2017-04-29, 15:18
Medlem
Mycket troligt Tyska Motorgold eller Pennasol som levererat
enligt dernna länk http://forum.autoplin-lpg.com/viewtopic.php?f=5&t=2042&start=30&st=0&sk=t&sd=a
det bästa för eder bilmotor

Citera
2017-04-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du menar alltså att den oljan inte uppfyller kraven som specificerats på dunken?
Nu vet jag inte vad W5 är för företag, men tillverkar dom verkligen oljan?
Oavsett specifikationer så finns det alltid bra olja och dålig olja, det tycker jag i alla fall. Sedan om den är högre klassad än andra vet jag inte. Rent teoretiskt så borde alla oljor som uppfyller dina spec funka bra.
En snabb googlesökning visade att även de som tkr att oavsett om oljan uppfyller/inte uppfyller kraven skulle inte använda det till något. Själva tillverkaren måste vara något tyskt företag. Kan dock inte tyska
Citat:
Mineralöl-Raffinerie Dollbergen GmbH, Postfach 1170, 31304 Uetze

LIDL Stiftung & Co. KG
Herrn Marco Stanusic
Stiftsbergstraße 1

74167 Neckarsulm

Ihre Nachricht vom Ihre Zeichen__Unsere Zeichen__Tel.-Durchwahl Tag
.................................................. 851-115...........22.10.2009

Ihr Fax vom 21.10.2009

Sehr geehrter Herr Stanusic,

gern bestätigen wir Ihnen, dass entsprechend der folgenden Aufstellung die Produkte identisch sind.

PENNASOL Multigrade Super HD 15W40 = W5 CARCARE Engine Oil 15W40
PENNASOL Super Light 10W40 = W5 Ecotech Engine Oil 10W40
PENNASOL Super Pace 5W40 = W5 Supertech Engine Oil 5W40
Mit freundlichen Grüßen

Mineralöl-Raffinerie Dollbergen GmbH

i.V. Hartmann i.A. Fricke
-----------------------------
Senast redigerad av imgood 2017-04-29 kl. 20:23.
Citera
2017-04-29, 21:21
Medlem
Den av trådskaparen nämda oljan säljs ibland av Lidl på vårkanten

vill man skicka efter från tyskland så finns detta alternativ:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/motoroel-pkw-transporter/5w-40/7573/60-12x5-liter-pennasol-super-pace-sae-5w-40-leichtlauf-motoroel

köpa ett stort lass och gå ihop med grannar för att få ned literpriset
Citera
2017-04-30, 09:03
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Oavsett specifikationer så finns det alltid bra olja och dålig olja, det tycker jag i alla fall. Sedan om den är högre klassad än andra vet jag inte. Rent teoretiskt så borde alla oljor som uppfyller dina spec funka bra.
En snabb googlesökning visade att även de som tkr att oavsett om oljan uppfyller/inte uppfyller kraven skulle inte använda det till något. Själva tillverkaren måste vara något tyskt företag. Kan dock inte tyska
I själva verket vet du inget alls om oljan alltså, utan det är bara ditt eget tyckande...
Citera
2017-04-30, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Den av trådskaparen nämda oljan säljs ibland av Lidl på vårkanten

Verkar finnas i sortimentet nu, de två Lidl affärerna jag handlar på har mineral, del och syntetoljan i kemskåpet.

Har själv kört 6000 mil med delsynteten. Byter vid 1500mil/2ggr om året. Att det ska vara skitolja tvivlar jag på. Är man rädd för det så byt olja vid 1000mil då!!! Den är ju så jäkla billig ändå. För min del så minskade oljeförbrukningen drastiskt efter första bytet. Gå efter klassningar bara, så är det safe.
Varför Lidl oljan är så billig är nog att dom inte har en massa mellanhänder som ska ha sin bit av kakan. Det är ju typiskt Sverige att flera i ledet som ska sko sig på en produkt.
Citera
2017-04-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats

Har själv kört 6000 mil med delsynteten. Byter vid 1500mil/2ggr om året. Att det ska vara skitolja tvivlar jag på. Är man rädd för det så byt olja vid 1000mil då!!! Den är ju så jäkla billig ändå. För min del så minskade oljeförbrukningen drastiskt efter första bytet. Gå efter klassningar bara, så är det safe.
Varför Lidl oljan är så billig är nog att dom inte har en massa mellanhänder som ska ha sin bit av kakan. Det är ju typiskt Sverige att flera i ledet som ska sko sig på en produkt.

Du betalar för innehåller inte för etiketten

Citera
2017-04-30, 17:06
Medlem
Citat:
I själva verket vet du inget alls om oljan alltså, utan det är bara ditt eget tyckande...
som jag skrev så om spec kraven är uppfyllda skall det gå bra. men jag skulle inte använda den oljan till ngt. Deras diskmedel suger också. Och har jag A6a skulle inte köpa olja på lidl. Köp Mobil
Citera
2017-04-30, 19:15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
som jag skrev så om spec kraven är uppfyllda skall det gå bra. men jag skulle inte använda den oljan till ngt. Deras diskmedel suger också. Och har jag A6a skulle inte köpa olja på lidl. Köp Mobil
Men om den uppfyller samma krav som Mobil-oljan, varför vill du då inte använda den?
Citera
2017-04-30, 20:03
Medlem
Citat:
Men om den uppfyller samma krav som Mobil-oljan, varför vill du då inte använda den?
Tar högre klassad. inte lidl skit
Citera
2017-04-30, 22:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tar högre klassad. inte lidl skit
Vilken klassning avser du då?
W5-oljan har ju t.ex. API SN, vilket är högsta API-klassningen.
Citera
2017-04-30, 22:55
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:

Jag kör med samma olja som TS har, fast jag köpte den på Ullared under namnet Motorgold. Bilen fungerar precis lika bra som när jag körde med Castrol Edge.
Citera
2017-05-01, 12:27
Medlem
Citat:
Vilken klassning avser du då?
W5-oljan har ju t.ex. API SN, vilket är högsta API-klassningen.

Oljan i fråga uppfyller inte VW 504 00 / 507 00 vilket är högsta klassningen för bilar från VAG. Av Mobil 1 oljorna så är det ESP Formula 5W-30 och ESP 0W-30 som uppfyller detta. Dessa brukar säljas av många VAG-handlare för uppåt 250 kr liter, köpes således med fördel från tyskland för ca. 70 kr/liter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in