Citat:
Ursprungligen postat av
Coffein
Vad NIST har för bevekelsegrunder för sitt beslut kan vi bara spekulera i.
Vad jag förstår så var det avsaknaden av tydliga ljud från explosioner på de ljudupptagningar som lokaliserades, som gjorde att NIST drog slutsatsen att inte genomföra några tester på rasmassorna.
Det finns en rad problem med här:
1. Samtliga ljudupptagningar gjordes av nearfield-mikrofoner på videokameror vilka inte alls är lämpade för att registrera lågfrekventa ljud på de avstånd som var aktuella.
2. NIST utgick ifrån klassiska sprängmedel och beräknade en hypotetisk ljudvolym på sådana vs. aktuella avstånd. Det här utesluter olika typer av termit, men även ljuddämpande åtgärder som inte har undersökts.
3. Ljud av explosioner är inte ett nödvändigt kriterium för att vid brandtekniska undersökningar genomföra tester för spår av sprängämnen/termit.
4. En mängd vittnen har rapporterat kraftiga explosioner varav vissa t.o.m. har gjort iakttagelsen att det lät/kändes precis som sekvenser vid kontrollerad demolering.
5. Det finns även ljudupptagningar som vid mer noggrann lyssning/analys har registrerat kraftiga explosioner i samband med rasen.
Så, att inga explosioner har registrerats är inte korrekt i sak, men heller inte ett godtagbart skäl till att inte testa rasmassorna för sprängämnen/termit.
Vilka NIST's egentliga bevekelsegrunder var? Tja, på mig verkar det som att man var lite ängsliga för vad man kunde hitta. Kompetensen fanns där. Mandatet fanns där. Tiden fanns där. Rutinerna fanns där ...
Hur verkar det på dig? Handen på hjärtat?
Citat:
Oavsett så är en strukturkollaps inom rimligheternas gränser,
Men då borde det väl även ligga inom "rimlighetens gränser" att förvänta sig att NIST, som ju hade mandatet och uppgiften, just genomför en sådan studie i fallet WTC 1 - 2? Istället konstaterar man bara att det var det oundvikliga resultatet när raset väl hade initierats.
Vore det inte kul att få veta mer precist hur dessa ras gick till?
Citat:
vilket en demoleringsteori inte visat sig vara.
Inte? Vad är problemet, menar du?
Citat:
Vidare får kan man tycka/tro/hoppas på vad man vill, men man är dum om man helt avfärdar något rimligt.
Fast det är ju precis vad som kan anses "rimligt" som diskussionen gäller. Vet du någon byggnad som p.g.a. gravitationen enbart, rasat på samma sätt som WTC 7?
Citat:
Vad som i slutändan kan ses som en objektiv sanning tror jag vi i detta fora inte kommer nå.
Fast det stämmer ju inte. Jag listade 4 st objektiva sanningar ovan och varken du eller någon annan har protesterat:
(FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2
Citat:
Harrits rapport är ur vetenskaplig synvinkel värdelös. Den drar vanskliga slutsatser på ett dåligt underlag, med felaktiga metoder.
Jag har fortfarande inte anfört deras studie som bevis för eller emot något. Med det sagt, har du någon studie du vill rekommendera där man gjort en liknande undersökning som den publicerad och faktagranskad av Harrit et.al?
Citat:
Sen kan jag tycka att det är fullt rimligt att man snabbast möjligt röjer upp efter en sådan här händelse. Staden ska ju inte stanna fullständigt trots händelsen. Samtidigt som tillräckligt med material för dyl undersökningar kommer finnas kvar, om det skulle vara behövligt.
Nej, det finns inget sparat material från WTC 7. Vet du någon forskare som fått tillgång till materialet från WTC 1 - 2, för tester av möjliga spår av sprängmedel/termit?
Vet du varför man inte sparade allt materialet så att gängse tester kunde genomföras vid en rekonstruktion av förloppen? Var markhyran för dyr?