Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Kvinna eller man?
Våldet är lika motbjudande oberoende av kön på förövaren.
Ungefär så här ser statistiken ut i Sverige:
Av mördare är ungefär 90% män och 10% kvinnor.
Av de mördade är ungefär 70% män och 30% kvinnor.
–
Kvinnor är i precis lika hög grad involverade i våldet och dödandet. Fast precis som i detta fall är dom kanske inte den som håller kniven.
Hur många av de 90% manliga mördarna gör det dom gör för att deras kvinna
- blivit kränkt
- kräver det av dem
- manipulerar dem att tro att dom måste göra det
- gör det för att imponera på kvinnan (vilket ponerar att hon blir imponerad därför att hon ville ha detta gjort)
Att säga att det bara är männen står för det dödliga våldet är lika fel som att säga att
- det bara är terroristerna som dödar, men frikänna de organisationer som inspirerar dem
- det bara är gatulangarna som skall straffas, medan de som finansierar/organiserar är oskyldiga
Det är ytterst populistiskt att bara titta på gärningsmannen. I andra sammanhang, när man t.ex. diskuterar invandrarnas brottslighet, så tycker samhället minsann att omständigheter och de som finns runt omkring bär sitt ansvar. Men inte när det gäller våldet; där är det bara männen som är ansvariga.
Fråga: Hur många slagsmål i Folkparken har varit om en kvinna? Hur många mord har föranletts av en kvinnas otrohet?
Och om det bakom varje framgångsrik man står en kvinna (som förväntas ha en del av äran) så står det också en kvinna bakom varje looser. Men då vill kvinnorna inte kännas vid det.
Disclaimer: Jag är beredd att överse med allt detta, för jag gillar kvinnor. Jag tycker bara det är en väldigt sned debatt.