Citat:
Ursprungligen postat av
WarWarren
Det är en stor skillnad mellan kritik mot domskäl i enskilda fall och ifrågasättande av en domstols rätt att ogiltigförklara rättsakter. Och du har rätt i att det är en enorm skillnad mellan order och lag. Problemet för Obama var att han hade republikanska majoriteter emot sig under större delen av sina mandatperioder och därför kände sig tvingad att försöka styra på dekret. Jag tror inte att någon tyckte det var optimalt, inklusive Obama. Det är inte så man skapar långsiktig policy.
Ja, det är stor skillnad mellan kritik mot domskäl i enskilda fall och ifrågasättande av en domstols
rätt att ogiltigförklara rättsakter.. Obama gjorde just det sistnämnda.
Obama påstod att det är "judicial activism" om HD kör över kongressen.
Det är faktiskt mycket värre än det Trump säger eftersom Obama inte fick speciellt mycket kritik för det.
Och det var enkelt desarmera Trump. Det krävdes bara att den "fria" pressen skulle verkligen markera hårt mot Obamas anti-demokratiska drag. Då skulle de ha rätt att säga något emot Trump
Det är det fina med Trump. Han använder etablissemangets fula metoder mot... etablissemanget
Fast han förstärker något enormt. Hycklande eliten gjorde honom "teflon".
Citat:
Ursprungligen postat av
WarWarren
Trump har upptäckt att det är svårt och tidskrävande med riktig lagstiftning och har insett att han istället kan ge intryck av att uträtta saker genom executive orders (dekret). Som jag skrivit tidigare här i tråden är möjligheterna att åstadkomma policy genom dekret väldigt begränsade. Om ni faktiskt läser texten i Trumps olika dekret kommer ni snabbt se att de är anmärkningsvärt intetsägande, i många fall rena papperstigrar, i andra helt överspelade (exvis Keystone och Dakota Access pipelines), i ytterligare andra exempel på okonstitutionellt executive overreach (travel ban 1 & 2). Jag kan tycka att media spelat Trump i händerna genom att rapportera om och överreagera på dessa signeringar där Trump mest leker president.
Ingen aning. Jag har inte ens läst dem.
Perception > verklighet
Citat:
Ursprungligen postat av
WarWarren
Och det var naturligtvis inte Trumps avsikt att hans order skulle blockeras, det var bara hans stabs sedvanliga inkompetens som gav sig tillkänna.
Vad yrar du om? Jag sa inte det. Poängen med
mitt inlägg var att det är bra att Trump kan underminera "judicial activism", inte om det var stadsbornas rätt att bestämma eller inte.