys av vad som hände egentligen.

Det var ju inte därför att priserna var höga som marknaden kraschade i början av 90-talet. Priserna var tvärtom låga, långt under vad det kostade att bygga motsvarande hus eller lägenhet.

Räntorna var höga, det var problemet. Varför var räntorna höga i början av 90-talet? DET är ju däremot en intressant givande diskussion, som både sprider ljus över vad som hände och hur situationen undviks i framtiden.

Den extremt nerbantade förklaringen är att räntorna var höga i början av 90-talet därför att riksbanken hade till uppgift att försvara en kronan mot den virtuella valutan ecun. Det var därför bomarknaden kraschade.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-04-30 kl. 09:54.
2017-04-30, 09:58
Medlem
Citat:
Det är inte därför som räntan ligger där den ligger. Räntan är inte låg av ironiska eller sarkastiska skäl. Räntan är låg därför att inflationen är låg. Räntan kommer vara låg i 30 år om inflationen är låg i 30 år. Se på japan.

Jag begriper inte riktigt att vissa tycker låga räntor är dåligt. Ska vi sänka bostadsbyggandet (och öka bostadsbristen), höja arbetslösheten, osv, baraför att det "känns bättre" om räntan är lite högre. Ska vi höja hyrorna för folk baraför att det "känns bättre"?

Att räntan är låg nu är ju kanonbra, framförallt därför att vi just nu bygger väldigt mycket bostäder. Ett antal år med detta tempo 60.000/år och bostadsbristen är reducerad påtagligt.

Det som händer nu är mycket positivt. Att vissa experter tycker att vi ska klubba ihjäl bostadsbyggandet begriper jag inte. Det är lite hål i huvudet. Det är ju snarare om vi klubbar ihjäl bostadsbyggandet som vi kommer få seriösa problem.

Den här 7 år gamla nu-kraschar-det tråden har sannerligen inte gjort mycket nytta.

Innan tråden startades fanns en annan diskussion som startade på 90-talet. Innan dess fanns en diskussion som startades på 80-talet.

Hehe, ja, undrar om trådskaparen läser denna ibland? Jävla vilket mega tråd är det här.
2017-04-30, 10:04
Medlem
VemBudars avatar
Citat:

Låt oss förflytta ditt tankesätt till något ännu mer extremt: ingen ränta alls på lånade pengar och det går att låna hur mycket som helst. Detta måste ju vara något jättebra, free money for all!

Om allt nu vore frid och fröjd med detta låga ränteläge och hög skuldsättning, varför påtalar tex inte rb och politiker det positiva i detta?
2017-04-30, 10:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Du missade fastighetskraschen tidigt 90 tal?

Det bästa är om bostadspriserna kan bromsas och tillväxt med reallöner kan reducera den höga skuldsättning kontra reallön som vi har i framförallt 08.

Vad du missar är att kommunernas skuldsättning har stigit kraftigt och vi kommer få se att många kommuner kommer få problem 2018/2019.
Vidare lånas mycket av de pengar som vidareutlånas till svenska bostadsköpare upp på den internationella marknaden, fallande tilltro till svensk ekonomi i kombination med en internationell kreditkris, då sticker räntorna här med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in