2017-04-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja att de har hittat två knivar står klart men är det klarlagt att den ena har använts vid mordet? Att spetsen är avbruten och att spetsbiten i BO matchar kniven tex.
(Det faktum att knivarna nämns i stämningen måste ju tyda på att de på något vis kan ha med saken att göra men det borde ju å andra sidan ha kommit ut om det handlar om mordkniven)
Om så är fallet och om den andra kniven också kan knytas till händelsen (att den hittades i samma påse/på samma plats el nåt) så kan det ju indikera att JM hade planer på att vara med i sovrummet.

JM kanske sa att de skulle göra det tillsammans som det kärlekspar i nöd och lust de är men att när det var dags så blev hon lite pömsig och behövde vila i bilen.. Skulle inte bli förvånad.

Ingen av de nämnda hittade knivarna är mordvapnet. Det framgår tidigare i tråden.
Citera
2017-04-29, 15:02
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
tycker den där kärring verkar så knäpp att hon inte skulle kunna fungera normal i samhället. Hon borde dragit massvis med uppmärksamhet till sig. Hannibal Lecter-otäck!

Hannibal Lecter drog ingen som helst uppmärksamhet till sig. Det är själva poängen och själva psykopaten i det hela.

Så likenelsen är bra, men det är också därför det inte har märkts utåt i hennes närhet.
Citera
2017-04-29, 15:05
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Ingen av de nämnda hittade knivarna är mordvapnet. Det framgår tidigare i tråden.

Länk?
Citera
2017-04-29, 15:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Det där är intressant, ur flera aspekter.

Naturligtvis är det viktigt att reda ut den här typen kausalitetssamband, i den meningen att vi kan få bättre förståelse varför människor begår brott. (Övergrepp mot barn, sexuella eller andra, beskrivs ofta som en "spiralbrottslighet där dagens offer blir morgodagens förövare.) Det gör ju inte den moraliska tyngden av gärningarna ett dugg lättare. Vilket en del tycks tro,

MEN: När det gäller patienter som utvecklat en personlighetsstörning, kan "övergreppet" utifrån ses som en bagatell.

Idet här fallet anar jag att en, av JM upplevd eller verklig, favorisering, från föräldrarnas sida, av ett eller flera syskon kan vara det hon upplever som "övergrepp".

Den här frågeställningen har ju ett inslag av "arv-miljö-problematiken". Jag är öppen för påverkan av båda.
I det här fallet har jag inte hittat något som tyder på att JMs egenheter speglar några släktdrag.
Inte heller kan jag se något som tyder på att JM varit utsatt för omfattande övergrepp under längre tid.

Då återstår ju nästan bara att hon ändå är predestinerad för att överreagera och när hon upplever sig som åsidosatt så växer den upplevelsen bortom alla rimliga proportioner.

Det vore ju inte första exemplet på hur en begränsad motsättning kan växa bortom all rimlighet då personer med bristande impulskontroll är inblandade.

Jag är förberedd på att JM kan komma att berätta mer om övergrepp. Upplevda och mer eller mindre verkliga.

Jag tycker att den här diskussionen är intressant, även om den inte har med frågor om skuld eller straff att göra. Dels för att förstå JM och dels för att förstå vad upplevda, inbillade eller verkliga oförrätter kan få för konsekvenser.

Redan under rättegången kommer det troligen att klarna en del när det gäller relationen mellan JM och hennes föräldrar. Tolkningarna kommer kanske att variera mellan "spoiled rotten" och "utsatt för övergrepp". Vi får se...

Citera
2017-04-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
I tv-intervju sa MRs advokat att MR var drogpåverkad under dådet så han hade kanske inte så stor koll. Plus adrenalinpåslag efter utfört "arbete".

Jag undrar hur JM själv förhöll sig till droger? Hon verkar ju haft stora utgifter. Trots ersättningen från As AFA försäkring och förmodat stora inkomster från företaget blev hon tvungen att ta ett lån. Som också det snabbt konsumerades.

Att det finns knark med i bilden är ju uppenbart (både vid knivhuggningen och i livsstilen hos barnen). Det kanske fanns knarkskulder som framkallade behovet av extra pengar i form av lån och försäkringspengar/arv?
Citera
2017-04-29, 15:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Inte konstigt att 42 åringen är som hon är.hon var tvungen att flytta ut ur lägenheten som hon fått av sin pappa,skulle hon bo på gatan eller.förstår att dom var arga på sin dotter..Och att dom inte ville ge henne mer pengar...Men ...Det verkar som hon har fått en massa saker och sen tycker pappan att det är ok att va elak..Dom verkar va av samma skrot och korn

Jag håller med dig till en del där.

Jag får känslan av att pappa hjälpt med det ena och andra, men sedan plötsligt och lynnigt, tagit tillbaka gåvorna.......så kan det ju ha upplevts av JM i alla fall.

Som att varför måste de vräka JM från lgh som tydligen köpts in för bara henne??? För hon är ju trots allt 42 år gammal, och om grannar klagar på spring, oljud, etc etc.....så låt bostadsrättsföreningen vräka henne då.......så hon får känna på någon konsekvens från annat håll någon gång......
Citera
2017-04-29, 15:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Länk?

Lyssna på presskonferensen. Häng med lite bättre!
Citera
2017-04-29, 15:15
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Det där är intressant, ur flera aspekter.

Naturligtvis är det viktigt att reda ut den här typen kausalitetssamband, i den meningen att vi kan få bättre förståelse varför människor begår brott. (Övergrepp mot barn, sexuella eller andra, beskrivs ofta som en "spiralbrottslighet där dagens offer blir morgodagens förövare.) Det gör ju inte den moraliska tyngden av gärningarna ett dugg lättare. Vilket en del tycks tro,

MEN: När det gäller patienter som utvecklat en personlighetsstörning, kan "övergreppet" utifrån ses som en bagatell.

Idet här fallet anar jag att en, av JM upplevd eller verklig, favorisering, från föräldrarnas sida, av ett eller flera syskon kan vara det hon upplever som "övergrepp".

JM har påstått att hennes farmor mördade sin man, eller "farmor skjöt sin man". Jag har ett svagt minne av att detta faktiskt har hänt, från dåtidens tidningsartiklar, och motivet skulle ha varit något övergrepp på barn........

Någon borde kolla upp Farmor Möller i kriminalarkiven......
Citera
2017-04-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Från Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jm7LX/det-ar-som-en-skrackfilm

"Dagen innan hade den 42-årige kvinnan och den 19-årige mannen, hennes son och svärson dykt upp ute vid huset med en flyttbil, som hon hyrt på Statoil.
De skulle lasta in de möbler som den 42-åriga dottern magasinerat där; bland annat ett gammalt skåp, två soffor och lite plankor.
Om hon inte hämtade sina saker skulle de kastas hade föräldrarna förklarat.
Den dagen har föräldrarna varit hemma i ett snabbt ärende – och när de återvänder till sommarstugan är dottern och de andra där.
De är nästan färdiga.
De har varit inne i huset, för utanför står flera vattenglas som de hämtat inne i köket kvar.
Den 42-åriga kvinnan ger nyckeln till sin pappa och efter bara tio minuter, en kvart åker de därifrån."

"Han vet var sovrummet är – det har den 42-åriga kvinnan förklarat för honom, berättar han i förhören.
Där, utanför sovrumsdörren, stannar han igen och väntar.
Han säger att han hör röster därinne och väntar en halvtimme där bakom dörren.
Tills det blir tyst."
Ah-ja
Jag hade inte tänkt färdigt och har inte läst tidningarna än. Vad jag reagerade på var en punkt, s.7 ur aktbil.131

Den 3 augusti 2016, brottsplatsen m.m.

3. Karta och stillbilder med beskrivning över vallning (s 587-599, tillägg 3 44-
45, tillägg 4 66) med Mohammad Rajabi till styrkande av att han inte hittar till
Granliden och att han när han ska visa vägen till Granliden missar avfarten mot
Sickelsjö och därvid kommer till ett område som täcks av masten Hallarö 210 som
Ghasem Hosini kopplade upp mot den 3 augusti 2016 kl 01.36.

Därav ett halvsmält hugskott, nämligen att han tydligen var ganska bekväm i detta svenska trähus. Alltså hade han varit där en eller annan gång tidigare eller så var Johanna faktiskt med inne under mordnatten.

Det finns massor av intressanta detaljer redan i den aktbilagan. Jag tycker den är snyggt upplagd!
Citera
2017-04-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Den här frågeställningen har ju ett inslag av "arv-miljö-problematiken". Jag är öppen för påverkan av båda.
I det här fallet har jag inte hittat något som tyder på att JMs egenheter speglar några släktdrag.
Inte heller kan jag se något som tyder på att JM varit utsatt för omfattande övergrepp under längre tid.

Då återstår ju nästan bara att hon ändå är predestinerad för att överreagera och när hon upplever sig som åsidosatt så växer den upplevelsen bortom alla rimliga proportioner.

Det vore ju inte första exemplet på hur en begränsad motsättning kan växa bortom all rimlighet då personer med bristande impulskontroll är inblandade.

Jag är förberedd på att JM kan komma att berätta mer om övergrepp. Upplevda och mer eller mindre verkliga.

Jag tycker att den här diskussionen är intressant, även om den inte har med frågor om skuld eller straff att göra. Dels för att förstå JM och dels för att förstå vad upplevda, inbillade eller verkliga oförrätter kan få för konsekvenser.

Redan under rättegången kommer det troligen att klarna en del när det gäller relationen mellan JM och hennes föräldrar. Tolkningarna kommer kanske att variera mellan "spoiled rotten" och "utsatt för övergrepp". Vi får se...

Jag kan bara hålla med och betona att jag inte heller tror att JM varit utsatt för övergrepp.

(När det gäller arv-miljö är vetenskapens nuvarande ståndpunkt att båda sperlar stor roll för personlighetens utvecklign,)
Citera
2017-04-29, 15:24
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lyssna på presskonferensen. Häng med lite bättre!

Får ta och lyssna på presskonferensen, har dock inte sett den någonstans. Hänger med rätt bra ändå vill jag tycka. Tänkte att det var ny information i åtalet. Förstår inte varför de två funna knivarna stod med som bevisning annars.
Citera
2017-04-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Från "Ansökan om stämning" – Är MR 23 eller 25 år gammal?
Jag hittar tre uppgifter där MR anges vara född 1994-01-01, dvs. nu 23 och vid mordet 22 år gammal, bl.a. från Kroatien.
Jag hittar tre uppgifter där MR uppges vara 25 år gammal.
Jag hittar en uppgift, den som MR själv uppgett till Migrationsverket, där han uppgett att han är född 1998.

Den sista uppgiften har IMO låg trovärdighet av skäl som jag tror är uppenbara för alla. Det var för att han skulle bli mottagen och försörjd i Sverige som "ensamkommande flyktingbarn" som han uppgav för Migrationsverket att han var under 18 när han kom till Sverige.

Var det hans egen uppgift till Migrationsverket du utgick från när du skrev "Född 1998"?

Här är de uppgifter jag hittat i "Ansökan om stämning", Handling 1370, sid 5:

Frågan är som menas med "handling". Absolut inte pass. Knappast någon id-handling överhuvudtaget. Något papper från Kroatien som visar att han registrerats av den kroatiska polisen vid inresa i landet. Det som svensk gränspolis har upprättat är sannolikt liknande handling, han togs väl av polisen vid gränsen i Sverige innan han vände sig till migratiosverket. Uppgifterna i sådana kommer alltid från utlänningen själv. Så, han har sagt sig vara född 1994 både i Kroatien och i Sverige. Sedan ändrade han sig när han sökte asyl hos Migrationsverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in